شناسهٔ خبر: 67298520 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری؛

قالیباف: بی‌حجابی آفت جامعه است/ با فیلترینگ مخالفم

زهرا علیدادی

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بابیان این که ایران قوی مستلزم داشتن خانواده قوی است، گفت: بی‌حجابی آفت جامعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف، نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای انجام سومین مناظره انتخاباتی بیان کرد: بدون شک امروز خانواده مهم‌ترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد و مخصوصاً در دولت چهاردهم خانواده مورد توجه ما است.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی بر این باور است که آن جایی که باید مورد توجه باشد، خانواده است که می‌تواند بر مشکلات فائق شود و اگر ایران قوی می‌خواهیم، خانواده قوی باید داشته باشیم. اگر خانواده عنصر و سلول اصلی جامعه ما است، زن محور این حرکت در خانواده است و نقش زن برای ما بسیار مهم است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما نگاه نابرابری جنسیتی را قبول نداریم و عدالت جنسیتی در اولویت ماست و نقش زن برای ما بسیار مهم است. زن به عنوان همسر، مادر و مادر خرج در خانه است. امروز هر بی‌تدبیری و هر مشکلات اقتصادی که وجود دارد، این زن است که در خانواده جبران همه کاستی‌ها را از سطح ملی تا خانواده انجام می‌دهد.

قالیباف تاکید کرد: مادر تنها کسی است که غم گسار خانواده است و حتی زمانی که فرزندان خود را بزرگ می‌کند، هنوز دغدغه شغل و خانواده و خانه آنها را دارد. امام ما و شهدای ما این فرصت را فراهم کردند که خانم‌ها به اجتماع آمدند و بنده در دولت چهاردهم این قول را می‌دهم که به گونه‌ای عمل کنیم که زن‌ها را در یک دوراهی قرار ندهیم که به آنها بگوییم که یا زن خانه‌دار باشید یا رشد اقتصادی، علمی و تحصیلی در جامعه داشته باشید و هر دو را باید حتماً برای زنان بدون شک فراهم کنیم و خودشان باید انتخاب کنند و قدرت انتخاب باید به زنان دهیم.

وی تاکید کرد: زمانی که نشستی درباره زنان می‌گذاریم همه می‌نشینیم و درباره زنان تصمیم می‌گیریم. معمولاً هر جلسه‌ای که می‌گذاریم، ذینفعانی دارند و مجموعه و قشری دارد و از آنان دعوت می‌کنیم اما در موضوع زنان متأسفانه غفلت اتفاق می‌افتد. بنده بر این اعتقادم که در دوران کرونا زنان ما در خانواده مسئول اقتصاد بودند، معلم بچه‌ها بودند و پرستار بودند و این اهمیت زن را نشان می‌دهد و زن پیشران پیشرفت ایران است.

بی‌حجابی آفت جامعه است

قالیباف تاکید کرد: حتماً بد پوششی و بی‌حجابی آفت خانواده و جامعه ما است و ما نباید اجازه دهیم که این اتفاق بیفتد، اما مهم این است که چگونه این کار انجام شود. الان آقای پورمحمدی اشاره کرد که لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم، اما این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و در مسیر خودش است. همه بخش این لایحه هم به سمت کارهای ایجابی است.

زنان سرپرست خانوار مسئول اقتصاد هستند

وی در ادامه بیان کرد: همین الان اگر مشکلات است، همه می‌دانیم و زمانی که می‌گوئیم چگونه یعنی نباید با بی احترامی و تنش و خشونت در این زمینه کاری شود و هر کدام از این کارها محکوم است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: زمانی که مسئولان مربوطه مثل مردم و جامعه و مثل خانواده‌ها این دغدغه را ندارند، این اتفاق می‌افتد. ما ۳۲ دستگاه داریم که قانون آنها را مسئول کرده و همه آنها هم نقش فرهنگی و پیش گیری را باید انجام دهند اما کارهای خود را انجام نمی‌دهند و این کار در یک دستگاه یعنی پلیس خلاصه می‌شود.

قالیباف گفت: بعد اتفاقات اینگونه می‌افتد که هیچکدام از ما نمی‌پسندم و نباید هم این طور باشد و حتماً باید جلوی چنین رفتارهایی را بگیریم. ما در قانون خانواده و جوانی جمعیت بحث زن و خانواده را به تصویب رساندیم و بعد از ۱۵ سال که این موضوع در انتظار قانونی شدن بود، آن را به تصویب رساندیم.

وی تاکید کرد: قانون مبارزه با خشونت در منزل و بیرون هم موضوع بعدی است و ظلمی که به زنان می‌شود. این موضوع در کمیسیون‌ها تصویب شده و در صحن مجلس است و در دستورکار مجلس است تا مراحل و سیر قانونی خود را طی کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: زمانی که در شهرداری تهران بودم، مرکز مداخله برای زنان در نظر گرفتیم به این معنا که اگر زن در خانه مشکلی پیدا کرد و یک مرد ناجوانمرد پیدا شد و او را از خانه بیرون کرد به کجا برود؟ بنده این مرکز را ایجاد کردم و زنان با یک تلفن شب با آسایش به آنجا می‌آمد و کارش را دنبال می‌کرد که بعد دچار عارضه بعدی نشود.

قالیباف متذکر شد: ما شهدخت را برای دختران و شهربانو را برای اوقات فراغت زنان ایجاد کردیم. مهدکودک در همه محل‌ها درست کردیم که زنان که همه کار خانه را انجام می‌دهند و باید بچه را هم نگه دارند، حداقل دو ساعت بچه خود را در مهد کودک بگذارند و بتوانند به خودشان برسند و یک استراحتی داشته باشند.

وی گفت: ورزش را برای زنان در نظر گرفتیم. ما مردان همه صبح جمعه کوه و استخر برویم و زنان چه؟ ما در زمان شهرداری استخرها را در دو بخش کنار هم درست کردیم تا زن با دخترش و با همسرش همگی در یک ماشین به استخر و ورزش و پارک بروند. پارک‌هایی را خاص بانوان در شهر ایجاد کردیم و در واقع شهر را با نگاه زنانه مدیریت کردیم، نه با یک نگاه مردانه و مردسالار.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: زنان سرپرست خانوار مسئول اقتصاد هستند و ما آنان را به شدت در حوزه اقتصاد و توانمندسازی تقویت کردیم و بیش از ۱۲۰ مرکز کوثر برای آنان درست شد و برخی از آنان به جایی رسیدند که هر کدام یبیش از ۲۰۰ کارگر دارند و کارآفرین شدند. زن در پلیس کاری کردیم که درجه نظامی گرفت. جامعه هدف ما در برنامه هفتم خانواده است و سفره خانواده نباید کوچک شود.

با فیلترینگ مخالفم

قالیباف گفت: بحث فضای مجازی بسیار مهم است. اولین نکته‌ای که همه ما باید به آن توجه کنیم آن است که بنده بر این باورم که فضای مجازی، فضای زندگی مردم در همه ابعاد است. درست همانطور که مردم در فضای واقعی و حقیقی هستند، عین آن را در فضای مجازی زندگی می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما باید این موضوع را درک کنیم تا مشخص شود که چگونه می‌خواهیم در این حوزه تصمیم بگیریم. بنده خیلی روشن بگویم که حتماً با موضوع فیلترینگ مخالفم، چرا که خطرات و فساد زیادی به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: به هر حال اینجا یک فرصت برای ما است اما در یک شرایطی یک تصمیمی می‌گیریم و آن را تبدیل به تهدید می‌کنیم، البته بنده اینجا استثنا کنم که یک موقعی مانند سال ۱۴۰۱ موضوعات امنیتی داریم و در همه دنیا امنیت اولویت است و بحث آن جدا است. اما در مابقی شرایط نباید اینگونه باشد.

قالیباف بیان کرد: البته در فضای مجازی حتماً حکمرانی در فضای مجازی یک ضرورت دارد. الان زمانی که موضوع ما اقتصاد است، بخش عمده اقتصاد در این فضای مجازی است و باید از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما اینجا بحث از فرهنگ می‌زنیم که واقعیت آن است که خود مردم آن را تولید می‌کنند و خودشان هم آن را مصرف می‌کنند و دولت‌ها باید آن را تولی‌گری کنند و هدایت کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: زمانی که ما بحث از فرهنگ می‌زنیم سه بخش است که یک بخش فرهنگ حوزه مربوط به کالاها و تولیدات فرهنگی است. ما امروز پنجره طلایی جمعیتی داریم که نیروهای متخصص و حرفه‌ای در حوزه مجازی هستند و الان بچه‌های ما در عرصه دنیا و در حوزه گیم می‌توانند در تراز دنیا حرکت کنند اما ما با این سرعت اینترنت و وضعیت فیلترینگ باید لحاظ شود.

قالیباف ادامه داد: از بعد از فیلترینگ، استفاده از وی پی ان از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد افزایش پیدا کرده است و به جای مصون سازی خطر را بیشتر کردیم یعنی هم خسارت اقتصادی و مالی دیدیم و هم خسارت اخلاقی و رفتاری دیدیم. ذهن نوجوانانی که امروز می‌توانند تولید داشته باشند و فرهنگ فارسی و انقلاب را به همه جا ارسال کنند باید مورد توجه باشد. برخی از کشورها ببینید که چگونه از طریق فضای مجازی تأثیر روی جوانان ما گذاشتند و ما این فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.

وی اظهار کرد: در مجلس یازدهم و در دولت سیزدهم همه مصمم شدیم که شبکه ملی اطلاعات باید تکمیل شود و الان بالای ۷۵ درصد این مسئله پیش رفته است و حتماً در آینده نزدیک سرعت اینترنت حل خواهد شد و این اعصاب خوردی از مردم برداشته می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: البته باید حکمرانی رعایت شود و دولت هم باید تضمین کننده حقوق مادی و معنوی باشد. یکی از نگرانی‌هایی که مردم به سمت سکوهای خارجی می‌روند این است که احساس ناامنی می‌کنند و حضرت آقا در اینجا حکم دادند و فتوا دادند که دخالت در زندگی مردم حرام شرعی است و در فضای مجازی هم حرام شرعی است و باید این را به آنان تضمین کنیم.

قالیباف گفت: مشکل سرعت اینترنت را هم باید حل کنیم و با حکمرانی درست باید از فرصت‌های فضای مجازی استفاده کنیم که اگر استفاده نکنیم، هم خسارت فرهنگی می‌بینیم و هم خسارت مالی.

قالیباف ادامه داد: زمانی که می گویم یک مدیر قوی، با تجربه و آگاه مؤثر است، نمونه‌های زیادی دارد. برای مثال، چندین کارخانه خودروسازی داریم اما هرگز خودروساز نشدیم و اگر با همین سیاست جلو برویم، هیچ گاه خودروساز نمی‌شویم.

وی گفت: ما در حوزه فضای مجازی هم دچار چنین اشکالی شدیم. امروز همه سیاست‌های کلانی که برای یک جهش در امر مهم عرصه فناوری باید انجام شود، همه سیاست‌های کلان آن مصوب شده و در شورای عالی فضای مجازی روشن است اما در حوزه اجرا دچار مشکل هستیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم ببینید که در بحث شبکه ملی اطلاعات در دهه‌های گذشته چه کاری کردیم؟ حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشتیم، در حالی که شبکه ملی اطلاعات اساس کار در فضای مجازی است.

قالیباف افزود: دولت سیزدهم این کار را کرد و مجلس یازدهم و دولت سیزدهم هیچ محدودیتی برای شبکه ملی اینرنت نگذاشتند و امروز پیشرفت این حوزه بالای ۷۵ درصد است و حتماً ما یک سال دیگر به آن دست پیدا می‌کنیم.

وی گفت: ما نتوانستیم امنیت مادی، معنوی و حوزه شخصی افراد را در فضای مجازی نتوانستیم تضمین کنیم و احساس آنان این است که اگر این سرورها خارج از اینجا باشد، بهتر است. ما باید این باور را باید با کلام و عمل خود نشان دهیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: مقام معظم رهبری فتوا دادند که دسترسی به حوزه‌های شخصی فضای مجازی حرام قطعی است. ما باید این باور را به وجود بیاوریم. ما بزرگترین پنجره طلایی و متخصصان را در هوش مصنوعی، نرم افزار، سخت افزار و اقتصاد دیجیتال داریم و باید از این ظرفیت استفاده کنیم. ما در حوزه تحریم چالش اقتصادی داریم که باید بدانیم فضای اقتصاد دیجیتال و رمزارزها فرصت بزرگ دور زدن تحریم‌ها است، اما ما خودمان را تحریم کردیم. البته این را در مجلس تبدیل به قانون کردیم.

قالیباف گفت: در بستر فضای مجازی، عدالت و مبارزه با فساد است و کوچک سازی دولت، کاهش هزینه‌ها از این طریق محقق می‌شود و شفاف سازی، مردمی سازی و هوشمندسازی سه سیاست قطعی است که متأسفانه انجام نشده است. ما در دولت چهاردهم به دنبال اجرایی کردن این سه سیاست هستیم.

حتماً فضای مجازی، فضای زندگی افراد است

قالیباف اظهار کرد: حتماً فضای مجازی، فضای زندگی افراد است و افراد عملاً در آن زندگی می‌کنند. در ده دشت دیدم خانمی در ۱۰ شب با اینترنت کار می‌کرد و خوشحال شدم، البته وی گفت که یک نگرانی دارم و نگران بچه خود به دلیل فضای مجازی هستم.

وی تاکید کرد: ما در اینترنت مصون سازی را نیاز داریم، اما محدودیت را نمی‌خواهیم و باید فرصت‌ها و تهدیدهای آن را در کنار هم ببینیم. بنده عضو شورای عالی فضای مجازی بودم و معتقدم که یک طرح ۵ موردی در این حوزه باید در دولت چهاردهم دنبال شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: نکته مهم این طرح آن است که بدون شک باید از پلتفرم‌های داخلی موفق خود مانند بله و ایتا و نشان حمایت کنیم. دوم آن است که باید از کسب و کار در فضای مجازی حمایت کنیم که باید گروهی در شورای عالی فضای مجازی تشکیل شود و این کار را پیگیری کند.

قالیباف ادامه داد: مسئله سوم آن است که ما از بحث تولید محتوا در فضای مجازی عقب هستیم و زیرساخت‌ها را آماده می‌کنیم، اما تولید محتوا مهم است و دولت باید از تولید محتوا کمک و حمایت کند و به کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، پاداش دهد.

وی ادامه داد: مورد چهارم این طرح آن است که باید نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی شود تا دغدغه خانواده‌ها از بین رود مخصوصاً درباره نوجوانان. مسئله پنجم هم آن است که قبلاً بحث شد که حتماً ما با یک پلتفرم خارجی که می‌توانیم با هم باشیم مشارکت کنیم و به صورت مشارکتی در حوزه‌های پلتفرم اجتماعی و پیام رسان‌ها فعالیت باشیم که کم کاری شد و باید این موضوع مدنظر باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: درباره عدالت فرهنگی و هنری هم باید بگویم که عدالت در همه جا اساس است و در حوزه فرهنگی و هنری هم بسیار مهم است. باید بپذیریم که ما فرصت‌هایی در تهران داریم که در شهرستان‌ها کمتر داریم؛ برای مثال در بوشهر استعدادهایی پیدا می‌شود و جوان‌هایی فعال در حوزه هنری و موسیقی هستند و حتماً جوانی در این حوزه می‌تواند در تهران و در شمال تهران هم فعال باشد و باید مشخص شود که ما چگونه می‌خواهیم عدالت را ایجاد کنیم تا همه آنها ظرفیت‌های بالقوه خود را بالفعل کنند. پس یکی از چالش‌های ما در حوزه عدالت فرهنگی است.

باید تلاش کنیم فرهنگ را از تصمیمات سیاسی و سیاست زدگی دور کنیم

قالیباف تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم فرهنگ را از تصمیمات سیاسی و سیاست زدگی دور کنیم و تحت تأثیر آن قرار ندهیم تا آسیب نبینیم، چرا که خود فرهنگ ساحت و صاحبانی دارد و پیشکسوتانی دارد.

وی ادامه داد: ما به عنوان یک سیاستمدار در حوزه بهداشت و درمان و بحث‌های صرف تخصصی آن دخالت نمی‌کنیم چرا که فقط اهل آن فن باید این مسائل را دنبال کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: البته فرهنگ را هم خود مردم تولید می‌کنند و هم مصرف می‌کنند و نقش دولت در حوزه فرهنگ باید تولگری باشد. زمانی که حرف از فرهنگ می‌زنیم باید به زیر ساخت آنجا و به هنرمند و اهالی فرهنگ و معیشت آنان و محتوا توجه شود. بنده در ۱۲ سالی که در شهرداری تهران بودم، با همین نگاه به موضوع فرهنگ نگاه کردم.

قالیباف متذکر شد: ما در شهر تهران تولید کار فرهنگی را با کمک مردم انجام دادیم و فرصت‌هایی را فراهم کردیم. ما بیش از ۳۶۰ کتابخانه در تهران ایجاد کردیم که کتابخانه شبانه روزی و الکترونیکی ایجاد کردیم و دسترسی آن را برای کل کشور در نظر گرفتیم.

وی افزود: همچنین چند ده هزار صندلی سینما و سالن‌های تئاتر تراز اول و در سطح بالا و متناسب با کشورهای پیشرفته ایجاد کردیم، فرصت‌هایی مانند سراهای محله را در کنار مساجد و حسینیه‌ها ایجاد کردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: موضوعاتی مانند باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب در تراز بین المللی هستند و این‌ها فرصت‌هایی هستند که ما به آنها نیاز داریم. از ما پذیرفته نیست که استانی داشته باشیم که یک سینما هم نداشته باشد و باید تلاش کنیم که این عدالت را در همه بخش‌ها توسعه دهیم. ما در دولت چهاردهم خود را مکلف می‌دانیم که این کار را در گستره ملی تحقق بخشیم.

قالیباف در بخش جمع بندی مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری، تاکید کرد: معتقد هستم که در حوزه فرهنگ یکی از اشکالات ما این است که توجه به نگاه رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگی نداشتیم. فارغ از اینکه ایشان رهبر و ولی ما هستند، بدون شک ایشان یک شخصیت بی‌نظیر در عرصه فرهنگی و هنری در ابعاد مختلف هستند و نه تنها در دنیا بلکه در دنیا شناخته شده هستند.

وی متذکر شد: رهبری در سال ۹۵ توصیه داشتند به همه کسانی که مدیران فرهنگی هستند مبنی بر اینکه ما هزاران مرکز خودجوش داریم که کار فرهنگی می‌کنند که باید روز به روز توسعه پیدا کنند و دستگاه‌های دولتی باید به این‌ها کمک کنند؛ آیا واقعاً این نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب به عنوان یک فرد صاحب نظر اختصاصی در حوزه فرهنگ و هنر مورد توجه قرار گرفت؟ ما به عنوان مدیران فرهنگی با آنچه کردیم؟ آیا امکانات و پول کم داشتیم یا امکانات را به گونه دیگری مدیریت کردیم؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر بخش عمده‌ای از سازمان‌های فرهنگی کشور را ببینیم نزدیک به ۹۰ درصد پول آنها برای هزینه‌های جاری خودشان است و چیزی برای کارهای فرهنگی و هنری نمی‌ماند. باید به نیروهای خلاق و جوان در حلقه‌های میانی و به مراکز مردمی این فرصت را دهیم که در دانشگاه و مدارس و در قشرهای مختلف کار فرهنگی انجام دهند.

قالیباف توضیح داد: برای مثال ما ۱۰۰ میلیون به دستگاه‌های فرهنگی می‌دهیم اما ۱۰ میلیون هم خروجی ندارند اما اگر به مجموعه‌های خلاق ۱۰ میلیون تومان بدهیم، ۱۰۰ میلیون خروجی به ما خواهند داد و اگر این امکانات را به یک نویسنده و هنرمند زبردست دهیم، آنها معجزه می‌کنند و کار را متحول می‌کنند اما ما به آنها توجه نکردیم.

وی بیان کرد: مردمی‌سازی را همانطور که در اقتصاد باید دنبال کنیم، اساس کار ما در دولت چهاردهم این است که در فرهنگ هم باید به سمت مردمی‌سازی برویم. همانطور که سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام مهندسی داریم، باید سازمان نظام فرهنگی هم داشته باشیم تا اهالی فرهنگ و هنر آن را خودشان اداره کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: واقعاً فرهنگ غوغا می‌کند؛ اگر بخواهم مثال بزنم در زمان نیروی انتظامی حتماً سیاه ساکتی و داوود خطر را یادتان است که در دوره کمتر از ۷۰ روز آنقدر اثر داشت که باعث شد بیش از ۸۰ درصد مردم از کمربند ایمنی استفاده کنند که این اثر فرهنگ است. ما ظرفیت فرهنگ را نشناختیم و در دولت خدمت و پیشرفت حتماً به ظرفیت فرهنگ توجه می‌کنیم و از صاحب نظران این عرصه استفاده می‌کنیم.

قالیباف در جمع خبرنگاران: حتماً مرزنشینان ما باید از فرصت‌های مبادلات مرزی بهره‌مند شوند

محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امشب و بعد از برگزاری سومین مناظره انتخاباتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران، گفت: امشب درباره حوزه مهم مسائل فرهنگی و اجتماعی بحث شد بود که بسیار مهم و جدی است. ما معتقدیم که موضوعات فرهنگی مخصوصاً روی چالش‌های اقتصادی بسیار مؤثر و جدی است.

وی بیان کرد: حوزه فضای مجازی و تأثیرات آن بر فرهنگ، کالاهای فرهنگی، انتقال فرهنگ ما و فضای کسب و کار بسیار مهم است. بنده از این فرصت استفاده می‌کنم و یک خواهش از مردم دارم که فارغ از اینکه در شهر یا روستا و در چه سنی هستند و چه تخصصی دارید، پیشنهادات خود را درباره ۵ اولویت بنده در حوزه اقتصادی دهید و بنده در خدمت شما هستم که در سایت بنده اعلام کنید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نکته‌ای هم به عزیزانمان در سیستان و بلوچستان عرض می‌کنم که بحث مربوط به انسداد مرز بود؛ شما سابقه بنده را می‌شناسید که در دوران نیروی انتظامی کسی بودم که به بازارچه‌های مرزی توجه داشتم و حتماً مرزنشینان ما از فرصت‌ها و مزیت‌های مبادلات مرزی باید برقرار شوند و این هم شرافتمندانه و هم عزتمندانه است و تأمین اقتصاد مرزی حق مرزنشینان ما است و نگران این موضوع نباشند و این به امنیت کشور و مرزشینان کمک خواهد کرد.

نظر شما