شناسهٔ خبر: 67298537 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز

دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر رشد تحصیلات تکمیلی

دکتر محمدرضا ولیلو سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه گفت: برنامه ریزی های جدیدی با توجه به نیاز جامعه صورت گرفته است که در این برنامه ریزی ها انتظار میرود کیفیت آموزش افزایش پیدا کند.

صاحب‌خبر -

دکتر محمد رضا ولیلو، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره رشته های موجود و چگونگی جذب دانشجو گفت: تقاضا برای رشته های تحصیلی در دانشگاه ارتباط مستقیم با اشتغال دارد، بدین صورت که متقاضیان قبل از انتخاب رشته تحصیلی تحقیقات زیادی در مورد آینده شغلی رشته انتخابی شان انجام داده و با اطلاعات کامل اقدام به ثبت نام میکنند، ولی در مواردی نیز این انتخاب صرفا با توجه به اقبال عمومی و بدون در نظر گرفتن علاقه شخصی صورت میگیرد. علاوه براین برخی رشته های تحصیلی نیازمند هزینه و زمان بیشتری برای حصول نتیجه مطلوب است.

ولیلو افزود: به دانشجویان عزیز توصیه میشود که از مشاوره انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه استفاده کنند و به دوستان داوطلب جدید خود نیز توصیه نمایند.

وی همچنین درباره‌ی تعداد رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی کلا ۹۶۳ رشته داریم که شامل ۳۳ رشته دکتری تخصصی، ۳ رشته دکتری عمومی، ۱۸۴ رشته کارشناسی ارشد ، ۳۴۰ رشته کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) و ۴۰۳ رشته کاردانی (پیوسته و ناپیوسته) است. تنوع رشته ها خوب است ولی در رشته های ارشد و دکتری نیازمند اخذ رشته های جدید هستیم.

ولیلو ادامه داد: البته با توجه به گستره جغرافیایی استان و تنوع نیازمندی، قطعاً تمام رشته ها در استان نیاز است ولی بر اساس زیست بوم منطقه ای برای برخی رشته ها نیاز بیشتری وجود دارد که باعث رونق اشتغال در استان میشود و همچنین باعث میشود که رشد و توسعه استان بصورت علمی و توسط نیروهای بومی انجام شود که اشراف بهتری به مزایا و کمبود های استان دارند. همچنین مطالعات آمایشی در دانشگاه آزاد در حال اجرا می باشد بطوریکه رشته ها را از نگاه اقبال و جذابیت اجتماعی و مطلوبیت آمایشی دسته بندی کرده و چهار گروه را تعریف می نماید. از این نگاه رشته هایی که نیازمند بررسی قرار می گیرند با تشکیل کارگروه های تخصصی در سطح واحدها و مراکز دانشگاهی استان بصورت موردی مورد بررسی قرار داده و برای تقویت، جابجایی و تبلیغ و ... تصمیم گیری می شود.

سرپرست دانشگاه در ارتباط با رشته هایی که متقاضی ندارند اذعان کرد: در مورد برخی رشته های فنی و مهندسی این مشکل به وفور دیده می‌شود. سرفصل درسی این رشته ها عموما شامل مباحث نسبتا پیچیده است که میتواند عامل کاهش تقاضا باشد البته در این رشته ها هم باید با ارائه مباحث به روز، کاربرد های رشته را در صنایع مختلف به دانشجویان عزیز نشان داد. یکی از اقداماتی که در دست انجام می‌باشد، اضافه نمودن مباحث مربوط به هوش مصنوعی و کاربرد آن در برنامه درسی رشته های مذکور است. همچنین برگزاری مسابقات علمی (مانند رباتیک و....)، کنفرانس ها، عضویت دانشجویان و اساتید در مجامع علمی همانند سنوات گذشته می تواند به این رشته ها رونق بخشد.

وی حتی به نحوه‌ی اطلاع‌رسانی رشته‌های جدید اشاره کرد و گفت: در این مورد با کمک روابط عمومی و دانشکده مهارتی در برنامه صدرا ۲، تبلیغ و اطلاع رسانی خواهیم کرد. ضمناً این رشته اکنون ۲۲ نفر دانشجو دارد و با کارگاه طلاسازی بخش خصوصی هم مذاکراتی کردیم که امیدواریم دانشکده مهارتی صنعت طلا و جواهر را راه اندازی کنیم.

ایشان همچنین درباره‌ی اینکه آیا رشته‌ای از لیست انتخاب رشته ها حذف خواهد شد یا نه چنین پاسخ داد: هیچ رشته ای حذف نمیشود بلکه سعی بر این است که با استفاده از سایر رشته ها به صورت بین رشته ای باز، تعریف شوند و یا با استفاده از دروس مهارتی حالت کاربردی پیدا کنند (بعنوان مثال رشته هوش مصنوعی در مقطع ارشد به صورت بین رشته ای مهندسی کامپیوتر- مهندسی برق-مهندسی پزشکی به صورت کار مشترک سه گروه تهیه و به سازمان مرکزی ارسال شده است). در مورد تمامی رشته های دانشگاهی میتوان ۵ ماده درسی از دروس مهارتی را به صورت دروس اختیاری استفاده کرد که به نظر بنده، با برنامه ریزی مناسب میتوان با روش های فوق، علاقه مندی دانشجویان را به انتخاب این رشته ها افزایش داد.

وی گفت: رشته پزشکی پرمتقاضی ترین رشته تمامی دانشگاهها است ولی تعداد مجاز برای پذیرش محدود است. سهم دانشگاه ما ۳۹ نفر است که شامل ۳ دانشجوی خارجی نیز میشود.

پاسخ او به اینکه آیا دانشگاه با کمبود استاد مواجه خواهد شد یا نه اینگونه بود: تامین استاد در دانشگاه آزاد اسلامی علاوه برسیستم فراخوان جذب هیات علمی تمام وقت که هر سال در دو نوبت انجام می گیرد، به صورت دستیاران آموزشی (دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی) و هیات علمی وابسته انجام میشود و خوشبختانه با توجه به تعداد کافی متقاضی با چنین کمبودی مواجه نشدیم. هم اکنون در دانشگاه های آزاد استان ۶۱۴ نفر هیات علمی و ۴۵۰ نفر دستیار و ۳۰ نفر وابسته داریم.

البته ۵۰ نفر وابسته هم به سازمان مرکزی جهت همکاری معرفی شده اند.

سرپرست دانشگاه همچنین به موضوع فضای آموزشی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود یکصد کلاس فعال در واحد ارومیه داریم که در خدمت دانشجویان هستند، با توجه به این تعداد خوشبختانه کمبود فضای آموزشی فعلا نداریم. در مورد سایر واحدها و مراکز دانشگاهی استان هم کمبودی گزارش نشده است. در مورد تعداد دانشجویان در کلاس ها هم ممکن است در مواردی تعداد زیاد باشد که قطعا با گزارش های دقیق و برنامه ریزی آماری این مشکل را رفع خواهیم کرد. پر ازدحام ترین کلاسها مربوط به دروس عمومی بوده است که در این ترم تدابیری اندیشیده شد و تا حدود زیادی منجر به رفع مشکل گردید.

ولیلو همچنین درباره تاخیر در ثبت نام دانشجویان ورودی بهمن ماه گفت: تاخیر در ثبت نام ورودی های بهمن ماه به دلیل اعلام نتایج دیرهنگام سازمان سنجش بود که در روزهای اولیه ثبت نام ایجاد شد. برای جبران آن هفته آخر اسفند ماه سال گذشته و هفته دوم فروردین ماه سال جدید همکاران در دانشگاه حضور داشتند و ثبت نام انجام میشد که جای تقدیر و تشکر دارد. البته کمبود زمان نداشتیم و با کلاس های جبرانی، تعداد جلسات تدریس بر اساس سرفصل درسی جبران شد.

وی درباره امتحانات پایان ترم دانشجویان نیز اظهار کرد: برنامه ریزی برای شروع امتحانات، اوایل تیرماه بود که به ما اجازه برگزاری کلاس های جبرانی را داده بود.


وی در پایان این گفت و گو اینگونه بیان کرد: درخواست رشته های جدید از مدیر گروه ها دریافت شده و پس از بررسی های لازم در دو نوبت به سازمان مرکزی ارسال شده است. لازم به توضیح است که تاکید بر رشته های دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد است که البته باید شرایط لازم بخصوص در زمینه هیات علمی تامین شود و همچنین، در ماموریت جدید باتوجه به نیاز جامعه، دانشکده های تخصصی جدیدی راه اندازی می شود در این برنامه ریزی دانشکده ها به صورت تخصصی پیشنهاد شده اند که در آن کیفیت آموزش بهتر شده و در یک دانشکده متمرکز خواهد بود.


خبرنگار:ثنا عسگری

انتهای خبر/

برچسب‌ها:

نظر شما