شناسهٔ خبر: 67292766 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مضرات خوردنی‌های فوق فرآوری‌شده؛ غذاهای گیاهی را تازه یا منجمد مصرف کنید

معصومه انصاری

یافته‌های جدید نشان می‌دهد خوردن غذاهای فوق‌فرآوری‌شده گیاهی برای قلب مضر است و حتی می‌تواند خطر مرگ زودرس را در پی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نتایج تحقیقاتی که این هفته در مجله The Lancet Europe منتشر شد، نشان می‌دهد غذاهای فوق فرآوری شده گیاهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۵ درصد و خطر مرگ زودرس را تا ۱۳ درصد افزایش می‌دهد.

غذای فوق‌فرآوری‌شده (Ultra-Processed Foods) به غذاهایی گفته می‌شود که در فرآیند تولید آنها از مراحل و مواد افزودنی زیادی استفاده شده است. این غذاها معمولا حاوی مقدار زیادی شکر، نمک، چربی‌های ناسالم، مواد نگهدارنده، رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی هستند و در نتیجه از نظر تغذیه‌ای ارزشی ندارند.

به گزارش نشریه پزشکی هلث لاین، در این مطالعه بیش از ۱۱۸ هزار فرد ۴۰ تا ۶۹ ساله به سوالاتی در مورد رژیم غذایی خود پاسخ دادند. نتایج این تحقیق نشان داد هرگاه فقط ۱۰ درصد از غذاهای گیاهی فوق‌ فرآوری‌شده با گیاهان تازه، منجمد یا کمتر ‌فرآوری‌شده جایگزین شود، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی تا ۷ درصد و خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی تا ۱۳ درصد کاهش پیدا می‌کند.

دکتر «فرناندا راوبر»، نویسنده اصلی این مطالعه در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه سائوپائولو در برزیل می‌گوید: یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه می‌تواند سلامت قلب و عروق شما را بهبود بخشد، به شرطی که غذاهای فوق فرآوری‌شده در آن جایی نداشته باشند.

به گفته متخصصان، بسیاری از محصولات وگان موجود در بازار، سرشار از چربی‌های اشباع، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، نمک و همچنین آلاینده‌های ناشی از فرآوری صنعتی هستند و ارتباط مستقیمی با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا، تصلب شرائین، کلسترول خون بالا و مقاومت به انسولین دارند، عواملی که در نهایت خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند.

روش‌های فرآوری و پخت در تولید غذاهای گیاهی فوق فرآوری‌شده می‌تواند منجر به تشکیل "گلیکاسیون پیشرفته" (AGEs) شود. گلیکاسیون‌های پیشرفته ترکیبات مضری هستند که هنگام واکنش قندها با پروتئین‌ها یا چربی‌ها هنگام پخت با حرارت بالا تشکیل می‌شوند. مصرف بیش از حد این ترکیبات با التهاب، استرس و افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است. علاوه بر این، میزان فرآوری انجام شده روی غذاهای گیاهی ممکن است مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی آنها را از بین ببرد.

متخصصان پیشنهاد می‌کنند مردم از غذاهایی که حاوی انواع مواد افزودنی هستند، مانند امولسیفایرها، نشاسته‌های اصلاح‌شده و طعم‌دهنده‌های مصنوعی اجتناب کنند. ترکیب این مواد منجر به تغییر در میکروبیوم روده می‌شود و همه چیز را از خلق و خو گرفته تا سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مواد را می‌توان در سوسیس‌های گیاهی، نوشیدنی‌های گیاهی طعم‌دار، پنیر وگان و تنقلات بسته‌بندی شده یافت.

به گزارش دویچه‌وله، منابع پروتئین بدون چربی مانند سویا، لوبیا، و حبوبات، همراه با سبزیجات رنگی، سبزیجات برگدار و غلات کامل مانند کینوا و جو و همچنین چربی‌های سالم مانند آجیل و دانه‌ها جایگزین مناسبی برای غذاهای فرآوری شده هستند.

انتهای پیام

نظر شما