شناسهٔ خبر: 67288091 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

جلیلی: 44 درصد خانواده‌ها خودرو ندارند/ 22 درصد فوتی‌ها زیر 50سالگی رخ می‌دهد/ برای پیشرفت کشور باید از مدارس شروع کنیم

صاحب‌خبر -

شفقنا- نامزد انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در کشور ما 44 درصد خانواده‌های ما خودرو ندارند، یعنی این خانوادده ها کلا از یارانه بنزین محروم هستند.

به گزارش خبرنگار شفقنا، سعید جلیلی در مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری که با موضوع «خدمات رسانی عدالت محور دولت» که با محور «سیاستگذاری یارانه و محرومیت زدایی» برگزار شد، در پاسخ به عادلانه کردن یارانه ها و رفع فقر مطلق، گفت: وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد و قرار است به بهترین شکل آن را توزیع کند، باید عادلانه باشد؛ من در این خصوص 2 مثال می زنم؛ خانواده ای که 3 خودرو دارند را با خانواده ای که 4 فرزند داشته و خودرویی ندارند را با هم مقایسه  می کنیم. خانواده‌ای که 3 خودرو دارد، 12 برابر خانواده ای که خودرو ندارد یارانه مصرف می‌کند.

یارانه‌ای که به خانواده ها می دهیم را در قالب مالیات از آنها پس می گیریم

وی افزود: در کشور ما 44 درصد خانواده‌ها خودرو ندارند، یعنی این خانواده ها کلا از یارانه بنزین محروم هستند. مثال دیگر می زنم اگر خانواده‌ 4 نفره 12 تا 16میلیون تومان حقوق دارد، طبق قانون مالیات، نزدیک به 10 درصد حقوقشان یعنی رقمی معادل به 1 میلیون 600 هزار تومان را باید مالیات بدهند درحالی که به همین خانواده 4 نفره نزدیک به یک میلیون و 600 هزار تومان یارانه می دهیم یعنی همین یارانه ای که به آنها می دهیم را در قالب مالیات از آنها پس می‌گیریم. بسیاری از کسانی که درآمدهای بسیار زیادی دارند با شفاف نبودن چرخه مالی از مالیات فرار می کنند که نشان می دهد مناسبات موجود به بازنگری جدی نیاز دارد.

یارانه انرژی باید به افراد داده شود نه خودرو

جلیلی خاطرنشان کرد: ما چند طرح آماده کردیم مبنی بر اینکه انرژی چگونه به بهترین شکل در میان مردم توزیع شود تا یارانه ای که به مردم تعلق می‌گیرد، عادلانه باشد؛ یعنی یارانه به افراد داده شود نه خودرو که باعث می شود مدیریت مصرف بهتر هم صورت بگیرد. در کنار آن، طرح سبد غذایی داشتیم که 13 قلم مواد غذایی در اختیار مردم قرار بگیرد تا حداقل‌های نظام سلامت عملیاتی شود.

وی در بخش دوم این مناظره اظهار داشت: بحث رفاه و اینکه رفع فقر مطلق چگونه صورت می گیرد را در اینجا باید مورد بررسی قرار داد؛ زمانی ممکن است ما این مساله را به یارانه نقدی و یا غیر نقدی منحصر کنیم که من گفتم که این کار کافی نیست؛ بنابراین برای ایجاد رفاه و رفع فقر مطلق باید نظام رفاهی در لایه های مختلف شکل بگیرد تا آن هدف متعالی صورت بگیرد. اگر فقر، بی سوادی و بیماری، چرخه ای را درست کرده باشند که  مثلا کسی که بیمار می شود دچار فقر بیشتر شود و یا بی سوادی، موجب فقر شود و یا فقر، موجب بی سوادی شود و… یعنی با وجود این چرخه، نمی توانید رفاه و رفع فقر مطلق را داشته باشید. بنابراین باید در چند لایه از جنبه اشتغال و مبارزه با بیکاری اقدام کنید.

زمانی که در شورای عالی امنیت ملی بودم تصویب کردیم که باید مبارزه با پولشویی دنبال شود

جلیلی گفت: اما مساله مهم، نحوه انجام این کارها است مثل اینکه از کدام منابع باید انجام شود؟. یکی از مواردی که اقای پورمحمدی اشاره کردند این است که اگر بخواهید با فقر و فساد مبارزه کنید لازمه اش این است که با سازوکاری جلوی بروز فساد را بگیرید و منابع حاصل از آنچه که به یغما می رود را برای استقرار نظام رفاهی به کار بگیرید.مبارزه با پولشویی و قاچاق یکی از این راهکارها است؛ زمانی که در شورای عالی امنیت ملی بودم تصویب کردیم که باید مبارزه با پولشویی دنبال شود اما زمانی که چرخه اقتصادی مشکلات جدی داشته باشد نمی‌توان به هدف رسید؛ اما عده ای مثال می زنند که لازمه مبارزه با پولشویی امضای FATF است در حالی که اینگونه نیست.

وی افزود: یادم است در سال 1400 آقای همتی هم همین مساله را مطرح کردند و من در مناظره همین پاسخ را دادم. شما با FATF  کار می کنید و 41 بند وجود دارد که عمده آنها را انجام می دهید و مانعی هم وجود ندارد؛ زمانی که وزیر دادگستری و رئیس سازمان بازرسی بودید باید مبارزه با پولشویی را انجام می دادید اما چرا انجام ندادید!. مجلس، قانون مبارزه با پولشویی را هم تصویب کرد لذا بستر مناسب است چرا آنها را انجام نمی دهید؟! عده ای می خواستند برای ناکارآمدی خودشان بهانه درست کنند و بگویند به این دلیل کارها انجام نمی شود.

میانگین طول عمر به 7 سال رسیده است

جلیلی در بخش دیگری از این مناظره با اشاره به نظام سلامت کشور، گفت: یک بخش نظام سلامت مربوط به وزارت بهداشت مربوط می شود و بخشی از موضوعات فراتر از وزارت بهداشت است که در وقت بعدی اشاره می کنم. ما موفقیت خوبی در نظام جمهوری اسلامی داشتیم که در 45 سال گذشته، میانگین طول عمر که اوایل انقلاب 57 سال بود، امروز به 77 سال رسیده است. اما من 2 مثال می زنم همین 24 ساعت گذشته، متاسفانه 1200 نفر از جمعیت ما فوت کردند که به طور متوسط این آمار را داریم؛ مرگ حق است اما این رافع مسوولیت ما در مرگ های قابل پیشگیری نیست.

وی افزود: نظام سلامت و دولت ما وظیفه ای دارد که مرگ های قابل پیشگیری را به حداقل برساند از همین 1200 نفر فوت، 47 درصد مرگ زودتر و زیر 70 سالگی و 22 درصد خیلی زود و زیر 50سالگی رخ می دهد. وقتی که بررسی  می کنیم می بینیم 65 این فوتی ها برای آلودگی هوا، 150 نفر برای مصرف دخانیات، 600 نفر برای عارضه بیماری است. بنابراین در اینجا دولت وظیفه دارد مخصوصا که برخی از این موضوعات فراتر از یک دستگاه است.

هزینه برخی بیماری ها کمر شکن است

وی گفت: اگر 26 میلیون خانوار داریم حدود 2.43 درصد در سال دچار بیماری هایی می شوند که هزینه های درمان آنها کمر شکن است؛ بنابراین این خانواده ها به زیر خط فقر می روند. درحالی که یکی از سیاست های نظام سلامت این است که مردم اگر دچار بیماری شدند همان بیماری برای آنها کافی باشد و شرایط بیشتری بر آنها عارض نشود. متاسفانه صندوق های بیمه ای ما به دلیل مشکلاتی که دارند، خودشان بیمار هستند یعنی عدالت محور عمل نمی شود. در اینجا سازوکار بیمه ها باید عدالت محور باشد و در برنامه هفتم توسعه  هم آمده است که کاهش هزینه های کمرشکن یکی از وظایف دولت است.

جلیلی گفت: بحث سلامت یکی از مباحث حیاتی برای همه آحاد کشور بوده و صحبت از نقش دولت در این خصوص است؛ رئیس جمهور وظایفی دارد که باید انها را انجام دهد و یکی از وظایف رئیس جمهور بحث سلامت است که در قانون اساسی به آن تاکید شده و جزو حقوق ملت است. برخی از موضوعات نظام سلامت که در اینحا صحبت شد ناظر بر بحث هایی بود که در زمینه وزارت بهداشت دنبال می شود در حالی که بسیاری از مسایل خارج از این حوزه است و سللامت مردم را نشانه گرفته و موجب می شود سلامتی مردم تهدید شود.

تلفات جاده ای ما در چند سال گذشته به طور متوسط 20 هزار نفر بوده است

وی افزود: تلفات جاده ای ما در چند سال گذشته به طور متوسط 20 هزار نفر بوده است یعنی در 8سال معادل تعداد شهدای جنگ تحمیلی ما است و چند برابر آن ما مجروحین را هم داریم پس چه کسی باید روی آن برنامه ریزی کند تا این آمار را کم کند؟ خاطرم هست در سفرهایی که در زمان معاونتم در وزارت خارجه به یکی از کشورها داشتم آمار تلفات حوادث جاده ای را از انها پرسیدم که 17 نفر گفتند که اگر هم بگوییم جمعیت آنها یک دهم جمعیت ما است بنابراین باز هم این آمار باید به 170 نفر برسد نه 17 هزار نفر!.

جلیلی گفت: از موضوعات دیگر در بحث نظام سلامت، عوامل اجتماعی ما است در همین 10 سالی که با بسیاری از مردم صحبت کردم از نزدیک شاهد بودم که مباحث اشتغال، امنیت شغلی و استرس های ناشی از آن بر سلامت افراد تاثیر می گذارد. ما متاسفانه بیماری ها و فوت هایی داشتیم که ناشی از عوامل اجتماعی متاثر بر نظام سلامت است. وقتی می گوییم آلودگی غذا، عادلات غذایی و حوادث جاده ای به این میزان می تواند سلامت مردم را تحت الشعاع قرار دهد پس چه کسی باید برای آن برنامه ریزی کند؟ یکی از وظایف شورای عالی سلامت به ریاست رئیس جمهور همین موضوعات است تا مرگ های زودرس را کاهش دهد.

وی افزود: اگر 10سال پیش رئیس جمهور وقت، این مسایل را هدفگذاری می کرد بسیاری از مردمی که روزانه به دلیل تصادفات از دست می دهیم کاهش می یافت و نیاز است که تکثر نهادهای سیاستگذاری را کم کنیم.

مدرسه و آموزش و پرورش لشگر شکوفایی فرصت ها است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: یکی از بحث هایی که شعار دولت ما می باشد «یک جهان فرصت و یک ایران جهش» است. الزامات یک ایران جهش، استفاده حداکثری از فرصت ها است لذا مدرسه، بهترین مکان است تا سرمایه گذاری جدی تر روی این فرصت ها صورت بگیرد. اگر باور داریم به اینکه کشور باید پیشرفت داشته باشد، باید برنامه ریزی آن را از مدرسه شروع کرد یعنی اگر نیروهای نظامی ما، لشگر دفع تهدیدها هستند، مدرسه و آموزش و پرورش لشگر شکوفایی فرصت ها است.

وی افزود: در همین روزها که ثبت نام مدرسه در حال انجام است، بسیاری از مردم به دنبال برنامه ریزی و جست وجو برای یافتن بهترین مدرسه هستند تا استعداد فرزندانشان بهتر شکوفا شود. سوال من این است اگر ما از پیشرفت کشور سخن می گوییم و معتقد هستیم پیشرفت با عدالت به دست می آید، یعنی همه مردم باید بتوانند در این مسیر و پیشرفت کشور نقش ایفا کنند و هر استعدادی بتواند در مدرسه ای که بهتر این استعداد را شکوفا می کند، حضور داشته باشد. لازمه پیشرفت کشور این است که آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خودش باشد و وزیر آموزش و پرورش باید نیروی ارزشمندی باشد که این هدف را بشناسد و دنبال کند و نقش رئیس جمهور در انتخاب وزیر مهم است.

جلیلی تصریح کرد: یکی از بزرگترین سرمایه های ما معلمین ارزشمندی هستند که 30 سال از عمر خود را خدمت کرده و برای این کار هزینه می کنند؛ میلیون ها دانش آموزی که 12 سال از عمر خود را در اختیار معلم می گذارند تا در جهت پیشرفت کشور بتوانند کار کنند. لذا باید برای رسیدن به هدف، الگو داشته باشیم. هزینه مادی که برای آموزش و پرورش صورت می گیرد، اگر بر دانش آموزان تقسیم کنیم، بیشتر از میزانی است که حتی در مدرسه غیر انتفاعی در شمال شهر هزینه می شود که نشان می دهد ما هزینه می‌کنیم اما نتیجه نمی گیریم.

وی گفت: در این الگویی که ما داریم مطرح کردیم که یک «مدرسه الگو»، در پایه اول تا دوازدهم، چه شرایطی را نیاز دارند و چه کمبودهایی به لحاظ معلم، محیط آموزشی و رویکرد آموزشی دارد تا کشف استعدادها را بتوان شکل داد و اگر این مدرسه الگو که روی آن مطالعه شده و در سند تحول آمده است، اجرایی کنید، موفقیت های بیشتری شکل خواهد گرفت.

حق دانشگاه است که در پیشرفت کشور ماموریت داشته باشد

جلیلی گفت: ما ده ها هزار هیات علمی داریم که گنج بزرگی برای کشور هستند در زمینه های مختلف علمی سالها کار کردند و در کنار آنها میلیون های دانشجو و دانش آموخته داریم که ظرفیت بزرگی هستند؛ اگر ما از پیشرفت و جهش کشور صحبت می کنیم نقش آنها چیست؟ حق دانشگاه است که در پیشرفت کشور ماموریت داشته باشد و بتواند سهم خودش را ایفا کند. اگر می گوییم » هر ایرانی یک نقش پرشکوه» یعنی اولویت اول همین اساتید و دانشجویان و دانش آموختگان هستند.

دانشگاه ها جهت ایجاد اشتعال برای دانش آموختگان پیشگام شوند

وی افزود: ما الان در برنامه  هفتم توسعه، رشد 8 درصد را تعریف کردیم؛ سهم دانشگاه های ما برای رسیدن به این رشد 8 درصدی چیست؟ 2 نگاه وجود دارد یک نگاه اینکه وزارت آموزش عالی داریم و کارش این است که یکسری درس ها تدریس و کلاس بندی شود که بسیار نگاه حداقلی است. درحالی که دانشگاه های ما فرصت خوبی است که همین افرادی که در زمینه علمی، تحقیقات و مطالعات می کنند، ماموریتی برای اولویت های کشور داشته باشند.مثلا می گوییم ارزآوری ماموریتی برای کشور است و باید ارزش پول ملی و تامین منابع ارزی کشور ارتقاء یابد. حال سهم دانشگاه ها در این خصوص چیست؟ چه ماموریتی برای آنها تعریف  کردیم؟ یکی از برنامه های اصلی ما این است که این ماموریت باید برای آنها تعریف شود. یعنی اگر از اشتغال صحبت می کنیم یکی از ماموریت هایی که خود دانشگاه ها باید پیشگام شود، ایجاد اشتغال برای دانشجویان خودش است.

جلیلی با اشاره به ظرفیت دانش بنیان ها گفت: دانش بنیان ها ظرفیت خوبی در این زمینه دارند و نمونه های موفق فراوانی داریم که باید تکثیر شود نه محدود و این وظیفه دولت است که باید برای آن برنامه ریزی کند. بودجه های سنگین علمی و تحقیقاتی تخصیص می دهیم که وقتی وارد دستگاه دیوانسالار ما می شود، خروجی کم اثری دارد اما اگر همین منابع را به دانش آموختگان و دانشجویان بدهیم که  کارشان به حل مساله ای معطوف شود، بسیاری از مسایل کشور را حل خواهد کرد.

جلیلی اظهار داشت: یکی از مباحثی که مطرح کردیم، ناظر به جهش کشور با استفاده از ظرفیت های ما می باشد که لازمه آن عدالت است.  برخی از موضوعاتی که  ناظر بر معیشت و رفاه مردم است که نباید منتظر شد اول آن زیرساخت‌ها صورت بگیرد و بعد به آن بپردازیم. امروز 2 رویکرد وجود دارد یک رویکردی که خودش را باور دارد، رویکردی که نگاه حداکثری دارد و معتقد است نه تنها می توان از این مشکلات عبور کرد بلکه می توان پیشرفت و جهش هم داشت. رویکرد دیگر هم این است که یا می ترسد یا می ترساند و یا همه مسایل را بر اساس برخی از تصوراتی که نسبتی با واقعیت ندارد، خیالپردازی عنوان می کند؛ در حالی که در کنار تهدیدها، فرصت ها را هم باید دید.

شاید ضعف هایی داریم که صحبت های ما نسل جوان را اقناع نمی کند

وی افزود: امروز فرصت های جهانی برای همین پیشرفت ما بسیار زیاد است و اینکه دوباره در یک فضایی بیفتیم که 5 سال معطل شویم و بگوییم اگر فلان موضوع حل نشود دیگر فرصتی را نمی توان به دست آورد، تجربه های غلطی است که نتیجه ندارد. من با مردم مفصل صحبت کردم چیزی که بعضا مطرح می شود که نسلی به نام Z  داریم که زبان او را نمی فهمیم و یا او زبان ما را نمی فهمد، اما من قبول ندارم؛ من با دانشجویان و اساتید جلسات متعدد داشتم هم ما زبان انها را می فهمیم هم انها زبان ما را؛ البته شاید ممکن است صحبت ما آنها را اقناع نکند در اینجا باید ببینیم چه ضعفی داریم  که صحبت ما آنها را اقناع نکرده است؟ ما امروز در آستانه یک انتخاب هستیم و اگر می گوییم هر ایرانی یک نقش پرشکوه، فقط مربوط به بعد از انتخابات نیست بلکه در همین ایام انتخابات هم هست و اگر می گوییم یک ایران جهش، دعوت می کنم به یک ایران دعوت؛ هر چقدر ایرانی نقش پرشکوه خود را در انتخابات بیشتر ایفا کند آثار آن در جنبه های مختلف بیشتر خواهد شد.

نظر شما