شناسهٔ خبر: 67300209 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

لاوروف: اسرائیل مانع صلح پایدار است

وزیران امور خارجه کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در بیانیه‌ای با محکوم کردن کشتار ده‌ها هزار غیرنظامی در نوار غزه، برقراری آتش‌بس در این منطقه را خواستار شدند.

صاحب‌خبر -

 در بیانیه پایانی این اجلاس که روز جمعه اول تیرماه ۱۴۰۳ در آلماتی قزاقستان برگزار شد، آمده است: وزیران امور خارجه کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی نگرانی عمیق خود را در مورد تشدید تنش در منطقه درگیری فلسطین و اسرائیل که منجر به تلفات غیرنظامی زیادی شده است و همچنین افزایش تنش در خاورمیانه را محکوم می‌کنیم.
بنا بر گزارش وزارت امور خارجه روسیه، وزیران خارجه شرکت کننده در نشست آلماتی توقف فوری خصومت ها، فعالیت بدون وقفه کریدور‌های بشردوستانه برای کمک به ساکنان نوار غزه، خویشتن داری در برابر تهدید گسترش منطقه رویارویی مسلحانه را خواستار شدند.
اقدامات اسرائیل مانعی بر سر راه صلح پایدار است
منابع خبری همچنین از قول وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه نشست آلماتی نوشتند: اقدامات اسرائیل در غزه مانعی در مقابل یک صلح پایدار در خاورمیانه است.
بنا بر این گزارش، لاوروف افزود: وضعیت انسانی در نوار غزه فلاکت‌بار است. روش‌های ارتش اسرائیل پذیرفتنی نیست و در واقع غیرنظامیان درحال کشته شدن هستند.
وزیر خارجه روسیه افزود: چنین اقداماتی نیز یک مانع در مقابل تاسیس کشور مستقل فلسطین براساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد برای دستیابی به صلح پایدار در خاورمیانه به شمار می‌روند.

سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) یک ائتلاف نظامی بین دولتی در منطقه اوراسیا است که در سال ۱۹۹۲ در تاشکند ازبکستان به امضا رسید. ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان این پیمان را امضا کردند.
این پیمان ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۳ (شهریور ۱۳۸۲) در راستای اجرایی شدن تصمیم سران دولت‌های عضو به یک سازمان منطقه‌ای بین المللی تبدیل شد که مقر آن در مسکو قرار دارد.
هدف اصلی این سازمان، تعدیل و تعمیق همکاری‌های نظامی ـ سیاسی، توسعه ساختار‌های چند جانبه، فرایند‌های همکاری برای تضمین امنیت ملی کشور‌های عضو بر پایه مبانی مشترک و کمک رسانی شامل کمک‌های نظامی به کشور‌های عضو است که قربانی خشونت شده‌اند، عنوان شده است.
به دنبال سخنان اخیر «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان مبنی بر خروج از سازمان پیمان امنیت جمعی، وزیر خارجه این کشور در نشست آلماتی حضور نداشت.

منبع:ایرنا

نظر شما