شناسهٔ خبر: 67286943 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

گرما در عربستان جان صدها زائر را گرفت

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: گرمای شدید جان بیش از ۵۰۰ زائر را در مراسم حج تمتع امسال گرفته است.
۵۷۷ زائر از کشورهای مختلف جان خود را از دست داده‌اند.دمای هوا در شهر مکه در این هفته از ۵۱ درجه سانتیگراد فراتر رفته بود.شاهدان عینی گفته‌اند اجسادی را دیده‌اند که در کنار جاده نزدیک منطقه منا، در خارج از مکه با پارچه سفید پوشانده شده بودند تا به جای دیگری منتقل شوند.
مقامات سعودی تاکنون از انتشار آمار رسمی جان‌باختگان خودداری کرده‌اند اما گفته‌اند بیش از دو هزار زائر به علت فشار گرما تحت درمان قرار گرفته‌اند.
بیشترین آمار جان‌باختگان مربوط به کشور مصر بوده است. کسانی که از بستگان خود بی‌خبر مانده‌اند در جستجوی خبری از حال آنها هستند و دولت مصر یک دفتر عملیات ویژه برای این موضوع در شهر جده باز کرده است. ۳۲۳ جان باخته از مصر هستند و حدود ۱۲۰ زائر مصری هم مفقود هستند.نور محمد ثاقب، وزیر حج و اوقاف حکومت طالبان هم گفته است که شماری از حاجیان افغان نیز در مراسم حج گم شده‌اند و تلاش برای پیدا کردن آنان ادامه دارد.نزدیک به دو میلیون مسلمان این هفته حج تمتع خود را در عربستان به پایان خواهند برد.دانشمندان علوم اقلیمی می‌گویند که احتمال تکرار چنین گرمایی و جان‌باختن زائران با توجه به اینکه در دهه‌های آینده ده‌ها میلیون مسلمان به مراسم حج خواهند رفت، وجود دارد.موسم حج براساس سال قمری، هر سال ۱۰ روز جلو می‌آید و اکنون به سمت زمستان می‌رود اما تا دهه ۲۰۴۰ مجددا با اوج تابستان در عربستان سعودی مصادف خواهد شد.مرگ و میر ناشی از گرما در مراسم حج پدیده جدیدی نیست و هر سال تعدادی بر اثر گرما یا ازدحام و فشار جمعیت جان خود را از دست می‌دهند.
عادت نداشتن به گرمای شدید، فعالیت بدنی، ماندن در فضای باز و سن زائران از مهمترین دلایل مرگ‌ در مراسم حج عنوان شده است.سال گذشته حداقل ۲۴۰ زائر از کشورهای مختلف در جریان حج جان باختند که بیشتر آنها شهروند کشور اندونزی بودند.
به گفته مقامات سعودی در سال گذشته هم بیش از دو هزار نفر از استرس گرمایی طی مراسم حج رنج برده‌اند.در سال ۲۰۱۶ عربستان سعودی یک راهبرد گرمایی منتشر کرد شامل ساخت مناطق سایه‌دار، دسترسی به آب آشامیدنی در هر ۵۰۰ متر و بهبود امکانات مراقبت‌‌های درمانی.
با این حال، برگزارکنندگان حج در عربستان هر سال با اتهام عدم ارائه امکانات کافی برای محافظت از گرمای هوا مواجه هستند به‌خصوص برای زائران فقیر.
 

برچسب‌ها:

نظر شما