شناسهٔ خبر: 67362163 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحولات اوکراین| پیام اردوغان برای پوتین درباره حل مناقشه

تاسف آمریکا از کشته شدن غیرنظامیان در حمله اوکراین به سواستوپل، برخورد دوگانه سازمان ملل، سرنگونی ۳۰ پهپاد اوکراینی، سترش تحریم‌های روسیه علیه مقامات اروپایی و تصمیم بروکسل برای انتقال سود دارایی‌های روسیه به کی‌یف، از رویدادی مهم پیرامون جنگ هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه شب گذشته اعلام کرد که از طرف رجب طیب اردوغان، پیامی را در خصوص حل و فصل مناقشه اوکراین به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که قصد دارد در آینده نزدیک با رهبر ترکیه دیدار کند، تحویل داده است. 

این دیپلمات ترکیه‌ای در گفتگو با شبکه تلویزیونی "خبر تورک"، بدون اشاره به جزئیات این پیام، گفت: «ما به  هر دو طرف این درگیری نظامی اعلام کرده‌ایم که صلح در اوکراین ضروری است و روسیه نیز حق دارد موضع خود را مشخص کند. در واقع، دو روز بعد از آن بود که آقای پوتین شروط مورد نظر خود برای پایان دادن به مناقشه اوکراین را بیان کرد. هر طرف باید از روشهای تغییر بازی استفاده کرده و برای رسیدن به صلح تلاش کنند.»

فیدان با اشاره به اینکه رهبران دو کشور  به‌زودی در این باره گفتگو خواهند کرد،  افزود که پیام رئیس جمهور ترکیه را در تاریخ 11 ژوئن به پوتین ارائه کرده است.

چند روز بعد، رئیس جمهور روسیه در تاریخ 14 ژوئن در دیدار با مقامات وزارت امور خارجه گفت که مسکو همیشه برای صلح تلاش کرده و آماده است حتی همین فردا پای میز مذاکره بنشیند. وی چند شرط را برای پایان دادن به درگیری نظامی نام برد.

روز گذشته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین یادآور شد که در حال حاضر امکان دیدار روسای جمهور روسیه و ترکیه در حال بررسی است.

پیش از این وزیر خارجه ترکیه گفته بود که اردوغان قصد دارد در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای که در روزهای نخست ماه جولای در آستانه برگزار می‌شود، با پوتین دیدار کند. آخرین مذاکرات حضوری رهبران روسیه و ترکیه در اوایل ماه سپتامبر سال 2023 انجام شد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و پنجاه و سومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

وزارت دفاع روسیه: 30 پهپاد اوکراینی در طول شب گذشته سرنگون شد

وزارت دفاع روسیه صبح امروز، سه شنبه، اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور در طول شب گذشته 29 هواپیمای بدون سرنشین مهاجم اوکراینی را در آسمان منطقه بلگوراد و یک پهپاد دیگر را بر فراز منطقه وارونژ منهدم کردند.

در این بیانیه آمده است: طی شب گذشته، رژیم جنایتکار کی‌یف بار دیگر با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین اقدام به انجام حملات تروریستی در مناطق مسکونی روسیه کرد، البته سامانه‌های پدافند هوایی در حال انجام وظیفه 29 فروند پهپاد را بر فراز منطقه بلگوراد رهگیری و منهدم کردند و یک پهپاد نیز در آسمان منطقه وارونژ سرنگون شد.

پیش از این، شب گذشته گزارش شد که حمله پهپادهای اوکراینی به شهر بلگوراد و حومه آن رخ داد که در نتیجه یک زن و یک مرد مجروح شدند. همچنین شیشه‌های چهار آپارتمان و بخشی از نمای یک ساختمان مسکونی چندین طبقه که پهپاد سرنگون شده به آن اصابت کرد، شکسته و آسیب دید. در یک روستای نزدیک بلگوراد نیز سقف یک منزل مسکونی دچار خسارت شد.

اشاره به استانداردهای دوگانه سازمان ملل در مورد حمله به سواستوپل

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته، دوشنبه، اعلام کرد که واکنش دبیرخانه سازمان ملل متحد به حمله موشکی نیروهای مسلح اوکراین به سواستوپل تنها بر استانداردهای دوگانه این سازمان تاکید دارد.

وی در این باره به خبرنگاران گفت: ما تعجب نمی‌کنیم که رسانه‌های غربی در مورد این فاجعه سکوت کرده‌اند. آنها به زندگی غیرنظامیان روسیه علاقه‌ای ندارند. حتی تاسف بارتر عدم پاسخ دارای محتوا از سوی دبیرخانه سازمان ملل در این خصوص است که باید با چنین جنایات آشکار و نقض قوانین بین المللی مقابله کند. این برخورد نمونه بارز استانداردهای دوگانه بکار گرفته شده در سازمان ملل است.

این دیپلمات تاکید کرد که واشنگتن بدون شک در این اتفاق دست داشته است و موشک‌های ATACMS که در حمله به سواستوپل مورد استفاده قرار گرفت، توسط ایالات متحده تامین شده است. به گفته او، ایالات متحده و سایر کشورهای غربی اقدامات تروریستی اوکراین را علیه غیرنظامیان روسی تشویق می‌کنند.

حمله موشکی به سواستوپل موضوع بحث در شورای امنیت 

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل همچنین اعلام کرد که در نشست بعدی شورای امنیت درباره اوکراین در ماه جولای، موضوع حمله تروریستی کی‌یف به سواحل سواستوپل مطرح خواهد شد.

واسیلی نبنزیا گفت: «این موضوع در نشست منظم بعدی درباره اوکراین، که قطعاً در ماه جولای برگزار خواهد شد، مانند هر ماه، مورد بحث قرار خواهد گرفت».

وی تاکید کرد که روسیه همیشه آماده گفت‌وگو با به اصطلاح دوستان غربی است، اما مسکو  حاضر به تحمل سر پوش گذاشتن بر جنایات کی‌یف توسط غرب نیست. 

وزارت خارجه آمریکا: از تلفات غیرنظامیان در هر درگیری متاسف می‌‌شویم

جان باس، معاون موقت وزیر امور خارجه آمریکا در مسائل سیاسی شب گذشته، دوشنبه، در اظهار نظر در مورد حمله موشکی اوکراین به سواحل بندر سواستوپل اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا همیشه از دست دادن جان غیرنظامیان در هر درگیری نظامی ناراحت و متاسف می‌شود.

باس در عین حال افزود که اوکراین از تجهیزات نظامی ارائه شده توسط کشورهای غربی "هر طور که خود صلاح میداند" استفاده می‌کند.

روز گذشته، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، با اشاره به "حق اوکراین برای دفاع از خود محفوظ است"، گفت که حمایت این بلوک از کی‌یف، ناتو را به یک طرف درگیری تبدیل نمی‌کند. 

بیانیه سفارت آمریکا درباره حملات اوکراین به کریمه با موشک‌های ATACMS 

سفارت آمریکا در مسکو اعلام کرد که برای تلفات غیرنظامیان در جریان درگیری اوکراین، به ویژه در نتیجه فاجعه‌ای که روز یکشنبه در جمهوری کریمه رخ داد، ابراز همدردی می‌کند.

در بیانیه سفارت آمریکا در  روسیه آمده است: «دولت ایالات متحده برای هر گونه تلفات غیرنظامی در این درگیری نظامی ابراز تاسف و همدردی می‌کند. البته ما در حال ارائه تسلیحات آمریکایی به اوکراین هستیم تا بتواند از کشور مستقل خود دفاع کند.»

نمایندگی دیپلماتیک ایالات متحده یادآور شد که مقامات واشنگتن "به وضوح درک می‌کنند که سلاح های ارسالی برای کی‌یف فقط می توانند علیه اهداف واقعی نظامی استفاده شوند".

اتحادیه اروپا تصمیم گرفت برای کمک به اوکراین از درآمد حاصل از دارایی‌های روسیه استفاده کند

جوزپ بورل، مسئول عالی‌رتبه اتحادیه اروپا در مسائل سیاست خارجی و امنیتی روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، اعلام کرد که وزرای امور خارجه کشورهای عضو  با انتقال 1.4 میلیارد یورو سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه به صندوق صلح اروپا موافقت کردند تا از آنجا برای کمک‌های نظامی به اوکراین هزینه شود.

او  توضیح داد: وزیران درباره یک چارچوب قانونی به منظور استفاده از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه برای هدایت آنها به صندوق صلح اروپا توافق کردند. درآمد حاصل از دارایی‌ها در سریع ترین زمان ممکن به نفع اوکراین استفاده می ‌شود. 1.4 میلیارد یورو در 3 ماه آینده و 1 میلیارد یورو دیگر تا پایان سال منتقل خواهد شد.

به گفته بورل، این پول برای خرید مهمات، تجهیزات دفاع هوایی و پشتیبانی برای تولید سلاح برای کی‌یف استفاده خواهد شد.

رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا همچنین یادآور شد که کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا متن تضمین‌های امنیتی اوکراین را تکمیل کنند. بورل امیدوار است که این سند به زودی آماده شود و بتوان آن را به عنوان مثال در اجلاس سران اتحادیه اروپا که در 27-28 ژوئن برگزار می شود، امضا کرد.

این مقام اتحادیه اروپا همچنین اشاره کرد که یکی از کشورهای عضو اتحادیه همچنان از تخصیص حدود 6 میلیارد یورو به اوکراین از صندوق صلح اروپا جلوگیری می‌کند و سایر کشورها به دنبال یافتن راهی برای فائق آمدن بر این وضعیت هستند.

ابراز تمایل ماکرون برای ادامه گفتگو با پوتین

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، تمایل خود برای ادامه گفتگوهای سیاسی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را اعلام کرد.

او شب گذشته در پادکست Génération Do It Yourself در این باره گفت: من به گفتگو با ولادیمیر پوتین ادامه خواهم داد. من صمیمانه میگویم، معتقدم برقراری تماس با مسکو همیشه اهمیت دارد.»

ماکرون یادآور شد که به قدرت مذاکرات اعتقاد دارد.

علیرغم اینکه رئیس جمهور فرانسه در ماه ‌های اخیر با پوتین ارتباطی نداشته، او هرگز امکان گفتگو در مورد هر موضوعی را رد نکرده است. به عنوان مثال، ماکرون گفته که حاضر است با رهبر روسیه در مورد نیروگاه‌های هسته‌ای مذاکره کند، بدون اینکه مشخص کند منظورش چیست.

ماکرون در اوایل ژوئن اعلام کرد که فرانسه قصد درگیری مستقیم با روسیه را ندارد و مایل نیست اجازه تشدید درگیری در اوکراین را بدهد.

زلنسکی فرمانده نیروهای مشترک ارتش اوکراین را تغییر داد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که تصمیم به برکناری یوری سودول، فرمانده نیروهای مشترک نیروهای مسلح اوکراین گرفته است. او این موضوع را در بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، اعلام و یادآور شد: «من تصمیم گرفته‌ام که سرتیپ آندری گناتوف را جایگزین فرمانده نیروهای مشترک نیروهای مسلح اوکراین، سپهبد یوری سودول کنم.»

سودول از تاریخ 11 فوریه 2024 به عنوان فرمانده نیروهای مشترک ارتش خدمت کرده است.

در اوایل ماه مه، زلنسکی، سرگئی رودی، رئیس اداره امنیت ملی اوکراین که از سال 2019 ریاست این وزارتخانه را بر عهده داشت، را از سمت خود برکنار کرد.

مشاور رئیس دفتر زلنسکی کریمه را "یک اردوگاه نظامی" خواند

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، شبه جزیره کریمه را یک اردوگاه نظامی بزرگ نامید.

وی روز دوشنبه در کانال تلگرامی خود در این باره نوشت: «کریمه در واقع یک اردوگاه و انبار نظامی بزرگ با صدها هدف نظامی مستقیم است و اوکراین حق دارد به آنجا حمله کند.»

پودولیاک همچنین مدعی شد که در کریمه "هیچ سواحل تفریحی یا مناطق توریستی" و همچنین "نشانه‌ای از زندگی صلح آمیز" دیگر وجود ندارد.

نیروهای مسلح اوکراین روز یکشنبه به ساحل تفریحی سواستوپل که مردم در حال استراحت بودند حمله کردند که در نتیجه چهار نفر کشته و 151 نفر دیگر، از جمله تعدادی کودک زخمی شدند. 

استانداردهای دوگانه اتحادیه اروپا در روند پذیرش کی‌یف و کشورهای بالکان

 پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه و روابط اقتصادی خارجی مجارستان معتقد است که استانداردهای دوگانه در روند پذیرش اوکراین و کشورهای بالکان غربی در اتحادیه اروپا جزئی از سیاست گسترش این اتحادیه شده است.

وی پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفت: «کشورهای بالکان به طور متوسط ​​15 سال و دو ماه است که نامزد اتحادیه اروپا بوده‌اند، زیرا بخشی از اروپای غربی "مداوم در مسیر گسترش اتحادیه اروپا با به اصطلاح دستاوردها موانع تراشی می‌کند." با این حال، در مورد کی‌یف، این کشورها این معیارها را به پس‌زمینه برده و از پیوستن اوکراین با تمام مشکلاتی که دارد، حمایت می‌کند. ما همه اینها را جزئی از مسخره بودن سیاست گسترش اتحادیه اروپا می‌دانیم.»

سییارتو تصریح کرد که مجارستان در دوران ریاست خود بر اتحادیه به دنبال تسریع در گسترش اتحادیه به طور خاص در جهت بالکان غربی خواهد بود. وزیر خارجه مجارستان افزود: اجرای این سیاست از اول ماه جولای آغاز خواهد شد.

روسیه در واکنش به تحریم‌های جدید، فهرست اروپایی "افراد نامطلوب" را گسترش داد

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور اسامی جدیدی را به فهرست ممنوعیت ورود نمایندگان اتحادیه اروپا به خاک فدراسیون روسیه اضافه کرده است.

در بیانیه منتشره در این رابطه آمده است: کشورهای اتحادیه اروپا چهاردهمین بسته تحریمی بعدی را تصویب کردند. در پاسخ به این اقدامات غیردوستانه، طرف روسی به طور قابل توجهی فهرست نمایندگان نهادهای اروپایی و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را که از ورود به خاک کشور ما منع شده اند، گسترش داده است.

وزارت امور خارجه افزود: اتحادیه اروپا به سیاست خصمانه و رویارویی خود در برخورد با روسیه ادامه می‌دهد و اعمال محدودیت‌های یکجانبه ناقض قوانین بین المللی است زیرا با دور زدن شورای امنیت سازمان ملل اعمال می‌شود.

طبق این اطلاعات، مسکو به فهرست افرادی که حق ورود به خاک روسیه را ندارند، نمایندگان سازمانهای مجری قانون، سازمان‌های دولتی و شرکتهایی که در ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین و پیگرد قانونی مقامات روسی مشغول هستند، اضافه کرده است.

علاوه بر این، دولت روسیه همچنین محدودیت‌هایی برای ورود اعضای شورای اروپا، مجامع قانونگذاری کشورهای اتحادیه اروپا، برخی نمایندگان مجمع پارلمانی شورای اروپا (PACE)، برخی فعالان مدنی و نمایندگان جامعه علمی که اظهارات خصمانه‌ای در رابطه با روسیه دارند، در نظر گرفته است. 

وزارت خارجه روسیه یادآور شد که مسکو هیچ اقدام غیردوستانه سایر کشورها را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

تاکید زلنسکی بر پاکسازی در اداره امنیت دولتی اوکراین 

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین درباره پاکسازی‌های آتی در وزارت امنیت دولتی اوکراین و «کارت بلانشی» که به آلکسی موروزوف، رئیس جدید این وزارتخانه داده، صحبت کرد.

زلنسکی روز دوشنبه با اعلام این مسئله تاکید کرد که دولت به "افرادی میهن پرست" نیاز دارد و "باید از شر هر کسی که منفعت اوکراین را  انتخاب نمی‌کند یا این کشور را بدنام کرده، پاک شود".

زلنسکی معتقد است که برای انجام این کار، این وزارتخانه باید ساختار و اصول عملیاتی خود را مدرن کند، از جمله سیاست جدید پرسنلی را به اجرا بگذارد. او همچنین نیاز به افزایش سطح آمادگی رزمی و بسیج در داخل این اداره را اعلام کرد.

در اواسط ماه ژوئن گروهی از افسران وزارت امنیت دولتی اوکراین، سرپرست این اداره و محافظ شخصی زلنسکی، ماکسیم دونتس، را به سوءاستفاده از  قدرت متهم کردند. آنها اظهار داشتند که دونتس خود حکم ارتقایش را صادر کرده و در کار این وزارتخانه دخالت کرده و به همین دلیل خواستار تعیین رئیس قانونی برای این بخش شده است. روز بعد، زلنسکی موروزوف را به عنوان رئیس جدید این وزارتخانه منصوب کرد.

پیش از این، در ماه مه نیز رئیس اداره امنیت دولتی اوکراین به اتهام امکان انتقال اطلاعات طبقه بندی شده در مورد افراد محافظت شده، از جمله رئیس جمهور، به سرویس ‌های اطلاعاتی خارجی بازداشت شد. علاوه بر این، سرویس امنیتی اوکراین یکی دیگر از کارمندان این بخش که متهم به همدستی در این اقدام بود را  بازداشت کرد.

مخالفت آمریکا با پیشنهاد گنجاندن روسیه در فهرست کشورهای حامی تروریسم 

جیمز اوبراین، مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا روز دوشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که پیشنهاد گنجاندن روسیه در فهرست کشورهای حامی تروریسم با وضعیت این کشور مطابقت نداشته و مناسب نیست.

این دیپلمات آمریکایی گفت: این ابزار (فهرست حامیان تروریسم) برای مجموعه‌ای از مشکلات متفاوت از وضعیتی که اکنون در رابطه با اوکراین با آن روبرو هستیم ایجاد شده است. بنابراین ما در این رابطه کاملاً واضح بوده‌ایم که می‌خواهیم در نحوه استفاده از این منابع انعطاف‌پذیری داشته باشیم."

اوبرایان توضیح داد که گنجاندن روسیه در فهرست حامیان تروریست انعطاف پذیری استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای حمایت از اوکراین را تغییر می‌دهد و این چیزی باعث نگرانی ایالات متحده در این رابطه شده است.

پیش از این، در اواخر ماه می، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعتراف کرد که واشنگتن نمی تواند روسیه را به فهرست کشورهای حامی تروریسم اضافه کند، زیرا روسیه چنین کشوری نیست. وی یادآور شد، به رسمیت شناختن روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم این تهدید را به همراه دارد که برخی از همکاری‌ها و هماهنگی اقدامات چندجانبه" که ایالات متحده در مورد تحریم‌ها علیه مسکو داشت، تضعیف شود.

انتهای پیام/

نظر شما