شناسهٔ خبر: 67298830 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در سومین مناظره انتخاباتی مطرح شد؛

پورمحمدی در سومین مناظره انتخاباتی چه گفت؟ + فیلم

تهران- ایرنا- نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فیلترینگ در یک مقطعی درست بود، اما استمرار آن نگران‌کننده است با حضور مافیای فیلترینگ جیب مردم خالی و سرعت اینترنت محدود می‌شود، امنیت هم به مخاطره می‌افتد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی شامگاه جمعه - اول تیرماه - در سومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی در دولت خدمت و پیشرفت را با موضوع «فرهنگی و اجتماعی» تشریح کرد.

امام (ره) و انقلاب زنان را به همه عرصه‌های اجتماعی وارد کردند

پورمحمدی گفت: امام خمینی (ره) صفحه جدیدی را در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند و زنان را در همه عرصه‌های اجتماعی وارد کردند و انقلاب را زنان پیروز کردند.
وی افزود: سه نگاه در رابطه با زنان مطرح است، حضور ابزاری و نمایشی که با بی‌بندو باری همراه است که ملت ایران آن را نمی پسندند، دیگری حضور حداقلی، حضور به ضرورت و اضطرار که به هر امکانی زنان را از حضور اجتماعی کنار گذاشت از آن استفاده شده است، و یکی هم نگاه امام (ره) که حضور واقعی و جدی و تاثیرگذار و سبک زندگی تراز اسلام و نظام اسلامی است.

نامزد ریاست جمهوری اظهارداشت: در جمهوری اسلامی زنان پیشرفت بسیار زیادی داشتند، اما آیا به جایگاه واقعی خود رسیدند؟ مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه تصمیم بگیرد نصف جامعه ما زنان هستند در حالی که سهم آنان در مجلس شورای اسلامی ۱۴ تا ۱۵ نماینده است در این شرایط جایگاه واقعی آنها را در نظر نگرفتیم.

متاسفانه هالیوود و بالیوود سبک زندگی را تعیین می‌کنند

پورمحمدی با بیان اینگه هنوز زنان را باور نکردیم، گفت: آیا می‌خواهیم در این شرایط آنها ما را قبول کنند، متاسفانه هم اکنون کعبه آمال زنان و جوانان ما را در هالیوود، بالیوود، نتفیلیکس تعیین می‌کنند؛ چه فکر می‌کنیم؛ برنامه‌ای نداریم؟ و مخاطرات وحشتناکی بر جامعه،‌ زنان و جوانان تحمیل کنند.

وی افزود: عده‌ای جای زبان اعتماد و رضایت را با زبان تهدید و باتوم اشتباه گرفتند، اگر زبان فرهنگ خود را با زبان باتوم تغییر داده شود، جوابش فحش و ناسزاگویی و درشت‌گویی است.

نامزد ریاست جمهوری گفت: پیامبر (ص) فرمودند «زن لطیف است» و نمی‌شود با خشونت با او رفتار کرد. طبق آنچه شهید قاسم سلیمانی گفت همه دختران و پسران جامعه فرزندان ما هستند.

وی ادامه داد: در دوره‌ای ناچار بودم در سخت‌ترین مسئولیت‌های خشن و سخت نسبت به کفار و منافقین باشم، آن روز و امروز می‌گوییم نسبت به زنان و دخترانمان رحما (مهربان) باشیم، اذله (نرم) یعنی ذلیل باشیم، چنانکه شهید رئیسی رفتار کرد و پاسخ شایسته را دریافت کرد.

در مساله بی‌حجابی نمی‌توان با روش‌های تند برخورد کرد

ورمحمدی گفت: امروز در جامعه ما یکی از مسائل مهم پوشش و حجاب است، دغدغه جدی، حکم شرع و قانون و سبک عرفی است که همه قبول داریم؛ بیش از ۴۰ سال است همه تلاش می‌کنیم برای این پوشش رسمی و اسلامی سبک مناسبی را ترویج کنیم و خیلی هم هزینه کردیم، آنچه مطلوب بوده است به دست نیاوردیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: البته سطح توقع و مقایسه‌مان را مشخص کنیم، زیرا مساله مهمی است و عده‌ای می‌گویند به آنچه مطلوب است دسترسی پیدا نکردیم، اینجا چه کسی باید مواخذه شود بیشتر دست اندرکاران، مجریان، مربیان، سخنوران، یا مردم،‌ جوانان یا بانوان باید مواخذه شوند.

وی گفت: مساله بسیار مهم و حساسی است و من هم به تهاجم فرهنگی معتقد هستم، نگرانی باید داشته باشیم؛ اما واقعیت این است که بخش بزرگی از سبک‌هایی که در جامعه مورد قبول ما نیست به دلیل اعتراض است و باید به صورت عمیق به آن توجه کنیم.

زن و دختر ایرانی نجیب و عفیف است

پورمحمدی تاکید کرد: زنان و دختران ما نجیب و عفیف هستند، با آنها نباید ستیز کنیم، آیا در خانه و خانواده با زن و همسر و دختر ستیز کردیم پیروز شدیم؟ در مدرسه، اداره و خیابان ستیز کنیم، پیروز می‌شویم؟ اصلا این زبان می‌تواند موفق باشد؟ اگر بخواهیم از خانه،‌ مدرسه و اداره کارها را سامان دهیم و تا مبادا ناچار شویم پلیس که حافظ امنیت است، بسیجیان که شرف انقلاب و نظام هستند، درگیر صحنه‌های تلخ کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: همه بزرگان ما مراجع، دلسوزان و متدینان دغدغه حجاب داشتند، اما می‌دانستند که این مساله پیچیده و حساس و ظریف است و نمی‌توان بدون برنامه با روش‌های تند برخورد کرد و این درست نیست.

لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم

وی گفت: همه جا باید حرمت زنان را حفظ کنیم، موضوع زن، عفاف و حجاب نقطه قوت و امتیاز ما است و نباید اشتباه بگیریم. قرار من در دولت قرار با زنان و جوانان است اگر رای آوردیم لایحه عفاف و حجاب که مورد دغدغه است پس می‌گیرم و در دولت با صاحبنظران بحث می‌کنیم که برای حل این مشکل چه راهکاری و چه ضوابطی را تعقیب کنیم و متعهد می‌شوم به نحو صحیح هماهنگی‌های لازم را انجام دهم و مطمئن هستم که با هزینه کمتر موفق می‌شوم.

فضای مجازی دنیای هزار رنگ فرصت‌ها و تهدیدها است

پورمحمدی با تاکید بر اهمیت فضای مجازی و اینترنت، گفت: بحث فضای مجازی، اینترنت و ضرورت و اهمیت آن برای همه روشن است. فضای مجازی دنیای هزار رنگ فرصت‌ها و تهدیدها است ابتدا باید این فضا را شناخت و اهمیت آن را درک کرد و تهدیدها را ارزیابی کرد و بر فرصت‌ها توجه داشت.

نامزد ریاست جمهوری ادامه داد: گفت: ابتدا باید به فرصت‌های فضای مجازی بیاندیشیم زیرا کودکان ما از ابتدا در این فضا رشد کردند، یک راهکار این نیست که برای مقابله با آسیب‌ها که بسیار نگران‌کننده است خود را محروم کنیم و صورت مساله را پاک کنیم و یا روی موضوع فیلترینگ توجه کنیم، درست نیست.

مافیای فیلترینگ جیب مردم را خالی می‌کند

پورمحمدی بیان کرد: فیلترینگ در یک مقطعی درست بود، اما استمرار آن نگران‌کننده است با حضور مافیای فیلترینگ کیسه مردم خالی می‌شود هم سرعت اینترنت محدود می‌شود و هم امنیت به مخاطره می‌افتد.

وی درباره راهکاری این مساله اظهار داشت: ما یک کشور توانمند با ظرفیت علمی، تخصصی به لحاظ سخت افزار،‌نرم افزار و تولید محتوا هستیم که هر یک بحث گسترده‌ای دارد ما باید از ابتدا بر ایجاد یک پیام‌رسان قوی تمرکز داشتیم، این بحث را هنگامی که در دولت یازدهم حضور داشتم به صورت جدی مطرح کردم که یک پیام‌رسان توانمند برای حل نیازهای داخلی، در منطقه قدرتمند داشته باشیم، اما متاسفانه چون دیدند سود در آن وجود دارد هر نهاد و موسسه‌ای عمومی و خصوصی پیام‌رسان راه اندازی کرد.

نامزد ریاست جمهوری اضافه کرد: همان زمان گفتم اگر مشکل داریم با یک پیام‌رسان‌های بین‌المللی شرقی صحبت‌هایی انجام شد، اما با بهانه‌های کوچک مانع این کار شدند. اینها مسائل حساسی است و متاسفانه فرصت‌ها از دست رفته است.

با پیام‌رسان‌های کشورهای همگرا همکاری کنیم

پورمحمدی با بیان اینکه بحث‌ها کمی شفاف‌تر و جدی شد خطاب به قالیباف، گفت: شما ۴ سال رئیس مجلس بودید حرف‌های قشنگی بیان کردید، دغدغه های شما را قبول دارم اما چرا پیگیری نکردید؟ یک روز برای ملت تعیین کننده است چرا تعارف می‌کنید

وی بیان کرد: فیلتر شکن (وی‌پی‌ان) بالای ۵۰ درصد گردش مالی فضای مجازی است و همه اینجا می‌گوییم خیلی بد است، دولت سیزدهم سه سال فرصت داشت چه کاری انجام داده است، من دولت یازدهم، دوازدهم و سیزدهم را در کم‌کاری در عرصه اینترنت مقصر می‌دانم و اینجا نمی‌خواهم نام ببریم چون برخی از دوستان نامزد جدی نیستند.

نامزد ریاست جمهوری اظهارداشت: مساله پیام رسان مساله جدی برای کشور است از نظر فرهنگی، امنیتی، و اقتصادی مهم است و خودم هم ۲۰ تا ۳۰ سال پیش در این زمینه درگیر بودم و در مرکز اسناد نیز در بانک بزرگ اطلاعات کشور در حوزه هوش مصنوعی عملکرد خوبی داشتیم، همان زمان گفتم ما باید پاسخ مردم را بدهیم بنابراین با پیام‌رسان‌هایی که کشورهای آنها با ما همگرا هستند و کارهای راهبردی با آنها انجام می‌دهیم همکاری کنیم و بومی سازی کنیم.

ما آخوندها همیشه سنگ زیرین آسیاب هستیم

پورمحمدی با بیان اینکه مساله اینترنت موضوع اساسی است، اما برخی دوستان می‌گویند چرا خودتان اقدامی انجام ندادید، کجا بودید؟، گفت: باید دولت‌ها راهبرد روشنی داشته باشند، ظرفیت کشور را پراکنده نکنیم و در هر رشته رقابت‌های کور و ناهنجار را گسترش می‌دهیم باعث می‌شود قدرت رقابت و قدرت بروز و ظهور توان ملی از ما گرفته می‌شود که باید مدیریت شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این پرسش که دولت‌ها چه کاری باید انجام دهند، افزود: اینجا همه می‌گوییم ما نبودیم پس چه کسی مقصر است؟ ما آخوندها همیشه سنگ زیرین آسیاب هستیم و پاسخ همه مشکلات را می‌دهیم و پای آنها ایستاده‌ایم و به دستاوردهای ملی افتخار می‌کنیم اما قرار نیست توجیه کنیم، قرار نیست مسامحه کنیم، این روش‌ها نگران‌کننده و دردسرساز است.

تنوع فرهنگی و قومی را تقویت کنیم

پورمحمدی اظهارداشت: ایران کشوری فرهنگی است، اقتدار فرهنگی داریم؛ انقلاب ما انقلاب فرهنگی بوده است، در ۴۵ سال گذشته نیز تحولات زیادی در عرصه فرهنگی و هنری داشتیم؛ کشور ما در این سال‌ها قله‌های زیادی را فتح کرده است، البته فرودهایی نیز داشتیم، اما در مجموع باید قبول کنیم دستاوردهای خوبی را کسب کردیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی نیست، سیاست فرهنگی مساله اساسی است، افزود: کشورها دوگانگی در سیاست فرهنگی دارند، برخی سیاست صریح و مستقیم و برخی غیرصریح و غیرمستقیم دارند. سیاست صریح و مستقیم با امر و نهی و تشویق و تنبیه ظاهری انجام می‌شود و سیاست‌ها غیرمستقیم به شکل تنظیم‌گر، هدایت‌کننده و تنظیم‌کننده ظاهر می‌شود و به اعتقاد بنده رفتار دوم هوشمندانه‌تر و موفق‌تر است و حاشیه‌های کمتری به وجود می‌آورد، مدافع این نوع اعمال پشتیبانی و سیاستگذاری هستیم.

پورمحمدی گفت: در حوزه فرهنگی، عدالت فرهنگی هم برای فعالان و هم برای مصرف‌کنندگان مهم است به خصوص در پهنه سرزمینی این موضوع اهمیت زیادی دارد و نقاط زیادی از ظرفیت‌های فرهنگی برخوردارند و عدالت لازمه شکوفایی آنها است.

وی تصریح کرد: در سراسر ایران ظرفیت‌ها را باید با مدیریت‌های توزیع‌شده و قبول تنوع فرهنگی و قومی بپذیریم و ارتقا دهیم و از توان آنها در صحنه داخلی و خارجی استفاده کنیم.

فرهنگ امنیتی و امنیت فرهنگی

پورمحمدی با بیان اینکه «شهید رئیسی پروژه بزرگ هنر برای همه را آغاز کرد و این سیاست باید دنبال شود»، گفت: یکی از موضوعات مهم در هنر و فعالیت‌های فرهنگی بحث تمرکززدایی است و یکی از بسترهای آزمایش تمرکززدایی در فعالیت‌های فرهنگی است و می‌تواند بازخوردها را دریافت کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: بحث ضمانت،‌ تداوم رشد و ارتقای فرهنگی است که با تحمل، سعه‌صدر، پذیرش سلیقه‌ها و ایجاد امنیت شفاف و پایدار برای همه فعالان و مصرف‌کنندگان تضمین شود، دو موضوع فرهنگ امنیتی یا امنیت فرهنگی مهم هستند؛ امنیت برای فرهنگ یا فرهنگ برای امنیت باید به صورت ویژه مد ننظر قرار گیرد، امنیت فرهنگی را هدف‌گیری کنیم که بستر رشد و ارتقا را فراهم می‌کند.

کتاب قله فرهنگ است

پورمحمدی در پاسخ به اینکه فضای افسردگی، بدبختگی را چگونه می‌خواهیم درمان کنیم، گفت: بسیاری از سیاه‌نمایی‌ها، بدبینی‌ها و اختلافات ما بر مشاهده قوت‌ها و دستاوردها سایه انداخته است و باید همت همه جانبه برای فهم موقعیت و دستاوردها به کار ببندیم.

وی حقوق مالکیت اهالی فرهنگ و هنر را موضوعی جدی دانست و گفت: کی از مسائل فرهنگیان سرقت‌های ادبی و هنری است که یه منافع آنها و فرهنگ آسیب می‌زند و برای همین منظور در دنیا یکی از رشته‌های مهم حقوقی است، زمانی که در وزارت دادگستری بودم معاونت حقوق مالکیت تشکیل دادم زیرا در رشد فرهنگ و هنر تاثیر بسزایی دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی گفت: موضوع کتاب قله فرهنگ است و کشوری که می‌گوید در حوزه فرهنگ اعتلا دارد، نمودار کتاب نمودار برجسته‌ای برای نشان دادن این امر است و با اِشراف رهبر معظم انقلاب و هدایت ایشان در این زمینه کشور ما پیشتاز بوده، اما همچنان این حوزه نیازمند کمک است.

اقتصاد فرهنگ تعیین‌کننده است

پورمحمدی تاکید کرد: اقتصاد فرهنگ تعیین کننده است و باید به مفاخر فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و با اقتصاد ضعیف نمی‌توانیم به هیچ بخشی بها دهیم، ما باید به اقتصاد فرهنگ توجه کنیم و اجازه دهیم بخش خصوصی حضور فعالی داشته باشد.

وی اظهارداشت: در قله هنر (هنر هفتم، فیلم و سینما) ظرفیت‌های جدیدی در دنیا و کشور ما ایجاد شده است برای نمونه شبکه نمایش خانگی خیلی مهم است و بسترهای قوی است برای اینکه هنر اقتصاد قابل توجهی کسب کند.

حاکمیت نباید نگران نمایش خانگی باشد

پورمحمدی تاکید کرد: نمایش خانگی رقیب نیست و دستگاه حاکمیتی نباید نگران نمایش خانگی باشد البته نظارت اصل اساسی است و باید به آن توجه داشته باشیم و بنا داریم در دولت چهاردهم نهاد نظارتی بر شبکه‌های خانگی را تقویت کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مساله مهم ما این است که اعتماد و باور به قدرت فرهنگ و هنر داشته باشیم و برای ساختن جامعه‌ای شایسته تراز ایران و اسلام باور و اعتماد تعیین کننده و در دولت قرار، رسالت ما دفاع از هویت فرهنگی و عدالت فرهنگی و امنیت جامعه و حقوق خلاقان و آفرینندگان آثار هنری است.

مردم متدین حسرت همان حجاب قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌کشند

ورمحمدی تاکید کرد: در همه مراحل باید انصاف داشته باشیم و طوری در مورد گذشتگان قضاوت کنیم که آیندگان درباره ما قضاوت کنند، برای نمونه برخورد با دولت نهم است که خود من نیز در آن حضور داشتم اقدامات موثری همچون هدفمندی یارانه‌ها، سهام عدالت، مسکن مهر انجام شد که دستاوردهایی بود که به محقق شد و باید انصاف داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: نسبت به زنان باید نگاه و رویکرد امام و رهبری را جدی بگیریم و حاکم کنیم و توانمندی زنان را برای رشد و تعالی مادی و معنوی کشور باور کنیم.

وی گفت: مردم ایران در آستانه یک انتخاب بزرگ هستید و باید بین سیاست حکیمانه جذب حداکثری و سیاست تنگ‌نظرانه و ناموفق دفع حداکثری یکی را انتخاب کنید. با ستیز نمی‌توانیم عمل کنیم و حکمرانی داشته باشیم.

پورمحمدی خاطرنشان کنید: برای مثال در بحث حجاب بسیاری از مردم متدین،‌ دلسوز و دغدغه‌مند ما حسرت حجاب تا حدودی نیم بند قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌کشند.

مردم انتخاب کنند بین دولت فرار یا قرار ؛ دولت مداخله‌گر یا تنظیم‌گر

پورمحمدی اظهارداشت: ما باید انتخاب کنیم بین امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی که متاسفانه در برخی مواقع جابه‌جا می‌شود؛ ما باید انتخاب کنیم بین دولت تصدی‌گر و مداخله‌گر در امور فرهنگی و هنری یا دولت تنظیم‌گر و تسهیل‌کننده، باید بین دولت فرار از مسئولیت‌ها یا دولت قرار با همه مردم انتخاب کنید.

وی گفت: زنان، مردان، فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر دولت قرار شما را سرمایه بی‌بدیل این کشور می‌داند و در جریان مصائب و مشکلات شما است و برای گشودن مشکلات و دغدغه‌های شما تمام تلاش خود را به کار می‌برد و از همه ظرفیت‌ها، هوش، آبرو و آسایش خود برای حل مشکلات شما استفاده می‌کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان با خواندن ابیاتی مردم را برای شرکت در انتخابات فراخواند و گفت: مردم شما بهترین هستید و امیدواریم برای بهترین‌ها بهترین تلاش خود را به کار بندیم.

صحبت‌های «مصطفی پورمحمدی» در سومین مناظره انتخاباتی آغاز شد+ فیلم/ در حال به روزرسانی

به گزارش ایرنا، دوشنبه چهارم تیرماه و سه‌شنبه پنجم تیرماه زمان برگزاری دو مناظره باقیمانده این ۶ نامزد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیرماه است.

دوشنبه چهارم تیرماه و سه‌شنبه پنجم تیرماه زمان برگزاری دو مناظره باقیمانده این ۶ نامزد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیرماه است.

مناظره چهارم تیرماه از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن سیما می‌رود و مناظره روز پنجم تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.

سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان، ۶ نامزد تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه - هشتم تیر- در سراسر کشور برگزار می شود.

نظر شما