شناسهٔ خبر: 67288275 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

مناظره دوم | محمد باقر قالیباف

دولت باید از خانواده‌ها حمایت کند/ تحریم کاغذپاره نیست

نامه نیوز - دومین مناظره انتخاباتی  با عنوان «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» برگزار شد. محمد باقر قالیباف در این مناظره

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - دومین مناظره انتخاباتی  با عنوان «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» برگزار شد.

محمد باقر قالیباف در این مناظره گفت: 

- در بخش اول گفتم که نباید سبد خانوار با تورم کوچک شود. اما بعضی مردم هستند که امکان کار ندارند؛ دولت باید آنها را صددرصد تامین کند.

- برای اینکه تا آخر برنامه این کار را انجام دهیم باید بیمه فراگیر در حوزه تامین اجتماعی چند لایه درست شود. تا آنموقع، در همین امسال آنها که در فقر مطلق هستند یا ضعیف شدند را باید جبران کرد.

- الان دهکهای پایین نسبت به بالا، یک به چهارده است؛ در حوزه ثروت دهکهای بالا ۴۵ برابر دهکهای پایین ثروت دارند؛ انفالی مثل انرژی، مصرفش ۱ به ۲۲ است. بعضی افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر مصرف می کنند. این عین بی عدالتی و ظلم از انفال است که باید اصلاح شود  فوری.

- باید هدفمند اینکار انجام شود. ۴۴ درصد مردم ما اصلا خودرو ندارند و بنزین نمیگیرند ولی بعضی خانواده ها ۶ خودرو دارند. برخی خانواده ها ۱۴۰ میلیون در سال یارانه بنزین میگیرند و بعضی هیچ نمیگیرند.

- ما نزدیک به ۴۰ درصد انرژیمان را بد مصرف می کنیم و از دست می دهیم. این مال خانواده هاست؛ اجازه بدهیم هرکس کمتر مصرف می کند پولش به خودش برگردد.

- در طرحی که داریم هر کس صرفه جویی کرد خودش تصمیم میگیرد که این میزان از دارایی خود را میخواهد تبادل کند و یا در بازار مشترک انرژی در بورس بفروشد یا خیر. چه ریالی باشد چه ارزی. به تشخیص خودش.

- در طرحمان می تواند به نقد تبدیل کند یا تبادل کند یا در بورس ارائه  کند. ولی مهم این است که این انفال باید به نفع مردم باشد. و بقیه را دولت در تولید و سرمایه گذاری هزینه کند که کیک اقتصاد بزرگتر شود.

- اعتماد کردید ترامپ بیرون رفت و شما دارید یکطرفه همه چیز را عمل میکنید.

- مجلس اقدام کرد اتفاقا؛ نه اینکه اقدامی نکند. در شورای عالی امنیت ملی مصوبه شد که مجلس قانونی بگذارد و این قانون تصویب شد. آقا هم فرمودند این قانون به نفع کشور و مردم و صنعت هسته ای است و کشور را از بلاتکلیفی بیرون آورده.

- هم نیازداریم رفع تحریم را دنبال کنیم؛ گفتم که برای حل مشکل تحریم هر جا برویم و هر کجا باید مذاکره کنیم دریغ ندارم. ولی از آنطرف هم این شرط عقل است که این همه امکان در داخل داریم؛ در سال 104 میلیارد دلار انرژی را هدر می دهیم؛ آیا شرکتهای خارجی اینقدر سرمایه گذاری میکنند حتی اگر تحریم نباشد؟

- مهم است اجماع سازی داشته باشیم؛ منافع ملی را در حوزه داخلی و خارجی با عقلانیت دنبال کنیم. من حتما ظرفیت اجماع سازی و جمع کردن و بستر فراهم کردن را می توانم دنبال کنم.

- از مردم عزیز عذرخواهی میکنم؛ چون موضوع مهمی بود گفتم.

- در حوزه سلامت هم این را می گویم که حتماً باید بهداشت را بر درمان مقدم کنیم.

 

نظر شما