شناسهٔ خبر: 67301350 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

آمریکا فروش نرم‌افزارهای ضد ویروس کسپرسکی را ممنوع کرد

ایتنا - جینا ریموندو وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا می‌گوید شرکت "کسپرسکی‌لب" مستقر در مسکو به‌ دلیل حفاظت از امنیت ملی از این پس اجازه ندارد محصولاتش را در آمریکا بفروشد یا به‌روزرسانی‌های خود را در این کشور ارائه دهد.

صاحب‌خبر -
بر اساس اعلام جینا ریموندو وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا شرکت "کسپرسکی لب" که در مسکو مستقر است به ‌دلیل حفاظت از امنیت ملی از این پس اجازه نخواهد داشت محصولات خود را در آمریکا بفروشد یا به‌روزرسانی‌های خود را در این کشور ارائه دهد.

به گفته ریموندو مسکو می‌تواند با استفاده از شرکت‌هایی نظیر کسپرسکی، اطلاعات حساس موجود در رایانه‌ها در ایالات متحده آمریکا را به سرقت ببرد یا بدافزارهایی را بر روی رایانه‌ها نصب کند.

شرکت کسپرسکی با داشتن ۳۰ نمایندگی در کشورهای مختلف جهان این اتهامات را رد کرده و تصریح کرده است که فعالیت‌های این شرکت، تهدیدی علیه امنیت ایالات متحده آمریکا نیست. این شرکت پیش از این نیز تاکید کرده بود که ارتباطی با دولت روسیه ندارد و یک شرکت "کاملا خصوصی" است.

رویترز اخیرا با انتشار گزارشی از ممنوعیت قریب‌الوقوع آنتی‌ویروس کسپرسکی در آمریکا خبر داده بود. به گفته مقام‌های آمریکایی، دلیل اصلی اتخاذ این تصمیم، "اثرگذاری بالای دولت روسیه بر روی شرکت سازنده این آنتی‌ویروس" عنوان شده است که می‌تواند برای ایالات متحده "یک تهدید امنیتی" به شمار بیاید.

به گفته کارشناسان، آنتی‌ویروس‌ها به‌ دلیل سطح بالای دسترسی‌شان به اطلاعات افراد می‌توانند به برخی از اطلاعات کلیدی دست پیدا کنند و این مساله سبب نگرانی مقام‌های دولت آمریکا شده است.

مقام‌های مسئول آمریکایی بر این باورند که آنتی‌ویروس کسپرسکی قادر است در نصب بدافزارها و یا جلوگیری از نصب به‌روزرسانی‌های مهم دخیل باشد و از این طریق، آسیب‌پذیری رایانه‌ها را افزایش دهد. به گفته آن‌ها این موضوع به ویژه در رایانه‌های دولتی و رایانه‌های مرتبط با زیرساخت‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وزیر بازرگانی ایالات متحده در بخشی از سخنان خود همچنین دولت روسیه را متهم کرد که در استفاده از شرکت‌های خصوصی مانند کسپرسکی، "سابقه قبلی و توانایی" دارد و محصولات شرکت‌هایی از این دست ممکن است به ‌عنوان سلاحی از سوی دولت روسیه علیه شهروندان آمریکایی استفاده شوند و داده‌های کاربران را به سرقت ببرند.

شرکت کسپرسکی مبنای تصمیم اخیر را سیاسی دانسته و گفته است که بررسی جامعی در خصوص محصولات کسپرسکی و درستی عملکرد آ‌ن‌ها انجام نشده است.

این شرکت با بیان این که فعالیت‌های آن به هیچ‌ وجه علیه امنیت ملی ایالات متحده آمریکا نیست گفته است که کسپرسکی در نظر دارد از طرق قانونی راه‌هایی را برای احیای فروش محصولات خود در این کشور پیدا کند.

بر اساس محدودیت‌های جدید اعمال شده، فروش جواز، انتشار به‌روزرسانی و نیز ارائه لینک‌های دانلود برای کاربران آمریکایی این شرکت از اوایل پاییز سال جاری ممنوع خواهد شد.

به باور کارشناسان این تصمیم بخشی از برنامه دولت بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در اعمال تحریم‌های گسترده علیه دولت روسیه و برخی شرکت‌های خصوصی این کشور است. پیش از این در سال ۲۰۱۷ نیز آنتی‌ویروس کسپرسکی زیر ذره‌بین نهادهای امنیتی آمریکا قرار گرفته و نصب آن بر روی رایانه‌های دولتی ممنوع شده بود.

مقام‌های آمریکایی با بررسی گزارش‌هایی در خصوص نقش کسپرسکی در انتقال یک ابزار هک از آژانس امنیت ملی به دولت روسیه، نگران ارتباط احتمالی میان این نرم‌افزار با سرویس‌های جاسوسی روسیه بودند.

شرکت کسپرسکی در سال ۱۹۹۷ توسط یوجین کسپرسکی تاسیس شد. یوجین کسپرسکی پایه‌گذار این شرکت در سال‌های دهه هشتاد میلادی در آموزشگاه عالی "کا‌‌گ‌ب" در مسکو و در رشته ریاضیات مهندسی و فناوری رایانه‌ای تحصیل کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما