شناسهٔ خبر: 67292342 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اوکراین|اشتباه بزرگ غرب در تحمیل شکست استراتژیک بر روسیه

رئیس‌جمهور روسیه در پایان سفرش به هانوی از مواضع مسکو درباره مذاکرات صلح، قصد غرب برای کنار گذاشتن زلنسکی، عدم برنامه تصرف خارکف و عدم نیاز روسیه به کمک کسی صحبت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه شب گذشته در پایان سفر خود به ویتنام در گفتگو با نمایندگان رسانه‌ها در هانوی، تاکید کرد که تمایل سیاستمداران غربی برای دستیابی به شکست استراتژیکی بر روسیه در میدان جنگ اوکراین، "اشتباه بزرگی" است.

پوتین گفت: «من فکر می‌کنم کسانی که چنین رویایی را در سر می‌پرورانند (در مورد تحمیل شکست بر روسیه) و حتی بیشتر از آن، این مسئله را به زبان می آوردند، اشتباه بزرگ دیگری مرتکب می شوند. آنها می گویند که می خواهند در میدان جنگ اوکراین به شکست استراتژیک دست یابند. چنین شکستی برای روسیه چه معنایی دارد؟ این وضعیت برای روسیه به معنای پایان حاکمیت این کشور است،  یعنی پایان تاریخ هزار ساله کشور فدراسیون روسیه... در آن صورت این سوال پیش می آید که پس چرا باید ترسید؟ بهتر نیست تا آخر پیش برویم؟ چنین دیدگاهی  یک "منطق صوری ابتدایی" است.»

رئیس‌جمهور در عین حال یادآور شد که مسکو شاهد تلاش مداوم و عمدی کشورهای غربی برای تشدید درگیری نظامی در اوکراین است و به دلایلی روی این مسئله حساب می کند که روسیه در مقطعی خواهد ترسید.

به عقیده او، گستاخی آمریکا در اعمال فشار بر کشورهای دیگر از نظر راهبردی به ضرر آنهاست. ولادیمیر پوتین به خبرنگاران یادآور شد: «در مورد اعمال فشار واشنگتن و سایر کشورهای غربی، باید گفت که بله، این فشار بر برخی تأثیر دارد، اما بر برخی دیگر تأثیر چندانی ندارد. البته گستاخی که ایالات متحده با آن بر سایر کشورها فشار می آورد همیشه به نفع آنها نیست. چون هیچکس از این حرمت شکنی خوشش نمی آید. و هیچ کس هرگز چنین برخوردی را نخواهد بخشید و این مسئله حتی در منظر تاریخ کوتاه مدت هم مشخص است.»

رئیس‌جمهور روسیه همچنین تاکید کرد که مسکو برای انجام عملیات نظامی ویژه از هیچ کشوری کمک نمی خواهد و اصلاً به چنین کمکی نیازی نیست. به گفته وی، مقامات کی‌یف نمی‌خواهند درگیری‌ نظامی متوقف شد و طرفدار ادامه جنگ هستند، زیرا آنها نمی‌خواهند در اوکراین انتخابات برگزار کنند. پوتین بار دیگر یادآور شد که روسیه هرگز از مذاکره با اوکراین خودداری نکرده و آماده است «حتی همین فردا» این کار را انجام دهد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و چهل و نهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

پوتین: حملات با تسلیحات غربی به خاک روسیه اقدامی تجاوزکارانه است

رئیس جمهور روسیه در جمع خبرنگاران در هانوی گفت: گلوله باران شهرهای روسیه، از جمله بلگوراد با استفاده از سلاح‌های دوربرد غربی، را می توان یک اقدامی تجاوزکارانه علیه روسیه تلقی کرد. 

از پوتین پرسیده شد که آیا حملات هوایی به شهر بلگوراد و به طور کلی خاک روسیه با استفاده از سلاحهای غربی را می توان یک اقدام تجاوزکارانه تلقی کرد؟ او پاسخ داد: «این مسئله نیاز به تحقیقات بیشتری دارد، هرچند تقریباً چنین نتیجه گیری نزدیک است. ما در حال تحلیل این موضوع هستیم. کسانی که این تسلیحات را در اختیار ارتش اوکراین قرار میدهند، ادعا می‌کنند که با ما در جنگ نیستند، در حالی که چنین نیست.»

وی در ارتباط با عرضه سلاح‌های دوربرد غربی به کی‌یف که برای گلوله باران شهرهای روسیه استفاده می شود، امکان تحویل متقابل تسلیحات از روسیه به کره شمالی را رد نکرد و  توضیح داد: «غربی‌ها به اوکراین سلاح ارسال کرده و بعد می‌گویند: ما دیگر کنترلی در این زمینه نداریم و مهم نیست که مقامات کی‌یف چگونه از آنها استفاده می‌کنند. در این صورت ما نیز می‌توانیم بگوییم، ما تسلیحاتی را به کسی تحویل می‌دهیم و سپس دیگر کنترلی بر هیچ چیز نداریم.»

رئیس جمهور در عین حال مهمترین وظیفه ارتش روسیه را دفع حملات با سلاح های دوربرد به مناطق مسکونی کشور خواند.

مواضع روسیه در مورد مذاکره با اوکراین تغییری نکرده است

ولادیمیر پوتین در کنفرانس مطبوعاتی خود در ویتنام با اشاره به اینکه پیشنهاد صلح درباره اوکراین همچنان روی میز است و روسیه آماده است تا مذاکرات را «حتی همین فردا» آغاز کند، اما شروع آنها به طرف روسی بستگی ندارد. 

او توضیح داد: «ما این پیشنهادها را از طرف خود روی میز گذاشته‌ایم - بفرمایید اگر حاضر هستید. ولی بقیه ماجرا دیگر به ما بستگی ندارد که چه زمانی همه افراد علاقه مند به این مذاکرات، آنچه را که روی میزشان است بردارند و این مذاکرات را آغاز کنند. ما حاضریم همین فردا گفتگو را آغاز کنیم.»

به عقیده وی، همه چیز به آنچه در زندگی واقعی اتفاق می‌افتد بستگی دارد و  روسیه بر اساس روند اوضاع در آینده پیش خواهد رفت.

واکنش غرب به ابتکار صلح روسیه قابل انتظار بود

رئیس جمهور روسیه در مخالفت با نظر یکی از خبرنگاران، واکنش غرب به ابتکار صلح خود در اوکراین را قابل انتظار خواند و در عین حال، تاکید کرد که در آینده ممکن است غرب نگرش خود را نسبت به پیشنهادات طرف روسی تغییر دهد.

پوتین ادامه داد: «من دقیقاً از همان ابتدا انتظار چنین واکنشی را داشتم. اما بعدا چه اتفاقی خواهد افتاد، فقط زمان مشخص خواهد کرد. همه چیز به این بستگی دارد که وضعیت روی زمین چگونه تغییر کند.»

وی با اشاره به اینکه امید به مذاکرات پشت پرده با کشورهای غربی محقق نشد، ابراز عقیده کرد: البته در آینده ممکن است غرب نگرش خود را نسبت به پیشنهادات جدید طرف روسی تغییر دهد. در حال حاضر صدای برخی از سیاستمداران به گوش می رسد که خواهان مطالعه دقیق طرح صلح مسکو هستند.

رئیس جمهور افزود: غرب اکنون به روسیه اولتیماتوم می دهد و ترجیح می‌دهد نتایج مذاکرات گذشته روسیه و اوکراین را اصلاً به یاد نیاورد. او ابراز تعجب کرد که چرا توافق‌های انجام شده در استانبول که مورد قبول مقامات کی‌یف بود، باید تغییر کند.

وی همچنین یادآور شد که روسیه هرگز مذاکرات با اوکراین را رها نکرده و آماده است «حتی همین فردا» به آن ادامه دهد. پیشنهادات مسکو "روی میز" است و این بستگی به آن ندارد که چه زمانی شرکای غربی به روند مذاکرات علاقه مند شوند.

علاقه کی‌یف به ادامه درگیری برای اجتناب از برگزاری انتخابات است

ولادیمیر پوتین در پاسخ به سوال دیگری یادآور شد که مقامات کی‌یف نمی‌خواهند در درگیری‌ نظامی کنونی آتش‌بس اعلام کنند و طرفدار ادامه درگیری نظامی هستند، زیرا نمی‌خواهند در اوکراین انتخابات برگزار کنند.

او توضیح داد: «اگر مذاکرات با خروج نیروهای ما مرتبط باشد، چیزی که رژیم کی‌یف رویای آن را در سر می پروراند، مسلماً این هرگز اتفاق نخواهد افتاد. زیرا کی‌یف نمی‌خواهد قدرت خود را از دست بدهد و نمی‌خواهد انتخابات عادی مطابق با قانون اساسی اوکراین برگزار کند.»

وی افزود که مقامات کی‌یف علاقه مند است که نیروهای روسیه در مواضع خود باقی بمانند تا آنها  همچنان بر سر قدرت در اوکراین باقی بمانند.

افشای برنامه غرب برای ریختن همه تصمیمات غیرمحبوب به گردن زلنسکی 

به عقیده رئیس جمهور روسیه غرب می‌خواهد ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را مقصر تمام تصمیم‌های غیرمحبوب جلوه دهد تا بهانه لازم برای تغییر او را در سال آینده را داشته باشد. 

پوتین توضیح داد: «در غرب آنها به سادگی نمی خواهند او (زلنسکی) را تغییر دهند، چون هنوز زمان این کار فرا نرسیده. به نظر من این برای هر کسی بدیهی است. همه تصمیمات نامطلوب به گردن او خواهد افتاد، از جمله کاهش سن سربازی، و دیگر تصمیمات غیرمحبوب. ولی زمانی خواهد رسید که او کنار گذاشته شود و فکر می کنم در نیمه اول سال آینده چنین اتفاقی بیفتد.»

روسیه هیچ برنامه‌ای برای نزدیک شدن به شهر خارکف ندارد

رئیس جمهور روسیه در این نشست خبری تاکید کرد که این کشور هدفی برای نزدیک شدن به شهر خارکف تعیین نکرده است. او گفت: «در مورد وضعیت در منطقه خارکف، باید یادآور شوم که شش ماه پیش گفتم که اگر گلوله باران شهرهای مرزی ما ادامه یابد، ما مجبور خواهیم شد یک منطقه امنیتی، یک منطقه حائل در خاک اوکراین ایجاد کنیم و پیشروی در خارکف در این رابطه است و هدف نزدیک شدن به شهر خارکف مطرح نیست. و البته تلاش برای "بیرون راندن" روسیه از منطقه خارکف منجر به خسارات سنگین برای دشمن خواهد شد.»

او یادآور شد که اقدامات در این جهت گیری به اصطلاح تاکتیکی است و دشمن در صورت موفقیت سعی خواهد کرد آن را به عنوان یک موفقیت استراتژیک معرفی کند.

روسیه به کمک کسی برای ادامه عملیات نظامی نیاز ندارد

ولادیمیر پوتین در پاسخ به سوالی درباره امکان استفاده از سربازان کره شمالی در درگیری اوکراین، تاکید کرد روسیه برای ادامه عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از دونباس از  هیچ کشوری کمک نمی خواهد. او گفت: «در مورد امکان استفاده از هر نوع توانایی دیگری در این درگیری باید تاکید کنم که ما هرگز از کسی چنین درخواستی نکرده ایم، کسی هم به ما پیشنهادی نداده است، اصلاً نیازی به چنین کمکی نیست.»

احتمال ارسال تسلیحات روسیه به کره شمالی 

رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش امکان ارسال سلاح به کره شمالی را رد نکرد و یادآور شد، کسانی که تسلیحات دوربرد به اوکراین می‌دهند، معتقدند که با مسکو در جنگ نیستند. پوتین افزود: «اما من، از جمله در پیونگ یانگ نیز گفتم که با در نظر گرفتن توافقات انجام شده با جمهوری دموکراتیک خلق کره، حق ارسال سلاح به سایر مناطق جهان را برای خود محفوظ می‌دانیم و من این موضوع را رد نمی‌کنم». 

تایید ممنوعیت استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد آمریکایی برای حملات علیه روسیه 

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که مقامات ایالات متحده نگرش خود را نسبت به حملات ارتش اوکراین با استفاده از موشک‌های ATACMS به خاک روسیه تغییر نداده‌اند و وزارت دفاع بطور علنی تذکر شده که  نیروهای مسلح اوکراین نمی توانند از این موشک‌های دوربرد برای حمله به عمق خاک روسیه استفاده کنند.

رایدر گفت: در رابطه با تسلیحات دوربردی مانند ATACMS، هیچ تغییری در  مواضع ایالات متحده ایجاد نشده است. مقامات آمریکایی در وهله نخست بر استفاده از تسلیحاتی که در اختیار نیروهای مسلح اوکراین در حملات تلافی جویانه قرار داده اند، متمرکز هستند.

این در حالی است که روز گذشته اسکات بنت، افسر سابق ارتش ایالات متحده و کارشناس مسائل سیاسی آمریکایی در مصاحبه‌ای فاش کرد که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، ارتش و اطلاعات فرانسه و بریتانیا و همچنین ناتو در خصوص حمله به اهداف غیرنظامی در خاک روسیه به کی‌یف چراغ سبز نشان دادند. 

 ابراز اطمینان وزارت خارجه آمریکا نسبت به پیوستن اوکراین به ناتو 

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که آینده اوکراین در عضویت در ناتو است. او گفت: «آینده اوکراین در ناتو و  پیوستن به این ائتلاف خواهد شد. ما بارها این مسئله را به صراحت اعلام کرده‌ایم.»

با این حال، میلر مشخص نکرد که چنین سناریویی چه زمانی ممکن است تحقق یابد.

چند روز قبل، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که برای پیوستن به ناتو، اوکراین باید در درگیری نظامی با روسیه پیروز شود.

مقام کرملین: غرب درباره ابتکار صلح پوتین با مسکو تماسی نگرفته است

یوری اوشاکوف، مشاور رئیس جمهور روسیه در مسائل سیاسی روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران، یادآور شد که کشورهای غربی تنها در اظهارات رسانه‌ای و عمومی به ابتکارات صلح ولادیمیر پوتین درباره اوکراین پاسخ داده اند. اوشاکوف افزود: «هیچ کس از پایتخت‌های غربی در خصوص این ابتکار با روسیه تماسی نگرفته است.»

در این رابطه آلکسی چپا، نماینده دومای روسیه نیز گفت که تعداد اظهارات در خصوص ضرورت مذاکرات صلح آمیز برای حل مناقشه اوکراین و به خصوص لزوم مشارکت طرف روسی در آنها، پس از نشست سران در سوئیس افزایش قابل توجهی یافته است. به عقیده او، بهترین گزینه بحث در مورد ابتکار صلح پیشنهادی ولادیمیر پوتین است.

پیش از این آژانس بلومبرگ به این نتیجه رسید که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اجلاس سران سوئیس نتوانست حمایت کشورهای کلیدی جنوب جهانی را به دست آورد و این مسئله بر تلاش او برای جلب حمایت بیشتر سایه انداخت. به نوشته این نشریه، اختلافات بین رهبران جهان مشکل اوکراین در ادامه دریافت حمایت نظامی از کشورهای خارج از جهان غرب را آشکارتر کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما