شناسهٔ خبر: 67288067 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

جلیلی: اگر منابعی داریم باید کاملا عادلانه توزیع کنیم

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وظیفه دولت این است که منابع را خود عادلانه و بهترین شکل بین مردم توزیع کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،

سعید جلیلی نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ در دومین مناظره تلویزیونی ۶ نامزد انتخابات که با موضوع اقتصادی -خدمات رسانی عدالت محور دولت- برگزار شد، در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول خود گفت: پیروزی تیم والیبال کشورمان برابر آمریکا را تبریک می گویم البته اگر گفته نشود خود آمریکا نمی‌خواست پیروز شود. همچنین زلزله کاشمر را تسلیت می گویم.

وی ادامه داد: وظیفه دولت این است که منابع را خود عادلانه و بهترین شکل بین مردم توزیع کند. خانواده‌ای که سه خودرو دارد، ۱۲ برابر کسی که خودرو ندارد یارانه دریافت می کند. ۴۴ درصد خانواده‌های ما خودرو ندارند و از یارانه بنزین محروم می‌شوند و این درست نیست.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: یک خانواده ۴ نفره که بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون حقوق دارد طبق قانون مالیات، نزدیک ۱۰ درصد از حقوق خود باید مالیات بدهند. این خانواده به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرد یعنی به میزان یارانه‌ای که می‌دهیم همان میزان مالیات می‌گیریم. در حالی که خیلی از کسانی که درآمدهای بسیار زیادی دارند، با عدم شفافیت مالی از مالیات فرار می‌کنند. این نشان می‌دهد که این مناسبات به تصحیح جدی نیاز دارد.
وی ادامه داد: ما چند طرح در این زمینه آماده کرده‌ایم . طرح وان درباره این است که انرژی به بهترین شکل توزیع شود و یارانه مردم عادلانه باشد و نه براساس خودرو بلکه براساس فرد باشد. این طرح موجب مدیریت بهتر مصرف می‌شود و خود مردم براساس منافع خود، مصرف انرژی را مدیریت کنند. یک طرح برای سبد غذایی داریم که ۱۳ قلم کالای غذایی را در اختیار مردم قرار می‌دهد. طرح سفر و روستا را داریم.

باید با فقر و بیکاری مبارزه کرد و برنامه برای این هدف وجود دارد

جلیلی در بخش ۴ دقیقه دوم فرصت خود همچنین گفت: بحث این است که تامین رفاه و رفع فقط مطلق چگونه انجام می‌شود؟ یک وقت این را منحصر به پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی می‌کنیم که کافی نیست و باید نظام رفاهی در لایه‌های مختلف شکل گیرد. وقتی در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته باشید و فقر، بی‌سوادی و بیماری یک چرخه درست کرده باشند، مشکلات حل نمی‌شود. اگر کسی دچار بیماری شود، دچار فقر بیشتر هم شود. یا بی‌سوادی به فقر یا فقر به بی سوادی تبدیل می‌شود. این چرخه مادامی که وجود داشته باشد نمی‌توانید رفاه داشته باشید.

وی اظهار کرد: باید با فقر و بیکاری مبارزه کرد و برنامه برای این هدف وجود دارد مثل برنامه ملی تامین مالی خرد مشاغل تولیدی، برنامه ملی صنعت یا کمک درآمد معیشتی و محرومیت زدایی.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: مهم چگونگی اجرای این برنامه‌ها و تامین منابع آن است. یکی از بحث هایی که آقای پورمحمدی اشاره کردند که اگر می خواهید با فقر و فساد مبارزه کنید لازمه ان این است که سازوکاری داشته باشید تا با فساد مبارزه کنید و منابع که امروز به یغما می‌رود را سمت نظام رفاهی بیاورید. مبارزه با پولشویی و قاچاق یکی از این روش هاست.

وی افزود: در زمانی که در شورای عالی امنیت ملی بودم نوشتم که باید با پولشویی مقابله شود. گفتند اول باید FATF ‌تصویب شود. نه. یکی از اشکلات دوستان این است که صورت مساله را دقیق متوجه نیستند. این مسائل را آقای همتی در دوره قبل انتخابات مطرح کردند که من جواب دادم. شما الان دارید با FATF کار می‌کنید و عمده ۴۱ بند را اجرا می کنید .شما زمانی که وزیر دادگستری و رئیس سازما ن بازرسی بود باید این کارها را انجام می‌دادید ولی چرا انجام ندادید؟ مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در مجلس تصویب شد و بسترهایش در کشور فراهم است ولی چرا انجام نمی دهید؟ عده ای می‌خواستند برای ناکارآمدی خود بهانه بیاورند و بگویند این کارها انجام نمی‌شود. چگونگی توزیع یارانه چه ربطی به این موضوع دارد؟

سازوکار بیمه‌ها باید عدالت محور باشد

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش ۴ دقیقه اول بخش دوم این مناظره درباره برنامه‌های خود در زمینه بهداشت و درمان، خاطرنشان کرد: یک بخش نظام سلامت به وزارت بهداشت مربوط است و ولی برخی مسائل فراتر از آن است. در ۴۵ سال گذشته میانگین طول عمر از ۵۵ به ۷۷ سال رسیده و این موفقیت‌های نظام سلامت ماست. در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۰۰ نفز از جمعیت ما فوت شده اند که این امار متوسط است. البته مرگ حق است اما این رافع مسئولیت ما در مرگ‌های قابل پیشگیری نیست. دولت و نظام سلامت ما وظیفه دارد این مرگ‌ها را به حداقل یا صفر برساند. از این تعداد، ۴۷ درصد مرگ زودرس و زیر ۷۰ سالگی است، ۲۲ درصد مرگ خیلی زودرس که زر ۵۰ سالگی است. ۶۵ نفر بابت آلودگی هوا ، ۱۵۰ نفر بات دخانیت ، ۶۰۰ نفر بایت عارضه یک بیماری مثل اضافه وزن است

وی افزود: دولت در این زمینه وظیفه دارد زیرا برخی مسئوایت‌ها فراتر از وزارت بهداشت است. روزانه حدود ۲.۴۲ درصد در سال دچار بیماری هایی می شوند که هزینه‌هایش کمرشکن است. روزی ۱۷۸۰ نفر هزینه‌های کمرشکن بر آنها تحمیل شده و زیر خط فقر می‌روند . در نظام سلامت ما قرار بود اگر بیماری سراغ مردم ما آمد، آنها مشکل دیگری پیدا نکنند و شرایط بیشتری بر آنها حادث نشود. این متاسفانه صندوق‌های بیمه به دلیل اشکالاتی که دارند بیمار هستند و عدالت‌محور عمل نمی کنند. این بیمارها به همراه خانواده‌های خود روزانه ۵-۶ هزار نفر می‌شوند که درگیر بیماری کمرشکن می شوند. .اینجاست که سازوکار بیمه‌ها باید عدالت محور باشد یعنی یارانه از سمت غنی به فقیر و از سالم به بیمار برود . در بند پ ماده ۷۳ قانون هفتم توسعه آمده است.

نظر شما