شناسهٔ خبر: 67286722 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

رشد 5 برابری تبادلات ایران تاجیکستان

اقتصادنیوز: وزیر نیرو گفت: حجم روابط ایران و کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان در گذشته کاهش یافته بود، اما با رویکرد دولت سیزدهم این روابط توسعه یافت و اکنون حجم تبادلات ایران و تاجیکستان به پنج برابر رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  علی اکبر محرابیان روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ در حاشیه چهارمین نشست وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در دیدار با «دلیر جمعه» وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان با بیان اینکه حجم روابط دو کشور ایران و کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان در گذشته کاهش یافته بود، افزود: رئیس جمهور شهید خواستار توسعه روابط ایران با کشورهای منطقه بودند و اعتقاد قابل توجهی به گسترش این روابط داشتند.

وی با بیان اینکه روابط ایران و تاجیکستان به میزان پنج برابر افزایش یافته است خاطرنشان کرد: نخستین سفر رئیس جمهور شهید پس از انتخاب شدن به کشور تاجیکستان بود.

محرابیان با دعوت از وزیر انرژی تاجیکستان برای حضور در اجلاس آتی شورای حکام آب در تهران گفت: اجلاس مهم آب که چندی پیش در شهر دوشنبه برگزار شد بسیار موفق بود و لازم است نتایج آن پیگیری شود.

خبر مرتبط
نمایندگان تاجیکستان مصونیت پارلمانی ندارند/ این نماینده بازداشت شد

اقتصادنیوز: رسانه دولتی تاجیکستان از لغو مصونیت پارلمانی و بازداشت یک نماینده مجلس در این کشور خبر داد.



وزیر نیرو ادامه داد: همچنین موسسه تحقیقات آب ایران برای انتقال تجربیات خود به ویژه در خصوص مدیریت یخچال‌های در حال آب شدن در کشور تاجیکستان آمادگی دارد.

محرابیان با اشاره به فعال بودن شرکت‌های ایرانی در پیشبرد عملیات احداث سد راغون افزود: شرکت‌های فنی و مهندسی ایران با دارا بودن تجربه و دانش و نیز نیروهای مجرب چنانچه در کشور تاجیکستان حمایت شوند، می‌توانند در پیشبرد پروژه‌های مختلف آبی و برقی در این کشور حضور فعالی داشته باشند.

وی به سابقه حضور شرکت فراب در کشور تاجیکستان اشاره کرد و گفت: شرکت فراب یکی از شرکت‌های موفق در صادرات خدمات فنی و مهندسی است و اخیرا به دنبال فعالیت این شرکت در کشور سریلانکا پروژه بزرگ اومااویا به بهره‌برداری رسید.

خبر مرتبط
وحدت هنانوف بلیت تاجیکستان رزرو کرد/ بازیکن محبوب یحیی به درهای خروج نزدیک شد+فیلم

اقتصادنیوز: اینطور به نظر می‌رسد پایان قرارداد وحدت هنانوف با پرسپولیس و ادعای نزدیکان این بازیکن تاجیک مبنی بر دریافت پیشنهاداتی از لیگ 2 کشور آسیایی، جدایی او را از پرسپولیس قطعی‌تر کرده است.



محرابیان بیان کرد: در ادامه این همکاری‌ها، شرکت فراب در کنار سایر شرکت‌های ایرانی در پیشبرد پروژه سد راغون می‌توانند حضور موثری داشته باشند.

وی همچنین با پیگیری مسائل و مشکلات شرکت‌های همکار در پروژه‌های آبی و برقی تاجیکستان بر حل این مسائل و مشکلات تاکید کرد.

وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان نیز در این دیدار با توجه به حضور میلیون‌ها نفر در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید ایران سید ابراهیم رئیسی تاکید کرد: آیت الله رئیسی شخصیت بزرگی بود که از دست دادن ایشان به عنوان یک مصیبت بزرگ مایه تاسف است.

«دلیر جمعه» با ارائه گزارشی درباره اجلاس مهم آبی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان افزود: آب شدن یخچال‌های طبیعی در تاجیکستان یکی از مسائل و دغدغه‌های مطرح شده در این کنفرانس بود.

وی با بیان اینکه امنیت و رشد ایران با امنیت و رشد جهانی ارتباط مستقیم دارد، بر توسعه روابط دو کشور ایران و تاجیکستان تاکید کرد.

دلیر جمعه ادامه داد: کارشناسان ایران در موضوع مدیریت یخچال‌های طبیعی تجربه ارزشمندی دارند و بر این اساس کشور تاجیکستان از تداوم و توسعه همکاری با شرکت‌های ایرانی استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه در صدد افزایش سرعت پیشرفت سد راغون هستیم، اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد پیشرفت برخی از بخش‌های سد راغون توسط شرکت‌های ایرانی صورت گرفته است و با توجه به اینکه شرکت‌های ایرانی در پیشبرد پروژه‌ها رقابت‌پذیر هستند بنابراین از حضور این شرکت‌ها در کشور تاجیکستان استقبال می‌کنیم.

 

نظر شما