شناسهٔ خبر: 67292479 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

شاهین جوانان در راه است؛ مشخصات فنی، امکانات و زمان عرضه به بازار

صاحب‌خبر -

گروه خودروسازی سایپا در اندیشه عرضه قدرتمندترین تیپ شاهین با نام شاهین جوانان در آینده نزدیک است. این خودرو احتمالا بعد از آریا عرضه خواهد شد.

بر اساس جدیدترین اخبار خودرو، به‌نظر می‌رسد گروه خودروسازی سایپا قصد دارد به‌زودی برنامه توسعه و عرضه قدرتمندترین تیپ شاهین با نام شاهین جوانان را در دستور کار خود قرار دهد.

آن‌طور که اطلاعات فعلی حکایت دارند، برنامه سایپا این است که بلافاصله بعد از اتمام پروژه کراس‌ اوور آریا به سراغ این نسخه از شاهین برود و آن را به‌عنوان قوی‌ترین تیپ این سدان پرفروش روانه بازار کند. البته این یعنی حداقل این خودرو را تا سال 1405 در دسترس نخواهیم داشت. با این وجود و در این مطلب از گجت نیوز قصد داریم مشخصات فنی و امکانات شاهین جوانان را مورد بحث قرار دهیم.

مشخصات فنی شاهین جوانان

به‌نظر می‌رسد شاهین جوانان قرار است از پیشرانه N20 شرکت مگاموتور که در آریا هم به‌کار رفته استفاده کند. پیشرانه‌ای که توسط شرکت چینی DAE تولید می‌شود و در واقع از همان الگوی کلی طراحی و توسعه موتورهای میتسوبیشی برخوردار است.

البته گفته می‌شود شاهین جوانان قرار است به نسخه GDI این پیشرانه مجهز شود؛ حال آن‌که کراس‌ اوور آریا قرار است با نسخه MPI تولید شود. نسخه MPI قادر به ارائه قدرت 147 اسب بخار و گشتاور 204 نیوتن‌متر است و از فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها نیز بهره می‌برد.

موتور N20 موتور N20

با این وجود انتظار می‌رود نسخه GDI این پیشرانه که برای شاهین جوانان در نظر گرفته شده، از مشخصات فنی و خروجی‌های به‌مراتب بهتری برخوردار باشد. انرژی تولید شده توسط این پیشرانه را هم یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک AT ساخت DAE به چرخ‌های جلو خودرو می‌رساند. البته گفته می‌شود این جعبه‌دنده، تغییراتی نسبت به گیربکس آریا در بخش مبدل گشتاور و کالیبراسیون خواهد داشت.

جعبه دنده مورد بحث از خلاص‌کن اتوماتیک برای شرایط توقف بهره‌مند است و در مجموع به‌عنوان یکی از گیربکس‌های نسل جدید AT، عملکرد خوبی دارد. البته بد نیست بدانید این دقیقا همان کد گیربکسی است که در تارا استفاده شده، اما عملکرد آن ممکن است به تناسب نوع کالیبره، فرق داشته باشد.

طراحی کابین و امکانات

گفته می‌شود طراحی کابین شاهین جوانان با شاهین G و شاهین پلاس متفاوت است. با این وصف و البته بر اساس اطلاعات فعلی، گمان می‌رود در طراحی داخلی این سدان از سبک طراحی آریا الگوبرداری شده باشد و این یعنی باید شاهد استفاده از متریال سافت تاچ و نرم جدید با ارگونومی مناسب‌تر و البته طراحی مدرن‌تر نسبت به دیگر نسخه‌های شاهین باشیم.

شاهین شاهین

در بحث امکانات رفاهی و ایمنی تصور می‌شود این خودرو به‌عنوان سدان پرچمدار سایپا از مواردی چون سیستم کنترل پایداری، نمایشگر مالتی‌مدیا، کلاستر دیجیتال، استارت دکمه‌ای، دسته‌دنده الکترونیکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، رادار نقطه کور، چهار کیسه هوا، گرم‌کن صندلی‌های جلو، صندلی برقی راننده و غیره برخوردار باشد.

در پایان باید گفت در حال حاضر دقیقا مشخص نیست که نسخه جدید شاهین چه زمانی و با چه قیمتی عرضه خواهد شد؛ اما همان‌طور که گفتیم با توجه به برنامه سایپا برای پیگیری برنامه تولید آن بعد از اتمام پروژه آریا، باید زمانی در سال 1405 یا بعد از آن را در نظر داشته باشیم.

در پایان شما را به مطالعه مطالب معرفی و بررسی ساینا اس برقی سایپا و سایپا اطلس برقی در گجت نیوز دعوت می‌کنیم.

همچنین بخوانید:
سایپا اطلس آپشنال + مشخصات فنی و قیمت احتمالی زیان انباشته سایپا بیش‌تر از نصف دارایی‌ها شده است مشخصات فنی و آپشن های اوپل کورسا و اوپل موکا برای عرضه در بازار ایران رسما اعلام شد نماینده مجلس: خودروهای ایرانی سه برابر ماشین های خارجی ایراد و خرابی دارند

برچسب‌ها:

نظر شما