شناسهٔ خبر: 67292361 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره تلویزیونی چه گفتند:

زاکانی، روحانی را به مناظره طلبید/ترامپ هراسی روی آنتن زنده

تهران- ایرنا- ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مناظره زنده تلویزیونی به بیان دیدگاه های خود برای حل مشکلات کشور پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره تلویزیونی نظرات خود را در زمینه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی بیان کردند.
مهمترین مواضع نامزد های انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر است:

زاکانی، روحانی را به منظره طلبید/ترامپ هراسی روی آنتن زنده

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری

۴۴ درصد مردم فاقد خودرو هستند، خانواده‌هایی که خودرو ندارند از برخی یارانه‌ها به طور کل محروم هستند.

یک طرح برای سبد غذایی داریم که ۱۳ قلم کالای غذایی را در اختیار مردم قرار می‌دهد همچنین طرح سفر و روستا را داریم.

برای ایجاد رفاه و رفع فقر مطلق باید یک نظام رفاهی در لایه های مختلف شکل گیرد.

سازوکاری داشته باشید تا با فساد مبارزه کنید و منابع که امروز به یغما می‌رود را سمت نظام رفاهی بیاورید. مبارزه با پولشویی و قاچاق یکی از این روش هاست.

زمانی که در شورای عالی امنیت ملی بودم نوشتم باید با پولشویی مقابله شود؛ گفتند اول باید FATF ‌تصویب شود.

امروز یکی از بحث های جدی که داریم این است که صندوق های بیمه ما به دلیل اشکلاتی که در آنها وجود دارد بیمار هستند و عدالت محور عمل نمی‌کنند.

اگر ۱۰ سال پیش، رئیس‌جمهور وقت برنامه‌ریزی جدی می‌کرد که پنج یا ۱۰ سال آینده باید به این نقطه برسیم، درصد قابل توجهی از این مرگ‌ها کم می شد. مرگ زودرس یا تلقات و مجروحان جاده‌ای قابل پیپگیری است ولی باید برنامه داشت.

اگر باور داریم که کشور باید پیشرفت کند، باید از مدرسه برنامه‌ریزی کرد و اگر نیروی نظامی را لشکر امنیت در نظر بگیریم، آموزش و پروش لشکر شکوفایی فرصت هاست.

برنامه های بنده در ۲ سطح «جهش کشور» و «معیشت مردم» تعریف شده که معتقدم رفاه مردم نباید منتظر تکمیل زیرساخت بماند.

یکی از برنامه های اصلی ما این است که از همین ترم آینده ماموریت‌ها برای دانشگاهها تعریف شود و کسی که وزیر علوم و رئیس دانشگاه منصوب می شود بداند که باید این ماموریت را انجام دهد.

من در این چندسال با اکثر اقشار در رابطه بوده‌ام، یکی از عزیزان که می‌گوید ما با نسل جدید نمی‌توانیم ارتباط برقرار کنیم، بنده به ایشان می‌گویم اصلا اینطور نیست.

ارزآوری امروز یک مأموریت برای کشور است تا پول ملی ما تقویت شود.

محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

حق مردم ما زندگی خوب است نه معمولی، و حفظ قدرت خرید خانوار به عهده رئیس جمهور است.

۴۵ درصد مردم اصلا خودرو ندارند و یارانه بنزین را دریافت نمی‌کنند.

بنده هم موافقم که تحریم یک کاغذ پاره نیست و از روز اول به این موضوع اعتقاد داشتم که تحریم به کشور، اقتصاد و رشد تولید ضربه می زند.

برای رفع تحریم هر جا لازم است برویم و با هر فردی که لازم است مذاکره کنیم و حتما دستگاه دیپلماسی رابه سایر دستگاه‌های کشور ارجح می‌دانم.

محیط زیست امروز یکی از راهبردهای بخشی است و به اندازه امنیت، فرهنگ و مسائل اجتماعی، مسائل سیاست و سیاست خارجی اهمیت دارد

در نظام سلامت ۲۰ سال دیگر شاهد خواهیم بود که پنجره جمعیتی افراد بالای ۶۰ سال سه برابر می‌شود و باید الان تصمیم‌گیری کنیم و باید هم اکنون افق آینده را روشن کنیم.

یک مدیر قوی، مسئولیت پذیر و باتجربه اساس کار است، وقتی دو قطبی جعلی در کشور ایجاد می‌شود خسارت وارد می‌کند. وقتی بهانه تراشی می‌کنیم و کار زمین می‌ماند خسارت می‌بینیم.

آیا یک عطاری، شاگرد مغازه‌اش را این همه تغییر می‌دهد که یک وزارتخانه این همه وزیر و سرپرستش تغییر کرده است، این یکی از اشکالات ما است و همه مقصر هستند به همین دلیل مدیریت و توجه به این موضوع اساس کار است.

باید برنامه‌ریزی برای تربیت معلم را به صورت متمرکز پیگیری کنیم، وقتی از تقویت آموزش و پرورش صحبت می‌کنیم، توجه به دو مولفه محیط و استاندارد بودن مدارس و معلم، مهم است.

می توان به زوج‌های جوان درآغاز ازدواج خود، واحدهای کوچک ۷۵ متری پیش بینی کنیم تا به مدت ۳ سال بدون اجاره، زندگی کنند و در این مدت شرایط زندگی بهتر را فراهم کنند.

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

در نظام توزیع یارانه‌ها عدالت رعایت نشده است.

محدودیت‌هایی ایجاد شد مثل FATF الان تبادل اقتصادی ما قفل شده است.

قرار بود تحریمها را خنثی سازی کنیم که موفق نشدیم.

با سکوت و پاک کردن صورت مساله از مشکلات فرار عبور می کنیم.

شورای عالی امنیت ملی بحث FATF مفصل صحبت کردم اصلا برجام هم نباشد این قصه کشور را گرفتار می‌کند.

ترامپ شاید چند روز دیگر برگردد، باید حتما برای مذاکره اقدام کنیم؛ باید در این میدان با قدرت برویم و از فرصتها استفاده کنیم و شکار لحظه ها کنیم که البته تا اینجا ممکن نشده است.

افزایش ۵ برابری فروش نفت بخاطر قانون مجلس نبود، به دلیل رقابت چین و آمریکا بوده است.

باید گره‌های کادر درمان را حل کنیم دولت سیاستگذاری کلان و بستر مناسب را فراهم کند، مدیریت اقتصاد سلامت و درمان است.

سالمندی مساله جدی کشور است از حالا باید جدی بگیریم، باید یک نگاه جامع و کامل کرد .

هیچ رئیس جمهوری بدون پول نمی تواند کار کند، رئیس جمهوری که نتواند اعتماد مردم را جلب کند.

با حرف و شعار اجماع درست نمی‌شود.

با یک مدیریت لَخت و متورم مواجهیم که کار نمی‌کند و مزاحم پیشرفت است، اجماع و وفاق با شعار ایجاد نمی شود.

وقتی باند و گروه و حاشیه‌ها در هر بخشی حاکم می‌شود، فاصله گیری اجتماعی ایجاد می شود.

چابک سازی بحث اساسی در دولت است، اما هر دوره دولت ها بزرگتر شدند.

با ترور شخصیت ها مواجه می شویم و تا این مسائل حل نشود ادعای تحول در نظام اداری و مدیریتی یک حرف گزاف خواهد بود.

روش های سنتی مبارزه با فساد کارساز نیست.

دچار بی برنامه گی هستیم، هر روز چند پرونده در می آید و مردم می بینند و افسردگی آنان بیشتر می شویم.

«دولت قرار» قرارش بر تغییر رویکردها است.

زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

ما یک یارانه طلایی تنظیم کردیم که به هر خانواده سه نفره، معادل اعتبار ۲۰ گرم طلا در سال یارانه می‌رسد.

قیمت انرژی کاهش پیدا می‌کند در حوزه بنزین ۳ هزار تومان حذف می‌شود و ۱۵۰۰ تومان خواهد شد. سایر قیمت‌ها نیز تغییر نخواهد کرد.

مشاور آقای پزشکیان در جلسه‌شان گفتند که دولت آقای رئیسی ۳ سال فلاکت‌بار بود البته خود آقای پزشکیان ۵ دور مجلس، یک دور وزیر و یک دور هم نایب رئیس مجلس بودند بهتر است پاسخگو باشند به جای مطالبه و توصیه‌های اخلاقی.

دوره سیاه ۸ ساله دولت آقای روحانی کشور را به باد داد و به طبع سه سال آقای رئیسی از آن ۸ سال، بالاتر است .

سبد کالایی را در سال ۹۲ همین ژنرال‌های اقتصادی گذاشتند مردم را بیچاره کردند و به فلاکت کشاندند، مسکن مهر را مزخرف خواندند اما امروز در ستاد آقای پزشکیان برادر عزیزم که کاملا به ایشان علاقه‌ دارم، هستند.

گفتند ما با فساد مبارزه می‌کنیم اما وقتی برادر آقای رئیس جمهور (روحانی) به واسطه پرونده‌های فساد ، برای رسیدگی، تهدید به گرفتن شد رئیس جمهور اعلام کرد که اگر او را احضار کنید من اعلام جنگ می‌کنم بعدا مشخص شد که در مقابل قانون، رئیس جمهور هم باید خاضع باشد.

در آن زمان برادر معاون اول رئیس جمهور را به اتهام قاچاق حرفه‌ای ارز گرفتند وقتی دولت را تحویل گرفتند وعده ۱۰۰ روزه دادند و بعداً گفتند مگر انسان بی‌عقل است که در ۱۰۰ روز اتفاقی بیفتد و به شعور مردم توهین کردند. دولت با حذف کارت سوخت، ۱۵۰ همت خسارت زد و خسارت‌های متعددی اتفاق افتاد.

دولتی که به آقای رئیسی تحویل دادند هزار و ۳۰۰ همت بدهی داشت و کل بودجه آن سال هزار و ۳۷۰ همت بود و آقای روحانی بودجه یکسال را پیشخور کرد و دولت را بدهکار کرد.

وقتی که موضوع مواجهه با آمریکا پیش آمد معلوم شد که سر شما را هم کلاه می‌گذارند و تقلبی به شما می‌دهند. حادثه معدن یورت هم که اتفاق افتاد پدر یکی از آقایان در آنجا گفت ما رئیس جمهور نداریم و راست گفت ۸ سال مملکت رئیس جمهور نداشت.

آقای پزشکیان برادر عزیزم که من خیلی به ایشان علاقه دارم همان دولت آقای روحانی است و اگر ناراحت نمی‌شوند همان مسیر را دنبال می‌کنند

ترامپ‌هراسی آقای پورمحمدی هم راه به جایی نمی‌برد زیرا دوره عوض شده است، بعدا ایشان توضیح بدهد که با اسناد کرسنت که از خارج آمد و در دفتر ایشان بایگانی شد چه کرده است؟ من به موقع‌اش درباره آن بحث می‌کنم ما با شما کار داریم.

مشکل معلمان از جمله معیشت، مسکن و مشکلات متعدد را می‌توان از طریق صندوق ذخیره حل کرد متاسفانه اداره سیاسی یا غیرحرفه‌ای این صندوق آن را به مسیر نادرستی برده است.

من آماده هستم با کسانی که اسباب شرایط اسفناک امروز را ایجاد کرده بتوانم مناظره و صحبت و گفت و گو کنم و برای مردم معلوم شود که وضع موجود حاصل کار چه کسانی است تنها به ادعا که نمی‌توان بسنده کرد.

از طرفی پشت سر شهید مظلوم ما شهید رئیسی حرف‌هایی زده می‌شود اما خود ایشان نیستند که بیایند و دفاع کنند به اعتقاد من باید فرصتی داده شود که از جانب ایشان دفاعی صورت بگیرد و حق ایشان ادا نمی‌شود.

پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

اختلافات و عدم هماهنگی ما روند اجرا را با مشکل روبرو می کند. تا می خواهیم تصمیمی بگیریم اختلافات موجب می شود که نتوانیم هدف را اجرا کنیم. مشکلات داخلی باید حل شود تا این روند را اجرا کند.

دولت منابعی را مانند بنزین، انرژی و مسایل دیگر که تقسیم می کند باید هدفمند به آن مناطقی که وجود دارد بدهد، اگر می خواهد قیمت ها را درست کند باید زیرساخت ها را درست کند، باید حمل و نقل عمومی را درست کند.

بانک ها ۵۵ درصد وام ها را به تهران می دهند و بقیه را برای کل کشور هزینه می کنند و این یعنی توسعه در تهران و اطراف آن و عدم توسعه در بقیه نقاط کشور است.

خیلی از نسخه ها بدون داشتن پشتوانه کارشناسی بعضی جاها را درست می کند اما بقیه قسمت ها را تخریب می کند.

قطعا یارانه ها را باید هدفمند کرد و به دهک های پایین داد و اجازه نداد دهک های بالا یارانه بیشتر بگیرند.

این وضعیت سفره مردم است که در زمان آقای رئیسی روز به روز این سفره بدتر شده است. این که ما بگوییم من بهتر بودم اینگونه نیست. من وزیر دولت آقای خاتمی بودم از نظر اقتصاد، شاخص، عدد و رقم نگاه کند ببینید در آن زمان ثبات بیشتر بوده یا الان که این صحبت ها را می کنید.

همه دولت ها چه دولت روحانی و چه دولت شهید رئیسی چرا طبق تورم حقوق را اضافه نکردند، بازنشستگان، معلمان، کارگران و کارمندان از ما چه می خواهند می گویند طبق تورم پول به ما بدهید چرا نمی دهید.

در دولت شهید رئیسی چرا وزیر کشاورزی را گرفتند؟ چای دبش چرا درست شد؟ مشکل ما اختلافات خودمان و سیاست هایی است که با دنیا داریم. دعوای داخلی و بعد مشکل خارجی است.

الان زیرمیزی و ارز می گیرند. دکترها تقصیر ندارند ویزیت پزشک یک تا دو دلار است، مشخص است که پزشک به روستاها نمی روند حالا شما تعداد آنها را زیاد کنید. چرا حل نمی شود برای این که پرستار برای ۸ ساعت ۱۶۰ هزارتومان می گیرد می گوید اسنپ کارکنم بهتر است.

با وجود اینکه جزو هیچ حزبی نبودم همان دولت خاتمی به خاطر آن عملکردها من را وزیر بهداشت کردند در صورتی که از نظر حزبی خیلی آدم های دیگر بودند که می توانستند وزیر شوند.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

سفره ایرانیان در دهه نود ۳۰ درصد کوچک شد

ارتقای درآمدی مشاغل اولویت دولت مردم و خانواده است.

کارت اعتبار انرژی به هر خانواده اختصاص میدهیم

شهید رئیسی با فساد کنار نمی‌آمد

۱۰ درصد جامعه به علت کاهش نشاط اجتماعی دچار اختلالات روحی و جسمی می‌شوند

۴۵ درصد پزشکان در تهران هستند

دسترسی مردم به دارو با مشکل مواجه است

درآمد گردشگری سلامت را به ۵ میلیارد یورو می‌رسانم

پاسخگوی عملکرد خود باشید

با صرف بیان مسئله مشکل حل نمی شودبلکه باید به مردم راهکار بدهیم

وقت دانش‌آموزان را در دوران آموزش تلف می‌کنیم

باید افراد را به سرعت به بازار کار برسانیم

باید آموزش عالی و حوزه نخبگی را به اقتصاد پیوند بزنیم

برای جلوگیری از فرار نخبگان باید درآمدشان را افزایش دهیم

به صراحت می گویم که می خواهم دولت نیمه تمام شهید رییسی را ادامه بدهم، شما هم شجاعت دارید بگویید که می خواهید دولت سوم روحانی باشید؟

عدالت اقتصادی در ایران نشدنی است مگر با قدرتمند کردن خانواده‌ها با توزیع درست درآمد و اجرای هدفمندی یارانه‌ها

مردم مقایسه کنید که در ۸ سال دولت هشتم و نهم آزادی اجتماعی بیشتری داشتند یا ۸ سال بعد؟

تیم امنیتی حاکم در دولت روحانی، در ستاد پزشکیان هستند؛ هرکسی با نزدیکانش شناخته می شود

آزادی‌های اجتماعی و سیاسی فقط از طریق قدرت اقتصادی قابل تحقق است

ثروتمندان با خریدن رسانه دیگران را به بردگی خواهند کشاند.

نظر شما