شناسهٔ خبر: 67300365 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آشتی مخاطبان با سالن‌های سینما

روزنامه جوان

برخلاف سال گذشته که گیشه سینما‌ها تقریباً در اختیار فیلم‌های کمدی بود و همین مسئله سبب به راه افتادن موج کمدی‌سازی شد، فروش سینما‌ها در سه ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد اگر یک اثر غیرکمدی با کیفیت و سروشکل‌دار که دارای فیلمنامه‌ای قوی و پرگره و به اصطلاح دراماتیک و جذاب باشد، می‌تواند مخاطبانی را که به دلیل تولید و اکران آثار نازل و ضعیف با سالن‌های سینما قهر کرده‌اند مجدداً با سینما آشتی بدهد و آن‌ها را به سالن‌های سینما بکشاند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: آمار فروش سالن‌های سینما در سه ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با سال گذشته تقریباً دو برابر شده که با توجه به افزایش دو برابری قیمت بلیت سالن‌های سینما تفاوت فروشی دیده نمی‌شود، اما نکته جالب اینکه سال گذشته در همین بازه مخاطب سینما بیشتر از ۶ میلیون نفر بوده است، در حالی که تعداد مخاطبان سینما در سه ماهه نخست امسال با رشد تقریباً ۳۰ درصدی به بیش از ۹ میلیون نفر ارتقا پیدا کرده که نشان‌دهنده آشتی بیشتر مردم با سالن‌های سینماست. 
به گزارش «جوان»، بر اساس آمار ارائه شده از سوی سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران)، در سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ به جز فیلم‌های بخش هنر و تجربه، ۱۷ فیلم در سینما‌ها اکران شدند که مجموع فروش فیلم‌های اکران شده در این بازه سه ماهه به بیش از ۵۲۳ میلیارد و ۸۰۹ میلیون تومان رسیده است. نکته حائز اهمیت در این آمار مربوط به تعداد مخاطبان سالن‌های سینماست که نشان می‌دهد، ۹ میلیون و ۱۲۲ هزار نفر برای تماشای این فیلم‌ها به سینما‌ها رفته‌اند. البته پرفروش‌ترین فیلم در این آمار فیلم کمدی «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی بوده است. 
برخلاف سال گذشته که گیشه سینما‌ها تقریباً در اختیار فیلم‌های کمدی بود و همین مسئله سبب به راه افتادن موج کمدی‌سازی شد، فروش سینما‌ها در سه ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد اگر یک اثر غیرکمدی با کیفیت و سروشکل‌دار که دارای فیلمنامه‌ای قوی و پرگره و به اصطلاح دراماتیک و جذاب باشد، می‌تواند مخاطبانی را که به دلیل تولید و اکران آثار نازل و ضعیف با سالن‌های سینما قهر کرده‌اند مجدداً با سینما آشتی بدهد و آن‌ها را به سالن‌های سینما بکشاند. نزدیک‌ترین شاهد مثال در این زمینه فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی است که موفق شد با ۵۱هزار مخاطبی که در روز اول اکران به تماشای این فیلم نشستند، رکورد فروش روز نخست سینمای پس از انقلاب ایران را بشکند. دومین رکوردشکنی قابل توجه هم از سوی این فیلم با جذب ۲۱۴ هزار مخاطب طی سه روز نخست اکران و شکستن رکورد افتتاحیه چند دهه اخیر سینمای ایران صورت گرفت. ادامه موفقیت این فیلم در طول سه ماهه نخست امسال و به پایان رساندن این بازه زمانی به عنوان دومین فیلم پرفروش سینما‌ها در فصل بهار با وجود اکران فیلم‌های کمدی متنوع تأیید‌کننده این گزاره است که اگر فیلم خوب ساخته شود، مخاطب منتظر نمی‌ماند و با وجود دو برابر شدن قیمت بلیت سینما در سال‌جاری برای دیدن آن هزینه می‌کند و به سالن سینما می‌آید. 
فروش بیش از ۵۲۳ میلیارد و ۸۰۹ میلیون تومان در سه ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۲ که رقم فروش سینما‌ها حدود ۲۷۵ میلیارد و ۶۹۸ میلیون تومان بوده، تقریباً رشد دو برابری داشته است. البته ذکر چند نکته در این رابطه لازم است؛ نکته اول اینکه فروش دو برابری امسال در مقایسه با سال گذشته به دلیل دو برابر شدن قیمت بلیت سینما‌ها بوده است. نکته دیگری که باید مورد ملاحظه قرار داد، تعطیلی‌های پیاپی و اتفاقات خاصی بود که به دلایل مختلف رخ داد و در بررسی میزان فروش فیلم‌ها نمی‌توانیم تأثیر این مسئله را نادیده بگیریم. 
یک مسئله مهم و اثرگذار دیگر در فروش فیلم‌ها، موضوع تبلیغات است، چه اینکه در این زمینه سازندگان برخی فیلم‌هایی که به تازگی روی پرده سینما‌ها رفته‌اند نسبت به وضعیت اکران و فروش فیلم‌ها ابراز نارضایتی می‌کنند، چراکه شرایط مناسبی برای تبلیغ فیلم در اختیار ندارند. 
نکته اساسی و بسیار مهم آماری که سمفا در مورد فروش و تعداد مخاطبان آثار در بازه زمانی سه ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با همین زمان در سال گذشته در خود دارد، بالا رفتن تعداد مخاطبان آثار است. مخاطبان فیلم‌های اکران شده در سه ماهه ابتدایی امسال، بیش از ۹ میلیون و ۱۲۲ هزار نفر بودند، در حالی که آمار مخاطبان همین بازه در سال گذشته ۶ میلیون و ۳۲۰ هزار نفر بود. این آمار نشان می‌دهد رشد مخاطب آثار امسال نسبت به سال گذشته چیزی حدود ۳۰ درصد است که اتفاق مبارک و نیکویی محسوب می‌شود و نشان از آشتی مجدد، اما آرام مردم با سینما‌ها و آثار اکران شده دارد.

نظر شما