شناسهٔ خبر: 67298434 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

چینی ها آنقدر پیشرفت کرده‌اند که حالا لندرور پلتفرم چری را قرض می‌گیرد

صاحب‌خبر -

خودروساز لوکس بریتانیایی جگوار لندرور از این پس از پلتفرم چری استفاده می‌کند. این قدمی دیگر از سوی خودروسازان چینی برای نفود به صنعت خودرو دنیا است.

چینی‌ها با پیشرفت پیوسته خود در خودروسازی، امروزه سهم چشمگیری از بازار خودرو به دنیا به دست آورده‌اند و حتی مالک برخی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی شده‌اند. همین ماه گذشته بود که بی وای دی، سایک و جیلی ولوو چند جایگاه اول لیست برترین شرکت های تولیدکننده خودرو برقی در سال 2024 را به خود اختصاص دادند. آخرین اخبار خودرو نشان می‌دهند حالا جگوار لندرور، تولیدکننده بریتانیایی خودروهای لوکس از پلتفرم چری، خودروساز شناخته‌شده چینی بهره می‌گیرد.

استفاده از پلتفرم‌های چری توسط جگوار لندرور

«یین تانگیائو» (Yin Tongyao)، رئیس هیئت مدیره چری در گفتگویی شایعات اخیر درباره استفاده از پلتفرم‌های این شرکت چینی توسط جگوار لندرور را تایید کرد.

استفاده از پلتفرم چری توسط جگوار لندرور استفاده از پلتفرم چری توسط جگوار لندرور

محصولات پلاگین هیبرید و تمام برقی جگوار لندرور در آینده بر پایه پلتفرم‌های E0X و M3X توسعه پیدا خواهند کرد. چری تیگو 9، لوکسید 7، اکستلانتیکس ES، اکستلانتیکس ET و اکسید RX برخی از خودروهایی هستند که از این پلتفرم بهره گرفته‌اند. گفتنی است که اکسید زیرمجموعه لوکس جدید چری به حساب می‌آید که مدیران خودرو، شریک قدیمی چری در ایران هم محصولات آن را تحت برند اکستریم در بازار کشورمان عرضه می‌کند. از جمله این محصولات می‌توان به اکستریم VX، اکستریم LX و اکستریم TXL اشاره کرد.

پلتفرم M3X که لندرور آن را از اکسید، زیرمجموعه چری قرض می‌گیرد، به خودروهای درون‌سوز و همچنین پلاگین هیبرید اختصاص دارد و نسل دوم آن هم در چین تحت عنوان T2X شناخته می‌شود. انتظار می‌رود لندرور به‌دلیل جبران کم‌کاری‌ها در توسعه محصولات الکتریکی‌شده (از جمله پلاگین هیبرید و تمام الکتریکی) از آن بیشتر برای ساخت خودروهای پلاگین هیبرید استفاده کند.

استفاده از پلتفرم چری توسط جگوار لندرور استفاده از پلتفرم چری توسط جگوار لندرور

چری با پلتفرم M3X پیشرانه «سوپر هیبرید» خود را ارائه می‌دهد؛ پیشرانه‌ای که متشکل از یک موتور بنزینی، دو موتور الکتریکی و یک گیربکس DHT است. چند سال قبل گیربکس مذکور عنوان اولین گیربکسی را به دست آورد که دو موتور الکتریکی را در خود جا داده است. سیستم انتقال قدرت چری مزایایی مثل 9 حالت متفاوت، بازده حرارتی 44.5 درصدی و بیش از 1000 کیلومتر شعاع حرکتی دارد.

پلتفرم دیگر با نام E0X را چری و هواوی به‌صورت مشترک توسعه داده‌اند و خودروهایی نظیر لوکسید R7، لوکسید S7، اکستلانتیکس ES و اکتلانتیکس ET را بر پایه آن ساخته‌اند. این پلتفرم که برای توسعه خودروهای تمام برقی یا EREV (نوعی از هیبرید) به کار می‌رود، از تکنولوژی خودران پیشرفته و سیستم ولتاژبالای 800 ولتی بهره‌مند است و مصرف 12 کیلووات انرژی به ازای هر 100 کیلومتر را ممکن می‌کند.

استفاده از پلتفرم چری توسط جگوار لندرور استفاده از پلتفرم چری توسط جگوار لندرور

مشارکت چری و جگوار لندرور عمری 12 ساله دارد. این دو شرکت در سال 2012 با سرمایه‌گذاری مشترک شرکتی جدید برای تولید ماشین‌های جگوار لندرور در چین تاسیس کردند. کارخانه آن‌ها در سال 2014 راه‌اندازی شد که تاکنون فعال است. به‌واسطه همین همکاری، لندرور هم به چری برای طراحی و توسعه سیستم تعلیق کمک کرد و هم روی طراحی نمای بیرونی محصولات چری تاثیر گذاشت.

در گجت نیوز بخوانید:
خودروساز چینی با معرفی نسل جدید تکنولوژی تعویض باتری، صنعت خودرو را متحول می‌کند درحالی که چینی‌ها بازار ایران را تسخیر کرده‌اند، ترکیه برای خودروهای چینی تعرفه سنگین وضع کرد تسلا با شکستن رکورد جهانی تویوتا تاریخ‌ساز شد شاید باور نکنید اما این چهار خودروساز بزرگ اصالتا چینی هستند

برچسب‌ها:

نظر شما