شناسهٔ خبر: 67301233 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

مدیر کل انتقال خون استان یزد خبر داد

ایجاد سامانه سیار انتقال خون یزد

یزد - مدیر کل انتقال خون استان مهمترین دستاورد دولت رئیس جمهور شهید در حوزه انتقال خون استان یزد را ایجاد سامانه سیار انتقال خون یزد بیان کرد و گفت: ۱۰ میلیارد تومان از سفر استانی رییس جمهور برای این سامانه تخصیص یافته بود

صاحب‌خبر -

 

آسیانیوز / یزد ؛ "محمدرضا آقایی" در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی اهدا کنندگان خون (۳۱ خردادماه ) برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به هزینه شدن شش میلیارد تومان بابت تهیه خودروی کشنده این سامانه، مهمترین مزیت سامانه مذکور به عنوان جدیدترین و به روزترین مرکز سیار کشور را طراحی توسط کارشناسان انتقال خون یزد و ساخت آن توسط صنعتگران کشورمان ذکر کرد و افزود؛ این سامانه دارای ظرفیت پایگاه یک شهرستان ۱۰۰ هزار نفری است که در راستای عدالت در خدمت با لحاظ کردن استانداردهای جهانی ایجاد شده است.

وی از کسب نشان اول بهره وری کشور به انتقال خون یزد در سال گذشته خبر داد و گفت : ضایعات اجتناب ناپذیر خون در استان از ۱۳ درصد در سالهای گذشته به ۵.۸ درصد کاهش یافته است.

مدیر کل انتقال خون استان یزد با بیان اینکه یزد با کاهش ضایعات اجتناب ناپذیر خون به ۵.۸ درصد، نشان اول بهره‌وری کشور را از این حیث در اختیار دارد اظهار کرد: افتخار می کنیم که بنا به گفته‌ مدیر کل دفتر کنترل کیفی و آزمایشات غربالگری انتقال خون کشور، استان یزد معیار کیفیت در انتقال خون کشور محسوب می شود.

آقایی  از رشد ۱۹ درصد اهدای خون در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال در این استان خبر داد و گفت: امسال ۱۵ هزار و ۸۷۵ نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که ۱۲ هزار و ۷۶۵ نفر از آنان موفق به اهدای خون شدند.

 مدیر کل انتقال خون استان راه اندازی اولین گروه جهادی انتقال خون، ایجاد اولین کانون دانشجویی اهدای خون و تدوین برنامه جامع ارتقاء خون جوانان و خانواده استان که امیدواریم به زودی عملیات اجرایی آن آغاز شود، را از دیگر اقدامات در این باره برشمرد و افزود: هم اکنون علاوه بر پایگاه انتقال خون مرکز استان، در شهرستان میبد دارای یک مرکز انتقال خون، در شهرستان اردکان یک مرکز اهدای خون و فرآورده و در شهرستان های مهریز، بافق، ابرکوه و در آزادشهر یزد دارای مرکز خون سیار هستیم که در هفته یک یا چند روز فعالیت می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول با توجه به قریب الوقوع بودن افتتاح پایگاه انتقال خون شهرستان اردکان، از برنامه های در دستور کار انتقال خون استان را تصویب نهایی برنامه جامع انتقال خون یزد برای تبدیل استان به قطب اهدای خون مرکز وجنوب شرق کشور با توجه به اینکه قطب درمان منطقه است، ایجاد روش Nat وایجاد روش پلاکت توسط روش باکی فوت، کالیبراسیون دستگاه های انتقال خون در داخل استان، فراهم شدن امکان ارسال پلاسمای اردکان و میبد به پالایشگاه داخلی ذکر کرد.

وی با بیان اینکه با راه اندازی طرح گام، امکان مشارکت مردم در اندیشه ورزی،  ارائه ایده و همکاری در اجرا و  نظارت فراهم شده است از ساخت سردخانه ۱۰ هزار لیتری خون در مرکز استان، وبهره برداری آن  تا ایام دهه فجر امسال خبر داد.

آقایی عنوان کرد : طی سه ماه ابتدای امسال ۱۵ هزار و ۸۲۵ یزدی جهت اهدای خون مراجعه داشته ولی ۱۲ هزار و ۷۶۵ نفر موفق به اهدای خون شده اند که رشد ۱۵ درصدی دفعات مراجعه و ۱۵ درصدی اهداکنندگان را رقم زده است.

مدیر کل انتقال خون استان شرایط مناسب افراد برای اهداء خون را حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر جنسی، پایین نبودن فشارخون ، حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال سن، برخورداری از سلامت کامل و نداشتن ابتلا به کم‌خونی عنوان کرد و یادآور شد: خون‌های اهدایی در جراحی، تصادف، زایمان و بسیاری از بیماری‌ها از جمله تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه متوسط حضور مردم برای اهدای خون در کشور ۲۶ در هزار نفر است این رقم در استان یزد ۳۸ در هزار نفر است؛ از رشد ۱۹ درصدی اهدای انتقال خون استان طی سه ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: در این مدت اهداکنندگان مستمر استان ۲۳ درصد و اهدای آفریزیس نیز ۱۸ درصد رشد داشته است.

آقایی از رشد ۸۰ درصدی حضور بانوان اهداکننده خون نسبت به ۱۶ سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: اهدای خون این قشر نزدیک به سه درصد بود که اکنون این رقم به ۴.۶ درصد رسیده است.

مدیر کل انتقال خون استان در رابطه با اقدامات صورت گرفته به منظور ارتقای کیفیت ارائه خدمات در انتقال خون استان به پیگیری ایجاد مرکز تحقیقات، استقلال کامل آزمایشگاه یزد با نصب تجیهزات، نوسازی تجهیزات و ساختمانهای انتقال خون برخی شهرستانها و سردخانه ۱۰ هزار لیتری خون مرکز استان و بهره برداری آن در ایام دهه فجر سال جاری خبر داد.

سید محمد جواد عرفانفر

 

ایجاد سامانه سیار انتقال خون یزد ، محمدرضا آقایی مدیر کل انتقال خون استان یزد

نظر شما