شناسهٔ خبر: 67287372 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳

قاضی‌زاده‌هاشمی: ۳۰درصد جمعیت، کمتر از۱۲میلیون درآمد دارند/در تهران تولید دود و سیاستمدار داریم

امیررضا قشقایی

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ۳۰ درصد از جمعیت کشور ما، درآمد کمتر از ۱۲ میلیون دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، قاضی زاده هاشمی طی سخنانی در دومین مناظره انتخاباتی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول، در پاسخ به سئوال کارشناسان در خصوص سیاست گذاری در یارانه‌ها و محرومیت زدایی و فقر گفت: پیروزی تیم والیبال ایران در مقابل آمریکا و هلند را تبریک می گویم که با تعویض سرمربی خارجی به ایرانی شکل گرفته است. همانطور که پیامبر اسلام و دین اسلام معتقدند فقر امر نکوهیده ای است و جامعه باید مرفه باشد. نظام اسلامی باید طوری برنامه‌ریزی کند تا برخورد با ریشه های فقر شکل بگیرد. متاسفانه در دهه نود اوضاع خوبی را طی نکردیم. رشد اقتصادی ما منفی یا نزدیم به صفر شد، ولی ماحصل آن این بود که ۳۰ درصد سفره ایرانیان کوچک شد.

وی ادامه داد: ۱۰۰ میلیارد دلار در دهه های گذشته توزیع کردیم، اما باعث رشد معیشت مردم نشد و به نفع کسانی شد که یا در قاچاق سوخت بودند و یا از این یارانه ها بیشتر استفاده کردند. قطعی برق و گاز در تابستان و زمستان شکل گرفت و امروز حتی مجبور به واردات انرژی شدیم. لازم است تا سازوکار را اصلاح کنیم.۳۰ درصد از مردم ایران درآمد کمتر از دوازده میلیون دارند و نیاز به کمک دارند نیمی از این ۳۰ درصد حتی یک شاغل هم در خانواده ندارند.

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: بنابر این شاغل کردن حتی یک نفر از اعضای خانواده در دستور کار دولت ما خواهد بود. دارایی های مردم که در اختیار دولت است باید به مردم منتقل شود. اصلاح سازوکار های مندرج در هدفمندی یارانه ها نیز باید اتفاق بیفتد تا مجموعه جامعه از آن برخوردار شود.

یارانه ها را باید به انتهای زنجیره بدهیم

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش اول خود، گفت: از آقایان پورمحمدی و پزشکیان این سوال را دارم مبنی بر اینکه سال‌ها تحریم‌ها وجود داشته است، اما چرا عملکرد دولت های  نهم، دهم و سیزدهم در مقابل تحریم‌ها با دولت یازدهم و دوازدهم متفاوت است؟ آقای پورمحمدی در همه دولت ها بوده اند و از این جمع به شرایط آگاه تر است.

وی ادامه داد: راهکارهای دولت شهید رئیسی انجام و پیاده سازی شد. یکی از برنامه های جدی ما در بنیاد شهید برگرداندن دارایی های مردم به آنان بود و از بنگاه داری به نفع مردم خارج شدیم. همچنین کسانی که در سه دهک پایین جامعه بودند تحت پوشش قرار گرفتند. دو قالب کلی داریم؛ یکی پوشش همگانی برای اصلاح ناترازی انرژی و باز توزیع منابع که شبیه آن چیزی است که آقای زاکانی درباره بنزین، گاز و برق فرمودند. اما طرح ما پلکانی و مطابق پول ملی است. فرضمان این است که هر خانواده ایرانی دو خودرو دارد ، سال اول ۴۰ میلیون تومان و سال بعد ۶۰ و سال آخر ۹۰ میلیون اعتبار انرژی در قالب کارت در اختیار خانواده ها قرار می گیرد. برای پرداخت این هزینه ها پشتیبانی از کالا برگ ها را داریم.

این نامزد انتخاباتی یادآور شد: نظام یکپارچه مالیات و یارانه بر اساس مالیات بر اشخاص در نظر گرفتیم. افرادی که درآمدی بیش از هزینه ها دارند، بر اساس کل درآمدشان مالیات اخذ خواهد شد. یارانه را باید به انتهای زنجیره بدهیم اما ابتدای زنجیره نیز نیاز به توجه دارد. در حوزه توسعه مراتع و ... نیز باید به تولیدکنندگان کمک کنیم.

در تهران تولید دود و سیاستمدار داریم

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش دوم  خود عنوان کرد: شهید رئیسی با مشکل فساد کنار نمی آمد و خودش اولین گزارش دهنده می شد. در موضوع سلامت اولویت این است که مردم مریض نشوند. آسیب های روحی، جسمی و معنوی باید کنترل شود. دولت باید موتور ایجاد بیماری ها را خاموش کند. آلودگی هوا، آلودگی خاک، آلودگی صوتی و مواد غذایی باید برطرف شود. ۱۰ درصد جامعه به علت کاهش نشاط در جامعه دچار اختلال می شود.

وی ادامه داد: تعداد روزهای پاک ایران اندک است. در تهران تولید دود و سیاستمدار داریم. یعنی کسانی که به جامعه آسیب می‌زنند. ورزش باید در برنامه مردم وارد شود. در بنیاد شهید افراد در معرض خطر را شناسایی کردیم و برای سلامتی روح و جسمشان کمک کردیم. باید دسترسی عادلانه در حوزه سلامت و درمان در کشور رخ دهد. هزینه‌های درمان باید متناسب شود. نظام بیمه ای ما باید میزان پوشش خود را در دهک های پایین افزایش دهد. باید پزشک به سایر نقاط کشور بفرستیم و این کارها در دولت شهید رئیسی به خوبی اتفاق افتاد.

قاضی زاده عنوان کرد: ۱۰ هزار پزشک به مناطق محروم اعزام شد و ۱۲ میلیون نفر که فاقد خدمات درمانی بودند مجدد تحت پوشش قرار گرفتند. وظیفه داریم کسی برای درمان به فقر مواجه شود. سه دهک پایین باید به شکل رایگان تحت پوشش درمانی قرار گیرند.

دولت مردم و خانواده باید از قاچاق معکوس دارو جلوگیری کند

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش دوم سخنان خود گفت: با بیان مسائل، آنها حل نمی شوند. ساحت ریاست‌جمهوری ساحت شخصیتی است که قبلا مسایل را کارشناسی و بررسی کرده و راهکاری عملی برای آن دارد و به مردم عرضه می‌کند. اینگونه نباشد که بعد ریاست‌جمهوری تازه راهکار بدهیم. ۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی به دارو می دهیم و مردم مشکل دارند در این موضوع. دولت مردم و خانواده باید از قاچاق معکوس دارو جلوگیری کند و باید از طریق بیمه به مردم برای خرید دارو کمک کنیم و فشار را از کارخانه های داخلی دارو برداریم. صد درصد از کسانی که تحت پوشش بنیاد شهید هستند تحت پوشش الکترونیک بیمه قرار گرفته اند. بهترین پزشک ها و زیر ساخت های سلامت را داریم. پزشکان به علت کم بودن در آمد به کشورهای همسایه می روند. باید صندوقی به ارزش ۲۰ میلیون دلار درست کنیم و از محل بخش خصوصی بازچرخانی منابع را انجام دهیم. پیش بینی می کنیم درآمد ۱۰۰ میلیون یورویی در سال به ۵ میلیارد دلار در طی ۴ سال برسد.

وی ادامه داد: اگر این موارد را اصلاح کنیم پزشکان از کشور مهاجرت نمی‌کنند و کلی درآمد برای کشور درست می شود. بهترین ظرفیت حوزه سلامت را در منطقه داریم. تکمیل نظام شبکه نیز اهمیت دارد. باید نظام ورزی تحت نظام مراقبه سلامت را گسترش دهیم و برای سالمندان و آسیب دیدگان مراقب سلامت بگذاریم.

آقایان بگویید که توانایی انجام برنامه ها را دارید یا نه؟

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش سوم سخنان خود گفت: خطاب به آقای پورمحمدی و پزشکیان عرض کنم که زمان حضور بنده در بنیاد شهید همه خانواده های بنیاد شهید دارای یک سفره درمان شدند و سرانه آنان از ۱۴۷ هزار تومان به ۹۰۰ هزار تومان افرایش یافته است. شما عزیزان نیز از کارهایی که قبلا انجام دادید بگویید و این که توانایی انجام برنامه ها را دارید یا نه؟ اما در حوزه آموزش و پرورش باید بگویم که آینده هر کشوری با حوزه آموزش عمومی آن سنجیده می‌شود. به آموزش و پرورش و آموزش عمومی باید به شکل ویژه پرداخته شود و وزارت خانه آن اصلی ترین وزارت خانه کشور است. این میزان بودجه که به آن تخصیص داده شده کم است و باید به ۳۰ درصد به شکل ذره ذره برسد.

این نامزد انتخاباتی عنوان کرد: در دوران کرونا نیازهای آموزش و پرورش نادیده گرفته شد. با شروع دولت سیزدهم ۲۹۵ هزار معلم جذب شد و رتبه بندی معلمان انجام شد. ۶ هزار و ۷۶۸ فضای آموزشی پرورشی جدید و ۳۱ هزار و ۹۵۰ کلاس جدید تحویل آموزش و پرورش شد. ۹۱۱ هزار کودک از تحصیل جامانده نیز به تحصیل بازگشت.

وی ادامه داد: در کشور سن اصلی پرورش را از دست می‌دهیم. این سن از سه سالگی تا هشت سالگی است و بعداً از آن تربیت پذیری کاهش می یابد. در خیلی از کشورهای دنیا تا ۱۵ سالگی به آنان دیپلم می‌دهند. نظام تحصیلی جدیدی طراحی کرده ایم که در آن کودک از سن ۴ تا ۷ سالگی با جهان و خلاقیت آشنا می‌شود. دوره دوم تا ۱۱ سالگی ارتقای سواد عمومی و دوره سوم دوره مهارت است تا مهارتی خوب کسب کند.

عمر بچه هایمان در نظام آموزشی و آموزش عالی تلف می‌شود

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش سوم سخنان خود گفت: با حفظ ساختار آموزشی و مطرح شدن مدارس الگو کاری درست نمی‌شود. عمر بچه هایمان در این نظام آموزشی و آموزش عالی تلف می‌شود. ۲۳ سال درس خواندم تا متخصص شوم. نصف این مقدار اضافه است. سربازی و این ها نیز اضافه می‌شود و تازه در سن ۴۰ سالگی امکان ازدواج بوجود می آید. آسیب های اجتماعی و افزایش سن ازدواج به این دلایل است.

وی ادامه داد: بهره وری نیروی انسانی را باید افرایش دهیم. یعنی به موقع آموزش را پیدا کنیم و به سرعت استعداد یابی کنیم و به بازار کار برسانیم. حوزه آموزش عالی و نخبگان باید به اقتصاد پیوند زده شوند. در دانشگاه های کشور باید دفاتر اقتصادی مستقر شوند و همکاری علمی انجام دهند. اعتراضات دانشجویان آمریکایی نیز به دلیل چنین رفتارهایی از سوی رژیم صهیونسیتی در دانشگاه های آمریکاست.

این نامزد انتخاباتی عنوان کرد: درآمد نخبگان باید زیاد شود تا مهاجرت نکنند.شرکت های دانش بنیان ملی و فراملی با به کار گرفتن نخبگان باید تولید ثروت کنند. در دولت شهید رئیسی رشد عجیب غریبی در این حوزه داشتیم و ۶۴ درصد به شرکت های دانش بنیان اضافه شد. ۳۱ برابر فروش کل صنایع خلاق و فرهنگی کشور در این دو سال افزایش یافته است. ترک کشور برای فرزندانمان سخت است و بعد مدتی بازمی‌گردند. برای پیدا کردن شغل مهاجرت کردن درست نیست اما برای تحصیل موضوع خوبی است.

وعده آزادی را نباید بدون پشتوانه داد

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در پایان و در جمع بندی سخنان خود گفت: در دولت مردم و خانواده در اقتصاد دو کار داریم. مورد اول بزرگ کردن سفره اقتصاد کشور و رونق دادن به حوزه های مختلف با تلاش جمعی و اینکه سیاست خارجی باز و حامی اقتصاد خواهد بود. توزیع عادلانه و کارآمد درآمد کشور نیز مورد دوم است. عدالت اقتصادی در ایران جز با قدرتمند شدن تک تک خانواده های ایرانی از طریق توزیع درست منابع کشور و اجرای درست طرح هدفمندی یارانه‌ها میسر نخواهد شد. بدون اولویت دادن به پرداخت درآمدهای کشور به خود مردم به جای سازمان‌های توزیعی ناکار آمد، محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: اگر محافل و جریانات قدرتمندی که امروز متاسفانه حامیان برخی از نامزدها هستند چوب لای چرخ دولت وقت نمی گذاشتند، مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نیز اجرا شده بود و امروز وضعیت فقر در کشور اینگونه نبود. به لطف خدا و با کمک هم در دولت چهاردهم باید ترس های ساختگی را کنار بگذاریم و طرح هدفمند سازی یارانه ها را که در دولت آقای احمدی‌نژاد شروع شد و در دولت بعدی معطل ماند و در دولت شهید رئیسی تداوم پیدا کرد را باید ارتقا دهیم و به نتیجه نهایی برسانیم. به شما تعهد می‌دهم برای تحقق این موضوع در برابر کسانی که منافعشان در به نتیجه نرسیدن این طرح است ، ایستادگی کنم. آزادی های اجتماعی و سیاسی فقط از طریق قدرت اقتصادی پیدا کردن آحاد مردم همراه با عدالت ممکن است. وعده آزادی را نباید همین گونه و بدون پشتوانه داد. نگذاریم مسائل را به ما وارونه نشان دهند. در هشت سال هشتم و نهم آزادی اجتماعی مردم بیشتر بود یا در هشت سال دولت بعد؟

این نامزد انتخاباتی یادآور شد: از سال ۱۴۰۰ وضعیت معیشت و مردم بهتر بود یا در سال های قبل؟ اقدامات دولت شهید رییسی را با حل نواقص آن ادامه خواهم داد. آیا دو تن از عزیزان حاضر این شجاعت را دارند که بگویند دولت سوم آقای روحانی را ادامه خواهند داد یا نه؟ هر کسی را باید با اطرافیانش شناخت. باید تمامی اطرافیان ما تعریف درستی از عدالت داشته باشند. در دولت مردم خانواده اختیارها به شهرستان ها و استان ها تفویض داده خواهد شد. این کار در بنیاد شهید نیز انجام شد و موفقیت آمیز بود.

انتهای پیام

نظر شما