شناسهٔ خبر: 67390380 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

برگزاری «جشن شادی مادر و دختر» در تانزانیا همزمان با ایام ولایت و عید مباهله

همزمان با ایام ولایت و عید مباهله، رایزنی فرهنگی کشورمان در تانزانیا جشن فرهنگی دو روزه با عنوان «جشن شادی مادر و دختر» برگزار کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب  به نقل از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا، در این جشن حسین الوندی، سفیر کشورمان، سفیر کشور ترکیه، معاون سفیر کشور الجزایر، گروه‌ها و انجمن‌های مختلف بانوان از مذاهب مختلف اسلامی شیعیان اثنی عشری، شیعیان بهره‌ای و اهل سنت شرکت کردند. 

علاوه بر سفیر کشورمان، تونو پیندا، فعال فرهنگی حقوق زنان و همسر نخست وزیر سابق تانزانیا و شمیم خان رئیس بخش بانوان شورای ملی مسلمانان تانزانیا به عنوان مهمانان ویژه و سخنرانان مراسم افتتاحیه حضور داشتند. 

در برنامه افتتاحیه این جشن فرهنگی ابتدا معارفی، رایزن فرهنگی کشورمان در تانزانیا ضمن تبریک عید غدیر و دهه ولایت، به مهمانان خوش آمد گفتند و به معرفی برنامه و اهداف این جشن فرهنگی پرداختند. 

سپس سفیر کشورمان با اشاره به واقعه غدیر و مباهله با ذکر آیه مباهله، بیان کردند در این آیه پیامبر گرامی اسلام(ص) اعضای خانواده را «نفس و جان» خود می‌نامد، که بیانگر نقش و اهمیت اهتمام به خانواده و تربیت خانوادگی در اسلام است و البته این نقش در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی و به ویژه فرهنگی دیده شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه حجاب یک دستور دینی و از شاخصه‌های مهم جامعه اسلامی است، تأکید کرد: حجابى که اسلام براى زنان تعیین فرموده به معناى در خانه ماندن و نداشتن فعالیت اجتماعى نیست، بلکه زنان با رعایت کامل حجاب مى‌توانند در اجتماع و هرجا که ضرورت داشته باشند، حضور یابند. 

در ادامه خانم شمیم خان به اهمیت شغل خانه‌داری برای زنان اشاره کرد و گفت: یک خانم خانه‌دار وظیفه مهم مادری را برعهده دارد و به گفته رسول مکرم اسلام (ص) بهشت زیر پای مادران است. 

وی افزود: بانوان در کنار تربیت انسان، کارهای مختلفی را در خانه در تمامی ساعات شبانه‌روز انجام می‌دهد که باید قدر آن دانسته شود و زنان نیز باید علاوه بر کار خانه توانمندی‌های خود را برای حضور در عرصه‌های اجتماعی نیز افزایش دهند.

سخنران پایانی برنامه خانم تونو پیندا بودند که با اشاره به قانون اساسی تانزانیا که زمینه حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی را فراهم کرده است، گفت: موانعی وجود دارد که بانوان نتوانسته‌اند آن طور که باید در این عرصه‌های حضور پیدا کنند. عدم خودباوری، ناکافی بودن آموزش‌ها و برخی سنت‌های غلط فرهنگی از جمله موانع حضور بانوان تانزانیایی در عرصه‌های مختلف است.

بعد از مراسم افتتاحیه، نمایشگاه حجاب افتتاح شد. این نمایشگاه به مدت یک هفته در محل رایزنی فرهنگی کشورمان برقرار خواهد بود. در این نمایشگاه تصاویر و پوسترهای مختلفی درباره اهمیت حجاب اسلامی درج شده است و بخشی از نمایشگاه نیز به وضعیت پوشش زنان ایرانی در زمان‌ها و مکان‌های مختلف و نیز پوشش زنان ایرانی در حال حاضر اختصاص داده شد.

بخش دیگر این جشن فرهنگی کارگاه‌های توانمندسازی زنان بود. موضوعات مختلف کارگاه‌ها با عنوان «سلامت زنان از طریق ایمان» و «سلامت روانی» و «بهداشت بانوان» در دو روز برگزار شد.

یکی از فعالیت‌های این جشن فرهنگی نیز نمایش فیلم سینمایی ایرانی حوض نقاشی بود که در آن احساس پاک مادرانه به تصویر کشیده شده است.

در حاشیه نمایشگاه نیز فعالیت‌های مختلف دیگری از جمله نقاشی رایگان صورت کودکان و نیز فروشگاه‌های حجاب و اقلام فرهنگی توسط بخش خصوصی برگزار شد.

این برنامه در رسانه‌های تانزانیا (دو روزنامه اوهورو و نیپاشه) و نیز شبکه تلوزیونی Ten پوشش داده شد.
 
انتهای پیام/

نظر شما