شناسهٔ خبر: 67289948 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

پزشکیان: برای حل مشکل مردم در مناطق محروم عملا کارگری کردم | اگر سفره مسئول و مردم جدا باشد، مشکل حل نمی‌شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی ویزیت پزشک ۱ تا ۲ دلار است دکترها تقصیری ندارند که زیرمیزی می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، دومین مناظره مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی دقایقی قبل آغاز شد.
پزشکیان در بخش ابتدایی این مناظره خاطرنشان کرد: بنده هم تسلیت عرض می‌کنم حوادثی را که اتفاق افتاده است.
وی افزود: قدم اول این است که باید ببینیم کجاییم، آن چیزی که آمارها نشان می‌دهد وضعیت ما را اگر دوربین‌های شما این را نشان بدهد این است که مصرف دهک بالا و دهک پایین به شدت وحشتناک است، مصرف دهک پایین و دهک های بالا اختلاف بسیار بالایی با یک دیگر دارند و کسانی که توانمند هستند بیشترین امکانات را دارند.
وی در ادامه گفت: در بحث جمعیت زیر خط فقر هم وضعیت ما بدتر شده است و این وضعیت استان‌های ماست و مناطقی که در حاشیه هستند به شدت وضعشان خراب است.
پزشکیان تصریح کرد: اگر ندانیم کجا را می‌خواهیم نگاه کنیم مسائل حل نمی‌شود ولی در اجرا این واقعیتی است که در طول زمان اتفاق افتاده است، آمار و ارقام کاملاً گویاست که کجا قرار داریم.
قطعاً باید یارانه‌ها را هدفمند کرد
وی افزود: قدم اول این است که به یک زبان مشترک برسیم و اختلافات را کنار بگذاریم دولت منابعی را که تقسیم می‌کند باید هدفمند به آن مناطقی که هست بدهد.
پزشکیان عنوان کرد: بانک‌ها ۵۵ درصد وام‌ها را به تهران می‌دهند و باقی مانده منابع را برای کل کشور هزینه می‌کنند این یعنی توسعه در شهرهای بزرگ و تهران و عدم توسعه در دیگر شهرها صورت می‌گیرد.
وی در ادامه گفت: با مدیریت خود مردم و دانشگاهیان و کارشناسان مسائل حل می‌شود، نسخه‌ای که باید داد به این سادگی نیست ولی قطعاً باید یارانه‌ها را هدفمند کرد و به درک‌های پایین داد و اجازه نداد درک‌های بالا یارانه بیشتر بگیرند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: لازمه این کار همان برنامه‌ای است که عرض کردم و با کنترل تورم صورت می‌گیرد، ما از اینور باید تورم را کنترل کنیم و رشد را اصلاح کنیم و اگر رشد ما درست نباشد مسائل حل نمی‌شود.
وی عنوان کرد: کنترل نحوه سوخت و آموزش مردم در جهت این کارها نسخه‌ای نیست که به این سادگی در عرض ۴ دقیقه بتوانیم ارائه کنیم.
باید انسجام داخلی داشته باشیم و دعواها را کنار بگذاریم
پزشکیان در بخش دوم صحبت های خود عنوان کرد: با این دعواها و این اختلافات مشکلات ما حل نمی‌شود و این وضعیت سفره مردم است که در زمان آقای دولت شهید رئیسی این اتفاقات افتاده است.
وی افزود: بنده وزیر دولت آقای خاتمی بودم از نظر اقتصاد و شاخص بروید آن زمان را نگاه کنید، ما چرا به اینجا رسیده‌ایم برای اینکه بیخود با یکدیگر دعوا می‌کنیم.
وی در ادامه گفت: هر کسی به ستاد بنده بیاید بنده آن را می‌پذیرم برای اینکه می‌خواهم رای بگیرم اما آن چیزی که به آن عمل می‌کنیم سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است و این خط قرمز ماست.
وی افزود: ما در همین تهران اگر مناطق محروم را نگاه کنید متوجه می‌شوید چه وضعیتی دارند، یعنی ما چابهار خوزستان را سیستان را نمی‌بینیم.
پزشکیان خاطرنشان کرد: اینکه ما باید با تورم چه بکنیم و با شاخص‌ها چه کاری انجام بدهیم؛ این لازمش این است که انسجام داخلی داشته باشیم و دعواها را کنار بگذاریم.
بالای چندین میلیارد از بودجه مملکت هدر می‌رود
وی افزود: بلوچستان و سیستان و خوزستان و مشهد و تمام اطراف مملکت وضعیتشان خیلی خراب است و و خوزستانی که تمام نفت و گاز کشور از آنجا بیرون می‌آید امکانات ابتدایی مدارس خود را ندارد.
وی تصریح کرد: اگر با دنیا مشکلات خودمان را حل نکنیم بالای چندین میلیارد از بودجه مملکت هدر می‌رود، شما نگاه کنید قطر را و ببینید ما در چه وضعیتی هستیم و آنها در چه وضعیتی هستند، ما اگر دقیقاً قانون را عمل کنیم باید بازنشستگان و معلمان را ببینیم و طبق قانون با آنها عمل کنیم.
وی افزود: چه دولت شهید رئیسی و چه دولت روحانی چرا طبق قانون طبق تورم حقوق‌ها را افزایش ندادند این‌ها واقعیت‌هایی است که وجود دارد، اول باید با مردم صادق باشیم و با شعار دادن مشکلات حل نمی‌شود.
وی در ادامه گفت: من نمی‌خوام بگویم در دولت شهید رئیسی وزیر کشاورزی را چرا گرفتند چرا درست شد ما مشکلمان اختلافات خودمان است و سیاست‌هایی که با دنیا داریم.
۶۰۰ خانه بهداشت را با مشارکت مردمی ساختیم
پزشکیان در بخش سوم صحبت های خود تصریح کرد: در بحث بهداشت و درمان زمانی که بنده در تبریز رئیس دانشگاه بودم به همراه همکارانم ساختارها را اصلاح کردیم و در عرض ۶ ماه بیش از ۶۰۰ خانه بهداشت را با مشارکت مردمی ساختیم.
وی افزود: بنده و فرزندانم در کوه‌ها و کوهستان‌ها کارگری کردیم و بنده جراح قلب بودم و بنده برای اینکه در مناطق محروم کار کنم عملاً در آن مناطق کارگری کرده ام.
وی در ادامه گفت: ما در آن زمان بحث پزشک خانواده را در آن مناطق راه انداختیم و نگاه ما این بود که انسان کالا نیست و نمی‌شود با انسان به صورت کالا برخورد کرد.
وی افزود: در قانون برنامه سوم قرار بود همه چیز را به خصوصی واگذار کنند و مریض‌ها به بیمارستان می‌آمدند و مرده آنها را هم به آنها تحویل نمی‌دادند، سر تخت هر کسی پول نداشت آنها را بیمه کردیم و آمبولانس‌ها را اصلاح کردیم و برای این روند دستورالعمل نوشتیم.
مشکل ما هستیم و مشکل کس دیگری نیست
وی افزود: این‌ها دقیقاً آن مطالبی بود که بعداً در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری نوشته شد و وقتی هم که به مجلس آمدیم این‌ها را در قانون آوردیم، چرا عمل نمی‌شود چون مجلس و دولت و قوه قضاییه خلاف می‌کنند چون که بعضی‌ها خرید خدمت می‌کنند و پول‌ها را نمیدهند.
وی در ادامه گفت: ما روند حرکت را در بهداشت و درمان به نفع محرومین عوض کردیم و دستاوردهایی که الان در مجلس هست این است که چرا قانون را اجرا نمی‌کنند مشکلی این است که ما دولتی‌ها و مجلسی‌ها و قوه قضایی‌ها کارها را به سرانجام نمی‌رساند و دقیقا مشکل ما در اجرای قانون است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: پزشک با ۱۰ یا ۱۵ میلیون پزشکا به روستاها نمی‌روند و این اصلاح نمی‌شود مگر اینکه همه ما سر یک سفره بنشینیم و همه پزشکان سر یک سفره بنشینند.
وی افزود: با این مسائل مشکلات حل نمی‌شود و مشکل ما هستیم و مشکل کس دیگری نیست.
ما همین قانون را اجرا کنیم مشکلات مردم حل می‌شود
پزشکیان در بخش بعدی صحبت های خود تصریح کرد: ما برنامه را از قبل نوشتیم و برنامه سیاست‌های کلی نظام هست و در مجلس هم تصویب شده است و با سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری هم تطبیق دارد.
وی افزود: چرا این‌ها اجرا نمی‌شود چون که دولت و مجلس و قوه قضاییه سفره‌های متفاوتی با یکدیگر دارند، تا زمانی که من در همان سفره‌ای ننشینم که برای مردم پهن کردم هیچ وقت درد مردم را درک نمی‌کنم.
وی در ادامه گفت: وقتی که در روستا پزشک نیست علتش این است که ما کاری انجام نداده‌ایم و پول‌ها را پرداخت نکردند و اعتبار را تخصیص نکردند.
پزشکیان در ادامه گفت: وقتی ویزیت پزشک ۱ تا ۲ دلار است دکترها تقصیری ندارند که زیرمیزی می‌گیرند.ما مشاهده می کنیم که هر پرستار برای کشیکش که هر ۸ ساعت هست، ۱۶۰ هزار تومان می‌گیرد خب می‌گوید اگر بروم اسنپ که بهتر است!
وی عنوان کرد: نمی‌شود قانون‌هایی که نوشته‌ایم را اجرا نکنیم بعد بگوییم ما برنامه داریم ما همین قانون را اجرا کنیم مشکلات مردم حل می‌شود.
وی افزود: درد و رنج مردم را داشتن و سر سفره مردم نشستن مشکل را راحت حل می‌کنند وقتی مردم ببینند من در همان صفی ایستادم که آنها ایستاده اند آن موقع هست که همراهی می کند.
وی در ادامه تاکید کرد: صدای مردم زمانی بیرون می‌آید که بنده برای خودم سفره دیگر انداختم و کار دیگری انجام می‌دهم و می‌گویم انشالله حل می‌شود.
پزشکیان گفت: در نتیجه دغدغه ما و دغدغه منی که اینجا نشستم چه اینجا باشم و چه نماینده باشم این بود که به داد محروم‌هایی برسیم که کسی به دادشان نمی‌رسد و صدای افرادی باشیم که کسی صدای آنها را نمی‌شنود.
وی افزود: اما وقتی که نوبت به مشکل مردم حل بشود اصلاً هیچکس خبر ندارد که در فلان روستا و فلان منطقه خدمات نیست و مشکل عدم تعهد ماهاست.
اگر سفره مسئول و مردم جدا باشد، مشکل حل نمی‌شود
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به عملکرد خود در طول سال‌های گذشته اظهار داشت: من در تبریز رییس دانشگاه بودم و به دلیل عملکرد معاون سلامت شدم، در ادامه علیرغم اینکه عضو هیچ حزبی نبودم اما وزیر بهداشت دولت آقای خاتمی شدم در حالیکه در همان زمان افرادی حزبی بسیار زیادی وجود داشتند اما به دلیل سوابق و عملکردم به عنوان وزیر بهداشت انتخاب شدم.
وی گفت: در تمام این سال‌ها کار کردم و عملکرد خوبی داشتم لازم باشد اسناد آن وجود دارد و نگاه و رویکردم در تمام این سال‌ها حمایت از محرومان و فقرا بوده‌ است.
پزشکیان درباره سیاست‌ها در نظام آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه که مهم است این است که بچه و دانش آموزی که در منطقه محروم تحصیل می‌کند با بچه و فرزند یک مسئول سرویس یکسان می‌گیرد یا نه؟ اگر سرویس‌ها و خدمات و امکانات یکسان نباشد نمی‌توان مشکلی را حل کرد، اگر سفره مسئول و مردم جدا باشد، مشکل حل نمی‌شود چون درد را نمی فهمیم. درحالیکه مدارس در مناطق محروم یک امکانات معمولی را هم ندارد اما در منطقه‌ای مانند تهران ١٠٠ میلیون تومان برای کلاس اول هزینه می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش باید قوی‌ترین عضو کابینه باشد
وی با بیان اینکه اگر ما کشور اسلامی هستیم فرزندان ما در مناطق محروم باید همان خدماتی را دریافت کنند که عین همان خدمات به فرزندان مسئولان می‌رسد، گفت: ۸۰ درصد نفرات برتر کنکور از مدارس غیرانتفاعی هستند چرا که ما به مدارس دولتی درست خدمات ارائه نمی‌دهیم. چراکه در حق آنها بی‌انصافی می‌کنیم.
وی افزود: از سوی دیگر به وضعیت معلمان هم رسیدگی نمی‌کنیم و چند شغله هستند و به همین دلیل در ارتباط با دانش آموزان به مشکل می‌خورند. همانطور که آقای قالیباف گفت امکان ندارد در بی ثباتی مدیریت این برنامه‌ها را اجرا کرد و وزیر آموزش و پرورش باید قوی‌ترین و دلسوزانه ترین عضو کابینه باشد.
وی تاکید کرد: دانش آموز باید یاد بگیرد که مشکلات را حل کند و ارتباطات برقرار کند با تیم کار کند و توان مدیریت داشته باشد اما در مدارس نخبگان و سمپاد هم عده‌ای بالا می آیند تک بعدی هستند و با هر مشکلی قهر می کند و کار را رها می کنند و فکر می‌کنند که تافته جدا از بافته هستند.
باید کاری کنیم که دانشگاه از نسل دو به نسل سه و چهار برسد
پزشکیان با بیان اینکه باید برای سیاست‌های کلی نظام به مرحله اجرا برسیم، اظهار داشت: اجماع همان اجرای سیاست‌های کلی و قانون اساسی است و اگر به سمت آن رفتیم دعوا نکنیم و روش‌های آن هم وجود دارد. اگر قانونی مصوب شد دیگر همه به همان طرف برویم باید با فردی قرارداد ببندیم که ما را به همان سمت می برد نه اینکه قراردادها را با احزاب و جریان‌ها ببندیم که امروز این کار را می‌کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه‌های ایران در بهترین حالت دسته دوم هستند و دانشگاه‌های پزشکی نسل سه است و در نسل یک و دو آموزش شامل تئوری، تحقیق و مهارت است اما در حال حاضر در دانشگاه‌ها بخش تئوری و تحقیق آموزش داده می‌شود و تحقیقات ما هم مبتنی بر جامعه و نیاز جامعه نیست و هزینه‌ها را هدر می‌دهیم در حالی که اگر تحقیقات باشد، مشکل جامعه را حل می‌کند. آموزش باید بر اساس شناخت جامعه باشد اما جایی که کار ایجاد کرده‌ایم مهارت نداریم.
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید کاری کنیم که دانشگاه از نسل دو به نسل سه و چهار برسد و علم باید مشکل کشور را حل کند و چارچوب آن هم وجود دارد اما ما در حال عقب ماندن از جهان هستیم. این همه نیرو داریم اما مشکل جامعه را نمی‌بینیم این میزان نیرو در دانشگاه تربیت می‌کنیم اما پس از دانشگاه بیکار می‌مانند. اگر می‌خواهیم که عمر و سرمایه کشور تلف نشود باید کاری کنیم که دانشجو که از دانشگاه خارج می‌شود بتواند مشکلی را حل کند.
وی تاکید کرد: دانشگاه ها از نسل سه عبور کردند و به دانشگاه‌های نسل ۴ و ۵ رسیده‌اند اما ما همچنان اندرخم کوچه مانده‌ایم. برای تغییر این روند باید به دانشجو و هیات علمی احترام بگذاریم و افراد توانمند از هر جناح و جریان باید امکان حضور داشته باشند، همین افراد وقتی از کشور خارج می‌شوند به آنها افتخار می‌کنیم و می‌گوییم فلان دانشمند ایرانی است اما اگر در ایران بماند امکان داشته باشد اخراج می‌شوند.
پزشکیان تاکید کرد: هیات علمی باید زندگی کنند و الان زندگی نمی‌کنند چراکه پولی به آنها نمی‌دهیم در حالی که این افراد را خارج از کشور می‌قاپند.
وی تاکید کرد: الان دانشجویان از بیشترین بیکارهای کشور هستند و این به دلیل عدم برنامه‌ریزی براساس نیاز جامعه است و وقتی به هیات علمی و دانشجویان توجه نمی‌شود همین رفتار به فرار مغزها منجرمی‌شود. نباید تنها به یک حزب و گروه توجه شود.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جمع بندی صحبت های خود درباره عملکرد خود در پست‌ها و جایگاهی که حضور داشته تاکید کرد: در دولت آقای خاتمی حضور داشتم و در آن دوران فرار مغزها نبود وضع مردم هم خوب بود و اگر وضعیت مردم در آن دوران بد بود به همین روند فعلی رای بدهند. در این سال‌ها تمام فکر و ذکرم حمایت از مناطق محروم بود.
وی گفت: به خوبی می‌دانیم که ٩٠ درصد مشکلات به مدیریت ارشد می‌گردد و مردم خوبی داریم اما وقتی می‌بینند که مدیران رانت می‌گیرند آنها قضاوت می‌کنند و امروز آنها قضاوت خوبی ندارند و مشکل هم مدیریت ارشد کشور است، اگر صادقانه با مردم حرف بزنیم و ببینند که با تمام وجود به آن اعتقاد داریم حتما اعتماد می‌کنند.
وی افزود: در همان دوران راه‌اندازی خانه‌های بهداشت اول بسیجی‌ها با ما همکاری نمی‌کردند و ۶٠٠ خانه بهداشت را با مشارکت مردمی ساختیم همان افرادی که درباره مو و تیپ آنها حرفی زده می‌شد اما بسیجی‌ ها وقتی ما را همراه مردم در میدان دیدند آنها هم آمدند.
چرا مردم از ما ناراضی هستند چون به آنها انگ می‌زنیم
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اصل این در بهداشت عدالت، مشارکت مردمی، روابط بین بخشی و تکنولوژی بود. باید به مردم باور داشته باشیم اما اگر همان کارمندها ما را قبول نداشته باشند هر چقدر هم تئوری بگوییم، فایده‌ای ندارد. اگر دست به دست بدهیم مشکلات حل می‌شود و این را در زندگیم ثابت کردم.
وی گفت: مشکل نبود راه حل نیست و مردم باید ببینند که در میدان هستیم و حضرت علی در نامه ای به مالک اشتر فرمودند که مردم و خدا یک طرف و خودت و رفقا یک طرف دیگر، معتقدم که باید تمام افراد خدمات یکسان داشته باشند.
وی در پایان گفت: چرا مردم از ما ناراضی هستند چون به آنها انگ می‌زنیم و نارضایتی ایجاد می‌کنیم، اگر مردم باور کنند مشکل را حل کنیم آنها هم به میدان می آیند و باید برای همه اقوام بر اساس عدالت رفتار کنیم و مدیریت ها باید براساس شایستگی با افراد باشد و در هر کدام از ساختارهای اداری و اجتماعی باید این اصول دیده شود.

نظر شما