شناسهٔ خبر: 67291510 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

بانو مجتهده امین در سلسله زنان مسلمان بر بام قله است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: بانو مجتهده امین شاگردانی تربیت کرد که هرکدام از آن‌ها استوانه‌ای در حوزه علوم دینی به شمار می‌روند و این سلسله شاگردپروری همچنان نیز جاری است.

صاحب‌خبر -

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: بانو مجتهده امین شاگردانی تربیت کرد که هرکدام از آن‌ها استوانه‌ای در حوزه علوم دینی به شمار می‌روند و این سلسله شاگردپروری همچنان نیز جاری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در آئین بزرگداشت بانو مجتهده امین که امروز پنجشنبه (۳۱خردادماه) در تکیه همدانیان اصفهان برگزار شد، بیان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افتخار داشته است که در سالیان دور در جهت احیاء نام بانو مجتهده امین گام‌هایی پیش‌رو بگذارد و از امکانات خود نشست‌هایی برای تجلیل‌های این‌چنین برگزار کند.

احمدیان با اشاره به اینکه بانوان مسلمان از آغاز تاریخ اسلام سهم بسزایی در شکوفایی تاریخ و تمدن اسلامی، پیشبرد علوم دینی و آموزه‌های قرآن و معارف ایفا کرده‌اند که همچنان در حال استفاده و بررسی است، ادامه داد: بانو مجتهده امین در سلسله زنان مسلمان بر بام قله است، چراکه در زمره بزرگانی عملی را طی کرده که آن عمل باعث ایجاد اندیشه شده و توصیف جایگاه ایشان در بین زنان مسلمان بی‌نظیر است که باتوجه به مقام ایشان چنین ادعایی گزاف نیست.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: فضایل علمی و عملی بانو مجتهده امین تنها در وجود ایشان خلاصه نشد بلکه باعث پر رونق بودن شاگرد پروری و تدریس شد. این بانوی مجتهده شاگردانی تربیت کرد که هرکدام از آن‌ها استوانه‌ای در حوزه علوم دینی به شمار می‌روند. این سلسله شاگردپروری همچنان نیز جاری است، افزون براین که به تألیف کتاب نیز همت گماشتند که هم‌اکنون در دسترس ما است. 

احمدیان با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افتخار داشته که از آغاز تأسیس خود در اصفهان و با بنا کردن و تأسیس مدرسه علمیه خواهران به نام آن بانوی بزرگ با میراث ایشان پیوند برقرار کند، تصریح کرد: دفتر تبلیغات وظیفه دارد گام‌ها و تلاشی برای حفظ و توسعه  مکتب درسی آن بزرگوار انجام دهد چرا که این تلاش و تکاپو بانو مجتهده امین پابرجاست و در آینده با توسعه فعالیت‌های علمی مقطع حوزوی اثر بخش خواهد بود.

بانو امین عارفی بود که به خداوند رسیدند و بعد دست دیگران را گرفتن

در ادامه این آئین، ناهید طیبی، استاد دانشگاه، حوزه و شاگرد بانو مجتهده امین اظهار کرد: شاگرد مکتب بانو امین بودن را از اصفهان شروع کردم. جذبه‌ای که این که مکتب داشت، باعث شد به دنبال گمشده در این حوزه باشم. دریافت‌های بسیاری از افراد خاصی با نفَس بانو امین داشتم و از سخنرانی او استفاده می‌کردم. حضور در مکتب ایشان در نگاهم به هستی تأثیرگذار بود.

او با بیان اینکه گاهی نگاه ما، نگاه علمی است، ادامه داد: بانو امین قبل از ۱۶ سالگی خود گفته بودند که "باید دنبال حقیقت گمشده بگردم چراکه نمی‌دانم چیست اما قطعاً چیزی در درون و وجود هست که می‌دانم اشراقی درونی است اما کافی نیست." ما در کنارچراغ درون به چراغ بیرونی نیز نیاز داریم که همان آموختن علم است و هدایتی که خدا به دست پیامبران انجام می‌دهد. عقل و فترت کافی نیست و حتماً وحی و قدرت ادراک آن را می‌خواهد.

این شاگرد بانو مجتهده امین چنین بیان می‌کند که به لحاظ علمی بانو امین یک قطب بود چراکه با انجام مقایسه مقاله‌های بسیار، مشاهده کردم که وجود تجدد در بانو امین است. بانو امین فرموده است که "بسیار جنگیده‌ام و شیرین‌ترین لذت دنیا را به دست آوردم برای اینکه بتوانم بخوانم و خواندن بیاموزم."

او با بیان اینکه از ویژگی‌های بانو امین حضورشان در اصفهان بود و اینکه تمام استدلال‌ها را بدون آنکه مهاجرت داشته باشد، استفاده می‌کرد، اظهار کرد: بانو امین با به کاربردن مجموعه‌ای از روش‌های تفسیری و روشی که جامعه علمی امضا می‌کند، با تمام‌ وجود به بزرگان و علما احترام می‌گذاشتند. 

طیبی یادآور شد: اصلِ مجله‌ای به نام "آشفته" را در کتابخانه آستان قدس خواندم  که مطالبی دربارۀ حجاب نوشته بود و علاوه بر آن، دستخط بانو امین نیز در آن موجود بود که در نامه به رئیس مجلۀ آشفته گفته بودند "مقاله‌ای برای شما در مورد حجاب ارسال می‌کنم و در آن نام نویسنده را چاپ نکنید." بانو امین اگر عالم بود، عالم منزوی نبود و اگر عارف بود عارفی بود که به خداوند رسیدند و بعد دست دیگران را گرفتند.

او در پایان سخنان خود گفت: درحال حاضر انتخابات در کشور ما مطرح و به شدت خطیر است. ما تجربه سختی داریم و به‌عنوان کسی که الگویش بانو امین است باید علاوه بر تقوا، بصیرت و  دغدغه‌های علمی، دغدغه اجتماعی نیز داشته باشیم.

گاهی ما می‌توانیم در نقش آفرینی دیگران تاثیرگذار باشیم

مرضیه استکی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان نیز بیان کرد: رسالتی که ما به‌عنوان یک مادر، استاد و همسر و یک مسئول فرهنگی داریم بسیار مهم است و باید از این الگوها خوب استفاده کنیم. اینکه چگونه خانم امین را به دانش‌آموزان و دانشجویان و حتی طلاب معرفی کنیم، بسیار اهمیت دارد.

او با بیان اینکه یک هفتۀ پیش‌رو در شرایطی قرار گرفتیم که باید مانند بانو مجتهده امین نسبت به شرایط جامعۀ خود حساس باشیم، اظهار کرد: امروز می‌خواهیم به اقدامات اجتماعی و سیاسی بانو بپردازیم.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان تصریح کرد: همیشه حضور بانوان در همه عرصه‌ها پر رنگ بوده و ما باید در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنیم. گاهی نقش‌آفرینیِ ما به‌گونه‌ای است که می‌توانیم در نقش‌آفرینی دیگران تأثیرگذار باشیم. در تمام مراسم‌ حضور خانم‌ها پر رنگ است؛ اما در انتخابات یک درصد پایین‌تر از آقایان بوده و اینجا ما باید نقش پررنگ‌تری داشته باشیم.

استکی به حمایت‌های شهید جمهور از بانوان و مسائل مرتبط با آن‌ها اشاره و تصریح کرد: حمایت‌های دولت شهید رئیسی در عرصه بانوان بی‌نظیر بود و شرایط را برای رئیس‌جمهور بعد حساس‌تر کرد.

به گزارش ایسنا، سیده نصرت امین‌ بیگم اصفهانی‌ (۱۳۰۸-۱۴۰۳ ه.ق/۱۲۶۵-۱۳۶۲ ه.ش)، معروف به بانو امین، بانویی مجتهده، عالم، عارف، فاضل، فقیه، محدث، شاعر، حکیم و مفسر در عصر معاصر بود. وی مجتهده بوده و اجازه اجتهاد و روایت از سید ابوالحسن اصفهانی، شیخ عبدالکریم حائری یزدی، حاج میرزا علی آقا شیرازی، شیخ محمدکاظم شیرازی، آقا محمدرضا نجفی اصفهانی دریافت کرد. آیت‌الله سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، علامه امینی و دیگران از او اجازه روایت دریافت کرده‌اند.

امین در سال ۱۲۶۵ خورشیدی (۱۳۰۸ق) در اصفهان متولد شد. نَسَبش با سی واسطه به علی بن حسین می‌رسد. از چهار سالگی به فراگرفتن قرآن و از یازده سالگی به تحصیل زبان عربی پرداخت. با اینکه در پانزده سالگی ازدواج کرد، اما همراه با همسرداری و تربیت فرزندانش، به تحصیل علم اسلامی نیز ادامه داد. در بیست سالگی به تحصیل فقه و اصول، تفسیر و علم حدیث پرداخت، به زودی به حکمت و فلسفه و در پی آن به عرفان روی آورد. علی‌رغم تمام مشکلاتی که در آن دوران برای تحصیل زنان متدیّن وجود داشت، در چهل سالگی به دنبال سال‌ها تلاش شبانه‌روزی توانست به درجه اجتهاد برسد.

از جمله خدمات این بانو مجتهده تربیت شاگردان فاضله، تاسیس حوزه علمیه خواهران در اصفهان، تاسیس دبیرستان دخترانه که به آموزش و پرورش هدیه شد و نوشتن چندین کتاب در موضوعات مختلف چون مخزن العرفان را می‌توان نام برد.

برچسب‌ها:

نظر شما