شناسهٔ خبر: 67287688 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

پزشکیان در دومین مناظره انتخاباتی:

وزیر کشاورزی دولت شهید رئیسی را چرا گرفتند؟/ باید در داخل به زبان مشترک برسیم

پزشکیان در دومین مناظره انتخاباتی: نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وزیر کشاورزی دولت شهید رئیسی را چرا گرفتند؟ چای دبش چرا درست شد؟ هر کسی بخواهد وارد ستاد انتخاباتی من شود من آن را می پذیرم اما آنچه که انجام می‌دهم تنها سیاست‌های رهبری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود پزشکیان در دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با ذکر آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: آنچه که مشخص است در قدم اول باید بدانیم کجا قرار داریم، آمارها نشان می‌دهد که مصرف دهک‌های پایین و بالا از یارانه‌ها وحشتناک است به ویژه در یارانه انرژی و بنزین اختلاف بسیار زیادی بین دهک‌های بالا و پایین وجود دارد.

وی با بیان اینکه امکانات به دهک‌های بالا داده‌ایم و کمتر به دهک‌های اول درآمدی یارانه امکانات ارائه شده و به همین دلیل وضعیت جمعیت زیر خط فقر بدتر شده‌ است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به نموداری از وضعیت استان‌های کشور ادامه داد: همانطور که دیده می‌شود وضعیت استان‌ها و شهرهای نزدیک به مرز و حاشیه نشین‌ها به شدت بدتر است. الان باید بدانیم کجا هستیم، در تئوری‌ها مسائل بسیار ساده است اما در اجرا آمار وضعیت فقر را نشان می‌دهد و آمار و ارقام نشان می‌دهد کجا هستیم.

پزشکیان تاکید کرد: اختلافات و عدم هماهنگی‌ها باعث شده که نتوانیم برنامه را اجرا کنیم و به هدف برسیم و هدف ما باید مناطق محروم باشد و همزمان باید زیرساخت و حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر ۵۵ درصد وام‌ها به تهران اختصاص پیدا می‌کند که این به معنای عدم توسعه در سایر نقاط کشور  است بنابراین اگر برای برنامه‌ریزی ها با خود مردم و قشر دانشگاهی و سایر طیف‌ها صحبت نکنیم و یک نسخه بنویسم هر چند یک جا درست می‌شود اما بقیه مناطق رو به تخریب می‌روند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نباید اجازه دهیم به دهک‌های بالا بیشتر یارانه دهیم و در این صورت فشار تورم روی دهک پایین خواهد بود و رشد اقتصادی را درست نکنیم همه را فقیر کرده‌ایم و اگر رشد اقتصادی را اصلاح نکنیم فقط فقر را بین سیستم‌ها توزیع می‌کنیم.

وزیر کشاورزی دولت شهید رئیسی را چرا گرفتند؟ چای دبش چرا درست شد؟

پزشکیان  در بخش دیگر صحبت های خوددر پاسخ به اظهارات یکی از کاندیداها و انتقادات وی گفت: ابتدا این را بگویم امروز چرا در این وضعیت هستیم؟ چون با هم دعوا می‌کنیم و با این شرایط مشکل حل نمی‌شود و روز به روز هم بدتر خواهد شد.

وی ادامه داد: این وضعیت سفره مردم است که در دوره دولت شهید رییسی هم روز به روز بدتر شد. بنده در دولت خاتمی وزیر بودم مقایسه کنید آن دوره وضعیت بهتر بود یا الان؟ آیا در آن دوره ثبات اقتصادی داشتیم یا الان؟ باید با شاخص های علمی حرف بزنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه انسجام داخلی ضرورت است، اظهار داشت: هر کسی بخواهد وارد ستاد انتخاباتی من شود من آن را می پذیرم اما آنچه که انجام می‌دهم تنها سیاست‌های رهبری است.

وی افزود: باید درد مردم را داشته باشیم، می‌بینیم که در همین تهران مردم چه وضعیتی دارند، امروز وضعیت مردم در چابهار، خوزستان، بلوچستان سیستان و کردستان را می‌بینیم، می‌توان این تئوری‌ها را اجرا کرد اما به شرط انسجام.

پزشکیان گفت: معتقدم می‌توان به هر نفر ١٠ میلیون تومان هم اختصاص داد اما لازمه آن انسجام داخلی است و باید در داخل به زبان مشترک برسیم و وضعیت مردم را ببینم.

وی با بیان اینکه امروز تمام مملکت خیلی خراب است، تاکید کرد: همین خوزستان که منبع انرژی کشور است امکانات و زیرساخت‌های اولیه را ندارد و اگر رشد اقتصاد و شغل را درست نکنیم و مشکل با دنیا را برطرف نکنیم وضعیت همین است و امروز  چند میلیارد دلار به دلیل تصمیمات ناثواب عده‌ای هزینه می‌شود که نمونه آن سهم ایران از میادین مشترک است و می‌بینیم قطر چگونه از میدان مشترک نفتی استفاده می‌کند.

پزشکیان ادامه داد: کشور ثروتمندی هستم اما چطور وضعیت مردم این وضع موجود است و در تمام دولت‌ها طبق تورم حقوق را افزایش ندادیم و این خواسته بازنشستگان و سایر مشاغل بوده‌ است. اینها واقعیت امروز کشور است، شعار دادن کار سختی نیست وعده داده‌ایم اما انجام نشد چرا وزیر کشاورزی شهید رییسی را گرفتند و چرا موضوعی مانند دبش ایجاد شد؟

در دولت آقای خاتمی زیرساخت‌های درمان را اصلاح کردیم

بحث‌هایی که زاکانی وعده می‌دهد را قبلاً قانون کردیم

پزشکیان در بخش مناظره گفت: باید بگوییم ما در عملکردها چه کردیم در تبریز که رییس دانشگاه بودم ساختار روستاها را اصلاح کردیم و در ۶ ماه بیش از ۶٠٠ خانه بهداشت را با مشارکت مردم ساختیم و با فرزندانم در کوه‌ها کارگری کردیم، جراح قلب بودم با بچه‌هایم کارگری کردیم.

وی ادامه داد: همین الگو شد و در همان مدت کوتاه بیش از ٨٠٠ خانه بهداشت را راه‌اندازی کردیم و در ادامه الگوهای مختلفی وارد کار شدند و نگاه این بود که انسان کالا نیست و نمی‌‌توان با انسان مانند کالا رفتار کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در برنامه سوم قرار بود همه امور را به بخش خصوصی واگذار کنند و بیماران به بیمارستان می‌آمدند و مرده‌ آنها را هم از بیمارستان تحویل نمی‌دادند که این روند را تغییر دادیم و در دولت آقای خاتمی بیمارستان روستایی احداث کردیم و  سر تخت هر بیماری پول نداشت آن را بیمه و زیرساخت‌های درمان را اصلاح کردیم.

وی ادامه داد: تمام این موضوعات بعداً در سیاست های کلی مقام معظم رهبری دیده شد و وقتی مجلس آمدم تمام منابع این سیاست‌ها در قانون دیده شد و یک درصد ارزش افزوده و ١٠ درصد خالص هدفمندی را دیدیم. 

پزشکیان گفت: این بحث‌هایی که آقای زاکانی آن را به عنوان وعده اعلام می‌کند را قبلاً ما قانون کردیم و منابع آن را هم مشخص کرده‌ایم باید به این قانون عمل شود و اینکه چرا عمل نمی شود، چون مجلس و دولت و قوه قضاییه خلاف می‌کنند و چرا این تخلفات صورت می‌گیرد چون همین نهادها از خصوصی خرید می‌کنند.

وی تاکید کرد: همین افراد وقتی به مردم می‌رسند پولشان تمام می‌شود، قرار بود حداقل منابع یک درصدی محقق شود و همان ١٠ درصد ارزش افزوده بالای ٨٠ هزار میلیارد تومان است و اگر همین موضوع به اجرا برسد نیازی نیست که وعده اجرای آن امروز داده شود و قانون وجود دارد. اگر دولت قانون را اجرا کند نیازی به کار دیگری نیست چون قانون است و کاملا به نفع مناطق محروم است در مجلس دعوا این است که چرا قانون اجرا نمی شود مشکل این است که خصوصی است و تمام قوانین به نفع مردم و مناطق محروم است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مشکل این است که ما به سمت بخش خصوصی می رویم اما به مردم که می‌رسیم دولت‌ها پول نمی‌دهند، همین مجلس گذشته درآمد پزشک‌ها را کاهش داد امروز یک پزشک خصوصی که مجلس و دولت با آن قرارداد دارد در یک عمل کل حقوق پزشک دولتی را دریافت می‌کند و در این شرایط هیچ پزشکی به سمت روستاها نمی‌رود. مشکل ما این است که ما باید سر سفره‌ای بنشینم که برای مردم پهن کرده‌ایم. هر چند این حرف‌ها را می‌زنیم اما برای خودمان خدمت ویژه می‌گیریم.

دولت یارانه دارو و بیماران صعب‌العلاج را نداد

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مردم بنده همان روزی که برای ثبت نام ریاست جمهوری آمدم گفتم برنامه داریم و برنامه ما هم همان سیاست‌های کلی  مقام معظم رهبری است و درباره تمام این موضوعات و مشکلات برنامه را نوشتیم و قانون وجود دارد که تمام آن هم با سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری تطبیق دارد. اینکه این قوانین به اجرا نمی‌رسد به این دلیل است که دولت و مجلس و سایر نهادها سفره جدا از مردم دارند و اگر سر همین سفره بشینیم درد مردم را می‌فهمیم وگرنه وضعیت درست نمی شود.

وی اظهار داشت: این تئوری‌ها را می‌گوییم اما امروز در روستاها پزشک نیست علت این وضعیت هم ما هستیم و فرد دیگری نیست چراکه پول‌ها پرداخت نشد، قرار بود که اگر ارز ترجیحی را برداشتند ریال آن را بدهند که ۶٠ هزار میلیارد تومان را از هدفمندی یارانه‌ها دادند اما یارانه دارو ١۵٠ هزار میلیارد تومان بود و این پول قرار بود برای بیماران صعب الاعلاج استفاده شود اما اصلا این پول داده نشد. الان زیرزمینی و ارز می‌گیرند و پزشک تقصیری ندارد و ویزیت پزشک حدود ١ الی ٢ دلار است. درآمد پرستار در هر کشیک برای هر ساعت ١۶٠ هزار تومان است و می‌گوید اگر اسنپ کار کنم بهتر است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: درباره تمام این موضوعات در مجلس قانون نوشتم اما به صحن نمی آمد و مشکل این است که سر سفره نمی‌نشینیم و درد و مشکل مردم را نمی‌فهمیم و اگر در صفی که مردم ایستاده‌اند مسئولان هم در همان صف بایستند به طور قطع صدای اعتراض مردم درنمی‌آید اما در صف نیستیم و به مردم هم می‌گوییم مشکل را حل می‌کنیم اما حل هم نمی‌کنیم.

پزشکیان تاکید کرد: از اول که خودم را شناختم می‌خواستم صدای محرومان باشم صدای کسانی که صدای آن ها شنیده نمی‌شود، اگر در تهران یکی از تجهیزات پزشکی و سیتی اسکن‌ها کار نکند تمام دوربین‌ها به سمت آن می‌رود در حالی که هیچ کسی خبر ندارد که در فلان روستا چنین مشکلی وجود دارد، چرا قانون مصوب در برنامه‌های توسعه‌ای که مطابق با سیاست های کلی نظام است اجرا نمی‌شود؟ چراکه می‌گوییم اگر مطب زدم اقدامی کنم که کسب و کار خودم بچرخد و درست شود و نه مشکل مردم.

دانش آموز منطقه محروم با فرزند یک مسئول سرویس یکسان می‌گیرد؟

وزیر آموزش و پرورش باید قوی‌ترین و دلسوزانه ترین عضو کابینه باشد

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به عملکرد خود در طول سال‌های گذشته اظهار داشت: من در تبریز رییس دانشگاه بودم و به دلیل عملکرد معاون سلامت شدم، در ادامه علیرغم اینکه عضو هیچ حزبی نبودم اما وزیر بهداشت دولت آقای خاتمی شدم در حالیکه در همان زمان افرادی حزبی بسیار زیادی وجود داشتند اما به دلیل سوابق و عملکردم به عنوان وزیر بهداشت انتخاب شدم.

وی گفت: در تمام این سال‌ها کار کردم و عملکرد خوبی داشتم لازم باشد اسناد آن وجود دارد و نگاه و رویکردم در تمام این سال‌ها حمایت از محرومان و فقرا بوده‌ است.

پزشکیان درباره سیاست‌ها در نظام آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه که مهم است این است که بچه و دانش آموزی که در منطقه محروم تحصیل می‌کند با بچه و فرزند یک مسئول سرویس یکسان می‌گیرد یا نه؟ اگر سرویس‌ها و خدمات و امکانات یکسان نباشد نمی‌توان مشکلی را حل کرد، اگر سفره مسئول و مردم جدا باشد، مشکل حل نمی‌شود چون درد را نمی فهمیم.  درحالیکه مدارس در مناطق محروم یک امکانات معمولی را هم ندارد اما در منطقه‌ای مانند تهران ١٠٠ میلیون تومان برای کلاس اول هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر ما کشور اسلامی هستیم فرزندان ما در مناطق محروم باید همان خدماتی را دریافت کنند که عین همان خدمات به فرزندان مسئولان می‌رسد، گفت: ۸۰ درصد نفرات برتر کنکور از مدارس غیرانتفاعی هستند چرا که ما به مدارس دولتی درست خدمات ارائه نمی‌دهیم. چراکه در حق آنها بی‌انصافی می‌کنیم. از سوی دیگر به وضعیت معلمان هم رسیدگی نمی‌کنیم و چند شغله هستند و به همین دلیل در ارتباط با دانش آموزان به مشکل می‌خورند. همانطور که آقای قالیباف گفت امکان ندارد در بی ثباتی مدیریت این برنامه‌ها را اجرا کرد و وزیر آموزش و پرورش باید قوی‌ترین و دلسوزانه ترین عضو کابینه باشد.

وی تاکید کرد: دانش آموز باید یاد بگیرد که مشکلات را حل کند و ارتباطات برقرار کند با تیم کار کند و توان مدیریت داشته باشد اما در مدارس نخبگان و سمپاد هم عده‌ای بالا می آیند تک بعدی هستند و با هر مشکلی قهر می کند و کار را رها می کنند و فکر می‌کنند که تافته جدا از بافته هستند.

در حال عقب ماندن از جهان هستیم

پزشکیان با بیان اینکه باید برای سیاست‌های کلی نظام به مرحله اجرا برسیم، اظهار داشت: اجماع همان اجرای سیاست‌های کلی و قانون اساسی است و اگر به سمت آن رفتیم دعوا نکنیم و روش‌های آن هم وجود دارد. اگر قانونی مصوب شد دیگر همه به همان طرف برویم باید با فردی قرارداد ببندیم که ما را به همان سمت می برد نه اینکه قراردادها را با احزاب و جریان‌ها ببندیم که امروز این کار را می‌کنیم.

وی ادامه داد:  در حال حاضر دانشگاه‌های ایران در بهترین حالت دسته دوم هستند و دانشگاه‌های پزشکی نسل سه است و در نسل یک و دو آموزش شامل تئوری، تحقیق و مهارت است اما در حال حاضر در دانشگاه‌ها بخش تئوری و تحقیق آموزش داده می‌شود و تحقیقات ما هم مبتنی بر جامعه و نیاز جامعه نیست و هزینه‌ها را هدر می‌دهیم در حالی که اگر تحقیقات باشد، مشکل جامعه را حل می‌کند. آموزش باید بر اساس شناخت جامعه باشد اما جایی که کار ایجاد کرده‌ایم مهارت نداریم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید کاری کنیم که دانشگاه از نسل دو به نسل سه و چهار برسد و علم باید مشکل کشور را حل کند و چارچوب آن هم وجود دارد اما ما در حال عقب ماندن از جهان هستیم. این همه نیرو داریم اما مشکل جامعه را نمی‌بینیم این میزان نیرو در دانشگاه تربیت می‌کنیم اما پس از دانشگاه بیکار می‌مانند. اگر می‌خواهیم که عمر و سرمایه کشور تلف نشود باید کاری کنیم که دانشجو که از دانشگاه خارج می‌شود بتواند مشکلی را حل کند.

وی تاکید کرد: دانشگاه ها از نسل سه عبور کردند و به دانشگاه‌های نسل ۴ و ۵ رسیده‌اند اما ما همچنان اندرخم کوچه مانده‌ایم. برای تغییر این روند باید به دانشجو و هیات علمی احترام بگذاریم و افراد توانمند از هر جناح و جریان باید امکان حضور داشته باشند،  همین افراد وقتی از کشور خارج می‌شوند به آنها  افتخار می‌کنیم و می‌گوییم فلان دانشمند ایرانی است اما اگر در ایران بماند امکان داشته باشد اخراج می‌شوند.

پزشکیان تاکید کرد: هیات علمی باید زندگی کنند و الان زندگی نمی‌کنند چراکه پولی به آنها نمی‌دهیم در حالی که این افراد را خارج از کشور می‌قاپند.

وی تاکید کرد: الان دانشجویان از بیشترین بیکارهای کشور هستند و این به دلیل عدم برنامه‌ریزی براساس نیاز جامعه است و وقتی به هیات علمی و دانشجویان  توجه نمی‌شود همین رفتار به فرار مغزها منجرمی‌شود. نباید تنها به یک حزب و گروه توجه شود.

مردم از ما ناراضی هستند چون به آنها انگ می‌زنیم و نارضایتی ایجاد می‌کنیم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جمع بندی صحبت های خود درباره عملکرد خود در پست‌ها و جایگاهی که حضور داشته تاکید کرد: در دولت آقای خاتمی حضور داشتم و در آن دوران فرار مغزها نبود وضع مردم هم خوب بود و اگر وضعیت مردم در آن دوران بد بود به همین روند فعلی رای بدهند. در این سال‌ها تمام فکر و ذکرم حمایت از مناطق  محروم بود.

وی گفت: به خوبی می‌دانیم که ٩٠ درصد مشکلات به مدیریت ارشد می‌گردد و مردم خوبی داریم اما وقتی می‌بینند که مدیران رانت می‌گیرند آنها قضاوت می‌کنند و امروز آنها قضاوت خوبی ندارند و مشکل هم مدیریت ارشد کشور است، اگر صادقانه با مردم حرف بزنیم و ببینند که با تمام وجود به آن اعتقاد داریم حتما اعتماد می‌کنند. در همان دوران راه‌اندازی خانه‌های بهداشت اول بسیجی‌ها با ما همکاری نمی‌کردند و ۶٠٠ خانه بهداشت را با مشارکت مردمی ساختیم همان افرادی که درباره مو و تیپ آنها حرفی زده می‌شد اما بسیجی‌ ها وقتی ما را همراه مردم در میدان دیدند آنها هم آمدند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اصل این در بهداشت عدالت، مشارکت مردمی، روابط بین بخشی و تکنولوژی بود. باید به مردم باور داشته باشیم اما اگر همان کارمندها ما را قبول نداشته باشند هر چقدر هم تئوری بگوییم، فایده‌ای ندارد. اگر دست به دست بدهیم مشکلات حل می‌شود و این را در زندگیم ثابت کردم.

وی گفت: مشکل نبود راه حل نیست و مردم باید ببینند که در میدان هستیم و حضرت علی در نامه ای به مالک اشتر فرمودند که مردم و خدا یک طرف و خودت و رفقا یک طرف دیگر، معتقدم که باید تمام افراد خدمات یکسان داشته باشند. چرا مردم از ما ناراضی هستند چون به آنها انگ می‌زنیم و نارضایتی ایجاد می‌کنیم، اگر مردم باور کنند مشکل را حل کنیم آنها هم به میدان می آیند و باید برای همه اقوام بر اساس عدالت رفتار کنیم و مدیریت ها باید براساس شایستگی با افراد باشد و در هر کدام از ساختارهای اداری و اجتماعی باید این اصول دیده شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما