شناسهٔ خبر: 68372149 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

تشدید رقابت تسلیحاتی باکو و ایروان با تکیه بر ترکیه، اسرائیل و فرانسه

فارس

نگرانی‌ها از ورود جمهوری آذربایجان و ارمنستان به مسابقه تسلیحاتی که می‌تواند مذاکرات صلح را تضعیف و درگیری جدیدی را آغاز کند، افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، جمهوری آذربایجان با تکیه بر ثروت نفتی به برنامه تسلیح مجدد تهاجمی خود ادامه می دهد و به شدت به ترکیه برای حمایت نظامی متکی است، ارمنستان نیز با اتکا بر فرانسه در حال پوشاندن نقاط ضعف است.

وبگاه «رادیو بین‌المللی فرانسه» روز دوشنبه در تحلیلی به این موضوع پرداخت.

«حسین باغچی» استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه خاورمیانه در آنکاراگفت: «صنایع دفاعی و تجهیزات نظامی ترکیه تسلیحات بیشتری برای حفاظت از جمهوری آذربایجان فراهم خواهند کرد».

به گفته او، جمهوری آذربایجان نیز برای تسلیحات پیشرفته به متحد دیگری روی آورده است.اسرائیل از این نظر بسیار بهتر است. جمهوری آذربایجان بالاترین فناوری را از تل آویو خریداری می‌کند.

تسلیحات ترکیه و اسرائیل نقش مهمی در موفقیت‌های نظامی اخیر جمهوری آذربایجان ایفا کردند و نیروهای ارمنستان را که متکی بر تجهیزات قدیمی بودند، تحت تاثیر قرار دادند.

در واکنش به از دست دادن قره باغ کوهستانی، ارمنستان نیز در حال افزایش توانایی ‌ نظامی خود با تکیه بر فرانسه است.

پاریس بر این باور است که این حمایت به ارمنستان کمک می‌کند تمرکز را از اتکا به روسیه به سمت اتحاد با غرب تغییر دهد.ایروان معتقد است که تسلیح مجدد برای دفاع از خود است.

«اریک هاکوپیان» مشاور سیاسی گفت:«در حال حاضر هیچ تعادل نظامی بین ارمنستان وجمهوری آذربایجان وجود ندارد. در میان مدت، ارمنستان به دنبال برابری و در طولانی مدت برتری هستیم.»

این تسلیح مجدد در بحبوحه توقف مذاکرات صلح انجام می شود . از دیدگاه باکو افزایش توان نظامی ایروان نشان دهنده جاه طلبی برای بازپس گیری قره باغ کوهستانی باشد.

«فرید شفیف» رئیس مرکز تجزیه و تحلیل روابط بین‌الملل در باکو گفت:«حقیقت این است که سرزمین ما تحت اشغال بود، بنابراین ما نگران هستیم که در ۵ یا ۱۰ سال، ارمنستان ارتش خود را دوباره مسلح، ظرفیت‌های نظامی خود را تقویت کند و بازگردد.»

هاکوپیان پیش بینی کرده که سال آینده برای منطقه خطرناک خواهد بود زیرا ایروان به دنبال کاهش فاصله نظامی با باکو است.

اوایل ماه جاری، نیروهای ارمنستان وجمهوری آذربایجان در یک درگیری مرزی به تبادل آتش پرداختند که بر تنش‌های جاری بین دو کشور دلالت دارد.

باغچی نیز هشدار داد که رقابت تسلیحاتی درحال تبدیل منطقه به نقطه اشتعال بالقوه است.

او اظهار داشت:«ارمنستان وجمهوری آذربایجان مانند دو فرزند با آتش بازی می‌کنند و خانه در حال سوختن است.»

در این بین، تحلیلگران هشدار می‌دهند تشدید رقابت تسلیحاتی می‌تواند سو ظن‌های متقابل را عمیق‌تر و تلاش‌ها برای دستیابی به صلح پایدار را پیچیده‌تر کند.

جمهوری آذربایجان با سابقه دو جنگ خونین در منطقه قفقاز جنوبی با حضور در رزمایش‌های مختلف در پی حفظ آمادگی رزمی نیروهای مسلح خود است.

وزارت دفاع قزاقستان روز دوشنبه از رزمایش نیروهای مسلح این کشور با نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان خبر داد.

رزمایش «عقاب طلایی-۲۰۲۴» امروز در میدان تیراندازی «کوکتال» در منطقه ژتیسو به پایان رسید.

قزاقستان و جمهوری آذربایجان اعلام کردند در طول رزمایش هماهنگی عملیاتی نیروهای ویژه دو کشور به بالاترین سطح رسید. در این مرحله نیروهای ویژه دو کشور اقدامات شناسایی، هجومی و پوشش آتش و جمع آوری اطلاعات توسط پهپادها را به اجرا گذاشتند.

این رزمایش شامل عملیات ویژه جمع آوری اطلاعات در مناطق کوهستانی و صحرایی بود.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز هدف از حضور در این رزمایش را افزایش آمادگی رزمی بیان کرده است. این کشور تاکنون دو جنگ خونین با ارمنستان داشته است.

نظر شما