شناسهٔ خبر: 67299843 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد لرستان خبر داد

جشنواره «هیجار» احیاگر سطوح فرهنگی و هنری قوم بختیاری است

زهره گودرزی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به برگزاری موفق چندین دوره از جشنواره «هیجار» گفت: این جشنواره می‌تواند احیاگر سطوح فرهنگی و هنری قوم بختیاری باشد.

صاحب‌خبر -

اعظم روانشاد امروز (یکم تیرماه) در ششمین همایش منطقه‌ای «هیجار» با بیان اینکه قوم بزرگ و ریشه‌دار بختیاری، قومی است که ریشه‌های فرهنگی آن را باید در اعماق تاریخ جست‌وجو کرد، افزود: قوم بختیاری، قومی بوده که موسیقی‌اش برگرفته از نوای آبشاران و جویباران و کلامش به لطافت نسیم بهار در کوهساران و لالایی‌هایش، به ظرافت نغمه کبک‌ها و چکاوک‌ها است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به برگزاری موفق چندین دوره از جشنواره «هیجار» بختیار مناطق مختلف روستایی شهرستان الیگودرز با حضور هنرمندان فعال و مطرح بختیاری و استقبال چند ده هزار نفری عموم مردم، اضافه کرد: این جشنواره با بخش‌های متنوع فرهنگی هنری ویژه آیین‌ها و سنت‌های لرستان به واقع می‌تواند احیاگر تمام سطوح فرهنگی هنری این قوم باشد.  

روانشاد با اشاره به اینکه جامعه ما به حفظ و صیانت از فرهنگ غنی و آداب و رسوم متنوع و ارزشمند نیازمند است، ادامه داد: ترویج آیین‌ها، فرهنگ، آداب و سنت‌ها جامعه را از خطرات، آسیب‌ها و تهاجم‌های فرهنگی حفظ می‌کند.

وی لباس یا همان چوقایِ معنادار بختیاری، را یادآور قدمت این قوم دانست و افزود: این لباس مبیّن عبور از تاریکی به سمت نور، یا گذر از جهان مادی و رسیدن به ملکوت است.

روانشاد گفت: واژه‌های کهن این قوم که رد پای آنها را باید در سنگ نوشته‌های ایران زمین یافت، آداب و رسوم دیرین این قوم، همه و همه از عواملی است که دست‌اندرکاران فرهنگی هنری را وادار می کند تا برگزاری برنامه‌هایی چون «هیجار» را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان بیان کرد: یکی از اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم که موجب مانایی فرهنگ و هنر در شهرستان‌ها شده حمایت‌های قرارگاه شهید آوینی از طرح‌های فاخر و جریان‌ساز است و این جشنواره نیز با حمایت این قرارگاه در شهرستان الیگودرز اجرا شد.  

انتهای پیام

نظر شما