شناسهٔ خبر: 67295175 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

تاکید ایران بر ۷ محور مهم برای تقویت همکاری های مشترک در سازمان شانگهای

صاحب‌خبر -

این سازمان نقش ویژه ای در توسعه اقتصادی و امنیتی در منطقه و جهان دارد و بدیهی است این سازمان در جهت توسعه چند جانبه گرائی در جهان پیشرو است.

تاکید ایران بر ۷ محور مهم برای تقویت همکاری های مشترک در سازمان شانگهای
تین نیوز

وزیر نیرو گفت: ایران با توجه به آینده انرژی، بر اهمیت محورهایی چون ایجاد بازار برق منطقه ای بین کشورهای عضو، ارتقای امنیت انرژی، توسعه ظرفیت آب شیرین­کن­ های برقی، توسعه فنی و تجاری سازی منابع ذخیره ساز انرژی و خودروهای برقی، توجه به مقوله کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، تبادل دانش فنی و همکاری­های علمی و تبادل خدمات فنی و مهندسی حوزه انرژِی برای همکاری­ های مشترک تأکید دارد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت نیرو، علی اکبر محرابیان امروز، جمعه در چهارمین نشست وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با تاکید بر اینکه سازمان همکاری های شانگهای به عنوان یکی از مهمترین  و موثرترین پیمان های منطقه ای با حوزه نفوذ بین المللی است، گفت: این سازمان نقش ویژه ای در توسعه اقتصادی و امنیتی در منطقه و جهان دارد و بدیهی است این سازمان در جهت توسعه چند جانبه گرائی در جهان پیشرو است.

محرابیان به عضویت ایران در این سازمان اشاره کرد و افزود: کشور ایران با تلاش ها و پیگیری های رئیس جمهور فقید"سید ابراهیم رئیسی"در سال 2021 میلادی  به عضویت این سازمان در آمد که بدین وسیله یاد و خاطره ایشان و وزیر محترم امور خارجه" امیر عبداللهیان" را گرامی می دارم.

وی ادامه داد: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران معتقد بود که سازمان همکاری های شانگهای، نماد خانواده بزرگ تمدنی قاره کهن آسیاست که بزرگترین ظرفیت آن ایجاد صلح است و اکنون در جایگاهی ایستاده که می تواند بر پایه ویژگی هایی مانند عدالت، معنویت و احترام به کرامت انسانی، افق های جدیدی از همگرائی منطقه ای و همکاری های امنیت ساز را بنیان گذاری کند. همچنین تاکید بر همگرائی در حوزه انرژی در سازمان همکاری های شانگهای به توسعه بیشتر اقتصادی و نهایتا کاهش هزینه های امنیتی و اقتصادی و ثبات در منطقه و فرا منطقه کمک چشمگیری خواهد کرد.

محرابیان اضافه کرد: باعث خرسندی است که فرصتی برای اینجانب پیش آمد تا در این رویداد که به منظور تصویب  سند "استراتژی توسعه همکاری انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تا سال 2030"،  برگزار شده است شرکت کنم.

وزیر نیرو تصریح کرد: اطمینان دارم این سند نقطه عطفی در توسعه همکاری های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه انرژی خواهد بود.

وی ضمن قدردانی از ریاست وقت سازمان برای تهیه پیش نویس اولیه این سند و  همه اعضا بابت مشارکت در تکمیل و تقویت مفاد آن، افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز مانند سایر اعضا با رویکرد همکاری مشترک و حفظ منافع همه کشورهای عضو، پیشنهادهای خود را برای تقویت سند توسعه همکاری انرژی ارائه کرد که خوشبختانه مورد موافقت سایر اعضای سازمان همکاری های شانگهای قرار گرفت؛ بدیهی است برای اجرای این سند، نیازمند یک نقشه راه و برنامه اجرایی برای تداوم همکاری ها هستیم که با همکاری تمامی اعضا قابل حصول خواهد بود.

محرابیان در ادامه سخنرانی خود به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حالی که که این روزها از مقوله دسترسی به دو مولفه مهم و حیاتی آب و انرژی برای همه ساکنان کره زمین صحبت می شود، در طی 9 ماه گذشته شاهد شدیدترین فشارها و جنایات ممکن، از جمله کشتار کودکان و زنان، قطع آب و برق و محاصره از سوی رژیمی بودند که به هیچ تعهد اخلاقی و بین المللی پایبند نیست. وزیر نیرو افزود: البته حوادث اخیر مشخص کرد ماهیت این رژیم بدون حمایت آمریکا و کشورهای غربی مفهوم ندارد و تمامی دولت های حامی رژیم صهیونیستی حامی جنایت و کشتار هستند. ما با صدای رسا در کنار تمامی آزادی خواهان جهان توقف جنایت در غزه و بازگشت این سرزمین را به صاحبان اصلی فریاد می زنیم.

محرابیان در ادامه به محورهای این دروره از نشست های سازمان شانگهای پرداخت داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان همکاری شانگهای و دارنده بزرگترین ذخایر نفتی و گازی جهان بر این باور است که کشورهای مختلف جهان اعم از مصرف کننده  یا تولید کننده چه صاحب ذخایر بزرگ انرژی های هیدروکربری و چه دارنده فن آوری های برتر روز از ناپایداری نظام فعلی عرضه و تقاضای انرژی رنج می برد.

وی گفت: بر این اساس ضروریست اعضای این سازمان معاضدت ها را در حوزه انرژی با ابتکارات خود توسعه دهند. ایران به عنوان یکی از اعضای موسس و موثر سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک و نیز مجمع کشورهای صادر کننده گاز این آمادگی را دارد تا در جهت تامین امنیت انرژی کشورهای عضو همگرائی لازم را ایجاد کند.

وزیر نیرو در این زمینه افزود: استفاده از تجربیات یکدیگر در آموزش سرمایه انسانی، ایجاد مکانیزم های نوین مالی در تعاملات انرژی با هدف تسهیل و تسریع در تراکنش های مالی دو و چند جانبه، مشارکت بخش خصوصی کشورهای عضو برای راه اندازی و تکمیل پروژه های انرژی اولویت دار و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی از جمله مواردی است که برای توسعه همکاری های حوزه نقت و گاز در این سازمان یشنهاد می شود.

محرابیان بر نقش حیاتی انرژی به ویژه برق، به عنوان نیروی محرکه توسعه، رشد اقتصادی و اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی و حفاظت از محیط زیست تاکید و اظهار کرد:  کشورهای عضو این سازمان می توانند با ایجاد بسترهای همکاری مؤثر، زمینه­ ساز تضمین امنیت انرژی و برق شوند.

7 محور پیشنهادی ایران به سازمان همکاری های شانگهای

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران، با توجه به آینده انرژی، بر اهمیت محورهایی چون ایجاد بازار برق منطقه ای بین کشورهای عضو، ارتقای امنیت انرژی، توسعه ظرفیت آب شیرین­کن­ های برقی،توسعه فنی و تجاری سازی منابع ذخیره ساز انرژی و خودروهای برقی،توجه به مقوله کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، تبادل دانش فنی و همکاری­های علمی و تبادل خدمات فنی و مهندسی حوزه انرژِی برای همکاری­ های مشترک تأکید دارد.

وزیر نیرو گفت: ایجاد یک بازار برق منطقه ای بین کشورهای عضو، با بهره گیری از ظرفیت تولید برق بیش از 4.000 گیگاوات، می تواند به پایداری و افزایش بهره وری شبکه های برق کشورها کمک کند. این بازار ، امکان بهره­ گیری از فرصت­ های مشترک و بهره ­برداری بهینه از تمام منابع را فراهم می­ کند؛ هرچند که لازمه این امر، ایجاد زیرساخت­ های نرم­ افزای و سخت­ افزاری و هماهنگی قوانین و مقررات است. در این خصوص، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می دهد کارگروهی برای امکان سنجی و بررسی ابعاد و مراحل شکل گیری هاب انرژی سازمان همکاری شانگهای تشکیل شود.

وی بیان کرد: ارتقای امنیت انرژی در کشورهای عضو این پیمان، از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ توسعه انرژی های تجدیدپذیر و افزایش بهره وری انرژی به عنوان دو بازوی مهم و اقدام اساسی در حوزه امنیت انرژی شناخته می شوند.

محرابیان تاکید کرد: در زمینه انرژی های تجدیدپذیر، ظرفیت بالا و بالقوه ی موجود در کشورهای عضو، می تواند زمینه ساز توسعه این منابع شود. از سوی دیگر، افزایش بهره وری انرژی از طریق بهبود فرآیندها و تکنولوژی های نوین می تواند به کاهش مصرف انرژی و هزینه ها کمک کند. براین اساس بالفعل کردن این پتانسیل ها، فقط با افزایش همکاری های بین اعضا از طریق تبادل تجربیات و دانش فنی و ایجاد مکانیزم های تأمین منابع مالی مشترک میسر خواهد شد.

وی در ادامه یکی از مهمترین چالش های پیش روی جهان و همچنین کشورهای عضو در آینده ای نزدیک را امنیت آب برشمرد و افزود: کمبود آب شیرین مورد نیاز برای توسعه ی کشورها در کنار تهدیداتی همانند تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی، می تواند امنیت آب و در نتیجه امنیت ملی کشورهای عضو را به خطر اندازد. در این راستا، توسعه ظرفیت های آب شیرین کن های برقی به خصوص از طریق انرژی های تجدیدپذیر می تواند یک راه حل پایدار برای این چالش باشد. در این راستا جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می دهد کارگروهی برای امکان سنجی و بررسی ابعاد این موضوع تشکیل شود.

وی همچنین با بیان اینکه منابع ذخیره ساز انرژی و خودروهای برقی از محورهای مهم آینده صنعت برق به شمار می روند، اظهار کرد: توسعه فناوری های مرتبط با این حوزه ها و تجاری سازی آن ها می تواند به پیشرفت های قابل توجهی منجر شود.

وزیر نیرو در تشریح  توجه به مقوله کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نیز گفت: همکاری های کشورها درچارچوب سازمان همکاری شانگهای برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و مشارکت در بازارهای جهانی کربن، نقش کلیدی در مقابله با تغییرات اقلیمی ایفا می کند. از سوی دیگر، سرمایه گذاری و ایجاد زنجیره ی تکنولوژی مشترک در فناوری های انرژی های پاک همانند هیدروژن سبز به عنوان یک منبع انرژی پاک و تجدیدپذیر، می تواند تضمین کننده توسعه ی پایدار کشورهای عضو باشد.

وی تاکید کرد: تبادل دانش فنی و محصولات و خدمات بین کشورهای عضو می تواند به ارتقاء سطح تکنولوژی و کیفیت خدمات در منطقه کمک کند. با توجه به وجود دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی پیشرفته در کشورهای عضو، بسترهای لازم جهت تبادل تجربیات و دانش فنی بین این کشورها فراهم است. توسعه مشترک تحقیقات بنیادین و علمی در این حوزه­ ها می تواند به کشف راهکارهای نوین و بهبود تکنولوژی های موجود کمک کند. در این حوزه، ایران آماده همکاری و هم­ افزایی از طریق پروژه های تحقیقاتی مشترک با کشورهای عضو را دارد.

محرابیان همچنین به تبادل خدمات فنی و مهندسی حوزه انرژِی اشاره کرد و افزود: کشورهای عضو این سازمان، از پتانسیل قابل توجهی در ارائه کالاها و خدمات روزآمد در حوزه برق و انرژی، برخوردارند. جمهوری اسلامی ایران نیز با داشتن تجربه های گسترده در حوزه های مختلف فنی و مهندسی برق و اجرای پروژه های بزرگ ملی و بین­ المللی در این حوزه، آمادگی خود را برای صدور این خدمات به کشورهای عضو اعلام دارد. وی اظهار کرد: این خدمات می تواند شامل مشاوره، طراحی، ساخت و نگهداری منابع بالا دستی و پایین دستی نفت، گاز، شبکه های انتقال انرژی، نیروگاه های حرارتی، اتمی، تجدیدپذیر و تولید هیدروژن سبز باشد.

وزیر نیرو در پایان سخنرانی خود ابراز امیدواری کرد که این محورها بتواند به تقویت همکاری ها و همبستگی بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای منجر شود و شاهد رشد و توسعه ای پایدار در حوزه انرژی  باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا پیشنهاد می کنم سازو کارهایی مانند "پلت فرم توسعه و تبادل فناوری انرژی" برای تبدیل شدن سازمان شانگهای به پیشگامان فناوری و نوآوری در دنیا مورد نظر سران کشورها قرار بگیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما