شناسهٔ خبر: 67287154 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

صرفه‌جویی ۷ میلیون دلاری در شرکت پتروشیمی مارون

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مارون از صرفه‌جویی ۶ تا ۷ میلیون دلاری در این شرکت در سال گذشته خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین، امین امرایی روز چهارشنبه در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی مارون که در پژوهشگاه صنعت نفت با حضور ۸۵/۵۳ درصد از سهامداران تشکیل شد، اظهار داشت: از آنجایی که به قول شهید سلیمانی فرصتی که در بحران‌ها است در فرصت‌ها نیست، پس از حادثه آتش‌سوزی، سال گذشته مارون مسیر بلوغ خود را طی کرد.
وی افزود: پیش از حادثه، برای اورهال کردن شرکت برنامه‌ریزی شده بود و اورهال و تعمیرات کمپرسور به طور همزمان انجام شد.
در این تعمیرات، واحد الفین هم در کنار سایر اقدامات اورهال شد که در ۴۵ روز شامل در کنار تعمیرات اساسی و کمپرسور صورت گرفت.۲۰ روزی تقریبا درگیر پیش‌راه‌اندازی بودیم و تعمیرات تمام شده بود.
امرایی گفت: بعد از  اورهال در مرداد ماه، در روند تولید در شهریور نسبت به میانگین سه ساله روند صعودی داشتیم و در شش ماهه نخست با وجود نداشتن تولید در ۷۰ روز، ۲۵ درصد تولید از دست دادیم و با تدابیری که انجام شد به تناسب زمان اگر نگاه کنیم نسبت تولید ۱۰ تا ۱۵ روز تولید را از دست دادیم.
وی با اشاره به نقش واحد عملیات در اطفای حریق گفت: همه ما عضوی از یک تیم هستیم و در آذرماه ۴۴۰ هزار تون تولید شد تا این که در بهمن، رکوردهای تولید شکست و بیش از ۴۵۰ هزار تن تولید داشتیم.
امرایی اظهار داشت: با جود چند روز تولیدی که از دست دادیم گونه ای عمل شد که کمترین میزان کاهش تولید را داشتیم و ۹.۲  درصد به نسبت به دو سال گذشته و بیش از ۱۵ درصد افزایش نسبت به ۵ سال گذشته افزایش داشتم.
مدیرعامل پتروشیمی مارون گفت: به جای ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش تولید، فقط ۸ درصد کاهش داشتیم و در تناژ فروش به شکلی عمل کردیم که به تعهدات عمل شود.
به گفته وی، در تناژ صادراتی هم چند هزار تن رشد داشتیم و مشتری‌های خود را از دست ندادیم.
امرایی افزود: همکاران ما در مارون خون دل خوردند تا این عملکرد را داشته باشند و به سود عملیاتی رسیدیم و بیشتر شد. از ۷.۸ در ۱۴۰۱، به ۸.۵ همت رسیدیم و بعد از برنامه‌های ریاضتی به تولید بالا رسیدیم. کارهای مهمی انجام و شدت مصرف بیش از ۱۵ درصد کاهش داشت.
وی افزود: با وجود این که هزینه‌های ما بالا بود و کاهش تولید داشتیم به سود عملیاتی بالاتری رسیدیم و سود تلفیقی ما کاهش داشت. به جای این که دست در جیب سهامدار کنیم به سمت جذب از خارج از مارون کردیم.
وی با تشریح طرح‌های توسعه مارون از جمله پتروشیمی ابن سینا همدان و طرح کوثر به عنوان یکی از جذاب‌ترین پایین دست‌های پتروشیمی و پروژه سلمان فارسی با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت گفت: سلمان فارسی سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
امرایی ادامه داد: یک سری سرمایه‌گذاری‌های جدید داریم که از فازهای مطالعاتی خود گذشته است. از جمله این پروژه به پتروشیمی لالی و ای سی ام اشاره کرد.
وی از پروژه‌های حفظ و ارتقای تولید، به تسطیح و تحکیم بستر زمین طرح پارک پروپیلن با ۴۰ درصد، خالص سازی اتیلن اکساید،  طرح جمع‌آوری گازهای مشعل فازهای یک و دو، دریافت گاز از ان جی ال ۱۵۰۰، نیروگاه برق اهواز، احداث مخزن اتیلن و رفع گلوگاه‌های فرآیندی واحد الفین برشمرد و گفت: اهواز سال آینده صاحب نیروگاه می‌شود.
وی همچنین گفت: در حوزه منابع انسانی، دوره‌های آموزشی ما ۶۰ درصد پیشرفت دارد.
باید متفاوت عمل کنید تا نتایج بهتری بگیرید.
امرایی از برنامه سفرهای خارجی برای نیروهای پتروشیمی هم رونمایی کرد و افزود: اگر سازمان نیروی تربیت نشده نداشته باشند چقدر می‌توانیم نیرو از خارج از کشور بهره بگیریم؟
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در ساخت داخل ۶ تا ۷ میلیون دلار صرفه‌جویی داشتیم و سازندگان داخلی واقعا توانمند هستند.
وی خاطرنشان کرد: کارهای مهم و زیربنایی از جمله احیای تالاب بامدژ و اقداماتی از این حیث داشتیم که منجر شد تا چند سال شامل صنعت سبز هستیم.
وی اظهار داشت؛ مارون یکی از پتروشیمی‌های بدون حادثه کشور از حیث تامین اچ اس ای‌های لازم است.
در پایان مجمع، تصمیم گیری شد به ازای هر سهم ۷۵۰ تومان به سهامداران سود تعلق بگیرد

نویسنده گزارش ؛ عماد صالحوند

برچسب‌ها:

نظر شما