شناسهٔ خبر: 67291118 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چرا سید حسن نصرالله به قبرس هشدار داد؟

صاحب‌خبر -
چرا سید حسن نصرالله به قبرس هشدار داد؟
خبرگزاری آریا - اظهارات اخیر دبیرکل حزب‌الله لبنان، که طی آن هشدار داد در صورت استفاده از خاک قبرس برای هدف گرفتن خاک لبنان، این کشور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت واکنش توأم با نگرانی نیکوزیا را برانگیخته است.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هشدار داد که اگر قبرس به رژیم اسرائیل اجازه استفاده از بنادر و فرودگاه‌های خود برای هدف گرفتن خاک لبنان را بدهد، می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد . او تاکید کرد: ما به دولت قبرس هشدار می‌دهیم که اگر فرودگاه‌ها و پایگاه‌های خود را به روی اسرائیل برای هدف قرار دادن لبنان بگشاید، بخشی از جنگ خواهد بود. ما به همبستگی، حمایت و کمک خود به غزه ادامه خواهیم داد و برای همه احتمالات آماده‌ایم و هیچ چیز ما را از انجام این وظیفه باز نخواهد داشت .
در واکنش، اما "نیکوس کریستودولیدس" رئیس‌جمهوری قبرس روز پنجشنبه اعلام کرد که این کشور جزیره‌ای در شرق مدیترانه، در هیچ عملیات نظامی در منطقه یا جای دیگر دخالت ندارد . او مدعی شد که کشورش بخشی از راه حل است نه بخشی از مشکل و نقش نیکوزیا در کریدور بشردوستانه برای غزه توسط جهان عرب و جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است .
پرونده پایگاه‌های نظامی
اطلاعات و اخبار دقیق از استفاده رژیم اشغالگر از پایگاه‌های قبرس و اینکه دولت قبرس چنین امکاناتی به این رژیم داده باشد در دست نیست ولی روابط این دو طرف اخیرا رو به بهبودی رفته است و در گذشته گاهی قبرس اجازه عبور هواپیماهای اسرائیلی از فضای هوایی‌اش را برای رزمایش می‌داد.
گفته می‌شود نیروی هوایی رژیم صهیونیستی رزمایش‌هایی در حریم هوایی قبرس انجام داده و در چند سال اخیر نیز این دو طرف در تمرینات نظامی شرکت داشته‌اند.
قبرس که عضو اتحادیه اروپاست چند پایگاه هوایی نظامی دارد، پایگاه هوایی "آندریاس پاپاندرئو" که پایگاه نیروی هوایی قبرس است در پافوس و پایگاه "لاکاتامیا" در نیکوزیا.
دو پایگاه بانگلیسی "آکروتیری" و "داکلیا" از زمانی که قبرس مستقل نشده بود و جزو امپراتوری بریتانیا بود در این جزیره هستند. این دو پایگاه نیروی هوایی انگلیس اکنون خودمختار هستند و دولت قبرس کنترلی بر آنها ندارد.
وزارت دفاع انگلیس ماه نوامبر گذشته گفت برای کمک به نجات گروگان‌های انگلیسی در غزه پروازهای شناسایی در مدیترانه شرقی بر فراز فلسطین اشغالی و لبنان انجام می‌دهد اما تاکید کرد این هواپیماها "مجهز به سلاح نیستند و هیج نقش رزمی ندارند. " گمان می‌رود این پروازها از همین دو پایگاه انجام شده باشند.

نظر شما