شناسهٔ خبر: 67301360 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

تاکید هفت‌گانه ایران برای تقویت همکاری‌های مشترک در شانگهای

صاحب‌خبر -

وزیر نیرو گفت: ایران با توجه به آینده انرژی، بر اهمیت محورهایی چون ایجاد بازار برق منطقه‌ای بین کشورهای عضو، ارتقای امنیت انرژی، توسعه ظرفیت آب‌شیرین‌‌کن‌‌های برقی، توسعه فنی و تجاری‌سازی منابع ذخیره‌ساز انرژی و خودروهای برقی، توجه به مقوله‌ کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تبادل دانش فنی و همکاری‌‌های علمی و تبادل خدمات فنی و مهندسی حوزه انرژی برای همکاری‌‌های مشترک تأکید دارد. علی‌اکبر محرابیان در چهارمین نشست وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با تأکید بر اینکه سازمان همکاری‌های شانگهای به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین پیمان‌های منطقه‌ای با حوزه نفوذ بین‌المللی است، گفت: این سازمان نقش ویژه‌ای در توسعه اقتصادی و امنیتی در منطقه و جهان دارد و بدیهی است این سازمان در جهت توسعه چندجانبه‌گرایی در جهان پیش‌رو است.
وزیر نیرو به عضویت ایران در این سازمان اشاره کرد و افزود: کشور ایران با تلاش‌ها و پیگیری‌های رئیس‌جمهور فقید، سید ابراهیم رئیسی، در سال ۲۰۲۱ میلادی به عضویت این سازمان درآمد که بدین وسیله یاد و خاطره ایشان و وزیر محترم امور خارجه،  امیرعبداللهیان، را گرامی می‌دارم. وی ادامه داد: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران، معتقد بود که سازمان همکاری‌های شانگهای، نماد خانواده بزرگ تمدنی قاره کهن آسیاست که بزرگ‌ترین ظرفیت آن ایجاد صلح است و اکنون در جایگاهی ایستاده که می‌تواند بر پایه ویژگی‌هایی مانند عدالت، معنویت و احترام به کرامت انسانی، افق‌های جدیدی از همگرایی منطقه‌ای و همکاری‌های امنیت‌ساز را بنیان‌گذاری کند. همچنین تأکید بر همگرایی در حوزه انرژی در سازمان همکاری‌های شانگهای به توسعه بیشتر اقتصادی و نهایتا کاهش هزینه‌های امنیتی و اقتصادی و ثبات در منطقه و فرامنطقه کمک چشمگیری خواهد کرد.
ایجاد بازار منطقه‌ای انرژی با مشارکت اعضای سازمان همکاری شانگهای
مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر و سخنگوی صنعت برق نیز در حاشیه این نشست تصریح کرد: با پیشنهاد وزیر نیروی ایران و استقبال وزرای کشورهای عضو پیمان شانگهای بازار منطقه‌ای انرژی راه‌اندازی می‌شود. او ادامه داد: در محل برگزاری اجلاس وزاری انرژی عضو پیمان شانگهای، سند استراتژیک اقدامات مورد تایید و تصویب وزیران قرار گرفت و به تصویب روسای جمهور کشورهای عضو خواهد رسید

نظر شما