شناسهٔ خبر: 67287676 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

خشم هندی‌ها از برگزاری كنكور دانشگاه‌ها

صاحب‌خبر -
گروه جامعه: یک امتحان ورودی مهم رشته پزشکی در کشور هند به خاطر کسب نمرات عالی توسط چند هزار تن از داوطلبان این امتحان باعث بروز خشم و اتهام تقلب در امتحان شد.
این آزمون سراسری دروازه ورود به رشته پزشکی در کشور هند است و نمره آن برای پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی ضروری است.این امتحان را آژانس ملی آزمون که یک سازمان دولتی است برگزار می‌کند. این آژانس برگزار کننده بعضی از مهمترین امتحانات هند هم هست.میلیون‌ها دانش‌آموز هر سال در این امتحان شرکت می‌کنند، اما تنها درصد کمی از آن‌ها نمره‌هایی را کسب می‌کنند که بتوانند وارد یک دانشگاه پزشکی شوند.
اما امسال چالش مقابل آنها تا حدودی متفاوت بوده است زیرا تعداد زیادی از کاندیداها نمرات بسیار بالا کسب کرده‌اند که نظام رتبه‌بندی را تنزل می‌دهد و گرفتن پذیرش را حتی برای افراد دارای امتیاز بالا سخت می‌کند.نتایج امتحان امسال روز ۴ ژوئن اعلام شد و پس از آن این امتحان به دلایل مختلف از احتمال اشتباه در برگه سوالات و دادن نمره‌ های جبرانی به شیوه‌ای معیوب تا ادعای درز سئوالات و تقلب مورد بررسی قرار گرفته است.
برخی دانش‌آموزان و اولیا خواستار برگزاری مجدد آزمون شده‌اند و ده‌ها دادخواست در این زمینه به دادگاه‌ها تسلیم شده است.مقامات آژانس ادعاهای درز سئوالات امتحان را رد کرده‌اند، اما  دارمندرا پرادان، وزیر آموزش فدرال اعتراف کرد که «برخی بی‌نظمی‌ها» در بعضی از مراکز امتحانی مشاهده شده است.
او گفت که در صورت اثبات بی‌نظمی، هیچ کس، از جمله مقامات آژانس از پیگرد مصون نخواهند بود.
 دیوان عالی هند اخطاریه‌ای خطاب به آژانس صادر کرد و گفت که حتی اگر «یک هزارم درصد هم سهل انگاری از جانب کسی وجود داشته باشد، باید به طور کامل با آن برخورد شود.»
اما همه اینها تسلی کوچکی برای دانش‌آموزانی است که ماه‌ها و حتی سال‌ها خود را برای این امتحان بسیار رقابتی آماده کرده بودند.ده‌ها میلیون دانش‌آموز در هند هر ساله رویای ورود به یکی از رشته‌های پزشکی یا مهندسی در یک دانشگاه خوب را در سر می‌پرورانند.در هند صاحبان این حرفه‌ها احترام زیادی دارند و همچنین امید به درآمد مستمر و بلندمدت در کشوری با بحران شغلی برای این گروه از افراد بیشتر است.
امسال، ۲.۴ میلیون دانش‌آموز زبده برای کسب یکی از ۱۱۰۰۰۰ محل دانشگاهی در آزمون پزشکی شرکت کردند که نشان دهنده فشار و رقابت شدیدی بود که داوطلبان مشتاق با آن مواجه بودند.
از این تعداد محل تحصیلی ۵۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ متعلق به دانشگاه‌های دولتی و بقیه متعلق به دانشگاه‌های خصوصی است. نیمی از جاها هم به دانش آموزان بی‌بضاعت اختصاص دارد.
به خاطر مسایل اقتصادی، دانشجویان معمولا به کالج‌های دولتی هجوم می‌آورند.
یک دوره پنج ساله پزشکی در یک دانشگاه دولتی بین ۵۰۰۰۰۰ تا ۱ میلیون روپیه (۵۹۹۲ تا ۱۱۹۸۴ دلار) هزینه دارد، در حالیکه هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ممکن است تا ده برابر بیشتر باشد.
هنگامی که نتایج در ۴ ژوئن اعلام شد، معلوم شد که به شکلی بی‌سابقه ۶۷ دانش‌آموز نمره کامل ۷۲۰ را کسب کرده‌اند.از سال ۲۰۱۶ که آژانس مامور برگزاری این آزمون ورودی رسمی برای رشته‌های پزشکی در هند شد هر سال فقط یک تا سه دانش آموز نمرات کامل را کسب کرده‌اند و گاهی اوقات هیچکس تمام نمره را نمی‌گیرد.
امسال نیز افزایش قابل توجهی در تعداد نامزدهای کسب امتیاز در محدوده بالای ۶۵۰-۶۸۰ مشاهده شد که باعث تشدید رقابت برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی برتر هند شده است.
این نتایج غیرعادی باعث نگرانی والدین و دانش‌آموزان شد و آنها بی‌نظمی در برگزاری امتحان و نحوه رتبه‌بندی را مطرح کردند و خواستار تحقیق شدند.
اما آژانس این ادعاها را رد کرده و گفته است که «استحکام و سلامت این امتحان آسیب ندیده» و دلیل اینکه امسال نمره‌های بالاتری داده شده این است که دانش‌آموزان بیشتری در امتحان شرکت کردند.این نهاد همچنین گفت که به ۱۵۶۳ داوطلب به دلیل تاخیر در مراکز امتحانی و اینکه یک سوال فیزیک دو پاسخ صحیح داشته «نمره جبرانی» داده شد.
قابل ذکر است که ۵۰ نفر از ۶۷ دریافت کننده نمره کامل به خاطر این نمرات جبرانی امتیاز کامل را کسب کردند.
اما روز ۱۳ ژوئن، پس از اینکه چندین دانشجو با ارائه دادخواست‌هایی در اعتراض به تصمیم آژانس، آن را «خودسرانه» و «ناعادلانه» خواندند، دیوان عالی گفت که اژانس باید نمرات جبرانی را پس بگیرد.دیوان عالی همچنین از دانش‌آموزانی که نمرات جبرانی دریافت کرده‌اند درخواست کرد تا دوباره در آزمون شرکت کنند. این آزمون مجدد قرار است در ۲۳ ژوئن برگزار شود.
اما معترضان می‌گویند حکم دادگاه به اتهامات بزرگتری که آنها مطرح کرده‌اند، مانند اتهامات درز سئوالات، تقلب و فساد گسترده نمی‌پردازد.
سوربهی شارما، ۲۳ ساله، که امسال برای پنجمین بار در این آزمون شرکت و ۶۵۰ نمره کسب کرده است، ادعا می‌کند که درز سئوالات - که در هند شایع است – دلیل غیرعادی بودن نمرات بوده است.او می‌گوید با وجود افزایش قابل توجه دریافت‌کنندگان نمرات بالا (در محدوده نمره ۶۵۰-۶۸۰)، هیچ افزایش مشابهی در تعداد دریافت‌کنندگان نمرات متوسط (۶۱۰-۶۴۰ نمره) مشاهده نشده است.
او می‌گوید: «مقامات آژانس گفته‌اند که دلیل اینکه داوطلبان بیشتری نمرات بالایی کسب کردند این بوده که امسال سوالات امتحانی راحت‌‌تر بود. اما اگر اینطور بود، همه داوطلبان باید نمره بهتری می‌گرفتند و نه فقط تعدادی از آنها.»دکتر ویوک پاندی، از فعالان حقوقی در مراجعه داوطلبان به مراجع قضایی به آنها کمک کرد، از نظر سوربهی شارما، این نشان‌دهنده حمایت دکتر پاندی از موضع شرکت کنندگان است.روز ۱ ژوئن، او در تنظیم دادخواستی به دیوان عالی کمک کرد که در آن ده تن از دانش‌آموزان درخواست کردند به آنها اجازه داده شود مجدداً در امتحان ورودی شرکت کنند، با این ادعا که سوالات امتحانی در مراکز برگزاری امتحان در پاتنا، مرکز ایالت بیهار به بیرون درز کرده است.
پلیس بیهار مدت کوتاهی پس از انجام این امتحان تحقیقاتی را در مورد این اتهامات آغاز کرد. پلیس روز ۱۰ ژوئن از دستگیری ۱۳ نفر از جمله چهار دانشجو در ارتباط با پرونده درز سئوالات خبر داد.روز ۱۵ ژوئن، پلیس اخطاریه‌هایی را برای ۹ دانشجوی دیگر مظنون به دست داشتن در این پرونده ارسال کرد و از آنها خواست تا برای تحقیقات به مرکز پلیس مراجعه کنند.
ماناوجیت سینگ دیلون، از مقامات ارشد پلیس، به روزنامه تایمز آو ایندیا گفت که ۱۳ متهم ظاهراً یک روز قبل از امتحان در یک «خانه‌امن» گردآمدند و با دریافت صدها هزار روپیه، برگه سوال را در اختیار ۳۰ تن از داوطلبان قرار دادند.او در یک مصاحبه دیگر به خبرگزاری پی‌تی‌آی گفت که در جریان تحقیقات، ماموران پلیس چک‌‌های موعددار و اسناد نیمه سوخته را کشف کرده‌اند و به دنبال یافتن بقایای اوراق سوالات دارای شماره آژانس هستند.علاوه بر اتهام درز سئوالات، این آزمون با اتهامات دیگری شامل تقلب و کلاهبرداری همراه بوده است.
پلیس سه نفر را در دهلی و شش نفر را در راجستان به اتهام جعل هویت داوطبان این امتحان ورودی به منظور حضور در جلسه امتحان به جای داوطلبان اصلی دستگیر کرده است.
در ایالت گجرات، پلیس پنج نفر را به اتهام دست داشتن در توطئه تقلب در یک مرکز امتحانی در گودرا دستگیر کرده است.
این جنجال انتقاد رهبران احزاب مخالف را برانگیخت و آنان دولت ائتلافی به رهبری حزب بهاراتیا جاناتا را به «خیانت به رویاهای» میلیون ها دانشجو متهم کردند.
مالیکارجون خارگ، رهبر کنگره، سکوت نارندرا مودی، نخست وزیر در این مورد را زیر سوال برده و دولت او را به «لاپوشانی کلاهبرداری در این امتحان ورودی» متهم کرده است.
این حزب همچنین خواستار تحقیقاتی شفاف تحت نظر دیوان عالی در مورد ادعای بی‌نظمی در برگزاری امتحان شده است.
در همین حال، دیوان عالی قرار است روز ۸ ژوئیه به مجموعه‌ای از دادخواست‌های مربوط به نتایج آزمون ورودی پزشکی - از جمله دادخواست کسانی که خواستار لغو این آزمون هستند - رسیدگی کند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما