شناسهٔ خبر: 67288628 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

کاخ سفید به نتانیاهو درباره انتقاد علنی از واشنگتن هشدار داد

خبرگزاری ایسنا

برخی منابع کاخ سفید می‌گویند دولت «جو بایدن» از اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر صهیونیستی درباره تعلیق ارسال سلاح به تل آویو خشمگین و مایوس است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

منابع کاخ سفید می‌گویند به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره انتقاد علنی از ایالات متحده آمریکا هشدار داده شده است.

این منابع به شبکه ای‌بی‌سی گفته‌اند «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا امروز (پنجشنبه) با ۲ نفر از مقامات اسرائیلی دیدار خواهد کرد. آن‌ها گفتند «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز طی روز‌های آتی به واشنگتن سفر خواهد کرد.

اخیرا نتانیاهو ویدیویی را منتشر کرد که در آن می‌گوید دولت بایدن مانع ارسال سلاح و مهمات به اسرائیل در جنگ آن علیه غزه می‌شود. این ویدیو موجب تنش در میان ۲ طرف شده است. همچنین ارزیابی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه سخنرانی نتانیاهو در کنگره طی ماه آینده میلادی لغو و یا از سوی قانونگذاران دموکرات تحریم شود.

«ییکی دیان» دیپلمات اسرائیلی در مصاحبه رادیویی گفت ویدیویی که نتانیاهو در آن می‌گوید آمریکا ارسال محموله‌های سلاح را به تاخیر می‌اندازد «قطعا گشایش جبهه غیر ضروری است و باید درک کنیم که بدون چتر دیپلماسی و محموله‌های مهمات اوضاع اسرائیل بسیار بدتر می‌بود و علنی کردن این رویارویی هیچ فایده‌ای ندارد».

وی که سابقا پست کنسولگری رژیم صهیونیستی در لس‌آنجلس را عهده‌دار بود، توضیح داد: هیچ اعتمادی میان دولت آمریکا و نتانیاهو وجود ندارد و آمریکایی‌هایی که با آن‌ها صحبت می‌کنم معتقدند که نتانیاهو ترجیح می‌دهد که ترامپ در انتخابات پیروز شود. دیان گفت ما نیازمند آمریکایی‌ها در هر موضوعی هستیم که برای آن‌ها مهم است. تصمیم کاخ سفید مبنی بر لغو نشست کمیته اقدام راهبردی آمریکا و اسرائیل که قرار بود امروز برگزار شود مشکل است و هنگامی که آمریکایی‌ها یک روز قبل از برگزاری آن را لغو می‌کنند، این مشکل بزرگی است.

او ادامه داد، برای آمریکایی‌ها افراد محوری در این کابینه «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی هستند و باید با آمریکایی‌ها با حساسیت بیشتری رفتار کرد.

سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از مقامات حزب دموکرات گفت ویدئو منتشر شده از سوی نتانیاهو موجب عدم حضور اعضای کنگره و مجلس سنا در سخنرانی او در کنگره طی ماه میلادی آتی خواهد شد و هر کس که تا الان درباره حضور یا عدم حضور در این سخنرانی تردید داشته این ویدئو و اظهارات نتانیاهو موجب شده است که از حضور در نشست خودداری کند.

برخی مقامات آمریکایی به این شبکه گفتند: برای ما روشن است که نتانیاهو این ویدئو را صرفا برای دور کردن توجهات از مشکلات سیاسی داخلی خود منتشر کرده است و ما نشست کمیته اقدام راهبردی را لغو کردیم تا زمانی را برای اشخاصی که با ما به این نحو برخورد می‌کنند، اختصاص ندهیم.

گالانت و «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش صهیونیستی در این باره گفتند تل‌آویو نمی‌تواند به خود اجازه بدهد که چنین درگیری با ایالات آمریکا داشته باشد، چراکه موجب استفاده «یحیی السنوار» رهبر حماس در غزه و «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان از آن خواهد شد و این به منزله اقدامی علیه امنیت رژیم صهیونیستی است.

برچسب‌ها:

نظر شما