شناسهٔ خبر: 67290433 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ابداعات بینال ونیز برای آینده+عکس و فیلم

بینال ونیز ۲۰۲۴ از مدتی قبل در شهر ونیز واقع در کشور ایتالیا در حال برگزاری است. این رویداد که در سال ۱۸۹۵ با محوریت توجه به هنرهای جدید و مدرن تاسیس شده همچنان تلاش دارد بر این مهم وفادار بماند. نمایشگاه «چشم‌انداز چشم‌ها» یکی از غرفه‌های این رویداد است که هنر سنتی را با هنر دیجیتال تلفیق کرده و نام آن را «Phygital» گذاشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از «آرت نیوز»، هرچه می‌گذرد هنر و آثار هنری بیش از قبل تحت تاثیر ابزار و ادوات امروزی قرار می‌گیرند. معمولا در جشنواره‌ها و بینال‌ها و حراج‌های معتبر هنری است که می‌توان این تاثیرپذیری را مشاهده کرد. هنر دیجیتال و «NFT» شاید بارزترین مقولاتی هستند که طی این چند سال بر بستر «نت» و «دیجیتال» ابداع و ایجاد شده‌اند. دوسالانه ونیز ۲۰۲۴ هم از این غافله عقب نمانده است. با نگاهی به آثار هنرمندان حضور یافته در این رویداد، با مواردی برخورد می‌کنیم که اساس آن‌ها نوآوری و خلاقیت و بهره‌گیری از ادوات و پلتفرم‌ها و دستگاه‌های مدرن است. 

خبرگزاری «آرت نیوز» در گزارش زیر سراغ گروه یا موسسه‌ای رفته که طی انجام مراحلی، هنر «سنتی» و «دیجیتال» را به صورت مدرن با هم تلفیق می‌کند و نمایشگاهش «چشم‌انداز چشم‌ها» نام دارد.

ابداعات بینال ونیز برای آینده+عکس و فیلم

فضای مدرن نمایشگاه «چشم‌انداز چشم‌ها» در بینال ونیز ۲۰۲۴

mp4

موشن گرافی برخی از آثار در نمایشگاه «چشم‌انداز چشم‌ها»

این شرکت هنری «AKNEYE» نام دارد و در بینال ونیز یکی از غرفه‌های اصلی را در اختیار دارد. هنرمندان در این بخش طی انجام مراتبی هنر «فیزیکی» (آثار قابل لمس) و «دیجیتال» را با هم درمی‌آمیزند و مخاطب می‌تواند طی حضور در غرفه‌ای که بر اساس همین روال طراحی شده، آثار «فیزیکی» و «دیجیتال» را به صورت هم‌زمان در کنار هم ببینند. 

مسئولان دوسالانه ونیز انجام چنین کاری را خلاقانه و پلی بین هنر فیزیکی و دیجیتال دانسته‌اند. مخاطبان و دوستداران هنر نیز از این غرفه و آثارش استقبال کرده‌اند.

ابداعات بینال ونیز برای آینده+عکس و فیلم

بخشی از غرفه نمایشگاه «چشم‌انداز چشم‌ها» در دوسالانه ونیز امسال

هدف از نوآوری برای خالقان این طرح و شیوه چه بوده است؟ 

ویگن بادالیان (بنیان‌گذار شرکت سافت‌کانستراکت) را مغز متفکر پروژه فعلی می‌دانند.

ابداع‌گران تلفیق دیجیتال هنر سنتی و دیجیتال هدفشان از ایجاد چنین تطبیقی را پرداختن به جنبه‌های ملموس مجسمه‌سازی سنتی با ابعاد مجازی در قالب «NFT» دانسته‌اند. آن‌ها بر همین اساس به ایجاد یک پلتفرم نوین پرداخته‌اند. این سازندگان اسکلت خام چشمی را در نظر دارند که بخش اصلی سازه را تشکیل می‌دهد و هنرمندان کشورهای مختلف آثار سنتی کشورشان را روی همین سازه مشترک پیاده می‌کنند. استقبال هنرمندانی از ارمنستان و دیگر کشورهای جهان نشان از موفقیت این طرح دارد. ماجرا از این قرار است که هنرمندان با ارائه خلق آثار کشورشان به روش سنتی و متریال‌های واقعی پس از انجام کارهای نسخه دیجیتال آن‌ها را هم ارائه می‌کنند. 

 

ابداعات بینال ونیز برای آینده+عکس و فیلم

یک اثر هنری که بر پایه بستر طراحی شده  توسط «AKNEYE» خلق شده است

ابداعات بینال ونیز برای آینده+عکس و فیلم

این عکس یک بعد از سازه را نشان می‌دهد در حالی که تمام آثار این نمایشگاه سه بعدی و حجمی هستند

چرا چشم؟ 

هدف از انتخاب آناتومی و اسکلت چشم انسان برای بستر نوآوری هنرمندان کشورهای اینگونه توضیح داده شده است: در نبودن چشم و عدم وجود بینایی بیان هنری با محدودیت‌های قابل توجهی روبرو خواهد شد. در طول تاریخ، هنرمندان از امکان بینایی برای انتقال پیام‌های عمیق استفاده کرده‌اند و به این واسطه است که با قدرت بصری و احساسی جذابیت‌های لازم را برای مخاطبان ایجاد می‌کنند.

mp4

نمونه‌ای از روند تولید اثر هنری در قالب «چشم» که به شکل demo تولید شده

در حوزه هنر، چشم‌ها نه تنها به عنوان واسطه‌ای برای دید و ارزیابی حرفه‌ای عمل می‌کنند؛ بلکه نمادهایی برای درک استعاری دنیا و زندگی، همچنین دستیابی به درک عمیق نسبت به انسان‌هاست. طراحان نمایشگاه اعتقاد دارند پلتفرم طراحی شده پتانسیلی مدرن و نوظهور برای استعدادیابی است. از طرفی هنرمندان طراح و مجسمه‌ساز بر اساس متریال‌ها و سازه‌ای مشترک به خلق آثارشان در بستر یک چشم نمادین می‌پردازند که در آن یک بوم خام جاسازی شده است. تلاش موسسان و مبدعان این طرح و سازه این است که با دعوت از هنرمندان تمدن گذشته را در قالبی مدرن و هنرمندانه پیاده‌سازی نمایند. از طرفی تمایل دارند به این واسطه کشف و شهودی جدید در رابطه با گذشته را در مخاطبان ایجاد کنند. 

دوقلوهای دیجیتال و فیزیکال

پس از آنکه هنرمندان در این کمپین یا طرح سراسری شرکت کردند، پس از ساخت اثر بر اساس هنر بومی کشورشان، آثارشان با جزئیات دقیق به صورت سه بعدی اسکن شده و به شکل یک اثر دیجیتال درمی‌آید. به اصطلاح یک دوقلوی دیجیتال از نسخه فیزیکی ایجاد می‌شود. 

در ادامه آثار خلق شده به عنوان یک اثر هنری «NFT» در گاری دیجیتال «AKNEYE» روی پلتفرمی با عنوان «Fastexverse» نمایش داده می‌شوند. این پلتفرم کاربران را قادر می‌سازد در رویدادها شرکت کرده و به فعالیت‌های بازرگانی در محیط دیجیتال بپردازند و با دیگر کاربران ارتباط داشته باشند. 

دوسالانه ونیز فضایی واقعی هم برای بازدید مخاطبان فراهم کرده است. این فضای ایجاد شده بر بستر وب توسط شرکتی با عنوان «NFT ftNFT Fastex» به بازارهای «NFT» در دبی، ایروان، ارمنستان متصل می‌شود که به لحاظ بازار فروش هم امکانی معتبر است.

ابداعات بینال ونیز برای آینده+عکس و فیلم

 حجم‌هایی که هنر یک کشور را در خود جای داده‌اند

زندگی ماشینی و هنر سنتی کشورها با مجسمه چشم‌ها و در فضایی «فیجیتال» 

به گفته «Vigen Badalyan» بنیان‌گذار «AKNEYE»، «AKNEYE Phygital Space» فضایی مشابه دیگر فضاهای دیجیتال هنری نیست؛ بلکه تلاش دارد چشم اندازی از آینده هنر را پیش روی مخاطبان قرار دهد؛ جایی که مرزها پاک می‌شوند و ارتباطی جدید بین هنرمند و مخاطب (یا همان مشاهده‌گر) شکل می‌گیرد. او می‌گوید تلاش ابداع‌کنندگان چنین بستری این است که نشان دهند زندگی «ماشینی» می‌تواند در خدمت «هنر سنتی» باشد.

ابداعات بینال ونیز برای آینده+عکس و فیلم

آثار هنرمندان کشورهای مختلف همراه با توضیحات آنها/ مخاطبان می‌توانند برای دیدن بیشتر روی لینک کلیک کنند

در نهایت اینکه آثار مربوطه در فضای فیزیکال و دیجیتال که در مطلب از آن به عنوان «Phygita»/ «فیجیتال» یاده شده، روی نمایشگرهای «ال‌ای دی» لمسی نمایش داده خواهند شد و مخاطبان آثاری را می‌بینند که با روش‌های هنر سنتی و امکانات پیشرفته فناوری معاصر خلق شده‌اند. مخاطبان طی برگزاری بینال ونیز این فرصت را دارند تا آثار هنرمندان بین‌المللی را درقالب «فیزیکال» و «دیجیتال» یا همان «فیجیتال» تماشا کنند؛ چراکه در آینده این یک روال عادی و مرسوم خواهد بود. و آن‌ها می‌بییند که آن آثار بعدا به «NFT» تبدیل خواهد شد. 

سایت مربوطه درباره این فضا نیز توضیحاتی ارائه کرده است: گالری ما فقط یک فضا برای نمایش آثار هنری نیست، بلکه میدانی فناوری‌محور و هنرمحور است که با آخرین ابزارها توسط اکو سیستم «Fastex» یکپارچه شده است. تا به این واسطه هنرمندان آثار خود را بر اساس زندگی امروز خلق کنند؛ اتفاقی که روزی تصورش هم ناممکن بود! نور، صدا، حرکت و برخی دیگر از موارد به واسطه امکاناتی در دسترس هستند تا هنرمندان خلق بهتر و امروزی‌تری داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما