شناسهٔ خبر: 67292963 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در دیدار‌های وزیر نیرو با وزرای انرژی تاجیکستان و ازبکستان مطرح شد؛

محرابیان: آماده همکاری‌های چندجانبه در حوزه انرژی هستیم

وزیر نیرو گفت: تجربه متخصصان ایرانی در حوزه تولید تجهیزات انرژی سبب ایجاد آمادگی برای همکاری‌های مشترک بین کشور‌های منطقه در این حوزه شده است.

صاحب‌خبر -

توسعه همکاری‌های کشور‌های منطقه در حوزه انرژی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی اکبر محرابیان وزیر نیروی کشورمان که در صدر هیئتی کارشناسی برای حضور در چهارمین نشست وزرای انرژی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای به قزاقستان سفر کرده است، شامگاه پنج‌شنبه ۳۱ خرداد در نخستین روز این سفر به طور جداگانه با وزرای انرژی تاجیکستان و ازبکستان دیدار و گفتگو کرد.

توسعه روابط با کشور‌های منطقه

آقای محرابیان در دیدار با آقای «دلیر جمعه» وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان ضمن قدردانی از ابراز همدردی دولت و ملت تاجیکستان در شهادت آیت الله رئیسی، به کم بودن حجم روابط دو کشور ایران و تاجیکستان در گذشته اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور شهید خواستار توسعه روابط ایران با کشور‌های منطقه بود.

وی با اشاره به افزایش روابط ایران و تاجیکستان در دوره اخیر، از وزیر انرژی کشور تاجیکستان برای حضور در اجلاس آتی شورای حکام آب در تهران دعوت کرد و گفت: اجلاس مهم آب که چندی پیش در شهر دوشنبه برگزار شد، بسیار موفق بود و لازم است نتایج آن پیگیری شود.

وزیر نیرو با اشاره به فعال بودن شرکت‌های ایرانی در پیشبرد عملیات احداث «سد راغون» افزود: شرکت‌های فنی و مهندسی ایران با دارا بودن تجربه و دانش لازم در کنار بهره‌مندی از نیرو‌های مجرب، می‌توانند در پیشبرد پروژه‌های مختلف آبی و برقی در این کشور حضور فعالی داشته باشند.

آقای «دلیر جمعه» نیز در این دیدار به حضور میلیون‌ها نفر در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید ایران «سید ابراهیم رئیسی» اشاره و تأکید کرد: آیت الله رئیسی شخصیت بزرگی بود که از دست دادن ایشان به‌عنوان یک مصیبت بزرگ، مایه تاسف است.

استفاده از تجربیات کارشناسان ایرانی

وی با ارائه گزارشی از اجلاس مهم آبی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، افزود: آب شدن یخچال‌های طبیعی در تاجیکستان یکی از مسائل و دغدغه‌های مطرح شده در این کنفرانس بود و از آنجا که کارشناسان ایرانی در موضوع مدیریت یخچال‌های طبیعی تجربه ارزشمندی دارند، کشور تاجیکستان از تداوم و توسعه همکاری با شرکت‌های ایرانی استقبال می‌کند.

وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان با بیان اینکه امنیت و رشد ایران با امنیت و رشد جهانی ارتباط مستقیم دارد، بر توسعه روابط دو کشور ایران و تاجیکستان تأکید و خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصد پیشرفت برخی از بخش‌های سد راغون توسط شرکت‌های ایرانی صورت گرفته است و با توجه به اینکه شرکت‌های ایرانی در پیشبرد پروژه‌ها رقابت‌پذیر هستند، از حضور این شرکت‌ها در کشور تاجیکستان استقبال می‌کنیم.

آمادگی برای مشارکت در پروژه‌های حوزه انرژی ازبکستان

علی اکبر محرابیان در دیدار با وزیر انرژی ازبکستان نیز با قدردانی از اهتمام ویژه رئیس جمهور این کشور برای همکاری‌های دو جانبه، گفت: برای همکاری‌ها در حوزه انرژی بین دو کشور اعلام آمادگی می‌کنیم.

وی با اشاره به توانمندی تولیدکنندگان ایرانی در حوزه تجهیزات انرژی، تأکید کرد: ازبکستان اقتصاد رو به رشدی دارد و انرژی مهمترین موضوع توسعه در ازبکستان محسوب می‌شود از این رو آمادگی داریم با روش‌های مختلف، نیاز‌های برقی ازبکستان را مرتفع کرده و در حوزه تجهیزات تولید، انتقال و توزیع همکاری شکل گیرد.

وزیر نیرو با اشاره به توانایی‌های جمهوری اسلامی ایران در ساخت تجهیزات نیروگاهی آبی و برقی، ضمن اعلام امادگی برای مشارکت در پروژه‌های آبی و برقی ازبکستان، گفت: پتانسیل تبادل برق با ترکمنستان از طریق سه خط را داریم و در صورت اتصال شبکه برق ترکمنستان به ازبکستان، زمینه تبادل برق با ازبکستان نیز فراهم می‌شود.

«جورابک میرزا محموداف»، وزیر انرژی ازبکستان نیز در دیدار با وزیر نیروی کشورمان ضمن ابراز همدردی با ملت و دولت ایران در از دست دادن رئیس جمهور شهید، اظهار کرد: بعد از سفر به ایران خواستار همکاری‌های تنگاتنگی با ایران هستیم و پیشنهاد‌هایی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی نیز داریم.

تمایل به اتصال شبکه برق ازبکستان به ایران

وی افزود: تلاش داریم با پیوستن شبکه برق ازبکستان به شبکه برق ایران از طریق ترکمنستان، اوج مصرف برق در تابستان و زمستان را مدیریت کنیم.

وزیر انرژی ازبکستان تصریح کرد: بعد از نشست رؤسای جمهور ایران و ازبکستان، گام‌های مهمی برای توسعه همکاری‌های دو کشور برداشته شد که در این راستا رئیس جمهور ازبکستان دستور داد همکاری‌های گسترده‌ای با شرکت‌های ایرانی در حوزه انرژی شکل بگیرد.

وی ابراز تمایل کرد تا در خصوص تأمین تجهیزات حوزه انرژی به ویژه برق و نفت با ایران همکاری کنند.

اجلاسیه اصلی چهارمین نشست وزرای انرژی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای با سخنرانی وزیر نیروی کشورمان در حال برگزاری است.

نظر شما