شناسهٔ خبر: 67290994 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

انویدیا ارزشمندترین شرکت جهان شد | چه شرکت‌هایی دوم و سوم هستند؟

شرکت انویدیا، استارت‌آپی که در مرکز رونق هوش مصنوعی قرار دارد، با کنار زدن مایکروسافت از جایگاه نخست، به باارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزازش همشهری آنلاین و به نقل از یورونیوز، ارزش مالی انویدیا در روز سه‌شنبه با افزایش ۳.۵ درصدی به بیش از ۳.۳۳۵ تریلیون دلار رسید و این کمپانی تولید کننده ریزتراشه را به باارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل کرد.

این موفقیت تنها چند روز پس از آن رخ داد که این شرکت مستقر در سانتا کلارای کالیفرنیا، با پشت سر گذاشتن اپل، به دومین شرکت باارزش جهان تبدیل شده بود.

ارزش سهام مایکروسافت و اپل که در جایگاه دوم و سوم قرار دارند، به ترتیب ۰.۴۵ درصد و ۱.۱ درصد کاهش یافت.

افزایش ارزش سهام انویدیا، شاخص کل در بازارهای بورس «اس اند پی ۵۰۰» S&P ۵۰۰ و همچنین «نزدک» را بهبود بخشیده است. با این حال برخی از سرمایه‌گذاران نگرانند در صورت بروز نشانه‌هایی از کاهش هزینه در این فناوری، خوش‌بینی‌ها نسبت به آینده هوش مصنوعی آسیب ببیند.

با توجه به تقاضای سیری‌ناپذیر غول‌های فناوری مانند مایکروسافت، متا و گوگل برای تراشه‌های انویدیا، قیمت سهام این شرکت تنها در سال جاری تقریبا ۱۸۲ درصد افزایش یافته است.

انویدیا حدود ۸۰ درصد از بازار تراشه‌های هوش مصنوعی مورد استفاده در مراکز داده‌ای که برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی مانند چت جی پی تی OpenAI مورد نیاز هستند را کنترل می‌کند.

از زمان عرضه‌ اولیه‌ سهام انویدیا در سال ۱۹۹۹، ارزش سهام این شرکت ۵۹۱ هزار و ۷۸ درصد افزایش یافته است.

طبق گزارش خبرنامه‌ی کوبیسی در مورد بازارهای سرمایه، سرمایه‌گذاری که در سال ۱۹۹۹ ، معادل ده هزار دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بود، امروز معادل ۵۹ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۸۰۰ دلار سهام در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید:

براساس داده‌های گروه بورس اوراق بهادار لندن، شرکت انویدیا با میانگین گردش مالی روزانه پنجاه میلیارد دلار، در مقایسه با حدود ده میلیارد دلار برای مایکروسافت، اپل و تسلا، با فاصله زیاد به پرمعامله‌ترین شرکت در وال‌استریت تبدیل شده است.

انویدیا چند دهه‌ی اول فعالیت خود را عمدتا بر تولید تراشه برای بازی‌های رایانه‌ای متمرکز کرده بود اما در طول دهه ۲۰۰۰، جِنسن هوآنگ، مدیرعامل شرکت، این کمپانی را به سمت سرمایه‌گذاری سنگین در توسعه‌ پردازنده‌های گرافیکی برای استفاده در کاربردهای غیر از بازی هدایت کرد و این شرکت را برای بهره‌برداری از ظهور هوش مصنوعی آماده ساخت.

افزایش خیره‌کننده‌ ارزش سهام این شرکت، جِنسن هوآنگ را به یکی از ثروتمندترین مردان جهان تبدیل کرده است، به طوری که طبق گزارش فوربس، دارایی خالص او بیش از ۱۱۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

نظر شما