شناسهٔ خبر: 67287478 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

درخواست برای جریمه میلیاردی بوئینگ

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: خانواده‌های قربانیان دو سانحه مجزا برای هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس خواستار پیگرد قانونی و جریمه ۲۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری این شرکت شده‌اند.
پل کاسِل وکیل خانواده‌ها گفت که این رقم با توجه به «هزینه‌های هنگفت انسانیِ جرایم بوئینگ»، «موجه و به وضوح متناسب» است.
 کاسل در نامه‌ای ۳۲ صفحه‌ای ، گفت که دولت ایالات متحده باید کسانی را که در زمان مرگ ۳۴۶ نفر در دو حادثه در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سکاندار این شرکت بودند تحت پیگرد قرار دهد.
در این نامه به عذرخواهی دِیو کالهون، مدیر اجرایی بوئینگ، در حالی که در کنگره شهادت می‌داد اشاره شده است.در حالی که خانواده‌های قربانیان علیه دِیو کالهون فریاد می‌زدند، او گفت: «برای اندوهی که مسبب آن بوده‌ایم عذرخواهی می‌کنم.»دو هواپیمای ۷۳۷ مکس در سوانح جداگانه اما تقریبا یکسانی که منجر به کشته شدن ۳۴۶ نفر شد، سقوط کردند.در اکتبر ۲۰۱۸ پرواز شرکت «لیون ایر» ۱۳ دقیقه پس از برخاستن از جاکارتا، اندونزی، در دریای جاوه سقوط کرد و کلیه ۱۸۹ سرنشین آن جان باختند.در مارس ۲۰۱۹، یک پرواز خطوط هوایی اتیوپی شش دقیقه پس از بلند شدن از آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، سقوط کرد. همه ۱۵۷ سرنشین هواپیما کشته شدند.در هر دو مورد، سقوط هواپیما به سیستم‌های معیوب کنترل پرواز مرتبط بود.
 کالهون در جریان حضور خود در کنگره اذعان کرد که این شرکت اشتباهاتی را مرتکب شده است و گفت که از گذشته «درس» گرفته است.
او همچنین اذعان کرد که بوئینگ اقدام به تلافی‌جویی علیه افشاگران کرده است، با این حال گفت که شرکت به سخنان افشاگران عمل کرده است.
وزارت دادگستری آمریکا در حال بررسی این موضوع است که آیا اتهام کیفریِ کلاهبرداری علیه بوئینگ که در سال ۲۰۲۱ مطرح شده بود را دوباره احیا کند یا نه. این اتهام به همین دو سقوط مربوط بود.این اتهام از زمانی که شرکت در توافقی اذعان کرد که سازمان‌های ناظر بر ایمنی هوایی را در مورد برخی از جنبه‌های ۷۳۷ مکس گمراه کرده بود و قول داد یک سیستم جدید پایبندی به مقررات برای شناسایی و جلوگیری از تقلب بیشتر ایجاد کند، مسکوت مانده بود.
ماه گذشته وقتی یک خروجی اضطراری هواپیمای ۷۳۷ مکس در خلال پرواز خطوط هوایی آلاسکا در ماه ژانویه از جا کنده شد و یک حفره در بدنه هواپیما ایجاد شد، دادستان‌ها نتیجه گیری کردند که بوئینگ آن توافق را نقض کرده است.وزارت دادگستری تا ۷ ژوئیه فرصت دارد درباره احیای این پرونده تصمیم بگیرد.
 کاسل در نامه خود گفت که موکلان او توصیه می‌کنند که وزارت دادگستری دستور دهد بخشی از هر نوع جریمه آتی علیه بوئینگ برای ایجاد یک ناظر مستقل به کار گرفته شود که وظیفه آن نظارت بر اقدامات بوئینگ در زمینه ایمنی و پایبندی به مقررات است.خانواده‌های کشته‌شدگان در این دو سانحه در جلسه استماع در کنگره شرکت کردند و عکس‌های عزیزانشان را در دست داشتند.
زیپورا کوریا که پدرش در سانحه سقوط هواپیمای بوئینگ در سال ۲۰۱۹ کشته شد گفت: «من از انگلستان به واشنگتن دی سی پرواز کردم تا شخصا حرف‌های مدیرعامل بوئینگ درباره اینکه این شرکت چه گام‌هایی برای بهبود ایمنی برداشته را بشنوم.»
«همچنین به دولت ایالات متحده فشار می‌آورم تا بوئینگ و مدیران آن را از نظر کیفری مسئول مرگ ۳۴۶ نفر بداند. تا شاهد عدالت نباشیم آرام نخواهیم گرفت.»
 

برچسب‌ها:

نظر شما