شناسهٔ خبر: 67293709 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

هاآرتص: «حزب‌الله به ارتشی هوشمند تبدیل شده / پهپادها سامانه پدافندی اسرائیل را به چالش کشیده است»

صاحب‌خبر -

شفقنا-روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» با اشاره به تهدیدات روزافزون پهپادهای حزب‌الله علیه اسرائیل نوشت: موفقیت این حزب در به چالش کشیدن سامانه پدافند هوایی اسرائیل خطری برای شهرک‌های شمالی است.

به گزارش شفقنا، «یانیو کوبوویتس»، خبرنگار امور نظامی اسرائیل طی یادداشتی در  هاآرتص تاکید کرد: ارتش اسرائیل راهی برای مقابله با تهدید پهپادها پیدا نکرده است، این پرنده‌ها ویرانی بزرگی در شمال به بار آورده‌اند و احساس امنیت ده‌ها هزار شهرک‌نشین را که بیم بازگشت دارند، در هم کوبیده است.

این روزنامه توضیح داد:پهپادهای حزب الله به ایجاد «معادله‌ای برای یک سازمان نظامی که با ارتش کلاسیک می‌جنگد» کمک کرده است، این حزب به لطف فناوری موجود و سلاح‌های نقطه‌زن، به ارتشی هوشمند با توانمندی دقیق برای جمع‌آوری اطلاعات و ضربات برنامه‌ریزی شده تبدیل شده است به گونه‌ای که ارتش و زیرساخت های حیاتی اسرائیل را تهدید می‌کند.

هاآرتص تاکید کرد دستیابی حزب‌الله به سلاح‌های نقطه‌زن مانند پهپادها به شکل انبوه، اسرائیل را از مفهوم کلاسیک دفاع محروم کرد که اساساً برای دفاع منطقه‌ای، عمق جغرافیایی و استراتژیک به دیوارها و موانع فیزیکی در مقابل طرف درگیر متکی بود.

حزب‌الله در حال یادگیری مستمر است

در همین ارتباط، هاآرتص تاکید کرد توانایی‌هایی که حزب‌الله در حال حاضر دارد «توازن قدرت استراتژیک اسرائیل را در برابر دشمنانش تضعیف می‌کند.»

بر این اساس،  حزب الله از ابتدای جنگ توانایی یادگیری مستمر از خود نشان داده است و می‌داند که چگونه مکان‌هایی را که رادارهای ارتش اسرائیل در تشخیص وسایل پرتاب آن مشکل دارند، شناسایی کند.

این روزنامه همچنین تاکید کرد حزب‌الله از ابتدای جنگ تجربیات گسترده‌ای را که در طول جنگ در سوریه انباشته کرده بود، این تجربه به آن امکان می‌دهد توانمندی‌های خود را بهبود بخشد و یک مفهوم عملیاتی سازمان‌یافته برای پهپادها ایجاد کند؛ راهی که منجر به موفقیت آن در به چالش کشیدن سیستم دفاع هوایی ارتش اسرائیل می‌شود.

هاآرتص به نقل از یک منبع امنیتی بلندپایه اظهار داشت توانایی حزب الله برای حمله دقیق و در مسیرهای ناگهانی، همراه با انبوه آتش، پهپادها و موشک‌های کروز، «یک تهدید واقعی برای سامانه دفاع هوایی» ایجاد می کند.

این روزنامه اسرائیلی در پایان نوشت: حزب الله بیشتر بر حمله به زیرساخت‌های اقتصادی غیرنظامی و اهداف نظامی ما با تسلیحات نقطه‌زن تمرکز خواهد کرد، تخلیه گسترده شهرک‌نشینان از شمال به حزب الله این امکان را داد تا شهرک‌های خالی را که سربازان وارد آن شده اند به عنوان اهداف قانونی ببیند.

منابع رسانه‌ای روز سه شنبه گذشته از ورود یک فروند پهپاد حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی و تصویربرداری موفقیت آمیز آن از مواضع حساس در بندر «حیفا» خبر دادند.

ویدیوی منتشر شده توسط حزب‌الله لبنان نیز نشان می‌داد که یک پهپاد آن وارد شمال فلسطین اشغالی شده و از مواضع حساس تصویربرداری می‌کند.

بر پایه این گزارش، این پهپاد پس از ثبت موفقیت‌آمیز تصاویر مهم به خاک لبنان بازگشته و این تصاویر را در اختیار رزمندگان مقاومت قرار داده است.

رسانه های صهیونیستی ویدئوی پخش شده درباره پهپاد هدهد را بسیار خطرناک قلمداد کرده و به تصویر منتشر شده این پهپاد از مراکز نظامی مهم در شمال فلسطین اشغالی اشاره کردند.

این منابع صهیونیستی این ویدئو را به مثابه پیامی از سوی حزب الله برای پاسخ به تهدیدات دانستند که اگر تل آویو اقدامی علیه لبنان انجام دهد، بانک اهداف علیه اسرائیل کوچک نخواهد بود.

متن این خبر در المیادین

نظر شما