شناسهٔ خبر: 67299353 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

پزشکیان: راه‌حل مشکلات حوزه زنان در آموزش است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه راه حل مشکلات حوزه زنان در آموزش است، گفت: برخوردی که با دختران مردم می‌شود راه‌حل مشکل نیست، لایحه تامین امنیت زنان همچنان در مجلس مانده، خشونت علیه زنان و حقوق آن‌‌ها نادیده گرفته شده و حداقل باید به آن اعتراض کرد.  نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه راه حل مشکلات حوزه زنان در آموزش است، گفت: برخوردی که با دختران مردم می‌شود راه‌حل مشکل نیست، لایحه تامین امنیت زنان همچنان در مجلس مانده، خشونت علیه زنان و حقوق آن‌‌ها نادیده گرفته شده و حداقل باید به آن اعتراض کرد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا، مسعود پزشکیان در سومین مناظره انتخاباتی با موضوع فرهنگ و اجتماعی به طرح مهمترین دیدگاه های خود در این حوزه ها پرداخت. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:  اینگونه که ما می‌گوییم باید وضع خیلی خوب می‌شد، اما نمی دانم چگونه شد که اوضاع زن و دختر در جامعه به این شکل درآمد. به تصور من قدم اول از مدرسه و مهد کودک شروع می‌شود و ما باید از این مرحله کار را آغاز کنیم و نگاه برابر و توانمندی‌های این عزیزان را از مدارس و مهد کودک‌ها آموزش دهیم.

پزشکیان ریشه مسائلی که درباره زنان مطرح می‌شود را مدرسه دانست و گفت: چنانچه در مدارس آموزش‌های لازم ارائه شود، دیگر این تنش‌های و مشکلات اجتماعی به وجود نمی‌آید.

وی تصریح کرد: من و همسرم چهار فرزند داشتیم و هر دو همزمان درس می‌خواندیم؛ یک شب من کشیک بودم او از فرزندان‌مان نگهداری می‌کرد و شب دیگر من بچه‌ها را نگه می‌داشتم و او کشیک می‌داد و ما با هم بالا آمدیم و می‌توانستیم با هم کارهای خود را انجام دهیم و در ابتدا نیز این نگاه وجود داشت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وقتی در خیابان‌ها برخوردهایی را که با دختران و زنان اتفاق می‌افتد، می‌بینیم، زمانی که نسبت به این رفتارها اعتراض می‌کنیم و گاهاً نیز پرونده‌هایی برای ما درست می‌کنند؛ واقعیت این است که این بچه‌ها، دختران و خانم‌ها را ما تربیت کرده‌ایم نه بیگانگان؛ به جای اینکه خودمان را نقد کنیم که چرا این اتفاق افتاده است، در بیرون برخوردهایی با دختران می‌کنیم که نمی‌توان پذیرفت چنین برخوردهایی می‌تواند مشکل را حل کند. اگر می‌خواهیم مشکل را حل کنیم باید برگردیم و ببینیم چه کرده‌ایم که این اتفاقات افتاده است.

پزشکیان با اشاره به راکد بودن رسیدگی به لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار، گفت: خیلی وقت است که لایحه تامین امنیت زنان و جلوگیری از خشونت علیه زنان در مجلس مانده است و ما هنوز نتوانستیم موضوع خشونت علیه زنان را حل کنیم. ما همچنان نتوانستیم جایگاه زنان را درست کنیم اما الان که اوضاع خوب است می‌گوییم که ما به زنان احترام می‌گذاریم در حالی که احترام باید در عمل و در واقعیت اجتماعی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه وقتی حقوق زنان را در جامعه نادیده می‌گیرند، باید حداقل صدای‌مان بلند شود و بگوییم که چرا دارید این کارها را می‌کنید؛ گفت: خداوند به رسول خدا(ص) می‌گوید که اگر با اخلاق بد با مردم رفتار می‌کردی آنها دور تو جمع نمی‌شدند. امروز برخورد ما در جامعه با این قشر اخلاقی نیست و در تئوری نیز هرچه بگوییم آنی نیست که در عمل باید باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه این نگاه ماست که باید اصلاح شود و نهایتاً نیز باید بازگردیم و ببینیم که چگونه در مدرسه، محله و مسجد این‌ها را چگونه آموزش دادیم که به اینجا رسیده‌اند، گفت: سبک زندگی را از مدارس می‌توان تغییر داد، اما مدارس ما از سویی به این دلیل که معلمان بازآموزی ندارند و حقوق آنها کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و از سوی دیگر میان مقاطع مختلف از نظر آموزش تبعیض وجود دارند و این تبعیض باعث می‌شود که افرادی را تربیت کنیم که وقتی به جامعه می‌روند عقده‌ای می‌شوند و با هم می‌جنگند و نمی‌توانند با یکدیگر حرف بزنند و کنار یکدیگر بنشینند. ریشه این مسئله در مدارس است و اگر ما می‌خواهیم این مسائل درست شود باید به صورت ریشه‌ای به آنها بپردازیم و رفتار و نگاه خود را تغییر دهیم و در عمل و واقعیت با آنها برخورد کنیم؛ چرا که سخن از تئوری کار ساده‌ای است.

با هرگونه زورگویی با هر انسانی مخالفم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود در مناظره گفت: فکر کنم وضع خوب است اما نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد که نارضایتی در جامعه وجود دارد.

پزشکیان با تاکید بر اینکه من از نظر اعتقادی با هرگونه زورگویی یا برخورد خشن با هر انسانی مخالفم، گفت: چرا نسبت به برخوردهایی که در خیابان می‌شود یا اینکه خودروهای سواری توقیف می‌شود یا آنچه که در فضای مجازی به وجود می‌آید، اعتراض نکردیم؟ چرا کاری نکردیم که روند تغییر کند؟

وی ادامه داد: در اینکه خانواده باید تحکیم شود شکی نیست، همه خانواده من اعم از عروس‌ها و خواهرانم با حجاب از نوع چادری هستند اما سوال این است که با این روند اگر کسی در بیرون نخواهد چنین پوششی داشته باشد باید با او برخورد کنیم؟ ما که نتوانسته‌ایم تا این سن آنها را هدایت کنیم و هزینه‌های زیادی نیز بابت مراکز تربیتی دینی و مذهبی صرف کرده‌ایم، اما هدف محقق نشده است، آیا تصور می‌کنیم با روش‌هایی که انتخاب کرده‌ایم می‌توانیم آنها را درست کنیم؟ آیا تصور می‌کنیم که برخورد کردن و گرفتن درست کردن است ؟ آدم از اینکه برخی رفتارها را می‌بیند، خجالت می‌کشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید نگاه‌مان را نسبت به زنان تغییر دهیم، تصریح کرد: نگاه جنسیتی که زنان در رتبه ۲ قرار دارند و برای خانواده آفریده شده‌اند؛ باید تغییر کند. زنان در اقتصاد، صنعت، علم و کارایی همراه مردان هستند و باید این جایگاه را در پست‌ها، مقامات به آنها بدهیم و عملاً نیز این موضوع را ثابت کنیم؛ الان که زمان رای گیری است همه می‌گوییم که ما فلان کارها را می‌کنیم، اما باید در عمل این موضوع را ثابت کنیم؛ در رابطه با خیلی از مسائل قصور داریم و باید نوع رفتارمان را تغییر دهیم به جای اینکه برخورد خشن بکنیم باید آسیب شناسی انجام دهیم که چرا دختران و زنان ما به این شکل در آمدند.

پزشکیان ادامه داد: بعد از فوت همسرم برای اینکه بتوانم دخترم را هدایت کنم، بسیاری از اوقات در بحث با او کوتاه می‌آمدم؛ چراکه اگر می‌خواستم با زور و تحکیم با او رفتار کنم، اینی نمی‌شد که الان شده است؛ مجبور بودم با او کنار بیایم، بپذیرم و با او صحبت کنم. بدون گفت‌وگو و قانع کردن کار پیش نمی‌رود.

وی با تصریح این نکته که با زور، دستور و قانون نمی‌شود رفتار را عوض کنیم، تاکید کرد: همانطور که در گذشته نتوانستند با زور حجاب را از سر زنان ما بردارند، قطعاً ما با زور نخواهیم توانست حجاب را بر سر زنان بپوشانیم مگر اینکه رفتارمان را در آغاز مهد کودک و مدرسه و دانشگاه با رفتار تربیتی اصلاح کنیم و این کار نیز به سادگی نیست؛ نباید در مدرسه و دانشگاه افرادی را قرار داد که از نظر تربیتی و آموزشی علمش را ندارند و رفتارشان درست نیست و با دانشجو و محصل تحکیمی رفتار می‌کنند، به آنها حکم اخراج می‌دهند یا آنها را تعلیق می‌کنند؛ در این شرایط نمی‌توان انتظار داشته باشیم آنها ما را بپذیرند. با نوع رفتاری که داریم در حال عقده‌ای کردن دختران و جوانان هستیم؛ ما حق نداریم در خصوص حقوق شهروندی به دانشجویان، دختران و خانم‌ها زور بگویم.

ممنوعیت‌ها را برمی‌دارم؛ در بحران‌ها ممنوعیت طبیعی است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه با اعمال فیلترینگ بسیاری از مشاغل را از دست داده‌ایم گفت: بسیاری از افرادی که از طریق فضای مجازی امرار معاش می‌کردند با اعمال فیلترینگ زندگی‌شان به هم ریخت و میلیون‌ها انسان با این اقدامی که انجام شد تحت تاثیر قرار گرفتند.

کسب و کار فیلترشکن‌ها بخش دیگری سخنان پزشکیان بود، وی گفت: اینکه چرا بررسی و پیگیری نمی‌کنند که چه کسی است فیلترشکن ها را می‌فروشد، موضوع قابل بحثی است‌؛ وقتی از وضعیت فضای مجازی صحبت می‌شود به نظر می‌رسد که مشکل جای دیگری است چرا که همه موافقیم که فیلترینگ نباشد و می‌گویند که جامعه باید با زن‌ها و دختران برخورد کرامت گونه داشته باشند؛ اینکه چه کسی حجاب بان‌ها را در مترو می‌گذارند معلوم نیست. اما وقتی اینجا می‌نشینیم، می‌گوییم که ما از حقوق زنان نیز دفاع می‌کنیم. واقعیت این است که اگر می‌خواستیم درست عمل کنیم به اینجا نمی‌رسیدیم.
 
وی با تصریح این مهم که اعتقاد من بر این است که باید دسترسی به فضای مجازی را آزاد کنیم؛ گفت: توییتر محل آموزش است می‌توانیم بسیاری از علوم را از آنجا یاد بگیریم و ارتباطات خود را افزایش دهیم. اگر من رئیس جمهور شوم قطعاً در مقابل ممنوعیت‌هایی که اعمال شده و موجب عصبانیت و تخریب بسیاری از مشاغلی که در فضای مجازی وجود داشت شده است، می‌ایستم؛ این به معنای آن نیست که اگر قرار است در بحران‌های خاصی مداخله شود، مداخله‌ای نشود؛ این مداخلات انجام خواهد شد چراکه همه کشورها در زمان بحران در دسترسی به اینترنت اختلال ایجاد می‌کنند اما الان وقتی که فضا آزاد است چه لزومی دارد ما بیاییم اینترنت را قطع کنیم و فیلتر بگذاریم و عده‌ای پیدا شوند که فیلترشکن بفروشند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دسترسی به فضاهای مستهجن با استفاده از فیلترشکن خیلی راحت‌تر شده است؛ دولت باید نظارت و جلوگیری کند تا کاربران اینترنت به آن فضاها نروند؛ دولت با آزاد کردن اینترنت می‌تواند فضا را مدیریت کند چرا که در صورت مدیریت دولت، او می‌تواند اجازه ندهد که کاربران به فضاهایی که نباید بروند، مراجعه کنند اما در عین حال نیز باید اجازه مردم از این فضا استفاده کنند.

وی تصریح کرد: فرهنگ را دولت‌ها درست نمی‌کنند بلکه جاهایی نظیر حوزه‌ها، مساجد و بسیاری از مراکزی که در مملکت وجود دارد در این زمینه مسئولیت‌هایی دارند. خانواده محل صمیمیت و محبت و عشق است اما اینکه در جامعه عده‌ای که تعدادشان هم کم نیست ما را نمی‌پذیرند، تکلیف‌مان چیست؟

اگر بخواهیم از علم و تمدن عقب نمانیم باید با جهان ارتباط داشته باشیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همین روندی که طرح نامزدهای دیگر طرح کردند را باید در تئوری طی کنیم،  حالا برادرمان آقای زاکانی یک چیزهایی می‌گوید اما همانطور که [یکی دیگر از] گفتن لازم نیست جوابشان را بدهیم چون فکر نمی‌کنم تا آخر بماند و بخواهد دولت تشکیل دهد.

زاکانی هم در ادامه گفت: از این آرزوها شما خیلی دارید اما در حال صحبت به یک رئیس جمهور هستید، امیدوارم بمانید و این حرف‌هایی که می‌فرمایید مبنی بر اینکه جریان و ستادتان این کارها را می‌کنند، تا آخر روند را ادامه دهید.

پزشکیان با تاکید بر اینکه در گفتگوها و مباحث اخلاق را رعایت نمی‌کنیم، گفت: با مردم نیز همین گونه رفتار می‌کنیم مردم ببینند که روند رفتار ما با کسب و کارها، در اتاق‌های اینترنتی و جاهایی که در زندگی‌شان و در آنجا گذران می‌کنند، چگونه بوده است. ما در حال اتوبان کردن خطوط باند اینترنت هستیم اما هر ۵ متر برای آن مانع می‌گذاریم و این موانع اعصاب کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند را خراب می‌کند.

وی با تصریح این نکته که اگر در حال آماده کردن بستر و تقویت زیرساخت‌ها هستیم نباید آنقدر موانع استفاده کنیم، گفت: کسانی که قرار است از آن استفاده کنند به راحتی دسترسی داشته باشد. اگر ما بخواهیم در آینده از قافله علم و تمدن و هوش مصنوعی عقب نمانیم لازمه‌اش این است که با دنیا با در نظر گرفتن محدودیت‌های امنیتی، ارتباطات اینترنتی داشته باشیم؛ الان به دلیل اینکه بستر برای فعالیت دانشمندان زحمت کش در این رشته آماده نیست، در حال خروج از کشور هستند؛ باید کاری کنیم که این دانشمندان از مملکت ما خارج نشوند. واقعیت این است که ما فضا را برای فعالان حوزه فضای مجازی در کشور آماده نکردیم؛ اگر هم آماده کرده باشیم به گونه‌ای بوده که همه مردم می‌دانند وضعیت کسب و کار این افراد بد شده است. ان شاءالله دولتی که سر کار می‌آید موانع را بردارد و ایده‌ها و تئوری‌ها عملیاتی شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید یک نظرسنجی از مردم انجام شود و ببینیم که آیا آنها از کار مسئولان رضایت دارند یا نه؟ توضیح داد: از زنان و دختران هم نظرسنجی شود ببینیم آیا اوضاع خوب است یا نه یا اینکه فقط یک عده‌ای بد هستند؟ تصور می‌کنم اگر آن عده‌ای که بد هستند، شناسایی شوند ریشه مشکلات پیدا می‌شود.

پزشکیان تاکید کرد: شفافیت با عدد و رقم درست می‌شود نه اینکه پشت تریبون بنشینیم و بگوییم که اوضاع خوب است و ما حقوق همه زنان را پرداخت کرده‌ایم و همه اشتغال را درست کرده‌ایم و در آینده نیز قرار است بهترین اوضاع را از نظر اینترنت درست کنیم. اگر من به قدرت رسیدم قطعاً بستر را برای کسانی که کار می‌کنند آماده خواهم کرد و همچنین پیگیر زیرساخت‌های لازم خواهم شد تا خودمان بتوانیم تا جایی که لازم است مستقل باشیم.

پزشکیان: زاکانی یا جای خدا نشسته یا جای مردم!

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگر مناظره فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اینکه درباره سینما و هنر مشکلاتی وجود دارد که باید برداشته شود، گفت:  امسال ۱۷ فیلم بلند ایران که در فستیوال‌های بین‌المللی به نمایش گذاشته شد، یا زیرزمینی بودند یا اینکه در خارج از ایران ساخته شده بودند و مجوزهای لازم را در ایران اخذ نکرده بودند اما به راحتی توانستند به فستیوال‌های بین‌المللی بروند. باید موانعی را که باعث می‌شود هنرمندان ما در زیرزمین‌ها کار کنند یا اینکه به طرق مختلفی که قانونی نیستند عمل کنند شناسایی شود و بتوانیم از حضور این عزیزان استفاده کنیم. امروز آقای اصغر فرهادی را می‌شناسیم که در خارج برای او اعتبار قائلند.

پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پیوست های فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: در واحدهای مسکونی که در زمان آقای احمدی نژاد ساخته شد، مسجد، مدرسه و ورزشگاه و نه کتابگاه و نه جایی برای تفریح دیده نشد و بلکه صرفاً مسکن ساخته شد؛ طبیعتاً در جامعه‌ای که پیوست‌های فرهنگی برای آن پیش بینی نشده باشد، مشکلاتی ایجاد می‌شود و مطالعات نشان می‌دهد که در محیط‌هایی که برای آنها پیوست‌های فرهنگی پیش بینی نشده است، مشکلات خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی خیلی بیشتر از محیط‌هایی است که در آن پیوسته‌های فرهنگی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کتابخوانی یکی از مشکلات ما گرانی کتاب است؛ تصریح کرد: در این زمینه اگر نتوانیم به گونه‌ای مدیریت کنیم که قدرت خرید اهالی کتاب فراهم باشد، طبیعتاً استفاده از کتاب کاهش پیدا می‌کند اما اگر بخواهیم مسیر را درست کنیم اصولاً باید از مدارس شروع کنیم. در مدارس باید به صورت فردی و هم تیمی و با تشویق‌ها و عناوین مختلف اعم از درسی و اعتقادی مباحثی را طراحی و روش‌هایی را تعیین کنیم که کتابخوانی در سنین پایین و در مدارس شکل بگیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر مردم به من رای دادند در دولت آینده قطعاً به حوزه فیلم، فیلم سازی و هنر و سینما کمک می‌کنیم تا تقویت شوند و موانع پیش روی هنرمندان، کارگردانان و هنرپیشه‌ها برداشته شود؛ نگذاریم اتفاقی بیفتد که تعدادی از این‌ها ممنوع الخروج شوند یا اینکه تعدادی از آنها از کشور خارج شوند.

پزشکیان در واکنش به اظهارات زاکانی دیگر نامزد حاضر در مناظره گفت: درباره اینکه آقای زاکانی گفت من نمی‌گذارم شما رئیس جمهور شوید باید بگویم که یا جای خدا نشسته است یا جای مردم؛ رقابتی است که مردم در آن جواب خواهند داد و هیچکس نمی‌تواند جلوی دیگری را بگیرد و این مردم هستند که قضاوت خواهند کرد حق با چه کسی است.

دولت باید فرهنگی باشد اما فرهنگ نباید دولتی شود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه مناظره و درباره اظهارات نامزدهای دیگر حاضر در مناظره گفت: اصولاً دولت باید از حالت مداخله‌گری در بیاید و سیاستگذار و ناظر بر برنامه باشد. دولت باید کار را به سازمان‌ها و نهادهای بخش خصوصی بسپارد. همچنین ممیزی باید شفاف و مطابق قانون صورت بگیرد و به هیچ وجه نباید سلیقه‌ای اعمال شود. من ممیزی‌هایی را که به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود، رد می‌کنم و اجازه آنها را نمی‌دهم. همچنین به هیچ وجه اجازه مداخله سایر دستگاه‌ها را در حوزه تخصصی و فرهنگ نخواهم داد.

پزشکیان پذیرش عقلانی قوانین بین‌المللی از جمله قانون مالکیت معنوی یک ضرورت دانست و گفت: باید آن را بپذیریم و چهارچوب‌های آن را مصوب کنیم.

وی افزود: تلاش خواهم کرد دولت من دولت فرهنگی باشد نه اینکه فرهنگ را دولتی کنیم؛ تلاش خواهم کرد امنیت فرهنگی را برای اهالی فرهنگ تضمین و از مداخله نهادهای غیر مسئول جلوگیری کنم. تلاش حداکثری برای بازسازی اعتماد و امید در اهالی فرهنگ خواهم کرد و این رویکرد مانع از فرار و مهاجرت نخبگان خواهد شد.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره احکام قانون برنامه هفتم در زمینه ساخت آثار فاخر، خاطرنشان کرد: حتماً باید منابع مورد نیاز ساخت آثار فاخر دیده شود؛ چراکه باید فرهنگ و گذشته خودمان را که پر از افتخار و درس و عبرت و اندیشه است، بازسازی و به نمایش درآوریم. سابقه تاریخی ما نسبت به آنچه که خارجی‌ها در حال نمایش دادن به ما هستند، عمیق‌تر و آموزنده‌تر است و قابلیت بازسازی نیز در آنها وجود دارد.

پزشکیان گفت: یک جامعه را با تعداد کسانی که کتاب می‌خوانند ارزیابی می‌کنند، در جامعه‌ای که افراد آن ساعات بیشتری مطالعه کتاب دارند مشکلات اجتماعی، جرم و جنایت و فساد در آنها کمتر است و هر جامعه‌ای که با کتاب دوست باشد و کتابخوانی در آن شکل بگیرد مشکلات اجتماعی، دعواها و جنگ‌ها و دزدی‌ها قطعاً پایین‌تر خواهد بود. باید شکل و ساختار اجتماعی طوری شکل بگیرد که مردم بتوانند از امکانات فرهنگی استفاده کنند.

با زنان و دختران نباید خشن رفتار کرد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان مناظره و در جمع‌بندی سخنان خود گفت: در دیدگاه اعتقادی ما فرقی میان زن و مرد در کاری که انجام می‌دهند دیده نشده است و هر کدام از اینها اگر باور داشته باشند و عمل درستی انجام دهند پاداش درست خواهند گرفت و به حیات طیبه‌ای دست خواهند یافت؛ ما باید کاری کنیم که زنان‌مان در جایگاهی قرار بگیرند که بتوانند سازنده حیات طیبه برای جامعه ما باشند نه اینکه طور دیگری به آنها نگاه کنیم؛ این نوع نگاه یعنی قبول کردن اینکه در جایگاه‌های مختلفی که مرد قرار می‌گیرد زنان ما نیز می‌توانند قرار بگیرند.

پزشکیان با تاکید بر اینکه نوع برخورد ما با دختران و زنانی که پوشش آنها یا نوع لباس آنها با آنچه که ما فکر می‌کنیم فرق می‌کند، نباید به شکلی خشن، اجباری باشد، گفت: باید با دختران و زنانی که در جامعه هستند و تعداد آنها نیز کم نیست و در دانشگاه در جامعه حضور دارند، با زبان خوش رفتار کنیم و با رفتار مناسب، جایگاه آنها را حفظ کنیم؛ این برازنده جامعه اسلامی نیست که اخلاق، رفتار و برخورد ما با این‌ها باعث شود وقتی از از کرامت و انسانیت می‌گوییم مردم از ما نپذیرند؛ می‌توان در این خصوص از مردم پرسید و ببینیم که مردم این رفتارهای ما را چقدر قبول دارند.

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته کسب و کار عده‌ای با مشکل مواجه شده است، گفت: ما باید زیرساخت را بسازیم و به اهداف دست یابیم، اما تا آن زمان، باید برای آنهایی که نانشان را از زندگی بردیم و ساقط کردیم کاری کنیم؛ این چیزی است که باید به آن فکر می‌کردیم و اگر در حال حرکت به سمتی هستیم باید به این افراد نیز نگاه می‌کردیم و نان‌شان را نمی‌بریدیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره هنر، فیلم و سینما گفت: واقعیت این است که کار کاردان‌هاست و دولت فقط باید سیاست گذاری و نظارت کند و اختیار را به خانه‌های سینما، تئاتر و جاهایی که کارشناس هستند، بدهد تا آنها در این خصوص فعالیت کنند؛ چرا تعدادی از هنرمندان و کارگردانان و هنرپیشه‌ها ممنوع الخروج و تعدادی نیز از کشور خارج می‌شوند؟ این به دلیل نگاه امنیتی است که ما درست کردیم و به جای دولت آنکه فرهنگی باشد، فرهنگ را دولتی کرده‌ایم؛ نتیجه این اقدامات آن است که امروز بیشتر جوانان و کسانی که در مملکت هستند نسبت به رفتارهای ما مشکل دارند.

پزشکیان تصریح کرد: اصلاح باید در رفتار انسان‌ها باشد نه آنکه در گفتار و دستورالعمل‌ها، اگر ما الگو و شایسته بودیم دیگران به سمت ما می‌آیند و دیگر لازم نیست که ما صدا را قطع کنیم و اجازه حرف زدن به آنها ندهیم.

وی در واکنش به اظهارات برخی از نامزدها درباره عملکرد دولت حجت الاسلام روحانی گفت: دولت فعلی به دنبال برجامی می‌رود که این‌ها به آن گیر می‌دهند، اما نمی‌توانند حل کنند.

نباید خشن یا با زور و اجبار کاری انجام داد

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری درارزیابی سومین مناظره انتخاباتی گفت: در باور من زنان و دختران، همراهان مردان در زندگی هستند و با هم می‌توانند هر راهی را که خواستند طی کنند و ما نباید برای آنها مانعی قائل شویم و این را باید عملی کنیم. در مناظره امروز درباره نوع برخوردی که در حوزه حجاب انجام می‌شود مباحثی مطرح شد و ما اعتقاد داریم که از نظر اعتقادی اصولاً نباید خشن یا با زور و اجبار کاری انجام داد یا دیگران را وادار کرد که آنگونه که ما می‌خواهیم لباس بپوشند و عمل کنند.

پزشکیان ادامه داد: باید کارهایی بکنیم که مردم به دلخواه خود زندگی کنند نه با اجبار، با اجبار کسی نمی‌تواند حتی فرزند و نوه خود را وادار به کاری کند. درباره هنر و هنرمندان و مسائل مختلف اعتقاد داشتم که دولت سیاستگذار و ناظر است و اجرا را باید به کارشناسان واگذار کرد. همچنین در خصوص موضوع پیوست‌های فرهنگی مباحثی مطرح شد و ان شاءالله بتوانیم در عمل آنگونه که در توان‌مان هست، عمل کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما