شناسهٔ خبر: 67298989 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳

قاضی‌زاده هاشمی: دغدغه زنان تبعیض در فرصت‌ها است/داشتن دادسرای فرهنگ و رسانه، افتخار نیست

امیررضا قشقایی

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: زن یک فرصت و پیشران و روش حل مسائل است. دغدغه زنان حجاب نیست، بلکه دغدغه آنان تبعیض در فرصت هاست؛ حق هم دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، قاضی‌زاده هاشمی جمعه شب؛ اول تیر ۱۴۰۳ با حضور در  سومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ با موضوع فرهنگی - اجتماعی، در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود با تسلیت شهادت دختر کاپشن صورتی اظهار کرد: خانواده واحد بنیادین جامعه ایرانی است. ایران مهد خانواده محوری است و زن ستون خانواده است. مردان ایرانی با بند بند وجود خود متوجه این موضوع هستند. برخوردهای شعاری و سیاسی به نگاه زن در انتخابات وجهه سیاسی دارد و سوءاستفاده انتخاباتی است. زن بزرگترین سرمایه اجتماعی ما است. هیچوقت در تاریخ نگاه ابزاری و جنسی به زنان نداشته ایم برخلاف جامعه غرب. در دو سال گذشته در ایتالیا خانوم ملونی با شعارهای توجه به زنان و خانواده پیروز شد.

وی ادامه داد: امروز باید میدان دار حمایت از خانواده در جامعه باشیم. یعنی کاری که شهید رئیسی در سازمان ملل انجام داد و باید با جنبش های خانواده محور جهان ارتباط برقرار کنیم و ائتلاف تشکیل دهیم. باید مراقب باشیم ادبیات غلط ما را اسیر نکند. زن یک فرصت و پیشران و روش حل مسائل است. دغدغه زنان حجاب نیست. بلکه دغدغه آنان تبعیض در فرصت هاست؛ حق هم دارند.

قدرت اصلی امروز جامعه ما زنان هستند

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش اول سخنان خود اظهار کرد: حرف هایی که میزنیم نشان می‌دهد از زمان عقب هستیم. قدرت اصلی امروز جامعه ما زنان هستند. مدیران اصلی جامعه زنان خانه دار و غیر خانه دار هستند. حرف اصلی آنان وجود تبعیض برای آنان در زیر ساخت‌ها و فرصت های شغلی است. به مدد انقلاب اسلامی بیش از نود درصد از زنان باسواد هستند و نیمی از آنان سواد دانشگاهی دارند. اما نرخ بیکاری زنان ۵۶ درصد است. چرا که مشاغل ما مردانه طراحی شده است. حرف هایی که اینجا می شنویم مرد سالارانه است.

وی ادامه داد: بانوان خواهان اجازه رشد هستند. دختران ما از پسرانمان در تحصیلات دانشگاهی جلوتر هستند. در هر آزمون استخدامی نیز جلوتر هستند. اندک کمی از امکانات ورزشی در اختیار زنان است. شهید رئیسی اقدامات خوبی در این باره انجام دادند. محیط های ورزشی و تفریحی ما باید به سن بخش مردانه، زنانه و خانوادگی تقسیم شود. اگر اقدام نکنیم عقب می‌مانیم. محدودیت هایی که برای بانوان بوجود آورده ایم را باید به آنان بدهیم.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: متاسفانه فقط مدارس را جدا کردیم. در حالی که بخش های دیگر مانند مشاغل دیجیتال را باید جداسازی و متناسب سازی کنیم. در دولت خانواده یک میلیارد تومان اعتبار قرض الحسنه برای خانواده های جوان ایرانی قرار داده ایم تا بر اساس خواست او می تواند در حوزه اشتغال، تهیه جهیزیه یا موضوع ازدواج از آن استفاده کند. در حوزه مهدکودک باید قانون جوانی جمعیت در آن اجرا شود و مهدکودک ارزان قیمت بوجود آوریم. اگر زمینه فرزندآوری آسان شود، تمام زنان ما علاقه مند هستند تا حداقل دو فرزند داشته باشند. باید تامین امکانات را انجام دهیم تا خانواده ها مجبور به سقط جنین نشوند.

سیاست محدودیت ما موثر نبوده است

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش دوم سخنان خود اظهار کرد: اینترنت یک کالای اساسی است. فرزند خانواده برای آموزش، مادر خانواده برای ارتباطات اجتماعی و افراد برای کارهای اینترنتی نیاز به اینترنت دارند. یکی از بهترین مشاغل زنانه مشاغل اینترنتی است. دولت هوشمند نیز بدون اینترنت، اقتصاد دیجیتال و محدودیت های جغرافیایی و نقد و نظارت مسئولین بدون اینترنت میسر نخواهد بود. قطعا نیاز به یک اینترنت، سریع و امن داریم. نبود زیرساخت مناسب و توقف آن در کشور، محدودیت های فکر نشده و نیروی انسانی مجرب دلیل مشکلات اینترنت کشور است. چرا که این نیروی انسانی در خارج از کشور خریدار بالایی دارد. در دولت سیزدهم تلاش شد پروژه فیبر نوری به سرعت شکل بگیرد و دسترسی کامل به خانواده های ایرانی داده شود.

وی ادامه داد: رشد اینترنت کشور به دلیل استفاده از فیلترشکن مطلوب نیست. چون فیلترشکن ها سرعت را کاهش می‌دهند. سیاست محدودیت ما نیز موثر نبوده و تلگرام تا ۴۰ میلیون مشترک در ایران دارد. نباید تر و خشک را باهم بسوزانیم. در جاهایی افراط کرده ایم. باید برای دور زدن فیلتر در فضاهای مستهجن قاطع برخورد کنیم. گوگل پلی و خیلی از بازی ها به دلایل غیرمنطقی فیلتر شده اند و این مردم آزاری است. بهترین قاضی برای فیلترینگ عرف جامعه است. باید خانواده ها و مردم را درگیر این موضوع کنیم و کنترل را به آنان بسپاریم.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: باید وارد بحث حکمرانی اینترنت در جهان شویم. در فرهنگ مخابراتی، فضایی و اجتماعی باید حکمران شویم. خوشبختانه در دولت سیزدهم کار گسترده ای برای حضور در فضا و امور مخابراتی انجام شده است.

بعضی از حرفایی که می‌زنیم از سر بی‌مسولیتی است

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش دوم سخنان خود اظهار کرد: مردم وقتی صحبت های ما را می شنوند می گویند اینان فرزندان ما را فرزندان خود نمی دانند. به عنوان یک پدر می گویم اگر زخمی به دست و پای فرزندمان یا به روحش وارد شود چگونه برخورد می کنیم؟ اگر سایت های مستهجن روان فرزندانمان را نابود کند چگونه باید برخورد کنیم؟ بعضی از حرفایی که می زنیم از سر بی مسولیتی است. باید سرعت را بهبود ببخشیم اما نگاه کنید ببینید چه اقداماتی در سه سال دولت شهید رئیسی انجام شده است؟

وی ادامه داد: اگر فیلترینگ را برداریم و بسترهایمان را به پیام رسان های خارج ببریم و آنان حساب های ما را بستند چه باید کنیم؟ اگر کلاهبرداری از مردم انجام شد چه کنیم؟ دیدیم که اینان با عکس حاج قاسم، قهرمان ملی ما چه کردند. مکرون نیز گلایه از اینترنت آمریکایی دارد.

این نامزد انتخاباتی با بیان این که کم کاری و عقب ماندگی هایی داریم، اظهار کرد: همان طور که در مواردی به مثل اوبر و آمازون نیاز نداریم چون نیازهای داخلی آن را برطرف کرده ایم. عدم سرمایه گذاری دولت برای پیام رسان های جهانی باعث شده عقب بیفتیم. با کشورهایی که فرهنگ یکسان داریم باید پیام رسان های بین المللی ایجاد کنیم. باید وارد حکمرانی اینترنتی شویم. دولت سیزدهم در موضوع فضای مجازی سرمایه گذاری جدی کرده است.

فضا را باز کنیم تا هنرمند آزادی عمل داشته باشد

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش سوم سخنان خود اظهار کرد: دولت ما باید نقش پیشرانی خود را در تولیدات فرهنگی ایفا کند. حوزه فرهنگی باید مورد حمایت دولت ها قرار بگیرند. امروز فرهنگ کشور مورد حمله دشمنان است و سریال هایی مثل حشاشین می سازند تا تاریخ ما را هرگونه که می خواهند روایت کنند. نسبت به هجوم به فرهنگ کشورمان باید پاسخ درخور بدهیم.

وی ادامه داد: در دولت مردم و خانواده از آثار فاخر حمایت می کنیم. چرا اثری مانند سلمان فارسی باید آنقدر طول بکشد؟ تاریخ پرشکوهی داریم و مثل خیلی از کشورهای دنیا مجبور به افسانه سرایی نیستیم. قهرمانان تاریخی بزرگی از جمله شهدا داریم. تک تک شهدای انقلاب قابلیت پرداختن دارند. در بنیاد شهید از ۸ اثر حمایت کردیم اما مقدار کمی است. تولید آثار فاخر مثل محمد رسول الله در بیرون کشور نیز بیننده پیدا می‌کند.

قاضی زاده یادآور شد: باید تولیدات فرهنگی مشترک انجام دهیم و بر اساس اصول و سابقه فرهنگی مشترک این کار را انجام دهیم. در همین مدت کوتاه توانستیم گفتمان مقاومت را به دانشگاه های آمریکا برسانیم و قطعا ادبیات ایران را نیز می‌توانیم ارسال کنیم. باید فضا را باز کنیم تا هنرمند آزادی عمل داشته باشد و دولت با تزریق بودجه به آن جهت دهد.

به مردم و اهالی فرهنگ اعتماد کنیم

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش سوم سخنان خود اظهار کرد: باید به مردم و اهالی فرهنگ اعتماد کنیم. آنان این حوزه را بهتر از ما می فهمند. در جایی که سیاستمداران وارد شوند با تزریق منابع باعث صدمه زدن به آن می‌شوند. پلتفرم ها رقابت جدیدی را در داخل بوجود آورده اند. باید تلاش کنیم با تفاهم با جامعه فرهنگی این موضوع را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: در فضای مجازی نیز اگر کسی تولیدی خوبی داشت باید در پهنای باند اینترنت سهیم باشد. در بنیاد شهید با کمک گروه های مردمی رویدادهای فرهنگی را سه تا پنج برابر کردیم. دولت باید از خرید محصولات فرهنگی حمایت کند و یارانه بدهد. به تفریح و فرهنگ خانواده ها باید یارانه داده شود. کارت هوشمندی طراحی کردیم تا برای این موضوعات یارانه اختصاص دهیم.

قاضی زاده یادآور شد: این که ورزش جت اسکی را معرفی کرده بودم برای این بود که ورزش ها مخصوص پولداران و فقرا نشود. اجازه دهند همه مردم از ورزش های گران نیز بهره مند شوند. باید با عملکردمان با مردم سخن بگوییم.

داشتن دادسرای فرهنگ و رسانه، افتخار نیست

قاضی زاده هاشمی در بخش جمع بندی سخنان خود اظهار کرد: خانواده بزرگ ایران فرهنگی غنی و شگفت دارد. فارس، ترک، لر، شیعه، سنی و ... همه با هم ایران را ساختیم و هر جریانی که قصد انداختن جدایی دارد، خیرخواه ملت نیستند و هر جریانی که به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی نیز خدشه وارد کند از ما نیست. علی رغم تلاش های دولت شهید رئیسی اما اهالی فرهنگ خواستار توجه بیشتری بودند. در امتداد دولت شهید رئیسی در دولت ما به این موضوع توجه خواهد شد. صندوق حمایت از هنرمندان و فعالان گردشگری و رسانه ها را تقویت می کنیم و با تربیت پلتفرم ها و سریال های در حال ساخت با نظارت بر بودجه خرج شده باید تلاش کنیم تا بیشتر فرهنگ را نشر دهیم. ۱۴ سال از ساخت مختارنامه گذشته است و تولیدی در آن سطح نداشته ایم.

وی عنوان کرد: چهار قول خودم را در عرصه فرهنگ خدمت شما عرض می کنم. فرهنگ کارت خانواده تقدیم خانوارها خواهد شد. زیرساخت های تفریحی و فرهنگی خانواده محور با همکاری بخش خصوصی انجام خواهم داد. مرکز سفر خانواده محور جهانی ایجاد خواهیم کرد تا هر کسی به سفر عفیفانه میخواهد برود به ایران بیاید. برخورد با مبنای فیلترینگ را مطابق با عرف و فرهنگ جامعه انجام خواهم داد. نخواهم گذاشت رونق اقتصاد دیجیتال دچار مشکل شود.لایحه نظام جامع رسانه های عمومی را که در چند دولت معطل مانده بود، اجرا میکنم. افتخار نیست که دادسرای فرهنگ و رسانه داشته باشیم، باید رسیدگی درون سازمانی داشته باشیم.

قاضی زاده هاشمی در پایان یادآور شد: از منتقدان خود شکایت نمی کنم و به آنان برچسب بی شناسنامه و بی سواد نمی زنم. وقتی دولت های نهم و دهم و شهید رئیسی مشکلات را میخواستند حل کنند، عده ای سر و صدا می‌کردند. دختران ما از رفتارهای مسئولین ناراحتند وگرنه دختران ما عفیف و باحجاب هستند. در فضای مجازی و تبلیغات منابع چندانی ندارم و هر خانواده باید یک ستاد برای دولت ما باشند.

انتهای پیام

نظر شما