شناسهٔ خبر: 67287308 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دومین مناظره انتخاباتی مطرح شد؛

قاضی‌زاده‌هاشمی در دومین مناظره انتخاباتی چه گفت؟ + فیلم

تهران- ایرنا- «امیر حسین قاضی زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره تلویزیونی با عنوان کلی «خدمتِ عدالت محور دولت» به سوالاتی در زمینه سیاستگذاری در یارانه‌ها، محرومیت‌زدایی و رفع فقر، ارتقای نظام سلامت و ارتقای نظام آموزشی و علمی پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، «سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی» شامگاه پنجشنبه - ۳۱ خرداد -  در دومین مناظره تلویزیونی یاد و خاطره شهدای پرواز اردیبهشت را گرامی داشت و با اشاره به پیروزی تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران در مقابل آمریکا و هلند، افزود: این برد به دلیل این بود که مربی خارجی را تغییر دادیم و مربی ایرانی آوردیم؛ نتیجه اعتماد به درون پیروزی‌های بزرگ است.

وی درباره رفع فقر و محرومیت‌زدایی گفت: به تعبیر پیامبر اکرم (ص) فقر امری نامطلوب است و دین مبین اسلام فقر را معادل بی‌ایمانی می‌شمارد و وظیفه حکومت اسلامی این است که مانع فقر در جامعه شود.  باید نوعی برنامه ریزی شود برخورد با ریشه های فقر انجام شود و دولت از کسانی که امکان امرار معاش ندارند دستگیری و حمایت کند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به وضعیت اقتصادی در دهه ۹۰ افزود: در دهه ۹۰ اوضاع خوبی را طی نکردیم؛ رشد اقتصادی صفر و منفی شد و سفره ایرانیان ۳۰ درصد کوچک شد و ۱۰۰ میلیارد دلار در آن دهه توزیع شد اما نتیجه آن افزایش رفاه عمومی نبود و این پول نصیب کسانی شد که یا در قاچاق سوخت بودند و یا می توانستند در این زنجیره بیشترین استفاده را از یارانه کنند و به مصرف کننده های بزرگ انرژی کمک کرد.

قاضی‌زاده‌هاشمی یادآور شد: با اینکه برنامه‌های فقرزدایی در دهه ۸۰ و دولت پیشین ضریب جینی را کمی اصلاح کرده بود، متاسفانه بار دیگر ضریب جینی رشد پیدا کرد و شکاف طبقاتی بیشتر شد.

به گفته قاضی زاده هاشمی، علاوه بر موضوع یارانه مسئله قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان که مردم بهتر از ما می‌دانند و کار به جایی رسیده که امروز بخشی از حامل های انرژی را وارد می‌کنیم.

در حال حاضر ۳۰ درصد خانواده های ایران درآمدی کمتر از ۱۲ میلیون دارند که نیازمند کمک و حمایت هستند

وی با بیان اینکه لازمه حل این مسئله اصلاح ساز و کارها در حوزه مصرف و یارانه است، افزود: در حال حاضر ۳۰ درصد خانواده های ایران درآمدی کمتر از ۱۲ میلیون دارند که نیازمند کمک و حمایت هستند.  

قاضی زاده هاشمی افزود: از این ۳۰ درصد نیمی از آنها فاقد حتی یک شاغل در خانه هستند و باقی مانده نیز کسانی هستند که دارای شغل موثر نیستند؛ بنابراین اقدام اساسی توسعه شغل و شاغل کردن حداقل یکی از اعضای خانواده است که در «دولت مردم؛ دولت خانواده» پیگیری خواهد شد.

ارتقای درآمدی مشاغل اولویت دولت مردم؛ دولت خانواده

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ارتقای درآمدی مشاغل را اولویت دولت خود عنوان کرد و افزود: ما ۲ برنامه اصلی داریم که نخست انتقال دارایی های دولت به مردم است که شامل سهام، شرکت و زمین است که در دستان دولت است و باید در جهت ثروتمند کردن مردم به آنها واگذار شود.  

وی اضافه کرد: برنامه دوم اصلاح ساز و و کارهای مندرج در هدفمندی یارانه ها است که متاسفانه ناقض اجرا شده است.  

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: در دولت آقای احمدی نژاد ارزش یارانه ۴۵ دلار بود که در دهه ۹۰ و دولت بعد به سه دلار کاهی یافت که در زمان دولت سید محرومان شهید آیت الله رئیسی با تلاش دولت به ۱۱ دلار افزایش یافت

وی در پایان تاکید کرد: ما باید قانون هدفمندی یارانه‌ها را به خوبی اجرا کنیم که همه مردم بتوانند به بهترین نحو از آن برخوردار شوند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم از فرصت زمانی خود در این مناظره گفت: سوالی که از آقایان پزشکیان و پورمحمدی دارم این است که تحریم سال‌هاست که مطرح است اما چرا عملکرد دولت نهم و دهم و سیزدهم با عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم متفاوت است؟ شرایط این دولت ها نیز یکسان بود و آقای پورمحمدی هم در تمامی این دولت‌ها حاضر بودند و نقش موثر داشتند.

قاضی زاده هاشمی افزود: نمواردهایی که جناب آقای پزشکیان نشان دادند برای من آشنا بود و بنده نیز در دوران انتخابات بخشی از این نمودارها را خدمت مردم عرضه کردم اما سوال اینجاست که با چه روشی می خواهیم این مشکلات را اصلاح کنیم. آن موقع ما راهکارهایی ارائه کردیم که خیلی از آن به حمدالله در دولت شهید رئیسی در حال انجام و پیاده سازی است.  

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های جدی که به طور مثال در بنیاد شهید پیگیری کردیم؛ دارایی‌های متعلق به خانواده های شهدا و ایثارگران بود که در اختیار بنیاد شهید قرار داشت که به آنها برگردانیم. مجامع آن تشکیل شد و اکنون خود خانواده ایثارگران و شهدا این دارایی‌ها را اداره می کنند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: علاوه بر این؛ در بنیاد شهید بخشی از این دارایی‌ها را از بنگاه داری خارج کردیم و سه دهک را تحت پوشش قرار دادیم و افراد جدید را ارزیابی کرده و فقر مطلق را در بنیاد شهید ریشه کن کردیم و این اقدامات به اتمام رسید؛ مگر افراد جدیدی که به بنیاد شهید می‌پیوندند که آنها را نیز ارزیابی می کنیم و تحت پوشش قرار می دهیم.  

وی اظهار داشت: ۲ قالب کلی داریم؛ پوشش همگانی برای اصلاح ناترازی انرژی و اصلاح منابع در سه عنوان بنزین، گاز و برق که به صورت طرح پلکانی و بر اساس پول ملی خودمان انجام خواهد شد زیرا معتقد هستیم باید ارزش پول ملی را حفظ کرده و ارتقا دهیم.  

اختصاص کارت اعتبار انرژی به هر خانواده

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: طبق این طرح برای هر خانوار ایرانی ۲ خودرو فرض کردیم و بر اساس دارایی ۲ خودرو برای هر خانواده منابع را به صورت سالانه تقسیم و توزیع کردیم. در سال اول ۴۰ میلیون تومان، سال دوم ۶۰ میلیون تومان و سال آخر اجرای برنامه ۹۰ میلیون تومان اعتبار انرژی تحت عنوان یک کارت در اختیار خانواده قرار می گیرد و اضافه آن هم به پشتیانی از کالابرگ‌هایی که در اختیارشان هست، اختصاص می‌یابد.

وی با تاکید بر لزوم توجه  به طبقات ویژه اجتماعی افزود: نظام یکپارچه مالیات و یارانه طراحی کردیم که بر اساس مالیات بر درآمد اشخاص استقرار می‌یابد.  

یارانه را باید به انتهای زنجیره بدهیم؛ حتما درست است اما ابتدای زنجیره نیز اهمیت دارد زیرا بخشی از اقتصاد ما معیشت پایه است.  نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اکنون ۳۰ درصد جامعه ایران کمتر از ۱۲ میلیون در آمد دارند و نیازمند کمک هستند. در برخی خانوارها حتی یک شاغل نیست و برخی هم شغل مؤثری ندارند. لذا اقدام اساسی توسعه شغل و شاغل کردن حداقل یک نفر از اعضای خانواده و ارتقای وضعیت درآمدی مشاغل است.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: یارانه را باید به انتهای زنجیره بدهیم؛ حتما درست است اما ابتدای زنجیره نیز اهمیت دارد زیرا بخشی از اقتصاد ما معیشت پایه است.  

وی اضافه کرد: برخی از دامپروران و عشایر ما باید چند گاو و گوسفند داشته باشند که نیازمند کمک در تسهیلات، سرمایه در گردش و توسعه مراتع هستند. باید منابع یارانه دولت که معادل ۴۵۰ هزار میلیارد دلار است به صورت اهرم برای ابتدای تولید و به زنجیره کمک کند.

شهید رئیسی با فساد کنار نمی‌آمد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دور سوم از فرصت زمانی خود در این مناظره گفت: لازم است پیرامون شبهه ایجاد شده در دولت رئیسی توضیح دهم؛ شهید رئیسی با فساد کنار نمی‌آمد بلکه خود اولین گزارش دهنده فساد بود.

وی ادامه داد: مردم عزیز؛ اولویت نخست ما در حوزه سلامت این است که شما بیمار نشوید. ابعاد سلامتی نیز گسترده است که شامل جسمی، روحی و روانی و آسیب‌های اجتماعی می شود. حتی در بعضی از تعاریف جهانی سلامت معنوی را جزو سلامت حساب می کنند.  

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: وظیفه دولت این است که موتور ایجاد آلودگی ها را خاموش کند که می توان به موضوع آلودگی هوا، آلودگی خاک، آلودگی صوتی و مواد غذایی و تمامی آن چیزی که ما مصرف می‌کنیم اشاره کرد.

۱۰ درصد جامعه به علت کاهش نشاط اجتماعی دچار اختلالات روحی و جسمی می‌شوند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به موضوع تحرک و نشاط به عنوان یکی از موضوعات حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: ۱۰ درصد جامعه به علت کاهش نشاط در جامعه دچار اختلالات روحی و جسمی می شوند.  

وی با اشاره به اینکه تعداد روزهای پاک ایران اندک است، افزود: ظریفی می گفت که هر شهری تولیدی دارد و ظاهرا در تهران تولید دود و سیاستمدار داریم که به جامعه آسیب می‌زنند. ورزش باید در برنامه مردم وارد شود  و جزوی از آموزش قرار دهیم و تلاش کنیم که تمام این به عنوان بسته دیده شود.  

نامزد چهاردهمین دولت انتخابات ریاست جمهوری به تجربه خود در بنیاد شهید اشاره کرد و گفت: در بنیاد شهید به دنبال پایش سلامت رفتیم و به خصوص افراد در معرض خطر را شناسایی کردیم و برای آنها برنامه هایی از جنس اردوی سفر، ورزش گروهی و پایش سلامت گذاشتیم که الزاما وظیفه وزارت بهداشت و درمان نیست.

در دولت سیزدهم ۱۰ هزار پزشک به مناطق محروم اعزام شد و ۱۲ میلیون نفر که فاقد خدمات درمانی بودند مجدد تحت پوشش قرار گرفتند

وی با تاکید بر لزوم دسترسی عادلانه در حوزه سلامت و درمان، افزود: هزینه‌های درمان باید متناسب شود. نظام بیمه ای باید میزان پوشش خود را در دهک های پایین افزایش دهد همچنین باید پزشک به سایر نقاط کشور بفرستیم و این کارها در دولت شهید رئیسی به خوبی اتفاق افتاد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه وزارت بهداشت باید سیاستگذار باشد، گفت: سایر دستگاهها نیز باید به میدان آمده و برنامه های حوزه سلامت را انجام دهند.  

قاضی زاده هاشمی به دسترسی عادلانه در دریافت خدمات خوب در حوزه سلامت و بهداشت و درمان تاکید کرد و گفت: نباید کسی که بیمار شد را رها کنیم یا اینکه صدها کیلومتر برای درمان به شهرهای بزرگ یا تهران سفر کنند.  

وی ادامه داد: پوشش هزینه‌های درمان باید عادلانه باشد؛ در حالی که اکنون این هزینه‌ها یکسان است و پوشش بیمه‌ای در افراد دهک‌های پایین‌تر باید افزایش یابد.  

۴۵ درصد پزشکان در تهران هستند

۱۶ هزار تخت بیمارستانی در مناطق محروم که از قبل بر زمین مانده بود، در دولت  شهید رئیسی افتتاح شد. افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی در دولت سیزدهم اتفاق افتاد که البته باید زیرساخت آموزشی آن حتما توسعه یابد.  

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ درصد پزشکان در تهران هستند، تاکید کرد: باید به شهرستان‌های مختلف پزشک اعزام کنیم که در دولت شهید رئیسی در این زمینه کارهای خوبی آغاز شد.  

نامزد ر افزود:  ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در مناطق محروم که از قبل بر زمین مانده بود، در دولت  شهید رئیسی افتتاح شد. افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی در دولت سیزدهم اتفاق افتاد که البته باید زیرساخت آموزشی آن حتما توسعه یابد.  

قاضی زاده هاشمی به اعزام ۱۰ هزار پزشک به مناطق محروم در دولت شهید رئیسی اشاره کرد و گفت: ۱۲ میلیون نفر که فاقد هرگونه پوشش درمان بودند، مجدد تحت پوشش خدمات درمان قرار گرفتند.  برخلاف اقدامات صنعتی و سرمایه گذاری، چنین اقدامی حمایتی است که در دولت شهید رئیسی به وقوع پیوست.  

وی گفت: در نهایت تقویت صندوق بیماران صعب العلاج از مهم ترین وظایف دولت است که باید سه دهک پایین جامعه را تحت پوشش کامل بیمه ای قرار دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: صرف بیان مسئله، مشکلات حل نخواهد شد. ساحت ریاست جمهوری ساحت شخصیتی است که باید قبلا مسائل و مشکلات کشور را بررسی کرده و با کارشناسان داخلی و خارجی شناسایی کرده و علاوه بر در میان گذاشتن با متخصصین، در یک برنامه به مردم راهکار ارائه دهد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: دوستان طوری صحبت می کنند که انگار پس از ریاست‌جمهوری میخواهند تازه بنشینند و گفت و گو کرده و راهکار پیدا کنند. خواهش ما از عزیزانی که در جلسه حاضر هستند حرف های روشنی ارائه کنند.  

دسترسی مردم به دارو با مشکل مواجه است

وی با بیان اینکه اکنون مردم با مشکل دارو مواجه هستند گفت: در حال حاضر سالانه چهار میلیارد دلار ارز ترجیحی می‌دهیم اما دسترسی مردم به دارو با مشکل مواجه است.  

قاضی زاده به جلوگیری از قاچاق معکوس دارو همانند بنزین به کشورهای دیگر تاکید کرد و گفت: راهکار ما دادن یارانه و منابع پشتیبانی به ذی‌نفع نهایی از طریق بیمه است.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که باید درک درستی از این موضوع داشت، تاکید کرد: دست برداشتن از فشار بر روی کارخانجات تولید دارو که با فشار وارده آنها را نابود کردیم، یکی از راهکارهای دولت ما است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به سلامت الکترونیک گفت: موضوع سلامت الکترونیک در بنیاد شهید اجرا شد و اکنون داده ها و اطلاعات آن ۱۰۰ درصد افراد تحت پوشش ما از طریق نظام بیمه جمع آوری شده است و گردش پول نیز از همان نظام بیمه انجام می‌گیرد.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حوزه گردشگری سلامت که موضوعات روز است گفت: ما بهترین زیرساخت‌های گردشگری سلامت را داریم اما، امروز شاهد هستیم بهترین پزشکان ما به دلیل درآمد بیشتر به کشورهای همسایه مهاجرت می کنند.

اکنون چهار میلیارد دلار ارز ترجیحی می‌دهیم اما دسترسی مردم به دارو با مشکل مواجه اس

وی با بیان اینکه باید نظام مراقبت را تقویت کنیم، افزود: با اینکه بهترین زیرساخت سلامت را داریم، امروز پزشک ما برای درآمد بیشتر به فکر مهاجرت است؛ باید این مشکلات حل شود.

درآمد گردشگری سلامت را به ۵ میلیارد یورو می‌رسانم

وی با اشاره به تاکید بر لزوم توجه ویژه به گردشگری سلامت، افزود: صندوقی با ارزش ۲۰ میلیون دلار تشکیل خواهیم داد و پیش‌بینی می‌کنیم که درآمد ۱۰۰ میلیون یورویی حال حاضر به ۵ میلیارد افزایش یابد. ۲ حسن دارد؛ کادر درمان از کشور مهاجرت نمی‌کنند، برای کشور درآمدزایی خواهد داشت و به سایر حوزه‌های گردشگری هم کمک می‌کند.

به گفته قاضی زاده هاشمی، امروز برادر شیعه ما از بالای سر ما رد می شود و به هند می رود تا تعویض زانو را با هزینه ۹ هزار دلار انجام دهد در حالی که همین بیمار در ایران می‌تواند با ۶ هزار دلار چنین عملی را انجام دهد. قاضی زاده هاشمی به مزایای این طرح اشاره کرد و گفت: نخست پزشکان و کادر درمان ما برای درآمد بهتر مهاجرت نمی کنند و دوم اینکه ترمیم بخش دولتی و خصوصی ما حاصل کرده که وضعیت کافی ندارد و در نهایت سایر بخش های گردشگری ما را نیز تقویت می کند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما در حوزه سلامت یکی از برترین ها در منطقه هستیم، افزود: تکمیل نظام شبکه هم باقی‌مانده که باید انجام دهیم. کاری که در دولت شهید رئیسی شروع شد را باید ادامه دهیم؛ همچنین مراقب سلامت سالمندان باید داشته باشیم که به صورت مستمر سلامت آنان را رصد کند.

قاضی‌زاده هاشمی خطاب به پورمحمدی و پزشکیان: پاسخگوی عملکرد خود باشید

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره ارتقای نظام آموزشی و علمی گفت: خطاب به آقایان پورمحمدی و پزشکیان عرض کنم که مغالطه می‌شود و بحث‌های کلی مطرح می‌کنند. وقتی می‌گوییم سفرمان را یکی کنیم و عدالت اجتماعی برقرار کنیم؛ در بنیاد شهید همه خانواده سه ونیم میلیونی بنیاد یک سفره درمان دارند، تقویت شده و سرانه درمان آنها از ۱۷۴ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ در دولت شهید رئیسی به ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. شما وزیر بهداشت و درمان و وزیر دادگستری بودید توانسته‌اید در عرصه ای که بود کار را انجام دهید نه؛ اینکه بگوییم باید و نباید فایده نداردبلکه مردم لازم دارند، بدانند برنامه ما چیست و توانایی تحقق باید و نبایدهایی که ذکر می کنیم را داریم یا نه؛ وگرنه مسئله را شرح و بست بدهیم بدون اینکه مردم بدانند برنامه داریم و می‌توانیم آن را انجام دهیم یا نه؟.

از نظر «دولت مردم؛ دولت خانواده»، وزارت آموزش و پرورش اصلی‌ترین وزراتخانه است و بودجه آموزش و پرورش ۹ درصد کل بودجه است و باید در یک بازه زمانی به ۳۰ درصد افزایش یابد.

قاضی زاده  هاشمی آموزش عمومی را یکی از اصلی‌ترین موضوعات جهان دانست و تصریح کرد: از نظر من وزارت آموزش و پرورش اصلی‌ترین وزراتخانه است. بودجه آموزش و پرورش ۹ درصد کل بودجه است و باید در یک بازه زمانی به ۳۰ درصد افزایش یابد و که البته یکدفعه امکان پذیر نیست و باید در یک بازه زمانی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه در دوران کرونا چون مدارس تعطیل شد نیازهای آموزش و پرورش نادیده گرفته شد، اظهار داشت: در دولت سیزدهم، ۲۹۵ هزار معلم جذب شدند و ۶ هزار و ۶۶۸ فضای آموزشی جدید ساخته شدهمچنین ۳۵ هزار کلاس جدید تحویل آموزش و پرورش شد. ۹۱۱ هزار کودک جامانده از تحصیل نیز  با پیگیری به تحصیل بازگشتند.

وی اضافه کرد: پیش از دولت شهید رئیسی کسی زیر بار اجرای رتبه بندی معلمان نمی رفت، افزود: رتبه‌بندی معلمان هم اجرا شد که  البته دارای اشکالاتی است که باید حل شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سن اصلی پرورش را ۳ تا ۷ سالگی عنوان کرد و بر تحقق عدالت آموزشی تاکید کرد و در عین حال افزود: خطای استراتژیک در آموزش عمومی انجام شده و سن اصلی پرورش که ۳ تا ۷ سالگی است را از دست می‌دهیم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: یک نظام تحصیلی جدید طراحی کردیم که سه دوره دارد؛ دوره اول دوره شناخت است که بچه تا سن هفت سالگی آشنایی با جهان، روش کار با محیط اطراف، ارتباطات اجتماعی را یاد می گیرد دوره دوم تا ۱۱ سالگی دوره سواد است و دوره سوم دوره مهارت است که وقتی فرد فارغ التحصیل می شود باید بتواند گلیم خود را از آب بکشد و یک حرفه بلد باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: معتقدم که با حفظ ساختار محیط آموزشی مدرسه و الگو مسائل ما حل نمی شود و در نظام آموزشی طول مدت عمر بچه ها تلف می‌شود.

وی با بیان اینکه خود ۲۳ سال درس خوانده تا تخصص بگیرد، گفت: فرزندانمان که فوق تخصص می‌گیرند تا ۲۷ سال باید تحصیل کنند که نصف این زمان برای دیر رسیدن به بازار کار اضافه است. حال موضوع سربازی و طرح‌های عملی را هم به آن اضافه کنیم زمان بسیاری را شامل می شود.  

قاضی زاده هاشمی، بسیاری از آسیب های اجتماعی به خصوص سن بالای ازدواج را ناشی از همین مسئله دانست و گفت: بسیاری از آسیب ها به خصوص کاهش فرزندآوری ناشی از این است که باید دانش آموختگان ما در سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی ازدواج کنند.  

وی اضافه کرد: باید بهره وری نیروی انسانی را افزایش دهیم که یعنی آموزش را به موقع شروع کنیم و به سرعت استعداد پیدا کرده و در جریان استعداد قرار دهیم و به سرعت آنها را به بازار کار برسانیم.

حوزه آموزش عالی و نخبگان را به اقتصاد پیوند بزنیم

قاضی زاده هاشمی درباره استفاده از ظرفیت علمی و جلوگیری از مهاجرت نخبگان گفت: باید بتوانیم حوزه آموزش عالی و نخبگان را به اقتصاد پیوند بزنیم. در دانشگاه ما باید دفاتری از بخش اقتصادی کشور مستقر شوند تا سفارش کار داده و استعداد پیدا کنند و همکاری علمی کنند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به جنبش ضد صهیونیستی در دانشگاه‌ها آمریکا اشاره کرد و گفت: دفاتر اسرائیل در دانشگاه‌ها است که ارتباط مالی ایجاد کرده و پژوهش خریده و استاد را وارد فضای کاری خود می کند که ما باید از این شکل برای دانشگاههای داخلی خودمان استفاده کنیم.  

به گفته او، علت مهاجرت تفاوت درآمد با کشورهای دیگر است که برای جلوگیری از خروج نخبگان افزایش درآمد آنان است. بسیاری از این بچه به دلیل  اینکه درامدشان نسبت به بیرون کشور پایین تر است مهاجرت می کنند.

قاضی زاده هاشمی، راهکار افزایش درآمد نخبگان را شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و خارجی برای خلق ثروت از مهم ترین طرح های دولت سیزدهم بود که در دولت ما نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: خوشبختانه در ۲ سال دولت شهید رئیسی اتفاقات عجیبی در این حوزه رخ داد که می‌توان به رشد ۶۴ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان و ۲۰۵ درصد فروش آنها اشاره کرد. میزان صادرات این شرکت‌ها در این مدت از ۲۹۵ میلیون دلار به ۲ میلیارد ۹۵ میلیون دلار رسیده است.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، این رشد را منجر به خلق ثروت برای ایران، افزایش رفاه عمومی و هم حفظ نیروی نخبه فوق العاده در درون کشور عنوان کرد و گفت: فروش کل صنایع فنی خلاق ما در ۲ سال اخیر ۳۱ برابر اضافه شده است که یعنی درآمد نخبه جوان ما افزایش یافته که مجبور نشود جلای وطن کند و در غربت زندگی کند.

قاضی زاده هاشمی گفت: جوانان ما واقعا ایران را دوست دارند، ان شاء الله با توسعه شرکت‌های دانش بنیان که ۵۵ درصد افراد شاغل در آن در طول ۲ سال گذشته افزایش یافته است، مشکلات حل خواهد شد. ایرانیان باهوش هستند و می‌توانند در قله علم فناوری جهان بایستند.

آزادی اجتماعی و سیاسی تنها از طریق ایجاد قدرت اقتصادی و عدالت شدنی است

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی دومین مناظره  تلویزیونی گفت: خانواده بزرگ ایران؛ ما در دولت مردم و دولت خانواده در اقتصاد دو کار داریم که بعد از انتخابات با کمک هم پیش خواهیم برد؛ یکی بزرگ کردن سفره اقتصاد با مدیریت قوی، کار و تلاش جمعی و رونق دادن به حوزه های مختلف صنعتی، تجاری، کشاورزی، تولیدی و کشاورزی و گردشگری همچنین سیاست خارجی باز و مقتدری است که حامی اقتصادمان باشد.

وی ادامه داد: دوم هم توزیع عادلانه و کارآمد درآمدهای کشور است که بعد از سال‌ها تجربه مدیریتی عرض می‌کنم عدالت اقتصادی در ایران نشدنی است مگر با قدرتمند کردن تک تک خانواده‌های ایرانی از طریق توزیع درست منابع مالی دولت خصوصا اجرای کامل طرح هدفمندی یارانه ها و اینکه بدون قطع منافع عده‌ای که از تفاوت قیمت دولتی و واقعی کالاهای مختلف سود می برند اقتصاد ما درست نمی شود و بدون اولویت دادن پرداخت درآمدهای کشور به خود مردم به جای سازمان های توزیعی ناکارآمد رفاه عمومی محقق نمی‌شود.

اگر مخالفان و جریانات قدرتمندی که امروز حامیان برخی از نامزدها هستند، چوب لای چرخ دولت وقت نمی گذاشتند مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اجرا شده بود و امروز وضعیت فقر در کشور این چنین نبود و مشکل جدی ناترازی انرژی نداشتیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: اگر مخالفان و جریانات قدرتمندی که امروز حامیان برخی از نامزدها هستند، چوب لای چرخ دولت وقت نمی گذاشتند مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اجرا شده بود و امروز وضعیت فقر در کشور این چنین نبود و مشکل جدی ناترازی انرژی نداشتیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید به لطف خدا و کمک هم ترس‌های ساختگی را کار بگذاریم؛ فریبکارانی که با ایجاد آشوب و ترساندن همه اجازه کارهای بزرگ در اقتصاد را نمی‌دهند، ناکام می‌گذاریم؛  و طرح هدفمند سازی یارانه ها را که از زمان دکتر احمدی نژاد آغاز شد و در دولت بعد معطل ماند اما در دولت آیت الله رئیسی تداوم یافت هم ارتقا دهیم هم به نتیجه برسانیم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: به شما تعهد می‌دهم تا پای جان برای تحقق این موضوع در مقابل کسانی که منافع آنها در به نتیجه رسیدن این طرح نیست بایستم و مطمن هستم شما با دوراندیشی که برای افزایش ثروت خود دارید همراهی خواهید کرد و فریبکارانی که با ایجاد آشوب و ترساندن همه اجازه انجام کارهای بزرگ برای رفع مشکلات تاریخی اقتصاد را نمی دهند ناکام می گذارید.

وی ادامه داد: آزادی های اجتماعی و سیاسی فقط از طریق قدرت اقتصادی آحاد مردم همراه با عدالت ممکن است هر کس بدون توجه به زمینه های اقتصادی قدرت سیاسی و اجتماعی وعده زندگی اجتماعی و زندگی مطلوب به ما می دهد ما را برای رسیدن به آزادی در زندگی عقب می اندازد چون در آن شرایط در عدم توزیع برابر ثروت، ثروتمندان با خریدن رسانه و کنترل افکار عمومی دیگران را به بردگی خواهند کشید؛ نگذارید مسائل را به ما سر و ته نشان دهند. من به عده محدودی کار ندارم شما (مردم) خودتان مقایسه کنید.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در هشت سال دولت هشتم و نهم آزادی اقتصادی و اجتماعی بیشتر بود و زندگی بهتری داشتید یا در هشت سال دولت بعدی از آن؟ در اینجا به عده محدودی که منافع آنها با منافع عمومی هم راستا نیست کاری ندارم؛ عموم مردم زحمتکش هستند. مردم مقایسه کنید از سال ۱۴۰۰ که مدیریت اجرایی کشور به شهید رئیسی سپرده شد، وضعیت زندگی و آرامش شما بهتر شد یا بدتر؟ فکر می کنم جواب مردم به این سوالات با جو رسانه ای که عده ای می خواهند بسازند خیلی متفاوت باشد.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: براداران من بخصوص دو نفر از برادران به صورت خاص به صراحت اعلام می کنم می‌خواهم دولت نیمه تمام شهید رئیسی را ادامه بدهم؛ البته با تداوم نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف که هر دولتی با آن مواجه است.  

وی افزود: شما هم این شجاعت را دارید که به مردم بگویید می خواهید دولت سوم آقای روحانی را ادامه دهید یا خیر؟ اطرافیان شما تماما از آن مجموعه هستند آن تیم امنیتی حاکم در دولت قبل الان هم به شما کمک می کنند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: از قدیم هم گفته‌اند هر کس را از اطرافیان او بشناسیم؛ چطور می شود بگوییم در ستاد ما باز است هر کس می خواهد از ما حمایت کند بیاید؛ خط فکری من با آنها ربطی ندارد و آنها در دولت آینده من جایی ندارند؛ این را مردم باور نمی کنند. هر کس با خانواده، همراهان، دوستانش  و هم فکرانش شناخته می شود. وقتی داد از عدالت می زنیم باید تمام اطرافیان ما سررشته درستی در عدالت‌خواهی و دوری از فساد داشته باشند.

قاضی زاده هاشمی گفت: یکی از معضلاتی که در کشور وجود دارد رشد نامتوازن در سراسر کشور است؛ به علت تمرکزگرایی مطلق در دولت مردم و دولت خانواده اختیارات دولت به شهرستان ها و استان ها تفویض می‌شود؛ این کار را در بنیاد شهید انجام دادیم به همین دلیل ۳۷ درصد از مراجعات به مرکز کم شد.

به گزارش ایرنا، «خدمتِ عدالت محور دولت» عنوان کلی مناظره دوم انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بود و در این مناظره به مسائلی از جمله سیاستگذاری در یارانه‌ها، محرومیت‌زدایی و رفع فقر، ارتقای نظام سلامت و ارتقای نظام آموزشی پرداخته شد.

مهدی خسروی مجری و گوینده شبکه خبر اجرای این مناظره‌ها را در روزهای یادشده بر عهده داشت.

پیش از این، نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری روز دوشنبه ۲۸ خرداد ماه برگزار شده بود.

علاوه بر امشب، فردا جمعه اول تیرماه، دوشنبه چهارم تیرماه و سه‌شنبه پنجم تیرماه دیگر مناظره‌های این ۶ نامزد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

چهار مناظره اول از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن سیما می‌رود و مناظره روز پنجم تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.

سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان، ۶ نامزد تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند.

نظر شما