شناسهٔ خبر: 67261946 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اوکراین| اعتراف آمریکا به اهمیت مشارکت روسیه در حل بحران

هشدار مسکو به کی‌یف درباره عواقب امتناع از مذاکره صلح، آمادگی روسیه برای گفتگو، تاکید بر عدم امکان پیوستن اوکراین به ناتو‌، اتهام‌زنی دبیرکل ناتو به چین به حمایت از روسیه و وابستگی به آمریکا بزرگترین مشکل اروپا، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  لیندا توماس-گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل شب گذشته در  نشست شورای امنیت اعتراف کرد، کنفرانس مربوط به اوکراین که در سوئیس برگزار شد نشان داد که حضور روسیه برای مذاکرات صلح تا چه اندازه ضرورت دارد.

این دیپلمات آمریکایی گفت: توجه به این نکته ضروری است که این نشست یک مذاکره رسمی درباره صلح نبود، چرا که در نهایت، حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه کنونی مستلزم حضور هر دو طرف اوکراینی و روسیه بر سر میز مذاکرات است.

در عین حال خانم توماس-گرینفیلد تاکید کرد که خواسته‌های روسیه برای حل و فصل مسالمت آمیز  مناقشه اوکراین که توسط ولادیمیر پوتین برشمرده شده، را "ناعادلانه"، "ظالمانه" و غیرقابل قبول ارزیابی می‌کند.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در جریان این نشست، با هشدار در خصوص عواقب امتناع کی‌یف از مذاکرات صلح یادآور شد که واقعیت‌های میدانی در خط مقدم جبهه درگیری به نفع طرف اوکراینی تغییر نخواهد کرد و هرچه بگذرد، شرایط برای شروع مذاکرات صلح متفاوت خواهد شد.

به گفته وی، امتناع غرب از بررسی پیشنهاد صلح روسیه تعجب برانگیز نبود؛ چنین واکنشی تنها مؤید درک نادرست کشورهای غربی از گفتمان سیاسی موجود است. نبنزیا افزود: ما شاهد بودیم که رهبران کشورهای غربی و ناتو در رد پیشنهادصلح مطرح شده توسط ولادیمیر پوتین بسیار عجله کردند. البته این برخورد برای ما تعجب آور نبود. ولی این امتناع تنها کوری سیاسی پایتخت‌های غربی را تایید می‌کند.

این دیپلمات روس همچنین مشارکت نمایندگان سازمان ملل در اجلاس سوئیس درباره اوکراین را غیرقابل قبول خواند و گفت: ما متاسفیم که رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل در امور سیاسی در این گردهمایی شرکت کردند و حیله‌گرانه آن را "مشارکت به عنوان ناظر" نامیدند. در حالیکه این اقدام طبق ماده 100 منشور سازمان ملل غیرقابل قبول است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و چهل و هفتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

آنتونوف: روسیه هرگز از گفتگو با اوکراین خودداری نکرد

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن بامداد امروز، چهارشنبه، در مصاحبه با مجله نیوزویک اعلام کرد که مقامات مسکو هرگز از گفتگو با طرف اوکراینی خودداری نکرده‌اند. او گفت: «کشور ما هرگز از گفتگو با اوکراین اجتناب نکرده و این بدان معناست که نمی‌توان از هر نوع تلاشی برای دادن اولتیماتوم به آنها صحبت کرد.»

این دیپلمات تاکید کرد که خود کی‌یف در سطح قانونگذاری خود را در گفتگو با روسیه ممنوع کرده و این غرب بود که چشم خود را به روی کودتای سال 2014 و حوادث رخ داده پس از آن بست و عدم رعایت توافقات مینسک از سوی طرف اوکراینی را نادیده گرفت و در سال 2022 هم کی‌یف را مجبور به توقف مذاکرات در استانبول کرد.

آنتونوف یادآور شد که برخی مطبوعات آمریکایی اکنون به صادق بودن هیئت‌ها برای رسیدن به «متنی مناسب هر دو طرف» در مذاکرات استانبول را تأیید می‌کنند، البته فوراً به آنها برچسب «طرفداری از روسیه» می‌خورد.

ریابکوف: کی‌یف هرگز به عضویت ناتو در نخواهد آمد

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در یک نشست خبری ابراز عقیده کرد که اوکراین هرگز عضو ائتلاف آتلانتیک شمالی نخواهد شد.

این دیپلمات در پاسخ به اظهارات ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو مبنی بر اینکه شرط عضویت اوکراین در این بلوک نظامی پیروزی این کشور در درگیری با روسیه است، گفت: «دستیابی به این پیروزی غیرممکن است، بنابراین اوکراین هرگز نمی تواند وارد ناتو شود.»

ریابکوف توضیح داد: «استولتنبرگ بهتر می داند که چگونه تصمیم بداندیشانه سال 2008 گرفته شد، زمانی که رهبران ناتو در بالاترین سطح توافق کردند که اوکراین به عضویت ناتو خواهد شد. این تصمیم ماشه بسیاری از  ابعاد بحرانی بود که امروز شاهد آن هستیم. اگر اعضای ناتو آماده باشند که این جنگ را ادامه دهند و تاریخ چیزی به آنها یاد نداده، این چنگک با دسته به پیشانی خود آنها ضربه زده و کبودی آن بدتر و بدتر خواهد شد.»

پیش از این، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفته بود که برای پیوستن به ناتو، اوکراین باید ابتدا در درگیری با روسیه پیروز شود.

استولتنبرگ: چین باید بین روسیه و اروپا یکی را انتخاب کند

در هفته‌های اخیر، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در سخنرانی‌های عمومی خود لفاظی‌های خود علیه چین را شدیدتر کرده و از همکاری همزمان جمهوری خلق چین با روسیه و غرب انتقاد کرده است.

بدین ترتیب استولتنبرگ روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در جریان سفر خود به ایالات متحده، در مورد روابط روسیه و چین صحبت کرده و گفت: هنوز خیلی زود است که بگوییم چین برای حمایت خویش از روسیه با چه عواقبی روبرو خواهد شد، اما کشورهای ناتو بیشتر و بیشتر متوجه می شوند که این وضعیت قابل تحمل نیست. زیرا چین تلاش می‌کند روابط عادی خود را با کشورهای اروپایی ناتو حفظ کند و همزمان از اقدامات نظامی روسیه هم حمایت کند.این وضعیت نمی تواند ادامه یابد.

دبیرکل ناتو هشدار داد که اگر چین رفتار خود را تغییر ندهد، این امر بر روابط تجاری  این کشور با ایالات متحده تأثیر منفی خواهد گذاشت. به گفته وی، هنوز خیلی زود است که در مورد پیامدهای اقتصادی احتمالی برای چین صحبت کنیم، "با این حال، این موضوع باید مطرح و بررسی شود."

توضیح وزارت خارجه ایتالیا درباره امتناع برخی کشورها از امضای بیانیه نهایی کنفرانس سوئیس

 آنتونیو تایانی، معاون نخست وزیر ایتالیا ورئیس وزارت خارجه ایتالیا در نشست کمیسیون‌های امور بین الملل پارلمان ایتالیا ابراز عقیده کرد، تعدادی از کشورهایی که بیانیه پایانی کنفرانس اوکراین در سوئیس را امضا نکردند، به دلیل عدم تمایل خود برای  برهم زدن روابطشان با روسیه، چنین تصمیمی را گرفتند.

وی یادآور شد: از جمله کشورهایی که این بیانیه را امضا نکردند می توان به هند، اندونزی، کلمبیا، مکزیک، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و آفریقای جنوبی اشاره کرد. مواضع این کشورها یقیناً متاثر از تمایل آنها به حفظ موضع بی‌طرف برای آسیب نرساندن به روابط سیاسی و اقتصادی با روسیه و مهم‌تر از همه باز بودن دست آنها برای مذاکرات آتی بود.

موافقت پارلمان سوئد با پیمان دفاعی با آمریکا در مورد دسترسی به تاسیسات نظامی این کشور 

پارلمان سوئد توافقنامه دفاعی امضا شده با ایالات متحده را تصویب کرد که بر اساس آن این کشور دسترسی به 17 تاسیسات نظامی خود برای نظامیان آمریکایی را فراهم می کند.

به گزارش روزنامه سوئدی Dagens Nyheter ، پارلمان از توافقنامه همکاری دفاعی (DCA) حمایت کرد. 266 نماینده به این سند رای موافق داده، 37 نماینده با آن مخالفت کرده و 46 نماینده هم در زمان رای گیری غایب بودند. صحبت بر سر توافقنامه همکاری دفاعی سوئد با ایالات متحده (DCA) است که در دسامبر 2023 امضا شد. بر اساس این سند، آمریکا به 17 تأسیسات نظامی مستقر در سراسر این پادشاهی دسترسی پیدا می کند.

به گفته یک مقام نظامی روس، استقرار تشکیلات و واحدهای نظامی جدید ناتو در خاک لهستان، رومانی، کشورهای بالتیک، فنلاند و سوئد عملیاتی است که آموزش نیروهای مسلح این کشورها برای آغاز درگیری نظامی با روسیه و بلاروس را تضمین خواهد کرد.

امکان گنجاندن شرکت‌های قزاقستان در بسته چهاردهم تحریم‌های ضدروسی اتحادیه اروپا

 پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته اعلام کرد که تلاش برای دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه از طریق خاک قزاقستان نقض قوانین اتحادیه اروپا است و این اقدام ممکن است عواقبی را برای اشخاص حقیقی و حقوقی این کشور به همراه داشته باشد.

او توضیح داد: در مورد قزاقستان، اتحادیه اروپا همراه با شرکای بین‌المللی خود از نزدیک با مقامات این کشور همکاری می‌کند تا دور زدن تحریم‌های ما را متوقف کند. دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا یا کمک به چنین فعالیت ‌هایی نقض قوانین اتحادیه اروپا است. در پاسخ، اتحادیه اروپا ممکن است اقدامات خاصی را در این خصوص در نظر بگیرد.

به گفته این مقام اروپایی، اتحادیه اروپا قاعدتا تحریم هایی را نه علیه دولت این کشورها، بلکه علیه نهادهای خاص - شرکت‌ها، سازمان‌ها یا افراد مشخص اعمال می‌کند.

پیش از این، دیوید اوسالیوان فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در امور تحریم‌ها در جریان سفر به آستانه گفت که بروکسل نگران برخی تلاش‌ها برای دور زدن محدودیتها علیه روسیه از طریق قزاقستان است.

کانادا 13 نماینده سازمان های تحقیقاتی روسیه را تحریم کرد

دولت کانادا 13 نماینده کمیته تحقیقات روسیه، سازمان تعزیرات و پلیس روسیه را تحریم کرده است. اطلاعات مربوطه شب گذشته در سایت رسمی کابینه وزرای این کشور منتشر شد.

افراد تحریم شده مقامات عالی رتبه و کارکنان ارشد کمیته تحقیقات روسیه، سازمان تعزیرات و پلیس روسیه هستند. این تصمیم از روز ثبت آن لازم الاجرا شده است.

پیش از این، در تاریخ 13 ژوئن، کانادا تحریم‌هایی را علیه چند خطوط هوایی روسیه و تعدادی دیگر از اشخاص حقوقی و حقیقی این کشور اعمال کرد.

وزارت خارجه سوئد سفیر روسیه را پس از حادثه هوایی احضار کرد

وزارت امور خارجه سوئد اعلام کرد که سفیر روسیه را پس از حادثه ای که در تاریخ 14 ژوئن در رابطه با هواپیمای روسی که گویا حریم هوایی سوئد را نقض کرده بود احضار کرده است.

در پیام منتشره در وب سایت این وزارتخانه آمده است: وزارت امور خارجه سفیر روسیه را احضار کرد تا موضع خود در خصوص غیر قابل قبول بودن نقض حریم هوایی سوئد توسط روسیه که در روز جمعه 14 ژوئن رخ داد، را به اطلاع او برساند.

روز شنبه 15 ژوئن، سخنگوی نیروهای مسلح سوئد مدعی شد که ظاهراً یک هواپیمای روسی حریم هوایی این کشور را در شرق جزیره گوتلند در دریای بالتیک نقض کرده است.

وزارت دفاع روسیه بارها تاکید کرده که تمام پروازهای هواپیماهای نیروی هوا-فضای روسیه مطابق با قوانین بین المللی در زمینه استفاده از حریم هوایی انجام می شود.

خلبانان هواپیماهای دوربرد روسی به طور منظم بر فراز آب های بین المللی در مناطق قطب شمال، اقیانوس اطلس شمالی، دریای سیاه و بالتیک و همچنین اقیانوس آرام پرواز می‌کنند.

زاخارووا وابستگی به آمریکا را بزرگترین مشکل اروپا خواند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورهای اروپایی در موقعیت وابستگی کامل به آمریکا قرار دارند و این بزرگترین مشکل این کشورهاست.

زاخارووا در کانال تلگرامی خود نوشت: اکنون فهرست "دوستان آمریکایی" بسیار بزرگ شده است. این شامل همه کسانی است که به شهروندان خود فکر نمی‌کنند و اراده سیاسی که از خارج به آنها دیکته شده را اجرا می‌کنند. و این دقیقاً بزرگترین بدبختی و مشکل اروپایی هاست و نه تهدید از جانب روسیه با مردمش.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه چند روز قبل در سخنرانی خود در وزارت خارجه تاکید کرد که هرگز خطری از جانب روسیه کشورهای اروپایی را تهدید نکرده و نمی‌کند. به عقیده او، کشورهای اروپایی باید روابط خوب و مهربانی با روسیه داشته باشند و مسکو نیز به نوبه خود برای این امر آماده است.

پاسخ زاخارووا به نگرانی آمریکا در مورد تعمیق روابط روسیه و کره شمالی

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: ایالات متحده به جای نگرانی درباره تعمیق همکاری بین روسیه و کره شمالی، باید نگران وضعیت جسمانی و فکری جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا باشد. ماریا زاخارووا، بدین ترتیب در مورد اظهارات کارینا ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید درباره نگرانی واشنگتن در مورد تعمیق همکاری‌ها بین روسیه و کره شمالی اظهار نظر کرد. 

او گفت: اگر چیزی وجود دارد که همه را نگران کرده، وضعیت بایدن چه از لحاظ سلامت فیزیکی و چه فکری است، با توجه به اینکه او رهبری یک قدرت هسته‌ای را در اختیار دارد و این مشکل است که بیشتر و بیشتر  مورد توجه قرار گرفته است. مشکل مالی خانواده بایدن نیز همینطور است - به دلیل ماهیت خلاف قانونی آن که ظاهراً با کلاهبرداری و فساد مالی اوکراین نیز مرتبط است.

انتهای پیام/

نظر شما