شناسهٔ خبر: 67293720 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

درخواست غرامت 25 میلیارد دلاری خانواده‌های قربانیان دو سانحه هوایی از بوئینگ

صاحب‌خبر -

شفقنا- خانواده‌های قربانیان دو سانحه هواپیمای 737 مکس از وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا خواستار جریمه 25 میلیارد دلاری شرکت آمریکایی بوئینگ شده و گفتند که این شرکت “مرگبارترین جنایت شرکتی در تاریخ ایالات متحده” را مرتکب شده است.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه شبکه الجزیره نوشت: «به گزارش بلومبرگ، وکیل پل کسل، که وکالت ۱۵ تن از خانواده‌های قربانیان را برعهده دارد، دیروز چهارشنبه در نامه‌ای به وزارت دادگستری گفت که این مبلغ درخواست شده از نظر قانونی موجه و مناسب است».

کاسل در ادامه اشاره کرد که اگر بوئینگ این بودجه را به یک ناظر شرکتی مستقل و برای بهبود برنامه‌های ایمنی خود اختصاص دهد، بین 14 تا 22 میلیارد دلار از کل مبلغ ممکن است به حالت تعلیق درآید.

بر اساس وب سایت این شرکت، ارزش بازار بوئینگ در زمان تهیه این گزارش به 107.35 میلیارد دلار رسیده است.

این یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که مدیر عامل شرکت، دیو کالهون، با فشار سناتورهای آمریکایی مواجه شد، زیرا آنها از شرکت خواستند تا “فرهنگ ایمنی معیوب” خود را اصلاح کند.

در ماه می گذشته، وزارت دادگستری بوئینگ را متهم کرد که توافقنامه تعویق تعقیب قضایی 2021 را نقض کرده است که از این شرکت در برابر اتهامات جنایی توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری ناشی از تصادفات مرگبار هنگام سقوط دو هواپیما در اتیوپی و اندونزی در سال‌های 2018 و 2019 محافظت می‌کند. این دو سانحه منجر به مرگ 346 نفر شد و منجر به توقف پرفروش ترین هواپیما در سراسر جهان به مدت 20 ماه شد.

بوئینگ هفته گذشته به دولت ایالات متحده اطلاع داد که این توافق را نقض نکرده است و دادستان‌های فدرال تا هفت ژوئیه فرصت دارند تا یک قاضی فدرال در تگزاس را از برنامه‌های خود مطلع کنند، که می‌تواند شامل پیشبرد پرونده جنایی یا مذاکره برای توافق با بوئینگ باشد.

وزارت دادگستری همچنین می‌تواند قرارداد تعویق تعقیب را برای یک سال تمدید کند.

مشکلات دائمی

مقامات وزارت دادگستری دریافتند که بوئینگ پس از منفجر شدن در هواپیمای جدید بوئینگ 737 مکس 9 خطوط هوایی آلاسکا در 5 ژانویه، درست دو روز قبل از انقضای قرارداد 2021، توافق تعویق تعقیب قضایی را نقض کرده بود.

این شرکت از زمان حادثه ژانویه گذشته 46.44 میلیارد دلار ضرر کرده است و ارزش بازار آن در آن زمان به 152.86 میلیارد دلار رسیده است چرا که این حادثه مشکلات ایمنی و کیفی مداوم در بوئینگ را آشکار کرد.

این خانواده‌ها در نامه خود گفته‌اند که باید به هیأت مدیره بوئینگ دستور ملاقات با آن‌ها را بدهند و از وزارتخانه خواسته‌اند که “تعقیب کیفری مقامات این شرکت را آغاز کند.”

در این نامه اشاره شده است که سناتور ریچارد بلومنتال، که ریاست کمیته فرعی دائمی تحقیقات سنا را بر عهده دارد و جلسه استماع با مدیرعامل بوئینگ دیو کالهون برگزار کرده است، گفت: «از نظر من به عنوان یک دادستان سابق، تقریباً شواهد زیادی وجود دارد که باید پیگرد قانونی صورت بگیرد».

شایان ذکر است که میزان فروش این شرکت در سه ماهه نخست سال جاری بالغ بر 16.56 میلیارد دلار بوده است، در حالی که بر اساس صورت‌های مالی، زیان خالص 355 میلیون دلاری داشته است.

این خبر را در وبگاه الجزیره ببینید

نظر شما