شناسهٔ خبر: 67297758 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تب دانگ را جدی بگیرید

موردی از ابتلا به بیماری تب‌دانگ در چهارمحال و بختیاری گزارش نشد.

صاحب‌خبر -

تب دانگ را جدی بگیرید
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: اگرچه تاکنون موردی از ابتلا به بیماری تب‌دانگ در استان شناسایی نشده است، اما به واسطه انتشار این پشه عامل این بیماری در استان‌های جنوبی، خطر ابتلا در استان وجود دارد.
جوادی افزود: با وجود اینکه پشه آئدس در استان هنوز شناسایی نشده است، اما با توجه به مسافرت‌های مردم باید مراقبت‌های لازم در این خصوص مد نظر قرار گیرد.
معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری راکد ماندن آب در مکان‌های مسکونی و کشاورزی را یکی از مهمترین عوامل انتشار پشه آئدس اعلام کرد و گفت: توصیه می‌شود تا افراد از راکد ماندن آب در منازل مسکونی خود جلوگیری کنند و چنانچه آبی زیر گلدان‌ها جمع شود آن را سریع تخلیه کنند و در زمین‌هایی کشاورزی نیز بستر آب راکد را به هم ریخته تا از تولید و انتشار پشه جلوگیری شود.
جوادی به علائم اولیه گزش پشه آئدس اشاره کرد و افزود: گزش پشه آئدس علائمی شبیه به ابتلا به ویروس آنفلوآنزا دارد به این صورت که در چهار روز اول فرد با آبریزش بینی، بدن درد و سردرد درگیر شده و به مرور به استخوان درد غیرقابل تحمل مبتلا می‌شود و بعد از آن اختلالات فاکتور خونی و خونریزی از سطح مخاطی بروز می‌کند.
معاون فنی مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: اگرچه هنوز پشه آئدس در استان شناسایی نشده، اما پشه آنوفل که ناقل بیماری مالاریاست در استان شناسایی شده، با این وجود هنوز موردی از این بیماری در استان گزارش نشده است.
جوادی افزود: زمان گزش پشه آئدس در طول روز است از همین رو توصیه می‌شود به پنجره‌ها توری نصب و از حضور در فضایی که آب به شکل باتلاقی راکد مانده دوری شود.
وی توصیه کرد تا مسافران و افرادی که به استان‌های جنوبی تردد دارد در صورت بروز علائم اولیه بیماری تب‌دانگ هرچه سریع‌ترین به مراکز درمانی مراجعه کنند.

نظر شما