شناسهٔ خبر: 67295298 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

خطیب نماز جمعه قم: غدیر خم از لحاظ سند، دلالت و ابعاد محتوایی شبهه‌ای ندارد

صاحب‌خبر -

شفقنا- خطیب نماز جمعه قم با تاکید بر اینکه غدیرخم از لحاظ سند، دلالت و ابعاد محتوایی شبهه‌ای ندارد و قاطع است، بیان کرد: کتاب الغدیر یک پایه اصیل برای تقویت اعتقادات ماست.

به گزارش شفقنا به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه یکم تیر ۱۴۰۳ قم که در مصلای قدس برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه عنوان کرد: قضات و قوه قضائیه باید نماد علم و دانش از لحاظ حقوقی، فقهی، احکام دین و شریعت اسلام باشند و روز به روز در آن پیشرفت کنند.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه باید نماد اخلاق، معنویت، سلامت روحی و اداری باشد، زیرا مرجع و نقطه اتکا دیگران است، گفت: ابزارها و فناوری‌های لازم، فرآیندهای سریع و دقیق برای پاسخگویی به موقع نسبت به دعوای، قوانین متقن و عدالت محوری از دیگر نکاتی است باید در قوه قضاییه به آن توجه شود.

خطیب نماز جمعه قم با تاکید بر اینکه قوه قضائیه باید نقطه اتکا و آرامش جامعه باشد، بیان کرد: حدود و تعزیرات و احکام الهی، عدالت، کسانی که دستشان به جایی نمی‌رسد از اموری است که باید در قوه قصائیه به آن توجه شود.

وی ادامه داد: نهاد وکالت باید مورد اهتمام توجه باشد تا دچار خطا و اشکال نشود. نظام اسلامی باید معیشت قضات و کارکنان قوه قضائیه را در حد مناسب فراهم کند تا این دستگاه بتواند به نقش خود عمل کند.

وی در رابطه با انتخابات بیان کرد: یک واقعه مهم در ۸ تیر و اگر دو مرحله ای شد در ۱۵ تیر نهایی می‌شود. این یک صحنه عادی نیست، مشارکت باشکوه و وسیع نیاز امروز کشور و مایه اقتدار ملی و انقلابی ما است.

خطیب جمعه قم خطاب به مردم اظهار کرد: چشم‌های دوست و دشمن به انتخاب شما دوخته شده است. این انتخابات اقتدار شما را کم یا اضافه می‌کند. حضور قوی و گسترده با مشارکت وسیع انتظاری است که شهدا از شما دارند، زیرا آینده کشور با آن رقم خورده است.

به گفته وی، توجه به معیارها و انتخاب اصلح نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. ملاک ما ارزش‌های الهی، انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب و خون پاک شهدا است. باید با حواس‌ جمع و توجه به معیار الهی اسلامی و انقلابی انتخاب کرد.

وی گفت: همه گروه‌ها باید پایبند به قانون باشند. ما تجربه فتنه‌ای را داریم که کسانی پایبند قانون نبودند. پسا انتخابات وقت تلاش، کار و همبستگی اسلامی در کشور است. از نامزدها، طرفدارانشان و مردم انتظار می‌رود که پایبند اخلاق انتخابات باشند.

خطیب جمعه قم تاکید کرد: امیدواریم در انتخابات پیش رو ملت عزیز ایران در پیشگاه خداوند روسفید باشد و با حضور گسترده و انتخاب درست و اصلح شاهد فصل جدید در تعالی کشور باشیم و راه شهدای خدمت ادامه پیدا کند و طمع دشمنان از ملت ایران بریده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و یادآور شد: نباید اتفاقات گوناگون، امت اسلام و جهان را از ظلم و کودک کشی صهیونیست‌ها در غزه غافل کند. نسل کشی و جنایت‌های بی مانندی توسط اسرائیل و با پشتیبانی آمریکا با سکوت بسیاری از دولت روی سفاک‌های عالم را سفید کرده است. وای بر مردمان و دولت‌هایی که در مقابل این جنایات ساکت هستند.

وی افزود: در این اتفاق شاهد بیداری جهانیان حتی در بین جوانان غربی هستیم، اما سازمان‌های بین المللی ساکت هستند. وای بر شما که در مقابل این جنایت بشری سکوت کردید، مع‌الاسف برخی از دولت‌های مسلمان نیز ساکت هستند و در مواردی نیز در پشت سر با دشمنان اسلام تعامل دارند.

وی بیان کرد: اسرائیل در یک هفته چهار کشور اسلامی را می‌گرفت اما انقلاب اسلامی، گفتمان شما ملت ایران و عظمت محور مقاومت باعث شده است امروز اسرائیل مسلح مبدل به یک اسرائیل عاجز و منفعل شود و این ظلم‌ها به خاطر این عجز و انفعال است. رژیم غاصب هفت ماه با یک گروه اسلامی جنگید و هیچ دستاوردی نداشت.

مدیر حوزه‌های علمیه خطاب به رژیم غاصب صهیونیستی گفت: بدانید این انفعال و عجز شما ادامه پیدا می‌کند و محور مقاومت می‌ماند و شما از صحنه روزگار محو خواهید شد.

وی در ادامه به مسئله صرفه‌جویی انرژی اشاره و اظهار کرد: صرفه جویی و بهره وری درست باید در همه امور مدنظر قرار بگیرد اما صرفه جویی در آب و برق در این شرایط باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. صرفه جویی باعث رشد تولید و پیشرفت کشور می‌شود.

‍‌آیت‌الله اعرافی در خطبه اول هم عنوان کرد: عید غدیر خم پرچم برافراشته و نماد امامت کبری و نقطه بسیار درخشان در تاریخ اسلام است. غدیر خم در روایات ما از منزلت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه عید غدیر عید ارزش‌های بزرگ اخلاقی است، اضافه کرد: رسول خدا (ص)، برترین انسان‌ها را به عنوان زعیم و خلیفه بعد از خود معرفی کرد، عید غدیر یک قاعده اعتقادی و یک فصل مهم درعقاید ما است. غدیر کنار ده‌ها آیه و روایاتی که در آن امیرالمومنین (ع) به عنوان امام معرفی شده است جایگاه ویژه‌ای دارد.

خطیب جمعه قم با تاکید بر اینکه عید غدیر علیرغم همه اختناق‌ها و تلاش‌هایی که برای محو آن انجام شد، ماند، تصریح کرد: علامه امینی ده‌ها سال از عمر خود را در در کتاب خانه و مراکز علمی سپری کرد تا کتاب الغدیر را بنویسد و برای آن همه آثار فرق و مذاهب اسلامی را مورد مطالعه قرار داد و ثابت کرد که غدیر یک تواتر گسترده دارد.

وی ادامه داد: علامه امینی در الغدیر بیان می‌کند که ۱۱۰ نفر از صحابی اول، ۸۰ نفر از محدثین و تابعین و ۳۶۰ عالم در طول قرون پیشین موضوع غدیر را در کتاب خود نقل کردند همچنین ده‌ها کتاب مستقل در مورد غدیر را در کتاب خود گزارش می‌کند.

وی ادامه داد: غدیرخم در آینه کتاب‌های حدیثی، تاریخی، شعر و ادب در زبان‌های مختلف مطرح شده است و علامه امینی به عالی‌ترین وجه آن نشان داد که موضع غدیر خم متواتر و بدون شبهه است.

وی با تاکید بر اینکه غدیرخم از لحاظ سند، دلالت و ابعاد محتوایی شبهه‌ای ندارد و قاطع است، بیان کرد: کتاب الغدیر یک پایه اصیل برای تقویت اعتقادات ماست.

وی با بیان اینکه غدیرخم فصلی از فصول متعددی است که ولایت حضرت علی (ع) را یادآوری می‌کند، اظهار کرد: موضوع غدیر خم موضوع قطعی و روشن در تاریخ است.

آقای اعرافی با اشاره به اینکه غدیرخم به صورت جذاب و ماندگار از سوی رسول خدا (ص) طراحی شد، افزود: گویا رسول خدا (ص) می‌دانست در پیش روی اسلام و امامت موانع پدید خواهد آمد و دست اندازها ایجاد خواهد شد تا داستان ولایت و امامت به درستی درخشش و تلألو پیدا نکند به همین خاطر موضوع غدیر را بسیار جذاب و ماندگار طراحی کرد.

وی با بیان اینکه غدیرخم در شرایط عادی تنظیم نشد، تصریح کرد: غدیرخم می‌توانست در مدینه و مکه و در شرایط عادی تنظیم شود اما در سال پایانی عمر شریف پیامبر (ص)، بعد از اعمال حج، در حضور انبوهی از مخاطبین که ۲۰ هزار تا ۱۲۰ هزار نفر تخمین زده شدند اجرا شد و بعد از ایراد خطبه از همه حاضران حتی بانوان بیعت گرفته شد.

وی با بیان اینکه غدیر مانند یک نگین در همه فصولی که ولایت حضرت علی را یاد آوری می‌کنند، می‌درخشد، عنوان کرد: غدیر خم که در کتاب‌های متعددی روشن و مبرهن است در تاریخ با موانع بسیاری روبرو شده است و تلاش‌های فراوانی انجام شد که این واقعه در تاریخ دفن شود اما نتوانستند.

وی بیان کرد: اولین مانع، مانع طبیعی است، زیرا تاریخ می‌گذرد و وقایع در گذر زمان و در طول تاریخ در کتاب‌ها محصور می‌شوند و گاهی از کتاب‌ها نیز بیرون می‌رود و فراموش می‌شود.

وی با بیان اینکه مانع دوم منع نقل حدیث بود، اظهار کرد: بیش از یک قرن نگارش حدیث ممنوع شد. این کار با هدف گیری ویژه برای ممنوعیت بیان فضائل ائمه (ع) صورت گرفت و در مقابل آن، در وزن احادیث فضائل ائمه (ع) احادیث جعلی در وصف و مدح دیگران ساخته شد.

وی یادآور شد: در حالی که اسلام با فداکاری حضرت علی (ع) قوام یافته بود، اما کار به جایی رسیده بود که در منبرها بر حضرت علی (ع) را سب می‌کردند، اما راه به جایی نبردند و نور ولایت و امامت حضرت عالم گیر است.

نظر شما