شناسهٔ خبر: 67298660 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در سومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چه گذشت؟ (۱)

سومین مناظره انتخاباتی تلویزیونی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

در سومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چه گذشت؟ (۱)

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سومین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار شد.

 این مناظره انتخاباتی از شبکه‌های یک، سلامت، جام جم و العالم به صورت زنده پخش شد.

در این مناظره همچون دو مناظره گذشته، ۶ نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به سوالات پاسخ دادند.

مشروح این مناظره انتخاباتی را در ادامه مشاهده می کنید: 


مجری: امروز با ترتیب جدیدی در خدمت شما هستیم در برنامه مناظره و بر همین اساس امشب نامزد محترم شماره ۱ جناب آقای مصطفی پورمحمدی نامزد محترم شماره ۲ جناب آقای محمد باقر قالیباف نامزد محترم شماره ۳ جناب آقای مسعود پزشکیان نامزد محترم شماره ۴ جناب آقای سعید جلیلی نامزد محترم شماره ۵ جناب آقای سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و نامزد محترم شماره ۶ جناب آقای علیرضا زاکانی هستند.

ممنونم و مجدداً خیر مقدم عرض می‌کنم و تشکر از حضور هر ۶ نامزد محترمی که در برنامه امشب حضور دارند پیش از اینکه برنامه را آغاز کنیم اجازه می‌خواهم که اطلاعیه مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما را خدمت مخاطبین ارجمند عرض کنم مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما بار دیگر اعلام کرد فقط و فقط صحت نظرسنجی‌هایی را تایید می‌کند که این مرکز رسماً در رسانه ملی اعلام و منتشر کرده باشد.

 در روز‌های گذشته در فضای مجازی نظرسنجی‌های جعلی به صدا و سیما نسبت داده شده که بر اساس آنها جایگاه‌ها و درصد‌هایی به نامزد‌های محترم ریاست جمهوری نسبت داده شده است مرکز تحقیقات صدا و سیما ضمن تکذیب قاطع اعتبار تمامی این نظرسنجی‌ها تاکید کرده است حق پیگیری حقوقی و قضایی را در خصوص عاملان انتشار این نظرسنجی‌های جعلی محفوظ می‌دارد.

 روال برنامه امشب ما به روال دو برنامه گذشته است نامزد‌های محترم در سه مرحله و در هر مرحله در دو نوبت و در هر نوبت ۴ دقیقه و مجموعاً ۸ دقیقه فرصت صحبت و پاسخگویی به سوالات مطرح شده را خواهند داشت که مدیریت این ۸ دقیقه با نامزد‌های محترم است و در انتها هم فرصت ۶ دقیقه‌ای برای جمع‌بندی و توضیح تکراری آن که این زمان‌های ۸ دقیقه‌ای در هر مرحله ذخیره نخواهد شد.

برای مراحل بعدی آنچه که به عنوان وظیفه بر عهده مجری برنامه مناظره گذاشته شده این است که ضمن رعایت اصل بی‌طرفی عدالت و انصاف در برخی مواقع به تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری لاجرم باید مداخله صورت بگیرد و پیش از این اگر مواردی حضور شود که نیاز به مداخله مجری باشد از حضور تک تک نامزد‌های محترم عذرخواهی می‌کنم ضمن اینکه اعضای محترم کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری در استودیو مجاور استودیو شماره ۱۵ حضور دارند و به طور دقیق بر روند و فرایند مناظره‌ای که امشب در خدمت شما هستیم به مانند دو مناظره قبلی نظارت کافی خواهند داشت و تا انتهای این برنامه ما را همراهی خواهند کرد.

 درخواست ما از نامزد‌های محترم این است که حتماً در چهارچوب سوالات پاسخگویی بفرمایید چرا که پاسخ به سوالات یکسان بینندگان و مخاطبین و مردم عزیز در موقعیت مقایسه برنامه‌های نامزد‌های محترم راجع به یک موضوع خاص قرار خواهد داد و انتخاب آنها را راحت‌تر خواهد کرد و تشخیص بهتری را به آنها خواهد داد و درخواست آخر اینکه حتماً زبان فارسی را پاس بداریم و کمک کنیم به اعتلای زبان فارسی و حتماً قند پارسی به شیرین‌تر شدن برنامه مناظره امشب کمک خواهد کرد.

 با صیانت از خداوند متعال و با کسب اجازه از حضور هر شش نامزد محترم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اجازه می‌خواهیم که برنامه امشب را آغاز کنیم که موضوع کلی آن فرهنگی و اجتماعی است و در ابتدا به موضوع سبک زندگی می‌پردازیم در بخش اول مناظره امشب همانطور که اشاره شد موضوع سبک زندگی را خواهیم داشت تحکیم بنیان خانواده افزایش نرخ موالید و کاهش‌های آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی برخی از سرفصل‌هایی هست که در این برنامه برای اعتلای سبک زندگی ایرانی و اسلامی و ارتقاء هویت و اعتماد به نفس ملی هدفگذاری شده است.

 نامزد‌های محترم در این باره برنامه‌های اجرایی خودشان را ارائه خواهند کرد، در ابتدا سوالات تعدادی از کارشناسان را با هم می‌بینیم و سپس پاسخ نامزد‌های محترم را دریافت خواهیم کرد.

 

پرسش مردمی: من از رئیس جمهور آینده سوالم این است که من که شاغل هستم و بچه کوچک دارم برای مهد‌های کودک ارزان قیمت و مناسب چه برنامه‌ای دارند؟
پرسش مردمی: من سوالم از رئیس جمهور آینده این است که برای آینده جوانان چه برنامه‌ای دارند برای ازدواجشان حتی برخی از جوانانی که الان وضع مالی خوبی دارند ولی تمایلی برای ازدواج و تشکیل خانواده ندارند؟
پرسش مردمی: الان ما اعتراض داریم نسبت به این وضعیت، ما باید چطور اعتراضمان را نشان بدهیم که جز اغتشاشات نشان ندهد و به حقمان هم برسیم؟

لیلا مجدانی کارآفرین و جامعه شناس زنان: مظاهر آسیب‌های سبک زندگی را در جامعه امروز چه مواردی می‌بینند و آیا راهکار‌هایی برای این آسیب‌ها دیده‌اند در برنامه‌هایشان و اگر دیده‌اند راجع به این توضیحاتی ارائه بدهند؟ 
سمیرا فتح اللهی مدیر کانون جوانی جمعیت: حل مسئله آمار بالای سقط جنین در کشور را از راهکار‌های اصلی حل مشکل جمعیت در کشور می‌دانید؟ و برای حل آن راهکار و پاسخی را در نظردارید؟
فاطمه رحمانی فعال حوزه زنان: شما به عنوان نامزد ریاست جمهوری در مقابل پدیده بی‌حجابی غیر از رویکرد و راهکار فرهنگی چه راهکار دیگری را مد نظرتان است؟

 

امام انقلاب را با زنان پیروز کرد، امام انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد

سوال: در این بخش نامزد‌های محترم به این سوالات پاسخ خواهند داد که برنامه شما برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه در حوزه سبک زندگی و تقویت سرمایه اجتماعی مانند خانواده افزایش نرخ ازدواج و جمعیت چیست؟ جناب آقای پورمحمدی فرصت ۴ دقیقه‌ای جناب عالی از حالا شروع شد؟
پورمحمدی: بسم الله الرحمن الرحیم امام خمینی رحمت الله صفحه جدیدی را در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زده‌اند امام زنان را در همه عرصه‌های اجتماعی به صورت فعال وارد کرد، امام انقلاب را با زنان پیروز کرد، امام انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد، سه نگاه در رابطه با زنان مطرح بوده و است یکی حضور ابزاری و نمایشی برای جذابیت لجام گسیخته و با بی بندو باری که تقریباً ملت ایران به خصوص زنان ما این را نمی‌پسندند و همیشه این را طرد کرده‌اند.

 یکی هم حضور حداقلی حضور به ضرورت به اضطرار و به هر بهانه و هر فرصتی بشود زنان را از صحنه زندگی حضور اجتماعی و فعال و تاثیرگذار کنار گذاشت از این فرصت‌ها استفاده می‌شده و شده و یکی هم نگاه امام خمینی که حضور واقعی حضور جدی و تاثیرگذار البته با وقار و حفظ شئونات و سبک زندگی تراز اسلام و نظام اسلامی در جمهوری اسلامی خوشبختانه زنان پیشرفت بسیار زیادی داشتند.

 اما به جایگاه واقعی خودشان رسیده‌اند من یک مثال زنده و نو بزنم ببینید مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه ما تصمیم بگیرد همه اقشار نصف جامعه ما زنان هستند آیا سهم شان در مجلس ۱۴، ۱۵ نفر درست است آقای دکتر قالیباف همین طور است می‌شود برای زنان این همه زن فرهیخته شایسته متخصص صاحب نظر فعال مبتکر خودشان برای خودشان تصمیم نگیرند رایزنی نکنند معلوم است جایگاه واقعیشان را ما در نظر نگرفته‌ایم چرا به این فکر کنیم، هنوز به زنان اعتماد نداریم، هنوز آنها را باور نکرده‌ایم می‌خواهید آنها ما را باور کنند آنها ما را قبول داشته باشند سبک زندگی که ما قبول داریم می‌پسندیم و مصلحت می‌دانیم آنها از ما بپذیرند به حوزه‌های دیگر سوق پیدا نکنند.

 متاسفانه الان دیگران دارند کعبه آمال جوانان و زنان ما را در هالیوود، بالیوود و بی تی اس نتفلیکس تعیین می‌کنند چه فکر می‌کنیم برنامه‌ای در نظر نداریم سبک زندگی را آنها باید تعیین کنند و مخاطرات وحشتناکی برای جوانان ما و زنان ما تحمیل کنند فرهنگ زبان عقلانیت زبان عاطفه زبان لطافت است و زبان رضایت و انتخاب، اما عده‌ای جای زبان اعتماد را و رضایت را اشتباه گرفته‌اند با زبان باتوم اگر زبان فرهنگ خودش را با زبان باتوم عوض کند جوابش فحش است ناسزا است درشت گویی است.

 پیامبر ما فرمود لطیف است نمی‌شود با خشونت زیردستی تحمیل با او رفتار کرد ببینید من آنچنان که برادر عزیزم قاسم سلیمانی گفت اینها دختران و پسران فرزندان ما هستند، من پورمحمدی که در دوره‌ای ناچار بودم در سخت‌ترین مسئولیت‌های خشن و تلخ اشدا کفار باشم اهد کفار و منافقین باشم همان روز و امروز می‌گویم که بر جوانان و زنان و دخترانمان رحما باشیم اذله باشیم اذله را نمی‌توانیم ترجمه کنیم یعنی ذلیل باشیم خاکسار باشیم.

 چنانچه برادر عزیزم شهید رئیسی این چنین با مردم عمل کرد و پاسخ شایسته ای دریافت کرد درود بر او.

اگر خانواده عنصر و سلول اصلی جامعه ما است زن محور این حرکت است

سوال: خیلی متشکرم جناب آقای پورمحمدی جناب آقای دکتر قالیباف بفرمایید؟
قالیباف: بسم الله الرحمن الرحیم عرض سلام دارم به همه زنان و مردان سرزمینم توفیق داریم، امشب در بحث مهم زن و خانواده چند دقیقه‌ای صحبت کنم بدون شک امروز خانواده مهم‌ترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد مخصوصاً در دولت چهاردهم مورد توجه ما است ما یا باید یک نگاه فردگرایی داشته باشیم یا یک نگاه در جامعه ما بر این باور هستیم انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی بر این باور است که آنجایی که باید مورد توجه باشد.

خانواده است که می‌تواند بر مشکلات فائق شود اگر ایران قوی می‌خواهیم خانواده قوی می‌خواهیم و شک نکنیم که اگر خانواده عنصر و سلول اصلی جامعه ما است زن محور این حرکت است در خانواده آنچه که برای ما مهم است نقش زن است ما حتماً نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم ولی حتماً عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است.

برای ما نقش زنان مهم است امروز در خانواده زن به عنوان مادر، زن به عنوان همسر، زن به عنوان تربیت کننده فرزندان، زن به عنوان مادرخرج در خانه، واقعیت این است که امروز هر بی تدبیری، هر اشکال، هر مشکلات اقتصادی که می‌بینیم زن است که در خانواده جبران همه کاستی‌ها را از سطح ملی تا سطح خانواده را انجام می‌دهد تنها کسی که غمخوار و غمگسار خانواده است مادر است، حتی بعد از این که فرزندانش را بزرگ می‌کند هنوز دغدغه شغل آن ها، زندگی آن‌ها و خانه آن‌ها را دارد.

ما نکته مهمی که باید استفاده کنیم انقلاب این فرصت را داد و این فرصت را امام ما و شهدای ما فراهم کردند که خانم‌ها به اجتماع آمدند من در دولت چهاردهم این قول را می‌دهم که به گونه‌ای عمل کنیم که زنانمان را در یک دوراهی قرار ندهیم که به آنها بگوییم یا زن خانه‌دار باش یا رشد علمی و اجتماعی و مدیریتی داشته باش و تاثیر در جامعه ما حتماً باید هر دو را بدون شک برای زنانمان فراهم کنیم.

 آن ها خودشان هستند که انتخاب کنند هر دوی آنها را یا هر کدام از آنها را قدرت انتخاب بدهیم. یکی از مشکلاتی که ما اینجا داریم وقتی در محیط یا در خانواده یا هر موضوعی که موضوع مربوط به زنان است خود عنصر فرهنگ زنانه‌ترین عنصر در این بخش است که باید به آن توجه کنیم وقتی که من شهردار تهران بودم این کامل مشهود بود.

 هر نشستی که ما می‌گذاریم می‌خواهیم در رابطه با زنان موضوعی باشد همه مردان می‌نشینیم برای زنان می‌خواهیم تصمیم بگیریم حتی گاهی اوقات به این هم توجه نداریم که ما هر جلسه‌ای می‌گذاریم ذینفعانی دارند یک قشر یا مجموعه‌ای هستند آنها را دعوت می‌کنیم ولی در موضوع زنان متاسفانه می‌بینیم این غفلت اتفاق می‌افتد.

لذا بنده بر این اعتقاد هستم که اگر می‌خواهیم اهمیت زن را بدانیم بگویم در دوران کرونا ببینید زنان ما در خانواده پرستار بودند، مسئول اقتصاد بودند، معلم بچه‌ها بودند، مسئول تربیت بچه‌ها بود ببینید این اهمیت زن است زن پیشران پیشرفت ایران عزیز ما است.

اگر آموزش بدهیم تنش‌ها و مشکلات اجتماعی به وجود نمی‌آید

سوال: ممنون از شما، آقای پزشکیان بفرمایید.
پزشکیان: این طورکه ما می‌گوییم باید اوضاع خیلی خوب می‌شد ولی نمی‌دانم چگونه شده اوضاع زن و دختر در جامعه به این شکل درآمده است. به تصور من قدم اول از مدرسه و مهد کودک شروع می‌شود ما باید آموزش را از آنجا شروع کنیم با این نگاه برابر در ضمن توانمندی‌های این عزیزان را از آنجا آموزش بدهیم بیایند بالا، تمام این سوالاتی که شما این جا کردید ریشه آن در مدرسه است درست است اگر آموزش بدهیم آن وقت این تنش‌ها و مشکلات اجتماعی به وجود نمی‌آید.

 من در زندگی خودم با همسرم که بودیم بالاخره الان بعد از ۳۲ سال که همسرم را از دست دادم چهار بچه داشتیم در زندگی هم ایشان درس می‌خواند هم من درس می‌خواندم یک شب ایشان کشیک می‌داد من بچه‌ها را نگه می‌داشتم، یک روز من کشیک می‌دادم او بچه‌ها را نگه می‌داشت با هم آمدیم بالا و با هم می‌توانستیم کارهایمان را انجام بدهیم.

از اول این نگاه بود وقتی که آدم در خیابان‌ها یا در برخورد‌هایی که با دختران و زن‌ها اتفاق می‌افتد را می‌بیند و وقتی آدم اعتراض می‌کند تازه گاهی پرونده‌هایی هم برای آدم درست می‌کنند. واقعیت قضیه این است که این بچه‌ها و این دختران و خانم‌ها را ما تربیت کردیم بیگانگان که تربیت نکردند به جای این که خودمان را نقد کنیم که چرا این اتفاق افتاده، برخورد‌هایی با دختران مردم می‌کنیم که وقتی آدم نگاه می‌کند اصلاً نمی‌تواند بپذیرد که چنین برخوردی می‌تواند مشکل را حل کند.

اگر می‌خواهیم مشکل حل شود باید برگردیم ببینیم ما چه کردیم که این اتفاقات افتاده است الان مثلاً لایحه تامین امنیت زنان و جلوگیری از خشونت زنان در مجلس خیلی وقت است مانده و ما نیاوردیم که حلش کنیم، خشونت را نتوانستیم حل کنیم جایگاهشان را نتوانستیم درست کنیم ولی خوب حالا که مثلاً اوضاع خوب است می‌گوییم مثلاً ما احترام می‌گذاریم، احترام در عمل و در واقعیت اجتماعی و وقتی حقوقشان را در جامعه نادیده می‌گیرند ما باید حداقل صدایمان بلند شود که چرا دارید این کار را می‌کنید، چرا دارید این برخورد را با آنها انجام می‌دهید.

آیاتی که در ابتدا خواندند در قرآن خدا به رسولش می‌گوید به خاطر رحمت خدا بود که تو با این مردم ملایم بودی و با اخلاق بودی اگر برخورد خشن با آنها می‌کردی کسی دور تو جمع نمی‌شد، حرف خدا است مو لای درزش نمی‌رود به رسول خدا می‌گوید اگر خوب با مردم برخورد نمی‌کردی مردم دور تو جمع نمی‌شدند. برخورد ما در جامعه با این قشر اخلاقی نیست در تئوری هم هرچه بگوییم در عمل آنی نیست که باید باشد، این نگاه ما است که باید اصلاح و درست بشود و نهایتاً باید برگردیم ببینیم ما چگونه در مدرسه، محل، مسجد اینها را چگونه آموزش دادیم که به اینجا رسیدند و حتی در رابطه با نوع و سبک زندگی از مدرسه می‌شود آنها را تغییر داد.

مدرسه‌های ما هم به علت اینکه معلمینی که آنجا گذاشتیم بازآموزی ندارند، حقوقی که به آنها می‌دهیم کفاف زندگی‌شان را نمی‌کند، تبعیضاتی که در نوع آموزش بین مقاطع مختلف است وحشتناک است در چنین وضعیتی خود این تبعیض باعث می‌شود ما افرادی را تربیت کنیم که این افراد وقتی به جامعه می‌آیند عقده‌ای می‌شوند با هم می‌جنگند با هم نمی‌توانند حرف بزنند، کنار هم نمی‌توانند بنشینند ریشه اینها از مدرسه دارد شروع می‌شود و اگر ما بخواهیم اینها درست شود باید به ریشه‌ها بپردازیم رفتار و نگاه خودمان را عوض کنیم و در عمل و در واقعیت بیاییم با آنها برخورد کنیم، چون تئوری گفتن کار خیلی ساده‌ای است و این چیزی است که باید در نظر گرفت.

چیزی که زنان نگران آن هستند این است که چرا این نقش و موقعیت زن سانسور می‌شود؟ چرا اینها دیده نمی‌شود؟

سوال: ممنون از شما آقای پزشکیان، آقای جلیلی بفرمایید.
جلیلی: خیلی از موفقیت‌های کشور ما چه پس از انقلاب اسلامی، چه در تاریخ خودش داشته مرهون زنان است، نقش آفرینی که زن مسلمان در عرصه‌های مختلف داشته، من کتاب مورگان شوستر را که می‌خواندم خاطراتش را بیان می‌کرد ۱۱ ماه در ایران بوده خودش بیان می‌کند وقتی من عزم و نفوذ زنان مسلمان را به چشم می‌بینم آیا جا ندارد که بر عزت زن محجبه ایرانی درود بفرستیم؟

 این کتاب که مربوط به صد سال پیش است او دارد بیان می‌کند، این یک عظمتی است در همین یکی دو سال اخیر شما دیدید که دشمنان خیلی متمرکز شدند روی موضوع زن در ایران چرا؟ آیا این یک نقطه ضعف در کشور ما، در فرهنگ ما و در انقلاب ما بود یا یک نقطه قوت؟ من عمیقاً معتقدم دلیل اینکه امروز آن قدر روی این موضوع متمرکز شدند به علت این است که آنها می‌دانند این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی است، مردم ایران است که با آن می‌توانند توانمندی‌ها، قدرت و موفقیت خودشان را به رخ بکشانند و از آن طرف تمدن غربی را که امروز در همین موضوع زن به بن‌بست رسیده به چالش‌های جدی رسیده که خودشان در کتاب‌ها و مقالات مفصل به آن اعتراف دارند آنها را به چالش بکشاند.

شما دیدید همین کسانی که امروز در برابر کشتار ده‌ها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت می‌کنند حتی می‌روند با قاتلان عکس یادگاری می‌گیرند، یک دفعه در موضوع زن در ایران خیلی فعال می‌شوند از آقای مکرون تا آقای بایدن چرا؟ چون یک قوتی را می‌بینند، می‌بینند اگر کشور ما موفق شده چه در عرصه مقاومت، چه در عرصه پیشرفت به خاطر این بوده که نیمی از جمعیت خودش که زنان بوده را کنار نگذاشته بلکه با قدرت و با یک الگوی جدید وارد صحنه کرده و او دارد یک مدلی را به جهانیان نشان می‌دهد که همه آنها متحیر مانده‌اند یک زن مسلمان، یک زن کارآفرین، یک زن دانشمند، یک مادر نمونه و در عرصه‌های مختلف این کار را دارد با قدرت خودش را نشان می‌دهد.

آن چیزی که من می‌خواهم عرض کنم بحث من این است که آن چیزی که خیلی زنان از آن نگران هستند این است که چرا این نقش زن، این موقعیت زن، این نقش آفرینی زن دارد سانسور می‌شود؟ چرا اینها دیده نمی‌شود؟ ما امروز در کشورمان موفقیت‌های بسیار بزرگی داریم مادران شهدای عزیز ما جای خود، همسران شهدای عزیز ما جای خود که هر کدام اینها موفقیت‌های بزرگ را رقم زدند، زنان دانشمند و ارزشمندی که امروز در عرصه‌های علمی کار می‌کنند.

 من یکی دو ماه پیش به یک شرکت هوایی مپنا رفتم دیدم آن جا حدود ۲۵۰ کارشناس ارشد، ۸۰ پی اچ دی بودند که کار‌های بسیار بزرگ انجام دادند، حدوداً نیمی از آنان زنان بودند. امروز زن ما در عرصه‌های مختلف دارد با حجاب، با عفت، با حیا، یک نمونه دقیق موثر را به جهان نشان می‌دهد. من این را عرض کردم من یک بار به عنوان معاون اروپا به نروژ رفته بودم یک خانم دیپلمات نروژی که در ایران دوره‌ای را درس خوانده بود به اسم فقه و مبانی حقوق می‌گفت چرا شما از این قوت‌های خودتان دفاع نمی‌کنید و اینها را عرضه نمی‌کنید و اینها بسیار می‌تواند قوی باشد.
شهید حاج قاسم سلیمانی اینجا بیان می‌کند که من عرض می‌کنم، اتفاقا به انتخابات ما می‌خورد، می‌گوید من از آنها می‌خواهم که همانند پدران جامعه به مسئولیت خود پیرامون حراست از جامعه توجه کنند نه با بی مبالاتی و به خاطر احساسات و جلب برخی از آرای احساساتی زودگذر، از اخلاقیاتی حمایت کنند که طلاق و فساد را در جامعه توسعه دهد و خانواده‌ها را از هم بپاشانند.

 این در وصیت‌نامه حاج قاسم عزیز ما است که جان خودش را برای دفاع از این سرزمین و زنان این سرزمین فدا کرد در مقابله با داعش، در مقابله با تحجر، اما با این قدرت می‌فهمد نقطه قوت ما چیست.

 ایران مهد خانواده است، زن هم بزرگترین سرمایه اجتماعی ما است

سوال: ممنون آقای جلیلی، آقای قاضی‌زاده هاشمی بفرمایید.
قاضی زاده هاشمی: امروز روز اصناف است خدمت اصناف و بازاریان عزیز که نقش آفرینان جدی در پیروزی انقلاب و تداوم انقلاب، اثرگذار در اقتصاد کشور هستند تبریک می‌گویم. امروز روز تولد ریحانه عزیز ما هم است دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی که نماد خشونت غرب آدم خوار است نگاه غرب به زن در کشتار ریحانه‌ها و دختران ما در غزه دیده می‌شود.

خانواده واحد بنیادین جامعه است و کانون اصلی و تعالی انسان است. ایران هم مهد خانواده محوری است و زن هم ستون خانواده، این را مردان ایرانی بهتر از همه می‌دانند با بندبند وجودشان آن را لمس می‌کنند و متوجه می‌شوند، لازم نیست بنده در جایگاه زن در فرهنگ ایرانی اسلامی خدمت شما عرض کنم، اما چرا الان این فاصله به وجود آمده و این سوال‌هااست؟

من برخی برخورد‌های شعاری با موضوع زن که هر از چند گاهی هنگام انتخابات مطرح می‌شود و یک عده با نگاه سیاسی موضوعات زن را در هنگام انتخابات بیان می‌کنند و بعد یادشان می‌رود و می‌گذارند تا انتخابات بعدی کاری ندارم، این یک نوع سوء استفاده انتخاباتی است. عزیزان من ایران مهد خانواده است، زن هم بزرگترین سرمایه اجتماعی ما است ما هیچ وقت در تاریخمان نگاه ابزاری و جنسی به زنان نداشتیم برخلاف فرهنگ غرب امروز هم که عاقبت آن در فرهنگ غرب دیده می‌شود.

 ما یک نوع برگشت می‌بینیم در جامعه غربی اتفاق افتاده آنها هم مجبور شدند به ارزش‌های خانواده محور برگردند. همین دو سال قبل در مثلاً ایتالیا در ۲۰۲۲ بود فکر می‌کنم خانم ملونی با امواج گسترده حمایت از ارزش‌های خانواده با شعار خدا، میهن، خانواده به پیروزی رسید پرچمدارش هم زنان غربی هستند یعنی همان‌هایی که یک زمانی ابزار بودند برای جریان‌های فمنیستی، امروز ما باید میدان دار حمایت از خانواده در جهان باشیم.

 این را شهید رئیسی عزیز شروع کرد از اجلاسی که در سازمان ملل رفت تمام دنیا را به برگشت به ارزش‌های خانواده دعوت کرد ما هم باید در جهان با تمام جنبش‌هایی که از این نظر هم ارزش هستند با ما باید ائتلاف کنیم دلیل ندارد که ما در هر ائتلافی تمام ارزش‌ها یا جنبش‌های کشور‌ها را قبول داشته باشیم با بعضی از کشور‌ها مانند کشور‌های چپ گرا در حوزه عدالت ما هم ارزش هستیم.

 بعضی از کشور‌هایی که یک مقدار مذهبی‌تر هستند در حوزه خانواده در همان مبنا باید ائتلافاتی را تشکیل دهیم و اقدامات جهانی انجام دهیم و باید هم مراقب باشیم که ادبیات غلط ما را اسیر نکند. زن یک مسئله نیست زن فرصت است، زن پیشران و روش حل مسائل است، دغدغه بانوان ما هم حجاب نیست این باز یک مغالطه است.

ادامه در بسته خبری شماره ۲

در سومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چه گذشت؟ (۲)

نظر شما