شناسهٔ خبر: 67287639 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳

زاکانی: به خانواده ۵ نفره ۱۱۰ میلیون تومان یارانه می‌دهیم/ به زیرمیزی پزشکان ورود می‌کنم

هادی فرهنگ زاد

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یارانه طلایی تنظیم کردیم که ما به ازای آن در خانوار به هر خانواده ۳ نفره معادل اعتبار ۲۰ گرم طلا، یارانه می‌رسد یعنی یک خانواده پنج نفره ۱۱۰ میلیون تومان در سال یارانه می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی امشب ۳۱ خرداد ۱۴۰۳  در دومین مناظره انتخاباتی در چهار دقیقه اول درباره عادلانه کردن یارانه‌ها، پرداخت یارانه‌ به تولیدکننده یا مصرف‌کننده نهایی و برنامه‌هایش پاسخ داد.

وی گفت: حوادث اخیر تلخ را تسلیت می‌گویم. کشوری ثروتمند هستیم اما مشکل‌مان توزیع نادرست است. آدرس غلط داده بودند بعدا اثبات می کنم. کل این شعارها قبلا داده شده است. یارانه خانوار در حوزه بنزین، گاز و برق درست در کشور توزیع نمی‌شود. ما در بسته رفاه هم یارانه انرژی داریم، هم ناظر به مسکن، معیشت، اشتغال، رفاه و تفریح مردم است.

وی ادامه داد: یارانه طلایی تنظیم کردیم که ما به ازای آن در خانوار به هر خانواده سه نفره معادل اعتبار ۲۰ گرم طلا، یارانه می‌رسد یعنی یک خانواده پنج نفره ۱۱۰ میلیون تومان در سال یارانه می‌گیرد. به میزان انتقال سوخت‌های فسیلی به سمت سوخت‌های پاک، سودشان بیشتر می‌شود. عشایر،‌ روستاییان و بازنشستگان ثروتمند می‌شوند و به میزان صرفه‌جویی، سود می‌کنند.

وی ادامه داد: برقی هم که صرفه‌جویی می‌شود به کارخانجات و کشاورزی داده می‌شود و دیگر نیاز به قطع برق صنایع و کشاورزی نیست.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از ابتدای شروع دولتم هم برای خانوارها حساب ویژه باز می‌کنیم و  اعتبار واریز شده به این حساب مصون از تورم خواهد بود.

از ابتدای دولت خدمت، نفری ۲۲ میلیون تومان یارانه انرژی می‌دهیم

زاکانی در چهار دقیقه دوم از مرحله اول مناظره، گفت: از ابتدای دولت خدمت نفری ۲۲ میلیون تومان یارانه انرژی به اعتبار طلا داده خواهد شد. دهک اول بیش از دو برابر شرایط ویژه پیدا می‌کند، مگر کسانی که نخواهند صرفه‌جویی کنند. بنزین از  ۳۰۰۰ به ۱۵۰۰ تومان کاهش می‌یابد و قیمت‌های دیگر هم تغییر نمی‌کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یارانه باید به حلقه ماقبل آخر و فرآیند تولید، توزیع و مصرف پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: پورمحمدی آدرس غلط می‌دهد. نکات جدی باید در جای خودش بحث شود. مشاور جناب پزشکیان گفت دولت رئیسی سه سال فلاکت‌بار داشت. البته خودشان باید پاسخگو باشند به جای توصیه‌های اخلاقی. دوره سیاه ۸ ساله روحانی کشور را به باد داد، سه سال دولت شهید رئیسی حتما بهتر از روحانی بود. ژنرال‌های اقتصادی مردم را بیچاره کردند. در حوزه مسکن بدتر از همه. گفتند با فساد مبارزه می‌کنیم وقتی برادر رئیس‌جمهور رفت برای رسیدگی به پرونده‌هایش، روحانی موضع‌گیری کرد و گفت اعلام جنگ می‌کنم.

زاکانی ادامه داد: وعده ۱۰۰ روزه دادند و بعد به شعور مردم توهین کردند یا با حذف کارت سوخت میلیاردها تومان به مردم ضرر زدند. دولت رئیسی ۱۳۰۰ همت بدهی داشت و روحانی بودجه یک سال را پیش‌خور کرد.

وی ادامه داد: وقتی از درون اتاق شیشه‌ای مسیر را دنبال کردند ۲۰۵ هزار میلیارد تومان بدهی دولت بود و دولت رئیسی ۱۳۰۰ همت بدهی داشت و کل بودجه کشور ۱۳۷۰ همت بود. روحانی دولت را بدهکار کرد. وقتی با آمریکا مواجه شد سر شما را کلاه گذاشتند.

زاکانی ادامه داد: کشور ۸ سال رئیس جمهور نداشت. وقتی قطار تبریز آتش گرفت و ۴۵ نفر به رحمت خدا رفتند، وزیر آن دولت که در ستاد پزشکیان است، گفت مردم بیمه هستند.

وی گفت: اگر آقای پزشکیان ناراحت نمی‌شود می‌خواهم بگویم آقای پزشکیان همان دولت آقای روحانی است و آدمهایی که در ستاد ایشان هستند، همگی در دولت روحانی بودند.

شبکه بهداشت را تقویت می‌کنم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول مرحله دوم مناظره از دومین مناظره انتخاباتی به تشریح برنامه‌ها و اولویت‌هایش برای جایگزین کردن پیشگیری به جای درمان، رفع بحران نیروی انسانی در نظام سلامت و  هوشمندسازی نظام سلامت پرداخت.

در بخشی از این مرحله بین زاکانی و پزشکیان مشاجره لفظی شکل گرفت.

زاکانی گفت: ما باید مشکلات مردم را حل کنیم. پزشکیان در واکنش به این حرف زاکانی گفت: پدر مردم را در آوردیم. زاکانی در واکنش به این سخن پزشکیان گفت: شما پدر مردم را درآورید، به هرحال همیشه مسئول بودید و باید به مردم بگویید چکار کرده‌اید؟ نمی‌شود همیشه طلبکار بود.

وی گفت: با آقای پورمحمدی هم بعدا کار دارم و باید درباره برخی اسناد توضیح دهند.

زاکانی اظهار کرد: کادر درمانی کشور، عزیزان ما هستند. شبکه بهداشت را تقویت می‌کنم و پیش‌گیری را بر درمان مقدم می‌کنم. سپس بیمه رایگان درمان را انجام می‌دهم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آقای پزشکیان بنده را نقد کند چون تخصص ایشان است. بیمه پایه رایگان را اجرا می‌کنیم. ۶۰ درصد مردم بیمه تکمیلی خواهند شد بر مبنای تعرفه دولتی و ۴۰ درصد مردم درمان‌شان رایگان می‌شود. ۸۵ درصد درمان در بخش دولتی است و ۱۰۵۴ بیمارستانی است.

وی ادامه داد: درمان سرپایی ۵۰ درصد مردم رایگان می‌شود. بیماری‌های صعب‌العلاج را رایگان می‌کنم. دولت از بخش خصوصی خرید راهبردی خواهد کرد و مسیر تحول را به سمتی می‌بریم که سلامت در زندگی افراد باعث صیانت از افراد شود. بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از این کار را در سال اجرایی می‌کنیم.

به فساد سلامت و زیرمیزی‌ها ورود می‌کنم

زاکانی در بخش دوم از مرحله دوم مناظره، گفت: وقتی بنا شد رییس‌جمهور وعده‌هایش را اجرایی کند، بنده را خواهید دید. خانم‌های باردار، پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها و افراد زیر هفت سال را به صورت رایگان درمان خواهیم کرد.

زاکانی گفت: پزشکیان گفت عده‌ای ممکن است رانت بگیرند. نه، بنده هم مثل ایشان کار کردم و حتی بستری شدنم هم در مجلس را قبول نکردم و گفتم جز بیمارستان امام جای دیگری بستری نمی‌شوم. حوزه شبکه بهداشت، توجه به توریسم سلامت و جذب خارجی‌ها را دنبال خواهم کرد. قاضی‌زاده به خاطر خواهند آورد که بنده در دولت سه چهار بار و مکرر در این باره‌ها صحبت کردم. موضوع سلامت فراتر از بهداشت و درمان است. شورای عالی سلامت به ریاست رئیس‌جمهور باید تشکیل جلسه دهد. نظام سلامت با فشار به کارخانجات داروسازی حل نمی‌شود و این مسئله را بررسی کردم. ظرفیت داخلی را بررسی کردیم و با نگاه کارشناسی به بهترین نحو انجام خواهد شد. فساد سلامت و زیرمیزی‌ها را هم واردش می‌شوم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به صحبت پزشکیان درباره فروش نفت، گفت: جناب پزشکیان اطلاعات شما در این باره نادرست است. اطلاعات دقیق را به شما می‌دهم. عربستان و عراق برای فروش نفت بیشتر از ما امتیاز می‌دهند و عدد ۳۰ درصد هم که گفتید نادرست است.

قوی‌ترین وزیر کابینه‌ام یقینا وزیر آموزش و پرورش خواهد بود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۴ دقیقه بخش اول مرحله سوم مناظره به ارزیابی از وضعیت آموزشی کشور و تشریح برنامه‌هایش در دو حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی پرداخت و گفت: آینده کشور امروز در نظام تعلیم و تربیت کشور مشخص می‌شود و این بخش، بخش پیشران کشور است. از آموزش و پرورش شروع می‌شود و تا نظام آموزش عالی ادامه می‌یابد. رکن آموزش و پرورش یک اساس ویژه‌ای دارد که نقش خاصی را می‌تواند در آینده کشور ایفا کند.

وی ادامه داد: حوزه تعلیم و تربیت فراتر از آموزش و پرورش است. در آموزش و پرورش مشکلات متعددی وجود دارد. آموزش و پرورش، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است و در این بخش باید سیاست‌ها را تغییر داد. شروع اصلاح در آموزش و پرورش باید از کلاس باشد نه از ستاد. برخی دوستان گویی به متن این ماجرا که معلم و دانش‌آموز هستند، توجه نمی‌کنند، فقط محتوا نیست. باید به معلم و دانش‌آموز رسید. باید حق داد به دانش‌آموزان تا حرف بزنند. منزلت، جایگاه و رشد معلم باید مورد توجه قرار گیرد تا در نقطه برتر بتواند کارکردی داشته باشد.

زاکانی ادامه داد: سند تحول در حوزه عدالت آموزشی است که ساحت‌های شش گانه که به معلم، محتوا و محیط می پردازد نقش آفرین باشد. در این بخش دو نگاه وجود دارد. نگاه مکانیکی که دانش‌آموزان آموزش و تربیت می‌شوند و نگاه دوم نگاه خلاقانه، مهارت و توانمندی‌های آموزشی است که جز از طریق یک معلم توانمند، امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: قوی‌ترین وزیر کابینه‌ام یقینا وزیر آموزش و پرورش خواهد بود. روند صندوق فرهنگیان را اصلاح می‌کنم.

ارتباط بین ظرفیت‌ها و نیازها را در آموزش عالی دنبال خواهم کرد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش سوم گفت: با فناوری می‌توان عدالت را در آموزش و پرورش توسعه داد. مدیریت‌های محلی و شهرداری‌ها هم باید پشتوانه آموزش و پرورش شوند تا زمینه مطلوبیت در این بخش به وجود آید و مدارس دولتی برتر از مدارس خصوصی شود. این مساله جز از طریق کلاس درس و احترام به معلم و دانش‌آموزش امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: زیست بوم نوآوری در حوزه علمیه و آموزش عالی باید به شدت توسعه یابد. نیازمند زیست بوم اندیشه‌ورزی هستیم تا هیچ نقطه‌ای در ایران خودش را بی‌ارزش نداند و متعهد به اجرای راهکارها در نظام آموزش عالی و حوزه‌ها شد. ارتباط بین ظرفیت‌ها و نیازها را در آموزش عالی دنبال خواهم کرد. در اندیشه‌ورزی و نظریه‌پردازی باید از اندیشه حوزه‌ها استفاده کنیم و گره‌های فکری و اعتقادی را به دست آنها باز کنیم. جایگاه اساتید دانشگاه‌ها را هم باید ممتاز کنیم و نیازمندی‌های آن را رفع کنیم. حقوق ۱۳ - ۱۴ میلیونی اساتید رافع مشکلات و رعایت منزلت اساتید نیست.

زاکانی ادامه داد: بخش نخبگی باید در اداره کشور مشارکت کند. میدان دادن به آموزش عالی از این طریق قابل تحقق است. آموزش عالی و حرکت در مسیر میدان دادن به دانشجو و استاد مسئله بسیار مهمی است. تحول در حوزه مدیریتی در این نظام نیز باید رقم بخورد. میدان و محوریت را برای حوزه‌ها و دانشگاه‌ها ایجاد خواهم کرد.

یارانه طلایی را مطرح کردم، پول این یارانه اکنون موجود است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع بندی دومین مناظره تلویزیونی، گفت: مردم عزیز بسیاری از موضوعات کشور ناظر به حوزه سیاسی و عملکرد دولت روحانی است. جواب سخنان برخی اعضای ستادها و دوستان ایشان را به وقتش خواهم داد.

وی ادامه داد: دور و بر دوستان عزیزمان کسانی هستند که موجب تفرقه می‌شود. باید دید چه کسی منادی وحدت است. افرادی که در ستادها هستند باید پاسخگوی عملکرد خودشان باشند، چطور طلبکاری می‌کنند؟

زاکانی، روحانی را مسبب شرایط موجود کشور دانست و گفت: به ادعا نباید بسنده کرد و جناب آقای روحانی باید پاسخگوی عملکرد خود و تاثیرش بر وضعیت جاری کشور باشد. از سوی دیگر پشت سر آقای رئیسی حرف می‌زنند و باید حق ایشان در جواب دادن، محفوظ بماند. باید به کسی از طرف ایشان فرصت دفاع داده شود.

وی ادامه داد: یارانه طلایی را مطرح کردم. پول این یارانه هم‌اکنون موجود است اما برخی نمی‌گذارند این روند اصلاح شود. یارانه‌های نقدی در دولتم ادامه می‌یابد و حتی یارانه کالاهای اساسی را می‌توان از ۳۰۰ و ۴۰۰ به ۵۰۰ و ۶۰۰ هزار تومان اضافه کرد. تمام سخنانم ناظر به عملکردم در ۳۳ ماه کار در شهرداری است.

زاکانی با اشاره به مسکن گفت: باید خودمان را سمت مردم نشان دهیم تا غده‌های سرطانی فساد در بخش مسکن را برداریم تا مردم ثروتمند شوند.

وی ادامه داد: توجه به آموزش عالی، محور تحولات کشور است. با اصلاح آن می‌توان کارکرد بهتر و موثری داشت. اگر به جامعه نخبگی توجه شود هیچ نخبه‌ای در کشور باقی نمی‌ماند که احساس بی‌اثر بودن کند.

انتهای پیام

نظر شما