شناسهٔ خبر: 67287278 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

در حال به روز رسانی؛

پزشکیان: من در دولت خاتمی بودم، وضع مردم هم خودشان بگویند خوب بود یا بد؟/ پورمحمدی: ما پیوسته از خدمت حرف می‌زنیم اما رفتارمان آمرانه است/ قالیباف: من هم با مذاکره موافقم اما به عنوان یک روش مبارزه/زاکانی:آماده مناظره با روحانی هستم

ساعت ۲۰ امشب ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با عنوان «خدمات‌رسانیِ عدالت‌محور دولت» و با اجرای مهدی خسروی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق،  محمد صالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره مناظره‌های انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: مناظره دوم مانند مناظره اول محور اصلی اش اقتصادی است اما حوزه اجتماعی را هم شامل می شود و عنوان کلی «خدمت عدالت محور دولت» است که دولت چه خدماتی را به مردم ارائه می‌کند.

او افزود: این موضوع سه زیرعنوان کلی دارد، اول سیاست گذاری در یارانه‌ها، محرومیت زدایی و فقر، دوم ارتقای نظام سلامت و سوم ارتقای نظام آموزشی که امروز درباره این موضوعات گفتگو می‌شود.

مفتاح گفت: محورهای اصلی و محورهای فرعی در اختیار نامزدها قرار گرفته است که بتوانند با آمادگی در مناظره‌ها حاضر شوند. در مناظره اول ایده ما این بود که فرصت بدهیم نامزدها اولا ایده خود را بیان کنند و ثانیا بتوانند با همدیگر گفتگو کنند. فرصت ها کوتاه نیست و سوالات در لحظه نخواهیم داشت، نامزدها از سوالات و محورها مطلع هستند و می‌توانند محتوا را از قبل آماده کنند.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما گفت: تا پایان انتخابات، چهار مناظره داریم که دو مناظره اقتصادی است؛ دو مناظره میانی؛ یکی حوزه فرهنگی و اجتماعی را پوشش می‌دهد که فردا جمعه است و موضوع مناظره بعدی حوزه سیاست خارجی است که هفته آینده برگزار می‌شود. از نظر زمان‌بندی همه مناظره ها از ساعت ۲۰ تا ۲۴ خواهد بود، به جز مناظره آخر که به علت برگزاری جشن‌های غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ برگزار می‌شود.

او درباره پخش این مناظره‌ها گفت: برای برنامه اول هماهنگی‌ها و تشریفاتی در نظر گرفته بودیم که در برنامه‌های بعدی ضرورتی برای آنها وجود ندارد. برنامه ریزی این است که این تشریفات مانند قبل نباشد و نامزدها به ترتیب قرعه کشی که دیروز انجام شد، وارد استودیو می‌شوند.

********************************

«خدمت عدالت محور دولت»

 

جمع‌بندی؛

قاضی‌زاده هاشمی

* ما در دولت خانواده دو کار اقتصادی داریم. یکی بزرگ کردن سفره مردم و رونق حوزه‌های تولیدی و صنعتی و سیاست‌ خارجی باز و مقتدر.

*عدالت اقتصادی در ایران نشدنی است مگر با قدرتمند کردن تک تک خانواده‌های ایرانی

*اگر محافل و جریانات قدرتمندی که حامیان برخی نامزدها هستند چوب لای چرخ دولت نمی‌گذاشتند مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها انجام شده‌بود.

*ترس‌های ساختگی را کنار بگذاریم و هدفمندی یارانه‌ها را ارتقا دهیم و به نتیجه برسانیم.

*آزادی‌های اجتماعی و سیاسی با قدرتمند کردن آحاد مردم ممکن است.

*خودتان مقایسه کنید که در ۸ سال دولت نهم و دهم آزادی اجتماعی و شرایط اقتصادی بهتری داشتید یا دولت بعدش

*می‌خواهم دولت نیمه تمام شهید رییسی را ادامه دهم. شما هم این شجاعت را دارید که می‌خواهید دولت سوم روحانی باشید یا خیر. اطرافیان شما تماما از همان دولت هستند. چطور ممکن است بگوییم در ستاد ما باز است و خط فکری من با آنها متفاوت است.

*وقتی داد از عدالت می‌زنیم باید اطرافیان ما هم همین طور باشند.

 

قالیباف:

*دولت چهاردهم که خدمت و پیشرفت است؛ خدمت برای کارهای حال است و پیش‌بینی کردیم سپر حمایتی داشته باشیم و حال پریشان امروز را حل کنیم و نگاهی بلند مدت به ۱۴۱۴ داشته باشیم و پیشرفت کنیم.

*حتما اجازه نمی‌دهیم سفره مردم کوچک شود. فاصله بین تورم و افزایش حقوق را کم کنیم.

*با رفاه کارت هم درمان و هم معیشت و هم کالاهای اساسی را برای مردم تضمین می‌کنیم.

*بر اساس طرح آمایش ۸۰ درصد شهرها و ۱۰۰ درصد روستاها می‌توانیم یک قطعه زمین رایگان به مردم بدهیم. همچنین می‌توانیم به زوج‌های جوان در آغاز زندگی به مدت ۳ سال در واحدهای ۷۵ متری به صورت رایگان زندگی کنیم.

*ما مصمم هستیم که حتما واردات خودرو انجام دهیم تا رقابت میان خودروسازان صورت بگیرد.

*امروز اتباع غیرمجاز آسیب‌های اجتماعی جدی به همراه آورده‌اند که ریشه در شرق کشور دارد. ما باید مرز شرقی‌مان را به طور کامل دیوار بکشیم.

 

پورمحمدی:

*وضعیت فعلی یک بحث اساسی است. با امکانات محدودی که الان داریم باید تلاش کنیم بیشترین برداشت را داشته‌باشیم. جلوی هرز منابع‌مان را بگیریم.

*بحث چابک‌سازی در دولت بسیار اهمیت دارد. همه حرف این موضوع را می‌زنیم اما در هر دوره دولت‌ها بزرگتر و لخت‌تر شده‌است.

*بعضی چالش‌های دستگاه دیوانی را نمی‌شناسند و نسخه‌های توهمی می‌دهند. کسی که می‌خواهد نسخه بدهد باید دستگاه دیوانی را بشناسد. بخشی از رفتارهای رژیم گذشته را حفظ کرده‌ام.

*اصلاح نظام اداری خیلی مهم است و بخش مغفول مانده اصلاح است.

* ما پیوسته از خدمت حرف می‌زنیم اما رفتارمان آمرانه است. مردم این را درک می‌کنند که با رفتار امرانه نمی‌توان ادعای خدمت کرد. پرونده‌ها، رانت‌ها و… گواهی می‌دهد که شعار عدالت به راحتی نیست و هزینه و حاشیه و حمله و ترور شخصیت دارد. تا نتوانیم اینها را حل کنیم ادعای تحول در نظام اداری و مدیریتی یک حرف گزافه خواهد بود.

*ما گریز نخبگی داریم چه آنها که داخل کشورند و چه آنها که خارج از کشورند. باید تنوع ذهنی و فکری را بپذیریم. زیاد ادعا می‌کنیم اما در عمل آدم‌ها را حذف می‌کنیم. یک ذره اختلاف سلیقه را نمی‌پذیریم.

*روش‌های سنتی در مبارزه با فساد اثرگذار نیست. گرفتار بی‌برنامگی و آلودگی‌ها هستیم و هر روز چند پرونده بیرون می‌آید و ناامیدی در مردم بیشتر می‌شود.

 

زاکانی:

*مردم عزیز بسیاری از موضوعات ناظر به حوزه سیاست و موضوعاتی بود که ناظر به دولت روحانی بود. با توجه به نوع رفتارهایی که مشاورین برخی افراد داشتند، سرجای خود صحبت خواهم کرد.

* عناصری پیرامون دوستان هستند که اسباب تمام این اختلافات هستند و ادامه می‌دهند. توصیه اخلاقی برای ما اثرگذار نیست. افرادی که در ستادهای برخی هستند مسببان وضعیت موجودند که باید پاسخگو باشند. چطور در موضع طلبکاری قرار گرفته‌اند.

*اماده مناظره با روحانی و افراد دیگر که مسببین وضع موجودند، هستم تا برای مردم مشخص شود وضع موجود حاصل کار چه کسانی است. پشت سر شهید رییسی حرف‌هایی زده می‌شود اما خود شهید کجاست که بیاید و دفاع کند؟

*یارانه طلایی از برنامه‌های من است و هر کس می‌تواند ۲۲ میلیون اعتبار طلا در سال می‌تواند داشته‌باشد. پول آن هم موجود ست اما عده‌ای امکان استفاده نمی‌دهند.

*در دولت من همین یارانه ادامه پیدا می‌کند و در حوزه اقلام اساسی می‌تواند افزایش پیدا کند.

*ظرف ۵ سال می‌توان مشکل مسکن را حل کرد هم اط رطیق زمین و هم بافت فرسوده و پلاک‌های ناکارآمد.

*غده‌های سرطانی در این کشور هستند که نمی‌خواهند مردم ثروتمند شوند.

*اگر آموزش عالی محور تحولات کشور قرار بگیرد و زیست‌بوم اندیشه‌ورزی در کنار زیست‌بوم نوآوری قرار بگیرد.

 

پزشکیان:

 

* من در دولت آقای خاتمی بودم و آن زمان هم نه فرار مغز بود بلکه به داخل می‌آمدند. وضع مردم هم خودشان بگویند خوب بود یا بد؟ بد بود رأی ندهند. در دوره‌های فعالیت با همان آدم‌هایی که در سیستم کار نمی‌کردند برخورد می‌شد.

* مردم پشت سر ما قضاوت درستی ندارند. مشکل مدیر ارشد است. اگر به هر چه می‌گوید معتقد باشد پشت سرش خواهند گفت. بسیجی‌ها با ما خانه بهداشت نساختند همان‌ها که موهای بلند و … داشتند با ما همراه شدند.

*اگر به دنبال فقر زدایی هستیم باید مردم را مشارکت دهیم. باید با مردم صمیمی باشیم تا باور کنند می‌خواهیم برای آنها کار کنیم.

* شاخص اصلی عدالت است. اگر دست به دست هم دهیم و بعد بخواهیم به مشکل مردم فکر کنیم موانع برطرف می‌شود. مشکل باور مردم نیست. خیلی از آدم‌ها به قدرت می رسند اطرافیان خود را مسیول می‌کنند.

*هر چه برای خود و اطرافیانتان خواستید برای مردم هم همان را بخواهید که اگر نخواستید ظلم کردید. علت نارضایی مردم پرونده درست کردن ما برای آنها است. گروه زد و اف درست می‌شود. ما درد و صدای محرومین را اگر ببینیم و مدیریت کنیم آنها قطعاً در میدان خواهند بود.

* سنی و کرد و بلوچ همه کردم ما هستند. به عنوان مسلمان معتقد هستم هر انسانی توان داشته باشد بر اساس شایستگی از آن کمک خواهیم گرفت. برای پیاده کردن حق و عدالت باید اصلاحات صورت گیرد. کیفیت یعنی رضایت مشتری. حق با مردم است و مردم همه اینها هستند. امکان ندارد با یک گروه، جناح و دسته مملکت را درست کنیم. نسبت به مناطق سنی نشین مسیولیت داریم. به آنها خدمت کافی نکرده‌ایم.

 

 

جلیلی:

*فرصت‌های جهانی برای پیشرفت ما زیاد است.

*من بارها با مردم صحبت کردم. بعضی می‌گویند نسل زد نه حرف ما را می‌فهمد و نه ما حرف آنها را. این طور نیست اتفاقا حرف هم را می‌فهمیم ولی گاهی ممکن است نتوانیم آنها را اقناع کنیم.

 

*****

«ارتقای نظام آموزشی و علمی»

قاضی‌زاده هاشمی:

*خطاب به پزشکیان و پورمحمدی عرض کنم؛ بحث‌ها کلی است. می‌گوییم سفره مردم را بزرگ کنیم. هر کدام از ما قبلا جایی بودیم و باید بگوییم چه کردیم. شما وزیر بهداشت و آقای پورمحمدی وزیر دادگستری بوده‌است. باید بگویید چه کردید و برنامه‌تان چیست؟ باید و نباید نکنیم.

*وزارت آموزش و پرورش اصلی‌ترین وزارتخانه است و باید بودجه آن را تا ۳۰ درصد افزایش دهیم.

*رتبه بندی معلمان در این دولت و با کمک مجلس انجام شد.

*۶۷۶۸ فضای آموزشی جدید و ۴ میلیون متر مربع تحویل آموزش و پرورش شد. ۹۱۱ هزار کودک را دنبال کردیم تا به تحصیل برگردند.

*یک خطای استراتژیک در آموزش عمومی انجام می‌دهیم و سن اصلی پرورش را از دست می‌دهیم. سن اصلی از ۳ سالگی تا ۸ سالگی است. تا سن ۱۵-۱۶ سالگی دیپلم می‌دهند. ما نظام تحصیلی جدید طراحی کردیم. سن ۴ تا ۷ سالگی روش کار با محیط اطراف، ارتباط با جهان اطراف و اعتماد به نفس و ... دوره دوم متمرکز به سواد است و دوره سوم دوره مهارت است. الان بچه‌های هنرستان ۹۵ درصد جذب بازار کار می‌شوند.

 

قالیباف:

*نگاهی به ۱۵ سال گذشته بنیدازید. ۱۵-۱۶ وزیر در این وزارتخانه جا به جا کردیم. پاچال یک عطاری را انقدر عوض می‌کنند؟ این مشکل جدی ما است که همه مقصر هستیم. مدیریت اساس کار است.

*۱۶ میلیون دانش‌آموز داریم. سرانه بودجه ما ۱۰ درصد است. در دهه ۷۰ این حدود ۲۰ درصد بوده امروز ما بودجه آموزش و پرورش را نسبت به دهه ۷۰ کم کردیم.

*مهدکودک‌ها را باید در اولویت قرار دهیم.

*وقتی از تقویت آموزش و پرورش حرف می‌زنیم ظرفیت مدرسه در حوزه کالبدی مهم است و البته معلم. در حوزه محتوا و معلم باید متمرکز برنامه‌ریزی کنیم.

*با همین عدد و رقم بدون مکان، سرانه هر کدام از دانش‌آموزان ما ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان است.

*معلمانی با ۳۰ سال تجربه مفید را وقتی فراخوان می‌دهیم برای هر ساعت ۵۰ هزا تومان  حقوق در نظر می‌گیریم. بگذریم که گاهی ۷-۶ ماه هم تاخیر در پرداخت داریم.

 

پورمحمدی:

*بحث آموزش و آموزش عالی مساله محوری است. کشور ما از این ظرفیت در شکل گسترده برخوردار است. باید قدردان این حجم عظیم عناصر دلسوز و متعهد باشیم.

*دنیا خیلی نظام آموزشی‌اش عوض شده. ما باید بیش از ۱ میلیون کادر آموزشی و ۱۶ میلیون دانش‌آموز و ... فقط نباید با نظام از بالا ترتیب داده شده، استفاده کنیم. ما نمی‌توانیم نظامات آموزشی و حتی محتواهای درسی را به خود نیروها واگذار کنیم.

*آموزش و پرورش جای رقابت سیاسی-جناحی نیست. جایی است که نقش مادر و محوری دارد. ما باید آموزش و پرورش را با سیاست واحد اداره کنیم.

*در گذشته سهم آموزش و پرورش ۲۰ درصد بوده الان شده ۱۰ درصد. واقعیت اساسی اقتصاد کشور است. هر رییس‌جمهوری توانمندی هم بیاید وقتی پول ندارد نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

*فاصله بین خانواده و دانش‌آموز و معلم رخ داده که بسیار جدی است. البته که مشکلات امکانات و فیزیکی و دستمزد و ... نیز وجود دارد.

 

زاکانی:

*در آموزش و پرورش مشکلات متعدی داریم که بیان شد. آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. سیاست‌ها را باید متفاوت کنیم.

*در کلاس مهم‌ترین رکن معلم و دانش‌آموز است. باید به معلم و دانش‌آموز رسیدگی کرد. منزلت و معیشت معلم باید حفظ شود. به دانش‌آموز هم باید اجازه داد که صحبت کند و پاسخ بگیرد.

*سند تحول ساحت ۶ گانه‌ای را در نظر گرفته به نظر من توجه به آموزش و پرورش و اقدامات اساسی که در این حوزه است فقط نباید در کلاس و نظام آموزشی تنظیم شده معطوف باشد.

*خلاقیت، مهارت، توانمندی‌های اجتماعی باید در جریان آموزش و پرورش وجود داشته باشد. قوی‌ترین وزیر کابینه من وزیر آموزش و پرورش خواهد بود.

*مشکلات معیشتی معلمان از طریق صندوق ذخیره فرهنگیان قابل حل است.

 

پزشکیان:

*من رییس دانشگاه بودم. کارهایی کردم که معاون وزارتخانه شدم. علی‌رغم این که حزبی نبودم آقای خاتمی من را وزیر کرد. ما کار کردیم. شاخص‌ها هم وجود دارد که قابل قیاس نیست.

*اول باید فکر کرد بچه‌ای که در مناطق محروم است همان سرویسی را می‌گیرد که بچه من می‌گیرد یا خیر؟ سفره ما باید یکی باشد. ما در مناطق محروم، خوزستان، سیستان و بلوچستان مدرسه داریم که امکانات معمولی را هم نداریم. این جا هم مدرسه داریم که برای یک کلاس ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کنند.

*مدارس غیرانتفاعی الان فرصت هستند اما باید به مدارس دولتی هم سرویس دهیم.

*معلمی که چند شغله است طبیعتا نمی‌تواند به بچه‌های مردم رسیدگی کرد. باید ثبات مدیریتی ایجاد کرد.

*دانش‌آموز باید علاوه بر درس‌هایی که می‌خواند یاد بگیرد با تیم کار کند، مشکلات را حل کند، ...

 

جلیلی:

*شعار دولت من یک جهان فرصت، یک ایران جهش است. از کجا می‌توان سرمایه‌گذاری جدی روی فرصت‌ها کرد؟ مدرسه. اگر باور داریم که کشور باید جهش داشته‌باشد باید برنامه ریزی را از مدرسه شروع کرد.

*در همین روزها خیلی از مردم این پرسش را دارند که کجا بچه‌شان را ثبت نام کنند. اگر ما می‌گوییم جهش کشور و معتقدیم پیشرفت با عدالت به دست می‌آید یعنی همه مردم باید بتوانند در این پیشرفت نقش ایفا کند. همه استعدادها شناخته شود و دانش‌آموز باید استعدادش را دنبال کند.

*لازمه پیشرفت کشور این است که آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار گیرد.

*این معلمان ارزشمندی که ۳۰ سال از عمرش را هزینه می‌کند و دانش‌آموزانی که ۱۲ سال عمرشان را در آموزش و پرورش هزینه می‌کنند؛ الان همین هزینه مادی را تقسیم به دانش‌آموزان کنیم میزانش بیش از هزینه‌ای است که یک مدرسه در بالای شهر تهران صورت می‌گیرد.

 

 

بخش دوم:

قاضی‌زاده هاشمی:

*ما باید بتوانیم حوزه آموزش عالی و اقتصاد را به هم پیوند بزنیم. در دانشگاه‌ها باید از حوزه‌های اقتصادی مستقر شوند تا نخبگان را شناسایی کرده و فضاهای شغلی ایجاد کنند.

*می‌خواهیم نخبگان نروند، باید درآمدشان را زیاد کنیم. راهش هم شرکت‌های دانش‌بنیان است که میتوانند نخبگان را به کار بگیرند.

*۶۴ درصد شرکت دانش بنیان در دولت رییسی افزایش یافته است.

*برخی از بچه‌های ما به سختی به خارج از کشور می‌روند و سخت‌شان است که آنجا زندگی کنند. برای تحصیل رفتن خوب است اما با شوق رفتن نه.

 

قالیباف:

*ما در مدیریت آموزش و پرورش ثبات نداشتیم. خیلی راهکارهای جذابی داده شد. حرف خوب می‌زنیم اما کی و کدام دولت می‌خواهد آن را اجرا کند. طرح هر چه خوب باشد مجری اشتباه اجرا کند عقبگرد است.

*یک مدیر مسئولیت‌پذیر اصل کار ست. وقتی دو قطبی جعلی در کشور درست می‌شود و دعوا راه می‌اندازیم و فراش مدرسه را هم جا به جا می‌کنیم، مشکل ایجاد می‌شود.

*وقتی مردم و خانواده را در مدرسه حذف می‌کنیم، نخبگان را در صدر نمی‌نشانیم و نظراتشان را به کار نمی‌گیرم همین می‌شود.

*باید قدرت اجماع‌سازی داشته باشیم.

*باید عدالت محور باشیم و حتی کسی که در روستاست فرصت رشد داشته باشد.

*تنش در کشور ما را عقب می‌اندازد. سرمایه‌های انسانی ما به مراتب مهم‌تر از سرمایه‌های مادی هستند.

 

پورمحمدی:

*امروز نیازمند یک وفاق هستیم.

*ما در مقام عمل یک جور و در مقام حرف یک جور عمل می‌کنیم. باند و گروه و حاشیه در هر موضوعی رخنه می‌کند و فاصله اجتماعی شکل می‌گیرد.

*در حوزه مدیریتی با یک لختی و تورم رو به روییم.

*باید جایگاه و فکر و ذوق و سلیقه دانشجو و استاد را قبول کرد. نسل امروز با من فرق دارد. نگاهش با من فرق دارد. من باید این موضوع را درک کنم و بفهمم.

*رهبری به کررات دستور دادند که دانشگاه‌ها محیط آزاد و مستقل و جذاب باشد. ما می‌بندیم و محدود می‌کنیم و یک گروه را بولد می‌کنیم.

*رفتارمان با مردم، نخبگان، اساتید و دانشجویان و معلمان عوض شود. تا عوض نکنیم عدم تعلق، اعتراض و احساس عاطفی نداشتن و تحصن و ... ادامه پیدا می‌کند.

 

زاکانی:

*به اعتقاد من دو زیست بوم را باید پیش ببریم. یکی زیست بوم فناوری و زیست بوم اندیشه‌ورزی تا هیچ نخبه‌ای در ایران خودش را بی‌اثر نبیند.

*در آموزش عالی کشور توجه به استاد و دقت به جایگاه او بسیار مهم است. نیازمندی‌های او را تامین کرد. منزلت استاد را باید رعایت کرد.

*مدیر آموزشعالی و آموزش و پرورش باید احساس کند یک کارخانه انسان‌سازی را اداره می‌کند.

 

پزشکیان: 

*آنچه می‌شود بر روی آن اجماع کرد قانون اساسی و قوانین دیگر است. با آدمی که می‌تواند بر اساس سیاست‌ها عمل کند قرارداد ببندیم نه با گروه و حزب خودمان.

*الان در دانشگاه فقط تئوری و تحقیق داریم که البته در این حوزه هم مشکل داریم چون مبتنی بر نیاز روز نیست.

*باید کاری کنیم که دانشجو وقتی از دانشگاه بیرون می‌آید مشکلی را حل کند.

*الان نسل چهار و پنج در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند. باید هیات علمی‌ها احترام داشته‌ باشند. اگر یک استاد در خارج از کشور ایرانی باشد افتخار می‌کنیم اما ممکن است اگر ایران بود از دانشگاه اخراجش می‌کردیم.

 

جلیلی:

*ما ده‌ها هزار هیات علمی داریم که گنج بزرگی برای کشور هستند. میلیون‌ها دانشجو یا دانش‌آموخته داریم که ظرفیت بزرگی است. حق دانشگاه است که در پیشرفت کشور نقشی داشته باشد.

*اگر اساتید ما و دانشجویان با موضوعات کشور درگیر شوند، ببینید چه نشاط اجتماعی رخ می‌دهد.

*ما خیلی از بودجه‌های هنگفتمان به دستگاه دیوان‌سالاری کشور می‌رود چرا همین بودجه به دانشجویان داده نشود تا بر اساس مشکلات کشور پایان‌نامه بنویسد و مشکلات کشور را حل کند.

 

 

محور دوم: ارتقا نظام سلامت 

قاضی‌زاده هاشمی:

*شهید رییسی با فساد کنار نمی‌آمد و اعلام جنگ نمی‌کرد بلکه خودش پیگیری می‌کرد.

*در حوزه سلامت اولویت این است که مردم بیمار نشوند. وظیفه دولت هم این است که موتور ایجاد آلودگی از هوا و غذا و ... را خاموش کند.

*ورزش را باید وارد زندگی کنیم و جزیی از آموزش قرار دهیم.

*ما در بنیاد شهید رفتیم و خانواده‌هایی که در معرض بیماری هستند را شناسایی کردیم. برنامه ورزش گروهی گذاشتیم.

*باید کاری کنیم که دسترسی عادلانه در حوزه سلامت و درمان جود داشته باشد. به نظر می‌رسد نظام بیمه‌ای باید در دهک‌های پایین پوشش بیشتری داشته‌باشد.

*۱۶ هزار پزشک فقط در تهران حضور دارند و ما باید اعزام پزشک به مناطق دیگر داشته باشیم.

*در دولت ۱۲ میلیون نفر که فاقد هیچ گونه پوشش بیمه بودند در دولت قبل تحت پوشش قرار گرفتند.

 

قالیباف:

*من هم معتقدم تحریم فقط کاغذ پاره نیست. من با مذاکره موافق بودم. اما مذاکره یک روش مبارزه است. آمریکا نشان داده که همیشه دشمن این سرزمین بوده است چه قبل و چه بعد از انقلاب. نتیجه چه شد؟ ترامپ آمد و ما یک طرفه داریم همه چیز را اجرا می‌کنیم.

*ما در مجلس قانون اقدام متقابل را داشتیم . حضرت آقا هم گفتند این قانون کشور را از بلاتکلیفی درآورده ست.

*برای حل مشکل تحریم هر کجا برویم و با هرکس مذاکره کنیم و دستگاه دیپلماسی را بر همه دستگاه‌ها ارجح می‌دانم. از طرفی باید به داخل نگاه کنیم. آقای پزشکیان هم فرمودند که باید اجماع‌سازی داشته باشیم و موضوعات را با عقلانیت حل کنیم.

* حتما باید بهداشت را بر درمان ترجیح دهیم

 

پورمحمدی:

*شاید ترامپ برگردد. ما باید با قدرت در میدان باشیم. شکار لحظه‌ها کنیم. شرایط بیرونی نشان می‌دهد که چه کنیم. معلوم است اینها دشمن هستند.

*داستان اوکراین، رقابت چین با امریکا، حضور چین در منطقه و توسعه و نفوذش، راه مواصلاتی‌اش و… به دلیل این است که مناسبات قدرت در حال تغییر است. ما باید از فرصت‌ها استفاده کنیم که استفاده نکردیم. نفت را ارزان‌تر می‌فروشیم و خیلی پیچیده است قضایای مان. به این راحتی نیست که بگوییم یک میلیون بیشتر نفت می‌فروشیم.باید نتیجه آن را ببینیم و به مسائل جدی تر و عمیق‌تر همه جانبه تر توجه کنیم.

*به این راحتی نیست که اگر یک میلیون بیشتر نفت فروختیم ، مردم در سفره‌شان احساس کردند.

*این همه مهاجرت در پزشکان و پرستاران اتفاق افتاده است. یک بخش عمده از مشکلات احترام به این عزیزان، اقتصاد درمان و ... است. به چند درصد از پزشکان که وضعشان خوب است توجه نکنید. باید مبانی اقتصادی این حوزه حل شود.

*احترام بگذاریم. مشکلات اقتصادی پزشکان و پرستاران را حل کنیم.

 

زاکانی:

*آقای پزشکیان شما چندین دوره نماینده و وزیر بودید باید پاسخ دهید .

(اگر قرار است کسی مقابل ترامپ بایستد ما هستیم : پورمحمدی)

(باید توضیح دهید با اسناد کرسنت چه کاری کردید؟: زاکانی)

*شبکه بهداشت را تقویت خواهیم کرد و پیشگیری را مقدم بر درمان میدانیم. ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه بیمه پایه رایگان ندارند که انجام می‌دهیم. ۶۰ درصد مردم بیمه تکمیلی می‌شوند یعنی بیمه‌ها را عمق می‌دهیم. درمان ۴۰ درصد مردم رایگان می‌شود. ۸۵ درصد درمان در حوزه دولتی است .۱۰۵۴ بیمارستان داریم که تعداد ۱۸۴ بیمارستان خصوصی است. ۴۰ درصد از مراجعه کنندگان سرپایی، ۵۰ درصد تخفیف در حوزه دارویی و دندان پزشکی تعلق می‌گیرد.

 

پزشکیان:

*بیمه‌های روستایی را در دولت آقای خاتمی درست کردیم. آمبولانس‌ها و زیرساخت‌ها را اصلاح کردیم و همه اینها بعداً در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری دیده شد. بحث‌هایی که دکتر زاکانی گفتند ما هم پولش را دیدیم هم قانونش را داریم. چرا عمل نمی‌شود چون مجلس، دولت و قوه قضاییه تخلف می‌کنند.

*جراح قلب بودم اما برای این که در مناطق محروم کار کنم و خانه بهداشت درست کنیم عملا کارگری کردم.

*نگاه ما این بود که انسان کالا نیست. در قانون برنامه سوم قرار بود همه چیز را خصوصی کنند. ما بیمه‌ها را فراگیر کردیم.

*مراکز بهداشتی را اصلاح کردیم.

*ما روند درمان را به نفع محرومان عوض کردیم. در مجلس هم دعوایمان این است که چرا قانون اجرا نمی‌شود. مشکل این است که دولت‌ها پول نمی‌دهند و مجلس هم فشار نمی‌آورد.

*هر چقدر پزشک تربیت کنید با ۱۰-۲۰ میلیون پزشک به روستا نمی‌رود. این شدنی نیست.

* مجلس گذشته درآمد پزشکان را کاهش دادند و گفتند همسان سازی می‌کنیم. بیرون قرارداد می‌بستند. پزشک خصوصی به کار گرفتند. هر قدر پزشک تربیت کنند با این مبلغ پزشکان روستا برو نیستند. اینکه تئوری بگوییم و برای خودمان سفره پهن کنیم و به مردم رسید بگوییم نمی‌شود مشکل حل نمی‌شود.

 

جلیلی:

*بخشی از نظام سلامت به وزارت بهداشت بر می‌گردد و برخی موضوعات فراتر است. یک موفقیت خوبی در ۴۵ سال گذشته داشتیم که میانگین طول عمر از ۵۵ سال به ۷۵ سال رسیده است.

*همین ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۰۰ نفر فوت کردند. مرگ حق است اما این رافع مسئولیت ما در قبال مرگ‌های قابل پیشگیری نیست. از این تعداد فوت ۴۷ درصد مرگ زودرست است. ۲۲ درصد هم زیر ۵۰ سال و خیلی زودرس است. مثلا ۶۵ نفر برای آلودگی هواست. اینجا دولت وظیفه دارد.

*اگر ۲۶ میلیون خانوار در کشور داریم حدود ۵/۲ درصد دچار بیماری‌هایی می‌شوند که هزینه درمان آن کمرشکن است.

*سازوکار بیمه‌ها باید عدالت محور شود.

*اگر ۱۰ سال قبل رئیس جمهور وقت برای این موارد برنامه‌ریزی جدی می‌کرد. درصد قابل توجهی از این موارد کم می‌شد. بسیاری از مرگ و میرها کاسته می‌شد. بسیاری از مرگ‌ها قابل پیشگیری است. شبکه بهداشت ما یک الگوی موفق است و حتی از آمریکا آمدند و از آن الگوبرداری کردند و اینکه می‌گویم یک جهان فرصت داریم شامل همین موارد است.

 

 بخش دوم:

محور دوم: ارتقا نظام سلامت

 

قاضی‌زاده هاشمی:

*گردشگری سلامت موضوع روز است. بهترین پزشکان را داریم. یکی از دلایل مهاجرت پزشکان درآمدهای خوب در کشورهای اطراف است.

* مراقبت اولیه جوری انجام شود که مرتب کنترل شود و خطر را از آنها دور کنند.

 

قالیباف:

*برخی عوامل در اختیار وزارت سلامت نیست. آلودگی آب و هوا و صوت و ... ربطی به وزارت بهداشت و درمان ندارد و اصلاح آن باید فرابخشی باشد. یا غفلت کردیم یا ناآگاه بودیم یا عرضه انجامش را نداشتیم.

*محیط زیست امروز یکی از استراتژی‌های بخشی ما است و به اندازه مسایل سیاسی و سیاست خارجی مهم است و موضوعیت دارد.

* الان پزشکان ما به طور نرمال توزیع نمی‌شوند. البته مجلس یازدهم و دولت سیزدهم مصوبه خوبی برای بیماران صعب العلاج داشتند که همه بیماران صعب العلاج تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و این مصوبه مجلس است و بیش از ۱۰۰ گروه بیماران صعب العلاج به طور رایگان بیمه سلامت شدند.

*ما زمانی که بچه داشتیم موضوع شیر خشک دغدغه ما بود الان هم کسانی که بچه دارند دغدغه شیر خشک دارند.

*۲۰ سال دیگر در پنجره جمیعت ما افراد بالای ۶۰ سال ۳ برابر می‌شوند.

*وضع حال مردم را خوش کنیم که در سلامت و معیشت در فشار نباشند. الان بین ۸ تا ۹ میلیون تومان سرانه هزینه می‌کنیم آیا این کیفیت درمان به این اندازه‌است؟ پزشکان توزیع نرمال دارند؟

*مجلس این افتخار را داشت که تمام بیماران صعب‌العلاج را تحت پوشش قرار داد. حدود ۶ میلیون نفر بیمه رایگاه سلامت شدند.

 

پورمحمدی:

*بحث سلامت نقطه مثبت است. از نظر دانش و ظرفیت و کارهای آزمایشگاهی و ... نقاط قوت ماست. مهم این است که اینها را گسترش دهیم.

*سالمندی مساله جدی کشور است. برخی بیماری‌های جدید مثل اوتیسم افزایش داشته و باید یک نگاه جامع و کامل کرد. تدبیر و برنامه‌ریزی، خوشبینی و امید اهمیت دارد.

*موقعیت‌های خوبی برای گردشگری سلامت داریم. باید گره‌های آن را حل کنیم.

*بستر مناسب را فراهم کردن و اعتماد کردن و مدیریت اقتصاد سلامت و درمان است.

 

زاکانی:

*بزرگترین سرمایه ما در حوزه پزشکی شبکه و تجربه و نیروی انسانی است که باید پاس بداریم.

*ما نیازمند تحولیم و این تحول جز توجه به نسخه الکترونیک، سطح بندی خدمات، توجه به توریسم سلامت و ... امکان پذیر نیست.

*موضوع دارو با دستور حل نمی‌شود. نمی‌شود به کارخانه داروسازی فشار آورد که ضرر کند و چیزی که ما می‌خواهیم را تولید کند.

*اصلاح بیمه‌ها و فساد و زیرمیزی یک امر قطعی برای ما است.

*آقای پزشکیان اطلاعات شما ناقص است و امروز عربستان و عراق بیش از ما برای فروش نفت پوئن می‌دهند.

* مراحل درمانی خانم‌های باردار را رایگان می‌کنیم

 

پزشکیان:

*وقتی ثبت‌نام کردم گفتم سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری برنامه ما است. برنامه‌های توسعه هم نوشته شده و با سیاست‌های رهبری همخوان است. اجرا نمی‌شود.

*سفره مجلس و دولت و قوه قضاییه جدا از مردم است. تئوری‌ها را می‌گوییم اما اگر الان در روستاها پزشک نیست علتش ما هستیم.

*درد مردم را فهمیدن و سر سفره مردم نشستن مشکل را حل می‌کند.صدای کسانی باشیم که کسی صدایشان را نمی‌شنود.

*نمی‌شود قوانین موجود را اجرا نکرد و بگویی برنامه داریم. سر سفره نشستن و درد و رنج مردم را دیدن مشکل را حل می‌کند. ببینند من در همان صفی که خودشان ایستادند ایستادم صدایشان در نمی‌آید. دغدغه من و ما چه رییس جمهور شوم چه نماینده مجلس باشم یا هر چیز دیگر از ابتدا که خودم را شناختم این است که به داد محرومان و کاسنی که صدایشان را نمی‌شنوند بشویم. در تهران یک دستگاه ام ار ای خراب شود دوربین پیگیری می‌کند اما از مناطق محروم خبری نیست. چرا چهار دوره قانون اجرا نشده است؟

 

جلیلی:

*بحث سلامت در قانون اساسی بر آن تاکید شده و از حقوق مردم است.

*خیلی از معضلات ما خارج از وزارت بهداشت است اما سلامت مردم را نشانه می‌گیرد. ما در چند سال گذشته به طور متوسط تلفات جاده‌ای ما حدود ۲۰ هزار نفر در سال بوده‌است. چند برابر این مجروح و قطع عضو داریم. خب می‌توان این تعداد را کم کرد.

*اشتغال و امنیت شغلی و استرس‌های ناشی از آن بر سلامت افراد تاثیر می‌گذارد.

*باید مرگ‌های زودرس را تا جایی که می‌شود حل کرد.

 

********

محور اول: سیاست‌گذاری در حوزه یارانه‌ها، محرومیت‌زدایی و رفع فقر مطلق

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی:

*فقط امرنامطلوبی است و اسلام فقر را نامطلوب می‌داند. نظام اسلامی نباید بگذارد فقر ریشه بدواند. ... در دهه ۹۰ اوضاع خوبی نداشتیم و رشد نزدیک به صفر شد. ۳۰ درصد سفره ایرانیان کوچک شد. ضریب جینی رشد پیدا کرد و شکاف طبقاتی بیشتر شد.

* ۱۰۰ میلیارد دلار توزیع کردیم اما ماحصلش افزایش رفاه عمومی نشد و به نفع قاچاقچیان سوخت شد یا افرادی که از یارانه بیشتر استفاده می‌کردند. قطعی برق تابستان و گاز زمستان را هم که بهتر از من می‌دانید. الان به نحوی رسیده که بخشی از حامل‌های انرژی را باید وارد کنیم.

*قطعی برق تابستان و زمستان و ... را به خاطر دارید. الان بخشی از حامل‌های انرژی را هم باید وارد کنیم. ۳۰ درصد از جمعیت درآمد کمتر ۱۲ میلیون تومان دارند و نیاز به کمک دارند. اقدام اصلی توسعه شغل و شاغل کردن حداقل یک نفر از اعضای خانواده و ارتقای وضعیت مشاغل است.

*دو برنامه اصلی داریم: یکی اینکه دارایی‌هایی که در اختیار دولت است ولی برای مردم است مثل شرکت و سهام و زمین را به خود مردم منتقل کنیم و بعد هم اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه‌ها که ناقص انجام شده است. در دولت احمدی نژاد ارزش یارانه ۴۵ دلار بود بعد شد ۳ دلار و در دولت سید محرومان ۱۱ دلار شد.

 

محمدباقر قالیباف:

*از ابتدا نه در یارانه‌ها هدفمند حرکت کردیم و نه در شیوه اجرای آن درست بود. حق زندگی مردم ما یک زندگی خوب است نه حتی یک زندگی معمولی. اما امروز بخش زیادی از مردم به سختی زندگی می‌کنند.

*با صراحت می‌گویم حفظ قدرت خرید خانوار به عهده رییس‌جمهوری است و باید پاسخگو باشد.

*کسی که تمام عمر کار کرده و الان بازنشست شده چرا باید فقیر باشد؟ باید کاری کنیم که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند.

*یارانه را باید به انتهای زنجیره یعنی مصرف‌کننده باید بدهیم. اما باید بدانیم دقیقا به چه کسانی و به چه میزان و چگونه.

*بودجه‌ای که می‌آید تورم ایجاد می‌کند و به زندگی مردم دستبرد می‌زنیم و بخشی از قدرت خرید مردم را کم می‌کنیم. کسانی که درآمد ثابت دارند آسیب می‌بینند. باید به میزان تورم و رشد حقوق مردم هم اضافه شود. یا به صورت کالای اساسی یا به صورت نقدی.

 

مصطفی پورمحمدی:

*خدمات رسانی عدالت محور بحث اساسی برای همه دولت‌ها است. یارانه‌ها را باید به نحوی توزیع کنیم که عدالت رعایت شود اما الان وقتی نگاه می‌کنیم عملکردمان باعث آسایش طبقات محروم نشده‌است. عدالت هم رعایت نشده و سبب غنی شدن عده‌ای، کم شدن طبقه متوسط و بیشتر شدن فقرا شده‌است.

*توسعه یارانه‌ها هم‌زمان شد با افزایش تحریم‌ها. آخر کار آقای احمدی‌نژاد هم نتیجه تحریم‌ها و تاثیر آن را پذیرفت. الان کل اقتصاد ما برای تبادل مالی قفل است.

*تحریم‌ها تشدید شد. داخل قرار بود خنثی‌سازی کنیم. اوایل دولت یازدهم بود که گفتند پیشنهادات‌تان را بگویید. من گفتم در دولت قبل هم بودم و مشکل اصلی ما یارانه‌ها است. اما توجه نشد. دوستانی که اینجا هستند یا به خنثی‌سازی تحریم بی‌تفاوت بودند یا به اقتصاد مقاومتی.

*هنوز فضای اجتماعی برای انتخابات گرم نشده‌است. مردم به ما اعتماد ندارند. باید به پیشینه‌مان برگردیم تا ببینیم چه کردیم.

 

علیرضا زاکانی:

*ما کشور ثروتمند هستیم مشکلمان توزیع این ثروت است. آدرس‌هایی که جناب پورمحمدی می‌دهد اشتباه است و کل این شعارها قبلا داده شده‌است.

*یارانه خانوار در حوزه بنزین، برق و گاز درست توزیع نمی‌شود.

*ما بسته رفاه داریم که هم ناظر به معیشت و اشتغال و سلامت و تفریح است و هم ناظر به طلا.

*یارانه طلایی این گونه است که ما به ازای مصرف انرژی (بنزین و گاز و برق) کل خانوار کشور (۳ نفر) معادل ۲۰ گرم در سال اعتبار طلا داده می‌شود. این کار مصون از تورم است. باعث صرفه‌جویی می‌شود. برای همه روستاییان و عشایر و ... ثروتمند می‌شوند و به میزان صرفه‌جویی سود می‌کنند.

 

مسعود پزشکیان:

*آمارها نشان می‌دهد مصرف دهک‌های پایین و بالا وحشتناک است. اختلاف بسیار زیاد است. جمعیت زیر خط فقر بیشتر شده‌است. مناطق مرزی به شدت وضع بدی دارند. اگر بخواهیم عدالت را گسترش دهیم اول باید بدانیم کجا را نگاه کنیم.

*قدم اول حل مشکل داشتن زبان و فکر مشترک است. تا می‌آییم تصمیم بگیریم اختلافات نمی‌گذارد.

*منابعی که دولت تقسیم می‌کند باید به صورت هدفمند باشد. بانک‌ها ۵۵ درصد وام‌ها را به تهران می دهند که این یعنی توسعه فقط برای تهران.

*یارانه‌ها را باید به دهک‌های پایین داد و نگذاشت دهک‌های بالا بیشتر دریافت کنند. کنترل تورم و رشد اقتصادی اتفاق نیفتد، فقر ادامه دارد.

 

سعید جلیلی:

*وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد به بهترین شکل و عادلانه توزیع کند. اگر دو خانواده را مقایسه کنیم. یک خانواده با سه خودرو و یک خانواده ۴ نفره بدون خودرو. آن خانواده‌ای که ۳ خودرو دارد، ۱۲ برابر خانواده دیگر یارانه دریافت می‌کند.

*۴۴ درصد خانوارها ماشین ندارند و از این یارانه محروم هستند.

*اگر یک خانواده ۴ نفره که حقوق ۱۲ تا ۱۶ میلیون دارد طبق همین قانون مالیات، نزدیک به ۱۰ درصد از حقوقش را مالیات می‌دهد. درصورتی که به این خانواده یارانه‌ای داده می‌شود که در قالب مالیات گویا پس گرفته می‌شود. این در حالی است که خیلی از خانوارها با درآمد بالا بعضا فرار مالیاتی جدی دارند.

*ما طرح وان و طرح سبد غذایی را ارائه دادیم.

 

بخش دوم:

قاضی‌زاده هاشمی:

*از آقای پزشکیان و پورمحمدی این سوال را دارم که سال‌هاست تحریم‌ داریم اما چرا عملکرد دولت نهم و دهم انقدر با دولت یازدهم و دوازدهم متفاوت است؟

*ما در بنیاد شهید گفتیم دارایی‌های مردم را به آنها باز می‌گردانیم که این کار را کردیم. داریم از بنگاه‌داری خارج می‌شویم. تمام سه دهک پایین را تحت پوشش قرار دادیم.

*طرح ما در حوزه بنزین و گاز و برق پلکانی است و بر اساس پول ملی است. اگر هر خانوار ایرانی دو خودرو دارد اعتبار انرژی ۴۰ تا ۹۰ میلیونی به آنها تعلق می‌گیرد.

*یک نظام یک پارچه مالیاتی طراحی کردیم. ما سه گروه را در نظر داریم. گروهی که هزینه بیش از درآمد دارند و گروهی که درآمد و هزینه‌هایشان برابری می‌کند و گروه سوم که هزینه‌های بیش از درآمد دارند. ما برای گروه سوم هزینه‌ها را جبران می‌کنیم و از گروه اول مالیات بگیریم.

قالیباف:

*بعضی مردم اصلا امکان این که کار کنند ندارند. دولت باید این افراد را صد در صد تامین کند. برای این کار باید یک بیمه فراگیر در حوزه تامین اجتماعی تدارک ببینیم.

*الان نسبت دهک‌های پایین نسبت به بالا یک به چهارده است. در حوزه ثروت دهک‌های بالا ۴۵ برابر دهک‌های پایین است. بعضی افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر از انرژی استفاده می‌کنند که باید اصلاح شود.

*حدود ۴۰ درصد انرژی‌مان را بد مصرف می‌کنیم و از دست می‌دهیم. باید یک استاندار مشخص کنیم و هر خانواده که کمتر استفاده می‌کند باید هزینه‌ش به خانواده باز گردد.شاید یک خانوار بخواهد کمتر مصرف کند و یک انرژی را با انرژی دیگر تبادل کند یا در بورس عرضه و سرمایه‌گذاری کند و ...

*کیک اقتصاد را بزرگ کنیم و درآمد پایدار بسازیم.

پورمحمدی:

*مشکلات و راه حل‌ها پیوسته گفته شده‌است. اما نمودارها منفی است. همه دوره‌ها تورم بیشتر می‌شود. فاصله غنی و فقیر بیشتر شده است. من هم از این برنامه‌ها دارم. چرا به علت‌ها نمی‌پردازیم. چرا با پاک کردن صورت مساله فکر می‌کنیم می‌توانیم از مشکلات بپریم.

*رهبری هم تحریم‌ها را جدی می‌گیرند. همین بزرگواران اینجا نمی‌خواهند بخشی از مسائل مهم کشور را در نظر بگیرند. باید با مردم صادق بود.

*آقای جلیلی اول نسبت به تحریم مواضع‌شان معلوم است. یک موقعی در شورایعالی امنیت ملی بحث اف ای تی اف مطرح شد. من گفتم چقدر بحران تبادل مالی داریم. اگر برجام هم نباشد این قصه مشکل‌ساز می‌شود. آقای جلیلی گفت اگر شما مسئول باشید قبول داریم ولی این آقایان را نمی‌پذیرم. من گفتم باید اصل قضیه را بپذیریم.

*موضع من با برجام مشخص است. مثلا ۲۰ درصد ظرفیت‌سازی کردید اما چقدر از ظریفت برجام اضافه شد. همین افرادی که دور شما را در ستادها گرفتند قرار بود از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

*آقای قالیباف شما ۴ سال رییس مجلس بودید. از چه ظرفیتی استفاده کردید. بعد برنامه برای یارانه‌ها می‌نویسید؟

 

زاکانی:

*از ابتدای دولت خدمت نفری ۲۲ میلیون تومان در سال به اعتبار طلا داده خواهد شد و فقر مطلق از همان ابتدای دولت من ریشه کن می‌شود. الا کسانی که نمی‌خواهند صرفه‌جویی کنند. بنزین هم ۱۵۰۰ تومان می‌شود و بقیه قیمت‌ها هم تغییری نمی‌کند.

*پرداخت یارانه به حلقه آخر زنجیره غلط است باید به خلقه ماقبل آخر و کل زنجیره داده شود.

*مشاور آقای پزشکیان گفت در دولت قبلی شرایط فلاکتبار بود. دولت آقای روحانی هم کشور را به باد داد. سبد کالایی که سال ۹۲ ژنرال‌های اقتصادی گذاشتند، مردم را بیچاره کردند و امروز هم در ستاد آقای پزشکیان هستند. گفتند با فساد مبارزه می‌کنند اما برادر آقای رییس‌جمهوری را احضار کردند. برادر آقای جهانگیری را به جرم قاچاق ارز محاکمه کردند.

*۱۳۰۰ همت دولتی که به رییسی تحویل دادند بدهی داشت.

*حادثه معدن یورت اتفاق افتاد پدر یکی از آن عزیزان می‌گفت ما ۸ سال است رییس‌جمهوری نداریم.

*آقای پزشکیان همان دولت آقای روحانی است اگر ناراحت نمی‌شوند همان مسیر را ادامه می‌دهند.

 

پزشکیان:

*با این دعواها مشکلات حل نمی‌شود. وضعیت سفره مردم که در زمان آقای رییسی بدتر شد. من وزیر دولت خاتمی بودم. از نظر عدد و رقم بروید و نگاه کنید.

*هر کی بیاید ستاد من می‌پذیرم چون می‌خواهم رای بگیرم اما سیاست‌های ما در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری است.

*چابهار و خوزستان و بلوچستان و کردستان را نمی‌بینید؟ خیلی راه حل‌ها وجود دارد اما لازمه حل کردن مشکلات کنار گذاشتن دعواها است.

*اگر وضعیت شغل و رشد اقتصاد را درست نکنیم و مشکلاتمان با دنیا را حل نکنیم، منابع ما هدر می‌رود. نگاه کنید قطر در چه وضعیتی است و ما در چه وضعیتی هستیم.

*چرا طبق تورم حقوق را اضافه نکردیم؟ همین قانون را اجرا کنیم. همه‌ش به مردم گفتیم فلان کار را می‌کنیم اما وقتی آمدیم نشد. چرا وزیر کشاورزی را در دولت رییسی گرفتند؟ چای دبش چه شد؟ مشکل ما همین دعواهاست.

 

جلیلی:

* همه چیز را به یارانه نقدی و غیرنقدی نباید محدود کنیم بلکه باید یک نظام رفاهی شکل بگیرد. وقتی در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته‌باشید یعنی لایه‌ای درست شده باشد که فقر، بی‌سوادی و بیماری و ... چرخه‌ای را درست می‌کند، مادامی که وجود داشته باشد نمی‌توان رفاه داشت. پس باید در چند لایه عمل کرد.

*اگر می‌خواهیم با این موضوعات مبارزه کنید باید بتوانید سازوکار داشته باشید. جلوی فساد را بگیرید و منابع حاصل از آن را سمت نظام رفاهی بیاورید. مبارزه با پولشویی یکی ازآنها است. چرخه اقتصادی تا زمانی که دچار مشکل باشد نمی‌تواند کاری کرد.

*یکی از اشکالات دوستان این است که صورت مساله را متوجه نیستند. شما با اف ای تی اف کار می‌کنید و عمده بندهای آن را اجرا می‌کنید. شما سال‌ها وزیر بودید چرا این کارها را انجام ندادید.

 

******

۲۰:۰۳ آغاز دومین مناظره

دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم از دقایقی پیش با موضوع اقتصادی در استودیوی محل مناظره‌ها آغاز شد.

۱۹:۴۹ نماز جماعت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم پیش از ورود به محل برگزاری مناظره نماز خود را جماعت اقامه کردند.

۱۹:۳۰ ورود ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری به سازمان صدا و سیما

هر ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری خود را به سازمان صدا و سیما رسانده و قرار است بعد از اقامه نماز مغرب و عشا دومین مناظره برگزار شود.

لازم به یادآوری است که قرعه‌کشی جایگاه کاندیداها در چهار مناظره، چهارشنبه ۳۰ خرداد با حضور نمایندگان کاندیداها انجام شد و صندلی هر یک از آن‌ها در مناظرات مشخص شد که به ترتیب زیر است؛

مناظره دوم

شماره یک قاضی زاده هاشمی

شماره دو قالیباف

شماره سه پورمحمدی

شماره چهار زاکانی

شماره پنج پزشکیان

شماره شش جلیلی

این چهار مناظره هم از شبکه یک سیما پخش می‌شوند و شبکه‌های رادیویی انتخاب و ایران نیز هم‌زمان این مناظره‌ها را پخش می‌کنند؛ مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از شبکه سلامت سیما برای ناشنوایان نیز روی آنتن می‌رود.

 

 

نظر شما