شناسهٔ خبر: 67351534 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مالزی، دهمین عضو جدید گروه بریکس

وزیر خارجه مالزی با طی روند رسمی پیوستن به بریکس به عنوان دهمین عضو این گروه اقتصادی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور، وزیر امور خارجه مالزی تصریح کرد: پس از اعلام نخست وزیر، روند رسمی پیوستن به بریکس که حدود چهل درصد جمعیت دنیا و یک‌پنجم تجارت جهانی را در اختیار دارد؛ به سرعت در حال انجام است تا مالزی به عنوان دهمین عضو بریکس به این گروه اقتصادی بپیوندد.

محمد حسن افزود: مالزی پس از ۹ کشور برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، ایران، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی به عنوان دهمین عضو بریکس، می‌تواند از منافع سرشار حاصل از مراودات تجاری این گروه اقتصادی بزرگ بهره‌مند شود.

نخست وزیر مالزی نیز به توسعه بریکس اشاره و تصریح کرد: ما با پیوستن به بریکس، عصر نوینی را در حوزه خودکفایی مشترک در جهان جنوب آغاز می‌کنیم؛ چرا که این گروه اقتصادی با جذب کشور‌های مختلف رو به گسترش است.

انور ابراهیم با اشاره به موقعیت تنگه ملاکا به عنوان یک مسیر حمل و نقل مهم میان اقیانوس آرام و هند اعلام کرد: عضویت کشورش در بریکس اهمیت راهبردی این تنگه را چندین برابر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه جهان دیگر تک قطبی نیست افزود: بریکس پرتوی از امید را برای کنترل و تعادل در دنیا فراهم می‌کند.

نخست وزیر مالزی تصریح کرد: ما دیگر سناریوی گفتمان تحت کنترل غرب را به علت اینکه قدرت استعماری آنان فرو ریخته است؛ نمی‌پذیریم؛ زیرا کشور‌های مستقل آزادانه اظهار نظر می‌کنند.

وی با حمایت از سخنان انتقادی رئیس جمهور برزیل درباره تسلط دلار آمریکا در تجارت بین المللی خاطرنشان کرد: چرا باید دلار که خارج از نظام تجاری دو کشور یا چند کشور طرف معامله قرار دارد؛ صرفا به دلیل استفاده دیگران، همچنان به عنوان ارز بین المللی غالب مطرح باشد؟ 

نخست وزیر مالزی به ظهور چین به عنوان نور امید در برقراری تعادل جهانی اشاره کرد و درک رئیس جمهور این کشور را درباره اهمیت احیاء ارزش‌های آسیایی ستود.

وزیر بهداشت سابق و رئیس حزب شاخه جوانان آمنوی مالزی نیز با استقبال از تصمیم دولت در پیوستن قریب الوقوع به بریکس تصریح کرد: با نقش آفرینی اقتصاد‌های نوظهوری همچون چین، توازن قدرت در جهان امروز تغییر کرده است و نفوذ و قدرت منحصر به فرد آمریکا و غرب به چالش کشیده شده است.

خیری جمال الدین خاطرنشان کرد: دولت مالزی با درک این مفهوم مهم ژئوپولیتیکی با پیوستن به بریکس، راهکار منطقی و درستی را در پیش گرفته است.

<div id="video-display-embed-code_11247409"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4267541/11247409?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما