شناسهٔ خبر: 67298988 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

پزشکیان در سومین مناظره انتخاباتی:

زاکانی جای خدا نشسته یا مردم؟/ وقتی اعتراض می‌کنیم پرونده‌سازی می‌کنند/ همه مدعی احترام به زنان هستند اما نمی‌دانیم چه کسی در متروها حجاب‌بان می‌گذارد؟

پزشکیان در سومین مناظره انتخاباتی: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخورد ما در جامعه با این قشر (زنان) اخلاقی نیست، دخترها و خانم هایی که در خیابان با آنها برخورد می کنیم را ما تربیت کردیم نه بیگانگان.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود پزشکیان در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسیاری از افراد در جمع کاندیداها سخنان زیبایی درباره زنان می‌زنند که اگر چنین صحبت‌هایی واقعیت داشت، باید وضع ما در حوزه فرهنگی و زنان وخانواده خیلی بهتر از اکنون بود. قدم اول از مهدکودک و مدرسه در حوزه آموزش زنان شروع می‌شود تا برابری و حقوق زن آموزش داده شود. اگر آموزش باشد، تنش‌ها نیز به وجود نمی‌آید.

وی افزود: در زندگی خود بنده، با چهار فرزند، هم همسرم درس می‌خواند و هم بنده و با هم بالا آمده و به وظایف خود عمل می‌کردیم. وقتی برخوردها با زنان در خیابان را می‌بینیم و وقتی اعتراضی می‌شود پرونده سازی برای اعتراض می‌شود، من این را می‌بینم اما چرا عمل خودمان در تربیت را نمی‌بینیم و همه چیز را به بیگانگان و معاندین تقلیل می‌دهیم. برخورد ما در جامعه با این قشر (زنان) اخلاقی نیست، دخترها و خانم هایی که در خیابان با آنها برخورد می کنیم را ما تربیت کردیم نه بیگانگان.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفتژ: در لایحه امنیت زنان می‌بینیم که این لایحه خیلی وقت است در مجلس باقی مانده است. حالا که اوضاع ظاهرا خوب است، ادعای احترام به زنان می‌کنیم. صدای ما باید بلند شود که چرا چنین برخوردهایی با زنان انجام می‌شود. پیامبر خدا از قول خدا می‌گوید که اگر پیامبر با اخلاق بد با مردم برخورد می‌کرد، دور ایشان جمع نمی‌شدند. نگاه کنونی ما باید اصلاح شود.

وی افزود: ما باید پاسخگو باشیم که چطور آموزش در مدرسه و مساجد و.. داده شده که چنین وضعیتی در حوزه فرهنگی به وجود آمده است. تبعیض آموزشی باعث شده که افراد عقده به دل بگیرند و نتوانند با هم صحبت کنند و ریشه این در مدرسه و آموزش تبعیض آمیز است. صحبت از تئوری بسیار ساده است بلکه باید در صحنه عمل این روند آموزشی تغییر کند.

همانطور که رژیم گذشته نتوانست حجاب را به زور از سر مردم بردارد، پس از انقلاب هم به زور نمی‌توان حجاب بر سر زنان گذاشت

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش بعدی حرف‌های خود گفت: ما نمی‌فهمیم که چرا نارضایتی در جامعه وجود دارد. از نظر اعتقادی با هرگونه زورگویی و برخورد خشن با زنان مخالف هستم. این فرقی که بین زن و مرد ایجاد کردیم، واقعیت است. برخوردها با خودروها و زنان در خیابان‌ها واقعیت است. چرا اعتراض نکردیم؟ چرا کار به اینجا رسید؟

وی با بیان اینکه تمام خانواده بنده محجبه و چادری هستند، گفت: اما با این روند، اگر کسی نخواست چنین پوششی داشته باشد، باید با زور برخورد کنیم؟ ما که این میزان خرج کردیم و ده‌ها موسسه و نهاد را موظف به اصلاح فرهنگی کردیم، نتیجه گرفتیم؟

پزشکیان گفت: ما خجالت می‌کشیم که برخی رفتارها را می‌بینیم. ما باید نگاه به زنان را تغییر دهیم. این نگاه که زن صرفا برای خانواده آفریده شدند و جنس دوم هستند، باید تغییر کند. ما باید در عمل این را ثابت کنیم وگرنه در حرف و نظر و تئوری همه در آستانه انتخابات چیز دیگری می‌گوییم.

وی  یادآور شد: بنده بعد از فوت همسرم، برای هدایت دخترم، در بسیاری از بحث‌ها کوتاه می‌آمدم و برای آنکه از کانون خانواده دور نشود، آن‌ها را حفظ می‌کردم و تلاش می‌کردم در ادامه آن‌ها را در عمل اقناع کنم. همانطور که در دوران قبل از انقلاب به زور رژیم گذشته نتوانست حجاب را از سر مردم بردارد، پس از انقلاب نیز به زور نمی‌توان حجاب بر سر زنان گذاشت.

این نامزد انتخابات ریاست چمهوری گفت: در دانشگاه وقتی ما دانشجویان و دختران خود را تعلیق و اخراج کرده و برخورد می‌کنیم و عقده در آن‌ها ایجاد می‌کنیم، انتظار نتیجه نباید داشته باشیم. ما باید اساس نگاه خود را در این حوزه اصلاح کنیم.

برخی مدعی احترام به زنان هستند اما نمی‌دانیم چه کسی در متروها حجاب بان می‌گذارد

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با کنایه به دیگر نامزدهای انتخابات که منتقد فیلترینگ بودند گفت: فعلا که فیلترینگ را ما راه انداختیم و بسیاری از مشاغل را نابود کرده و بسیاری از زندگی‌ها و میلیون‌ها خانوار آسیب اقتصادی دیدند. هزاران فیلترشکن توسط گروه‌های ذی نفع فروخته می‌شود.چه کسی نفع می‌برد؟ چرا با آن فروشندگان فیلترشکن برخورد نمی‌شود؟

وی افزود: ما تعجب می‌کنیم که برخی اینجا مدعی حقوق زنان و احترام به زنان هستند اما نمی‌دانیم چه کسی در متروها حجاب بان می‌گذارد! اگر می‌خواستیم درست عمل کنیم، به اینجا نمی‌رسیدیم.

پزشکیان تاکید کرد:‌ ما در حوزه فضای مجازی نیز درست عمل نکردیم. مثلا توییتر فضای آموزشی است و می‌توانستیم از طریق آن ارتباطات خود را از آنجا گسترش دهیم. بسیاری از مشاغل آسیب دیدند و من با قاطعیت در برابر این روند محدودیت‌زایی و آسیب‌زنی خواهم ایستاد. هرچند در بحران‌های خاص ممکن است محدودیت‌هایی مثل همه جای دنیا ایجاد شود، اما چه معنایی دارد این هزینه‌ها داده شود؟

وی افزود: چرا باید این میزان پول بابت فیلترشکن توسط مشترکین پرداخت شود؟ تازه مگر جز این است که این فیلترشکن دسترسی به فضای مستهجن را فراهم می‌کند؟

این نامزد انتخابات با بیان اینکه دولت نباید در حوزه فرهنگی نقش ترویج کننده و محوری ایفا کند؛ در این حوزه مسئول نهادهای فرهنگی مستقل و حوزه‌های علمیه و موسسات فرهنگی هستند، گفت: مسئول آن نهادهای فرهنگی مستقل و حوزه‌های علمیه و موسسات فرهنگی هستند. ما چطور می‌خواهیم پاسخگوی برخوردهایی باشیم که باعث شده جمعی در جامعه ما را نپذیرند. تعداد زیادی هستند که روز به روز از ما دورتر می‌شوند و حرف‌هایی ضد ارزش‌های ما می‌زنند. درست است که بسیاری از آن‌ها با پوشش دلخواه خود بیرون نمی‌روند اما دل آن‌ها با ما نیست و گاهی توهین نیز می‌کنند. ما باید برای بهبود این وضعیت چاره‌ای بیندیشیم.

لازم نیست جواب‌ زاکانی را بدهیم، فکر نمی‌کنم تا آخر هم بماند

پزشکیان در پاسخ به زاکانی گفت: آقای زاکانی هم یک چیزهایی می‌گویند همینطوری که خودشان  گفتند لازم نیست جواب‌شان را بدهیم برای اینکه فکر نمی‌کنم تا آخر هم بماند و بخواهد دولت تشکیل دهد.

زاکانی در پاسخ به پزشکیان گفت: از این آرزوها شما خیلی دارید اما دارید با رییس‌جمهور آینده صحبت می‌کنید

پزشکیان خطاب به زاکانی گفت: من پاسخ شما را نمی دهیم اینکه مدام می‌گویید در جریان شما در ستاد شما این کارها را انجام می‌دهند من پاسخ نمی‌دهم و شما هم تا آخر این روند را ادامه دهید.

وی ادامه داد: واقعیت این است که همین رفتار‌هایی که خودمان داریم ما اخلاق را در رفتارهایمان و گفت‌وگو‌هایمان رعایت نمی‌کنیم. با مردم هم همین‌طور رفتار می‌کنیم روند اخلاقی ما با کسب و کارها و اتاق های اینترنتی و جاهایی که از این راه گذران می‌کنند چگونه است؟ ما چه کار می‌کنیم؟ ما الان داریم خطوط باند اینترنتی را اتوبان می‌کنیم اما در هر پنج متر یک مانع می‌گذاریم این مانع اعصاب کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند را خراب می‌کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر بخواهیم در آینده در حوزه هوش مصنوعی و قافله علم و تمدن عقب نمانیم باید با دنیا ارتباط داشته باشیم. هرچند محدودیت‌های امنیتی را باید در نظر داشت. باید در نظر داشت که نخبگان ما از کشور خارج نشوند. بسیاری از نخبگان بخاطر نبود بستر کارشان از کشور درحال خروج هستند.

وی افزود: همه مردم می‌دانند که با این تصمیمات در فضای مجازی وضع شان بدتر شد. هر دولتی که روی کار آمد ان‌شاالله راه را برای برگشت مردم در حوزه مجازی فراهم کنند. از مردم نظرسنجی کنیم که ببینیم از کارهای ما در این حوزه راضی هستند یا خیر؟ از زنان و دختران ما نظرسنجی شود که آیا از وضعیت راضی هستند یا خیر؟ شفافیت با عدد و رقم مشخص می‌شود. به راحتی می‌توانیم بگوییم که اوضاع خوب است اما در واقعیت چه شرایطی رقم خورده است؟ ما امیدواریم در آینده طوری مدیریت کنیم که این مشکلات را نداشته باشیم و سیاستگذاری صحیح داشته باشیم.

زاکانی یا جای خدا نشسته یا جای مردم که می‌گوید نمی‌گذارد من رئیس‌جمهور شوم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگر صحبت های خود گفت: در رابطه با بحث سینما و هنر ما مشکلاتی داریم که در رابطه با این مشکلات موانعی برداشته شود . امسال ۱۷ فیلم در فستیوال‌های بین المللی ما زیرزمینی یا در پخش خارجی بود که در خود ایران نتوانستند پخش شوند و در خارج جایزه گرفتند.  اینکه هنرمندان ما زیرزمینی کار کنند، آسیبی است که باید اصلاح شود و ما باید از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم. امثال آقای اصغر فرهادی در خارج موفق هستند و باید در ایران از ایشان استفاده کرد.

وی افزود: در مورد زندگی مردم، مسکن مهر را در زمان آقای احمدی نژاد ساختیم اما این مجموعه‌ها پیوست فرهنگی نداشتند و ما مشکلات فرهنگی و اجتماعی در این محیط‌های زندگی را داریم.

پزشکیان با بیان اینکه در حوزه کتابخوانی ما مشکل گرانی کتاب‌ها را داریم، گفت: این طبیعتا باعث کاهش کتابخوانی می‌شود. در این حوزه باید در مدارس کار را شروع کرد و باید تشویق صورت گیرد. معلمان ما باید برای کتابخوانی جایزه تعیین کنند تا بچه‌های ما از مدرسه کتابخوانی را یاد بگیرند. فرهنگ کتابخوانی از جوانی و کودکی باید شروع شود و در بزرگسالی ترویج این فرهنگ دشوار است. ما باید در این حوزه برنامه‌ریزی داشته باشیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در دولت آینده اگر رای مردم را داشتیم، حتما دولت باید به حوزه سینما کمک کند. موانعی که در برابر کارگردانان، بازیگران و هنرمندان است باعث ممنوع الخروجی یا ترک کشور می‌شود، باید برداشته شود.

وی در پاسخ به ادعای زاکانی در دور قبل که گفت نمی‌گذارمپزشکیان رئیس‌جمهور شود، گفت: اینکه آقای زاکانی فرمودند نمی‌گذارند بنده رئیس جمهور شوم، احتمالا ایشان یا جای خدا را گرفته یا جای مردم! اما این مردم هستند که تعیین می‌کنند چه کسی به آن‌ها خدمت کند و ان‌شا‌الله بتوانیم ما با همراهی مردم خدمت کنیم.

تلاش خواهیم کرد از ورود دستگاه‌های غیرفرهنگی به فرهنگ جلوگیری کنیم

پزشکیان در بخش درگیری از صحبت های خود گفت: اصولا دولت باید از حالت مداخله‌گری در بیاید و سیاستگذار و ناظر باشد. کار باید به نهادها و سازمان‌های خصوصی داده شود و ممیزی طبق قانون و شفاف و به صورت سلیقه‌ای نباید باشد. من اجازه این نظارت سلیقه‌ای و مداخله فراقانونی را نخواهم داد. توجه به مالکیت معنوی بسیار مهم است و تلاش خواهیم کرد که در این حوزه ورود کنیم.

وی با بیان اینکه دولت من یک دولت فرهنگی خواهد بود، گفت: تلاش خواهیم کرد که از ورود دستگاه‌های غیرفرهنگی به فرهنگ جلوگیری کنیم. ما باید در حوزه فرهنگی مانع از خروج نخبگان شویم. اکنون نخبگان فرهنگی ما ناراضی هستند که نباید بگذاریم این نارضایتی که منجر به فرار نخبگانی می‌شود، تداوم یابد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: سریال‌هایی از خارج کشور نشان داده می‌شود، اما آنچه در سابقه تاریخی ماست آموزنده‌تر و غنی‌تر است و ما تلاش می‌کنیم در این حوزه کمک کنیم تا تولیداتی به وجود آید.

وی گفت: در حوزه کتابخوانی ما باید تلاش کنیم کتاب دوستی با کتاب را در جامعه ترویج دهیم. هر جامعه‌ای که کتابخوانی در آن گسترده‌تر است، جرم و جنایت و آسیب‌های اجتماعی در آن‌ها کمتر است. در برخی بخش‌های جامعه فضاهای کتابخانه و فضاهای فرهنگی ضعیف است و شاهد افزایش مشکلات اجتماعی و فرهنگی در آن نقاط هستیم.

فرهنگ را امنیتی کردیم

نیاز نیست به زور مردم را به چیزی دعوت کنیم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دیدگاه اعتقادی‌ای که داریم، فرقی بین زن و مرد در تلاشی که می‌کنند، وجود ندارد. هرکدام عمل درستی کنند، پاداش آن را خواهند گرفت. لذا ما باید کاری کنیم که زنان در جایگاهی قرار بگیرند که در مسیر حیات طیبه باشند. این نگاه باعث می‌شود که اجازه دهیم در جایگاه‌هایی که مردان قرار دارند، زنان نیز قرار بگیرند.

وی افزود: نوع برخورد ما با زنان و دخترانی که نوع پوشش آن‌ها با آنچه ما می‌خواهیم فرق کند، باید متفاوت باشد و نباید اجبار و زور باشد. آیا ما می‌خواهیم به زور با کسانی که مانند آنچه ما می‌خواهیم زندگی نمی‌کنند برخورد کنیم.  اگر خدا چنین می‌خواست، خود همه را به یک جهت و شکل قرار می‌داد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: گشت ارشاد و جریمه و توبیخ، قطعا در این راستا نیست. ما باید با زبان خوش با زنان و دختران برخورد کنیم. نباید رفتار ما باعث شود که وقتی کسی از بیرون به ما نگاه کند، به عنوان مردم از ما نپذیرند. می‌توان از مردم نظرسنجی کرد که آیا این برخورد درست است یا خیر؟

وی افزود: در حوزه فضای مجازی ما باعث تضعیف بسیاری از کسب و کارها شدیم و نان برخی را بریدیم. اگر مسیری که رفتیم را می‌دیدیم، چنین رفتاری را با مردم نمی‌کردیم.

پزشکیان تاکید کرد: در حوزه هنر و سینما نیز کار با کاردانان باید باشد و دولت نظارت کند. کار باید به امثال خانه سینما و. . سپرده شود. چرا باید کارگردانان و هنرمندان ما به جایی برسند که از کشور بروند و ممنوع الخروج شوند؟ ما فرهنگ را امنیتی کردیم. این باعث شده نسل جوان ما نسبت به رفتارهای ما زده شدند.

وی گفت: ما باید قبل از هرچیز خودمان را اصلاح کنیم و این اصلاح باید در رفتارمان باشد و نه در دستورالعمل‌ها! الگوهای شایسته‌ای که درست کردیم را نشان دهیم و اگر رفتار ما الگو باشد، مردم به سمت آن الگو اگر خوب باشد، خواهند رفت. در آن صورت دیگر نیاز نیست به زور مردم را به چیزی دعوت کنیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: نکته آخر اینکه همان دولتی که امروز در مناظره اینجا مورد حمله قرار می‌گیرد، برجامی داشت که دولت فعلی هنوز نمی‌تواند به اجرای آن برسد.

انتهای پیام/

نظر شما