شناسهٔ خبر: 67289717 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کارگذار: رفع ناترازی بنزین از مسیر دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها می‌گذرد

یک کارشناس انرژی گفت: با کاهش وابستگی به بنزین وارداتی از طریق فعال شدن مسیر دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها، کشور می‌تواند علاوه بر کنترل ناترازی بنزین و کاهش چشمگیر واردات بنزین، در مسیر مربوط به حفظ منابع ارزی خود نیز پیشرفت جدی داشته باشد. یک کارشناس انرژی گفت: با کاهش وابستگی به بنزین وارداتی از طریق فعال شدن مسیر دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها، کشور می‌تواند علاوه بر کنترل ناترازی بنزین و کاهش چشمگیر واردات بنزین، در مسیر مربوط به حفظ منابع ارزی خود نیز پیشرفت جدی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

محمدرضا کارگذار کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره ناترازی بنزین در سال جاری اظهار داشت: دولت چهاردهم ایران با ناترازی بنزین به دلیل کیفیت پایین خودرو‌های ساخت داخل مواجه است. کشور در سال جاری ۳ میلیارد دلار بنزین وارد خواهد کرد. برای حل این موضوع، دولت چهاردهم باید سه راهکار ترویج مصرف سوخت جایگزین با محوریت گاز طبیعی فشرده (CNG) با اولویت دادن به دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های صنعت حمل و نقل و نظارت بر مصرف بنزین در مناطق مرزی و کاهش قاچاق و همچنین واردات خودرو‌های خارجی کم مصرف را در اولویت قرار دهد.

وی در ادامه افزود: صنعت حمل و نقل ایران با چالشی بحرانی در قالب عدم تعادل بنزین مواجه است که نه تنها منابع ارزی کشور را تحلیل می‌برد بلکه به محیط زیست نیز آسیب می‌رساند. مصرف بالای خودرو‌های داخلی سهم بسزایی در بروز این مشکل دارد به طوری که مصرف روزانه بنزین تولیدی در کشور به مرز نگران کننده ۵۰ میلیون لیتر می‌رسد. برآورد می‌شود که این الگوی مصرف ناکارآمد سالانه ۱۴ میلیارد دلار برای کشور هزینه داشته باشد که شامل ۹ میلیارد دلار ضرر اقتصادی و ۵ میلیارد دلار واردات بنزین است. برای این رویکرد، CNG می‌تواند به طور کامل جایگزین نیاز به بنزین در صنعت حمل و نقل شود.

کارگذار: رفع ناترازی بنزین از مسیر دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها می‌گذرد

این کارشناس انرژی در رابطه با راهکار حل ناترازی بنزین گفت» دوگانه سوز کردن سوخت مصرفی تمام وسایل نقلیه فعال در صنعت حمل و نقل یک راه حل مناسب برای رسیدگی به این موضوع مبرم است. با تبدیل تمام خودرو‌ها به گاز طبیعی فشرده (CNG)، ایران می‌تواند وابستگی خود به بنزین وارداتی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، منابع ارزی را حفظ کند و آسیب‌های زیست محیطی ناشی از مصرف بی رویه بنزین را کاهش دهد.

وی ادامه داد: بخش حمل و نقل برای اقتصاد ایران حیاتی است و توسعه آن کلید حل عدم تعادل بنزین است. دولت باید علاوه بر اینکه سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی مدرن و کارآمد مانند اتوبوس و قطار برای کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و تقاضای بنزین داشته باشد؛ با تشویق خودرو‌های فعال صنعت حمل و نقل به سمت استفاده از سوخت جایگزین بنزین یعنی CNG به سمت کاهش بیشتر مصرف بنزین برود و این گام‌ها تقاضای بنزین را کاهش می‌دهد و انگیزه گذار به سوخت‌های جایگزین مانند CNG را ایجاد می‌کند.

کارگذار: رفع ناترازی بنزین از مسیر دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها می‌گذرد

کارگذار در پایان گفت: با کاهش وابستگی کشور به بنزین وارداتی از طریق فعال شدن مسیر دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های فعال در صنعت حمل و نقل، کشور می‌تواند علاوه بر کنترل ناترازی بنزین و کاهش چشم‌گیر واردات بنزین، در مسیر مربوط به حفظ منابع ارزی خود نیز پیشرفت جدی داشته باشد. از طرف دیگر سوخت CNG نه تنها پاکیزه‌تر از بنزین است؛ امکان جایگزینی آن با بنزین هزینه فرصت بالایی نیز برای کشور دارد و در نهایت منجر به حل معضل ناترازی بنزین به مانند تجربه اواخر دهه ۸۰ خواهد شد.

انتهای پیام/ 

نظر شما