شناسهٔ خبر: 67291531 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

هروی در گفت‌وگو با ایلنا:

مناظره دوم نتوانست اسباب مشارکت حداکثری باشد/ مباحث به زبان مردم مطرح نمی‌شود/ هدف دیگر نامزدها به چالش کشیدن پزشکیان بود

هروی در گفت‌وگو با ایلنا: نماینده ادوار دوره نهم مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من این مناظره حداقل نمی‌تواند، اسباب افزایش مشارکت حداکثری باشد مگر اینکه مناظرات بعدی بتواند این شرایط را به وجود آورد.

صاحب‌خبر -

جواد هروی نماینده ادوار مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ارزیابی خود از مناظره دوم اقتصادی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر شش نامزد از نظر در بحث ادب و پرخاشگری تا حدودی رعایت کردند و این نشان می‌دهد،  رویکرد این مناظره بیشتر به سمت یک نگرش کارشناسانه و دقیق است.  مردم هم به دنبال مناظره‌ای هستند که بتوانند، بافت مباحث کارشناسانه را تشخیص دهند و به دلایل، عوامل و علل بروز آنچه که به عنوان سختی‌ها، مشکلات و معضلات امروزی اقتصاد در صحنه داخلی و صحنه خارجی پی ببرند.تصور می‌کنم این چالش‌ها، خوب مطرح می‌شود و صدا و سیما به طور منصفانه روی این قضیه زحمت کشیده و کار کرده است و کار به خوبی دارد پیش می‌رود.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه وعده‌های نامزدها نزدیک به واقعیت است، گفت: نظر شخص خود من این هست که این مباحث تا اندازه‌ای از کف جامعه فاصله دارد. واقعیات جامعه، بی‌ثباتی قیمت‌ها، ارتقای قیمت ارز و مباحثی از این دست از چیزهایی هست که در لا به لای مباحث اقتصادی نمی‌بینیم.

وی عنوان کرد: من تصور می‌کنم باید  بحث‌ها یک مقداری جدی‌تر و با واقعیات باشد. میان آنچه که باید باشد و می‌گوییم تفاوت هست. شاید مردم نسبت به این مباحث نظریه‌پردازانه و آکادمیک یک مقدار ناراضی باشند، چون مباحث به زبان مردم مطرح نمی‌شود.  مشکلات جامعه و مشکلات اقتصادی و علل و عوامل رسیدن به چنین مشکلاتی هم متاسفانه بحث نمی‌شود.

هروی در ادامه با اشاره به نام بردن از افراد غایب در مناظره بیان کرد: ما در دستورات صریح اسلامی داریم که در غیبت شخصی که در جمعی وجود ندارد، نباید نکوهیده سخن گفت؛ هر کسی می‌خواهد باشد. اساسا بحث آقای روحانی، خاتمی،‌ احمدی نژاد و اساسا هر کسی می‌خواهد باشد. در روایت اسلامی آن‌چیزی که برای ما روشن و مبرهن است، این است که نباید در غیاب هیچ کسی سخنی گفته شود اگرچه که در کلیت فضای مناظره، خوشبختانه این مسئله دیده نشد. گاه گاهی برخی از دوستان بدشان نمی‌آمد که مناظره تبدیل به یک چالش شود و در آن چالش افراد دیگر را هم وارد میدان کنند.

این فعال سیاسی در خصوص رویکرد پزشکیان در مناظرات اظهار کرد: در مناظره شب گذشته رویکرد پنج کاندیدای دیگر به سمت آقای پزشکیان و به چالش کشیدن ایشان بود. کاملا مشخص و روشن است که تمام تلاش این بود که ایشان را به صحنه بکشانند و بحث کنند ولی با توجه به شناختی که من از ایشان دارم و با توجه به این که حافظ و مفسر قرآن و نهج‌البلاغه است، توانسته با آداب اسلامی در این قضایا ورود پیدا کند. نگذاشته این حرکت‌ها مانند آنچه که در جلسه میزگرد سیاسی برخی از کارشناسان انجام دادند، روی او تاثیر بگذارد ایشان با شکیبایی و صبوری که دارند، مباحث را ادامه می‌دهند.

هروی در پاسخ به این سوال که آیا پورمحمدی در مقابل پزشکیان قرار دارد، گفت: آقای پورمحمدی بدش نمی‌آید که مسائل از حالت کارشناسی  به حالت  چالشی کشیده شود. آنچه که ما به آن می‌گوییم گفتارهای انگیزشی در صحبت‌های ایشان دیده می‌شود و بالاخره ایشان با توجه به رویکردی که دارند و دیدگاه شغلی که از ایشان سراغ داریم،‌ طبیعتاً دور از انتظار هم نبود که وارد این گونه مباحث شود هر چند رویکرد نهایی ایشان بیشتر به سمت تحلیل مباحث خارجی بود.

وی در خصوص تاثیر این مناظرات در افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات، گفت: به نظر من این مناظره حداقل نمی‌تواند اسباب افزایش مشارکت حداکثری باشد، مگر اینکه مناظرات بعدی بتواند این شرایط را به وجود بیاورد. شاید هم به خاطر این است که یک هفته باقی مانده تا زمان انتخابات ولی روی هم رفته این تصور را نمی‌کنم این مناظره اسباب تشویق مردم به حضور مشارکتی را فراهم کرده باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما